کد خبر: ۱۱۹۲۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
وزیر دفاع آمریکا طی سفر خود به افغانستان گفت که معتقد است مقامات آمریکایی قادر خواهند بود اختلافات خود با رهبران افغانستان را که دستور به خروج نیروهای ویژه از استان وردک داده‌اند، حل‌وفصل کنند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که نیروهای ویژه آمریکایی تا روز دوشنبه ضرب‌الاجل خروج از استان وردک را دارند.

این اظهارنظرهای چاک هاگل در جریان نخستین سفر وی در مقام وزیر دفاع آمریکا به افغانستان اعلام شد.

در نخستین روز حضور چاک هاگل در کابل دو بمب گذار انتحاری در خارج از ساختمان وزارت دفاع افغانستان و همین طور در نزدیکی یک ایست بازرسی پلیس در استان خوست خود را منفجر کرده و طی آن 19 از جمله یک مقاطعه کار آمریکایی نفر کشته شدند. یک سخنگوی طالبان اعلام کرد که این انفجارها حاوی پیامی برای وزیر دفاع آمریکا بوده است.

چاک هاگل اظهار کرد که در جریان نشست خود در مکانی امن دورتر از محل انفجار توانسته صدای انفجار را بشنوند.

هاگل تاکید کرد: ما در یک منطقه جنگی هستیم و من به جنگ رفته‌ام و شما این موضوع را می دانید بنابراین نمی بایست هنگامی که بمبی منفجر می شود یا انفجاری رخ می دهد، شگفت زده شوید.

هاگل قرار است امروز (یکشنبه) با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان که دستور داده نیروهای ویژه آمریکایی استان وردک را در نزدیکی کابل ترک کنند، دیدار کند. این دستور حامد کرزای به سبب اتهاماتی مبنی بر اینکه افغانهای همکار با نیروهای ویژه آمریکایی در شکنجه و سوءاستفاده‌ها دست دارند، صادر شده است.

چاک هاگل در جریان توقفی در فرودگاه جلال آباد که طی آن با فرماندهان و سربازان آمریکایی دیدار کرد، گفت: من مطمئن هستم که ما خواهیم توانست این مساله را حل کنیم.

مقامات آمریکایی تاکید داشتند که هیچ شواهدی دال بر اینکه نیروهای آمریکایی در سوءاستفاده از غیرنظامیان افغان دست داشته اند، وجود ندارد.

"آدام فیندلی"، معاون رئیس ستاد عملیاتهای ناتو و عضو ارتش استرالیا گفت: هر کدام از این اتهامات پاسخ داده شده‌اند و ما در اتفاقات دست نداشتیم.

وی افزود: صراحتا در این منطقه وحشی‌گری‌هایی رخ داده اما این به ما ارتباطی نداشته است و اقدامات وحشیانه ای نظیر بریدن انگشتان دست و یا بریدن دیگر اعضا شیوه کار ما نیست.

یک مقام بلندپایه دفاعی آمریکایی گفت: با وجود آنکه مشخص نیست چه نتیجه‌ای از نشست هاگل با کرزای حاصل خواهد شد اما آمریکا معتقد است در به روی حل اختلافات بسته نیست.

یک مقام نیروهای ائتلاف اظهار کرد که با وجود آنکه نیروهای ویژه آماده خروج از استان وردک هستند اما در حال حاضر عملیاتهای آنها ادامه دارد و ممکن است توافقی در دقیقه 90 حاصل شود که به آنها اجازه دهد در این استان باقی بماند.

این مقام آمریکایی گفت که نیروهای افغان در استان وردک بدون تداوم کمک و آموزشهای آمریکا قادر به انجام عملیات نخواهد بود.

فیندلی گفت: مقامات ناتو برنامه‌ریزی محتاطانه کردند تا با خروج نیروهای ویژه نیروهای متعارف را جایگزین آنها کنند و این در صورتی است که حامد کرزای پس از نشستهای خود با هاگل به فرمان خود پایبند باشند.

روز شنبه چاگ هاگل به فرودگاه پایگاه هوایی بگرام رفت و در آنجا با ژنرال "ویلیام می ویل"، فرمانده نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان دیدار کرد.

چاک هاگل همچنین در سخنرانی برای 200 سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی جلال آباد تصریح کرد که آنها و همین طور خانواده‌هایشان در چه وضعیتی هستند. وی همچنین به سئوالات سربازان در خصوص تاثیر مشکلات بودجه ای در واشنگتن و مزایای و بازنشستگی آنها پاسخ داد.

وی گفت که متعهد است تا اطمینان حاصل کند حقوق و مزایای آنها در فرآیند کاهش هزینه‌ها آسیبی نبیند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها