کد خبر: ۱۱۹۶۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
هیگل در حالی به عنوان اولین سفر کاری خود به کابل سفر کرد که تنش زدایی از روابط کابل-واشنگتن، موضوع مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان و بحث واگذاری تامین امنیت به نیروهای افغان به عنوان مهمترین چالش‌های وی در حوزه افغانستان ارزیابی می‌شود.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، چاگ هیگل وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر بین‌المللی خود روز جمعه وارد کابل شد.

گرچه این اولین سفر هیگل به افغانستان پس از انتصاب به سمت وزیر دفاع آمریکا است اما پیش از این وی چهار بار دیگر نیز به افغانستان سفر کرده بود.

از جمله در فوریه 2008 وی در سمت سناتور جمهوری‌خواه همراه با "جوزف بایدن" و "جان کری" و در ژوئن همان سال همراه با "باراک اوباما" به افغانستان سفر کرده است.

سفر هیگل به افغانستان بلافاصله پس از منصوب شدن به این سمت علاوه بر عرف سیاسی، دلایل مهمی دارد که از جمله تنش شدید میان کابل و واشنگتن است که عامل برخی از این تنش‌ها نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان هستند که هیگل وظیفه دارد تا آنها را حل کند.

این تنش در روزهای اخیر به حدی است که کرزی در سخنرانی خود به مناسب روز جهانی زن آشکارا با انتقاد از مذاکرات آمریکا و طالبان در کشورهای خارجی و همچنین حملات اخیر در کابل و خوست، به آمریکا نیز تاخت و ادامه این حملات را بهانه ماندن آمریکا پس از 2014 در افغانستان بیان کرد.

در واکنش به این اظهارات کرزی، بلافاصله سفارت آمریکا در کابل و "ژوزف دانفور" فرمانده نظامیان ناتو واکنش نشان داده و آن را اشتباه عنوان کردند.

در گفت‌وگوهای دوجانبه کرزی و هیگل که روز یکشنبه 20 اسفند انجام شد، گویا کرزی بیشتر بر احترام آمریکا به حاکمیت ملی افغانستان تأکید داشته است. بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، کرزی به وزیر دفاع آمریکا گفته است که هرگونه رابطه دوجانبه باید بر اساس اصل احترام به حاکمیت ملی یکدیگر استوار باشد.

به نظر می‌رسد احترام به اصل حاکمیت ملی، سخنی است که کرزی از آن با هدف تحریک احساسات افغان‌ها و افزایش فشار بر آمریکا استفاده می‌کند.

اقامت طولانی مدت هیگل در افغانستان و سخنان وی با حامد کرزی (بر اساس اطلاعیه دفتر کرزی) نشان می‌دهد که وی تلاش دارد تا در این سفر قدری از تنش‌ها بکاهد. 

از دیگر دلایل این سفر واگذاری تأمین امنیت کامل افغانستان از نظامیان خارجی به نیروهای افغان است که باید تا قبل از 2014 انجام شود.

واگذاری تأمین امنیت کامل افغانستان در دوره هیگل انجام خواهد شد. بررسی کامل این موضوع و بر طرف کردن چالش‌ها، همچنین مذاکره با طرف افغان و اطمینان حصول از موفقیت این روند می‌تواند مهمترین دلیل سفر وی به کابل باشد.

از دیگر موضوعاتی که سبب شده تا هیگل به افغانستان سفر کند، بحث تدوام حضور بخشی از نظامیان آمریکایی در افغانستان پس از 2014 است.

"لئون پانتا" وزیر دفاع سابق آمریکا مأمور نهایی ساختن این موضوع بود اما خبرهای منتشر شده و اظهار نظرهای مقامات مختلف آمریکایی در روزهای گذشته نشان داد که تاکنون پنتاگون و کاخ سفید در مورد تعداد نیروهای باقی مانده در افغانستان به تفاهم نرسیده‌اند.

هفته گذشته فرمانده ارشد نظامی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد که آمریکا بعد از 2014 حدود 20 هزار نیرو در افغانستان خواهد داشت در حالی که پیشتر منابع آگاه اعلام کرده بودند که عزم مقامات آمریکایی بر این است که بین 8 تا 12 هزار نیرو در افغانستان باقی بمانند.

این اظهارات جدید نشان می‌دهد که هنوز این موضوع نهایی نشده است و هیگل باید در مشورت با فرماندهان آمریکایی مستقر در افغانستان ارزیابی نهایی را انجام داده و به اطلاع اوباما برساند.

بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان دیگر چالشی است که وزیر دفاع جدید آمریکا باید در کنار تیم مذاکره کننده آمریکایی به حل آن بپردازد. گفته می‌شود که کرزی در صدد است تا برای اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی از مقامات این کشور امتیازاتی را کسب کند و مخالفت مقامات آمریکایی با این درخواست، سبب تنش در روابط کرزی با واشنگتن شده است.

دستور کرزی مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از ولایت "میدان وردک" طی مدت 2 هفته ناشی از همین تنش تفسیر می‌شود.

از سویی دیگر اوباما در نطق سالیانه خود اعلام کرده بود که از بهار امسال نقش نیروهای آمریکایی حمایتی خواهد بود بنابراین برای تحقق این امر نیاز است تا هیگل از نزدیک با فرماندهان آمریکایی و آیساف دیدار کند و چالش‌های فراروی آن را برطرف سازد.

اولین سفر هیگل به افغانستان در سمت وزیر دفاع، با چالش‌هایی روبرو بود. در نخستین روز از سفر وی، بر اثر درگیری بین نیروهای آمریکایی و افغان در ولایت "کاپیسا" یک نظامی آمریکایی کشته شد.

در دومین روز از سفر وی به کابل، حمله انتحاری در مقابل وزارت دفاع افغانستان 9 کشته برجای گذاشت. طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای این حمله را پیامی به وزیر دفاع جدید آمریکا عنوان کرد.

به هر حال اولین سفر چاگ هیگل به افغانستان در فضایی تنش‌آلود انجام شد و با 2 انفجار همراه بود. باید دید این سفر می‌تواند تأثیری بر روابط کابل – واشنگتن داشته باشد و مقامات آمریکایی گام‌هایی در این راستا بر می‌دارند و برخی خواسته‌های کابل را محقق می‌کنند یا خیر.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها