کد خبر: ۱۱۹۹۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
علی معلم دامغانی خطاب به نویسندگان افغان گفت: در ایران از مولوی و شاعر غزنه و دیگر بزرگان تاریخ همه ریشه در سرزمین شما داشته‌اند و این شما هستید که باید پاسدار این زمین و زمان باشید؛ اصل خراسان شما هستید.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات فارس عصر دیروز همایش روایت همدلی بزرگداشت شهید عبدالعلی مزاری که در حقیقت گردهمایی سالانه شاعران و ادیبان افغانستان و ایران است در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. این مراسم با استقبال بسیار خوب نویسندگان و مهاجران کشور افغانستان همراه بود.

 

 

* بلوای فارسی ستیزی حرف مردم افغانستان نیست

در این مراسم محمد سرور رجایی مدیر خانه ادبیات افغانستان گفت: خانه ادبیات افغانستان افتخار می‌کند که با اندک امکانات تاکنون اقدامات فراوانی انجام داده است و ما سالانه برنامه نقد کتاب و بزرگداشت شخصیت‌های فرهنگی افغانستان را در ایران داریم. دوستان ما در کابل هم در آن فضای پر از اختناق ضد زبان فارسی، کارهای بسیار شایسته‌ای انجام داده‌اند که ماه گذشته نیز شاهد برگزاری دومین جایزه ادبی نوروز بودیم.

وی افزود: جای برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه خالی بوده و خالی خواهد بود و ای کاش چنین برنامه‌هایی را نهادهای فرهنگی هم برگزار کنند. فارسی ستیزی در کشور ما بسیار زیاد است. ما امروز باید به جای یگانگی زبان باید از یگانگی فرهنگی نیز سخن بگوییم که این یگانگی ریشه در جان ما و اعماق سرزمین مشترکمان دارد. اگر از یک یگانگی فرهنگی صحبت کنیم مشت محکمی در دهان دشمنانمان زده‌ایم.

رجایی اظهار داشت: بلوای امروز برای فارسی‌ستیزی در داخل افغانستان است و این حرف مردم افغانستان نیست بلکه ریشه در کار بیگانگان است وظیفه ما فارسی‌زبانان این است که از نیاکان و تاریخ مشترکمان حفاظت کنیم تا با همکاری ایران، افغانستان و تاجیکستان زبان فارسی را جهانی کنیم و این مسئولیت این کشورهاست در غیر این صورت به زبان مشترک میلیون‌ها انسان فارسی‌زبان خیانت شده است.

 

* علی معلم: هیچ شیطانی نمی‌تواند بین ما پسرعموها جدایی بیندازد

سخنران دیگر این مراسم علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر بود.

وی در این مراسم خطاب به افغانیان حاضر گفت: بین ما و شما جدایی افتاده است یا به تعبیر دیگر این جدایی کابوسی است که در برهه‌ای از زمان دامن ما را گرفته است و دیر یا زود ضرورت‌های جهان آشکار خواهد کرد که ریشه این درختان علاوه بر شاخه‌های درهم تنیده آنها، به هم تافته‌اند و هیچ شیطانی نمی‌توانند بین برادران و پسران عموهای هم جدایی بیندازند.

معلم گفت: برادران ما که به زبان دری سخن می‌گویند در رودخانه ادبیات فارسی در بالادست ما هستند و نه تنها ما همزبان و همدل هستیم بلکه هم خون هم هستیم و از ازل تا ابد کشتگان ما در پهنای تاریخ افتاده است در این سال‌های سخت هزاران شهید مانند عبدل علی مزاری در سرزمین شما و هزاران شهید در سرزمین ما تقدیم تاریخ شده‌اند ما در این سال‌ها با هم عزاها و شادی‌های مشترک داشته‌ایم و در این خطه همه جا عشق وارد است.

وی افزود: در این سالها که از زندگی ما می‌گذرد دشمنی‌ها و دوستی‌ها به صراحت ظهور و بروز نمی‌کند و به همین دلیل شناخت آنها آسان نیست. امروز ما در مسیر سیلاب‌ها قرار گرفته‌ایم. دعوای آنها با زبان ما نیست. دعوای آنها با همه چیز ما است.

معلم همچنین خطاب به اهل افغانستان گفت: آریایی‌ها از شرق آمده‌اند پس شما و تاجیک‌ها باید به نوعی بیشتر از این میراث حفاظت کنید و ما باید این فروتنی‌ را داشته باشیم که به حقیقت شما اعتراف کنیم. در ایران از مولوی و شاعر غزنه گرفته تا دیگر بزرگان تاریخ همه ریشه در سرزمین شما داشته‌اند و این شما هستید که باید پاسدار این زمین و زمان باشید اصل خراسان شما هستید و تا زمانی که زمان پهلوی در ایران جاری بوده اصل زبان فارسی در دستان شما بوده است. آنچه الان مرد افغانی در ذهن ما شکل گرفته است شیرمردانی هستند که از خیبر و هندوکش به هند سفرهای آن چنانی داشته‌اند و نیمی از جهان زیر شمشیر و تدبیر آنها می‌لرزیده است.

رئیس فرهنگستان هنر در پایان اظهار داشت: ما امروز آنقدر که از فتنه می‌ترسیم از دشمن آشکار نمی‌ترسیم و مبادا آنکه ما در خواب خرگوشی فرو رویم. حرف ایران و افغانستان حرف برادری، یک‌دلی و دلدادگی است و امیدواریم خدا به توفیق دهد تا به کمک هم پرچم اسلام را به همه عالم ببریم.

در این مراسم شاعران ایرانی و شاعران اهل افغانستان به شعر‌خوانی پرداختند که زهرا حسین‌‌زاده، محسن سعیدی، میلاد عرفان‌پور و سید‌سکندر حسینی از جمله این شاعران بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها