کد خبر: ۱۱۹۲۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
سرمربی تیم ملی تکواندو در المپیک لندن گفت: در صحبت با مسئولان فدراسیون یک برنامه درازمدت داشتیم و مبنا این بود که تغییراتی در تیم ملی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کسب مدال نقره محمد باقری معتمد در مسابقات المپیک لندن و کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی آروبا از اتفاقات مهمی بود که در دوران سرمربیگری فریبرز عسکری در تیم ملی تکواندو رخ داد. عسکری بعد از بازگشت تیم ملی از مسابقات جام جهانی آروبا با تصمیم مسؤلان فدراسیون با تیم ملی قطع همکاری کرد.

 

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با فریبرز عسکری در مورد عملکرد تکواندو در سال 91، عملکرد وی در طول دوران همکاری در تیم ملی و برخی از مسائل گفت‌و‌گو کرد که در زیر اظهارات وی را می‌خوانیم:

 

فارس: عملکرد تکواندو در سال 91 از نگاه سرمربی سابق تیم ملی چه طور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

فکر می‌کنم ما یک دوره‌ای را سپری کردیم که تکواندو به رشد رسید و مقام‌های خوبی را در طول این چند سال گذشته کسب شد. البته هر کاری را ما در نظر بگیریم وقتی در دوره صعودی قرار بگیرد، کار سخت می‌شود. انگیزه‌ها، توانایی‌ها و انتظارات پایین کمک می‌کند که یک گروهی بتواند به بالاترین مدارج برسد، اما زمانی که توقع‌ها به اوج می‌رسد یک سری شرایط ممکن است معکوس شود. ما در این سال‌ها با یک گروه خاص کار کرده بودیم و به افتخارات بزرگی رسیده بودیم، اما عملا آن نفرات پا به مرز بازنشستگی و مصدومیت رسیده بودند.

فارس: آیا در مورد این آسیب‌دیدگی و بالا رفتن سن ملی‌پوشان تصمیماتی گرفته شده بود؟

من بارها این موضوع را اعلام کرده بودم، اما متاسفانه عده‌ای صحبت‌های مرا به تمسخر گرفتند و حتی گفتند عسکری دروغ می‌گوید. حالا شاهد هستیم که چند نفر از همان تکواندوکارانی که مصدومیت داشتند، کارشان به جراحی کشیده است. مردم خیلی از تکواندو انتظارشان بالا رفته بود و همه توقع داشتند در هر مسابقه‌ای که تکواندوکاران شرکت می‌کنند، قهرمانی را کسب کنند. هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

فارس: حتی در کره که مهد تکواندو است؟

کره‌ای‌ها همیشه در طول سال‌های گذشته بهترین عناوین را از آن خود می‌کردند. آنها همیشه با نفوذ به قوانین داوری و تغییرات در قوانین، به راحتی قهرمانی را کسب می‌کردند، اما با تمام حاکمیتی که در تکواندو داشتند در یک مقطعی مقابل ما قهرمانی را از دست دادند. ما باید روی پایه‌ها کار کنیم، پشتوانه‌سازی کنیم تا تکواندو دوباره به رشد چند سال گذشته برسد. البته بحث مطبوعات هم خیلی مهم است. باید آنقدر به درستی تکواندو را تعریف کنیم که توقع از تکواندو بیش از اندازه نشود. نباید طوری تعریف کنیم که همه انتظار داشته باشند که تکواندو همیشه باید قهرمان شود.

فارس: منظورتان از تعریف چیست؟

به خاطر دارم مسابقات جام جهانی تکواندو با مسابقات جهانی کاراته همزمان برگزار شد و گزارشگر یکی از برنامه‌ها هر دو رشته را تحلیل می‌کرد. در آن مقطع کاراته عنوان پنجمی را کسب کرد و تکواندو عنوان نایب قهرمان جهان، اما متاسفانه گزارشگر چنان تکواندو را تخریب می‌کرد که اصلا باورکردنی نبود و از کاراته که عنوان پنجمی را کسب کرده بود تعریف و تمجید می‌کرد. این تخریب‌ها همه به آن تعریفاتی غیر واقعی ارتباط دارد که از تکواندو شده و انتظارات را بالا برده است.

فارس: عملکرد خودتان را در طول یکسالی که به عنوان سرمربی تیم ملی در مهمترین رویداد بودید، چه طور ارزیابی می‌کنید؟

جواب سؤال را می‌خواهم در دو بخش بگویم. بخش اول عملکرد و نتیجه‌ای است که گرفته شده، بخش دوم عملکرد شخصی و آن کاری است که خودم انجام دادم. بنده بر اساس بضاعت موجود و امکاناتی که در اختیار داشتم از نتیجه کسب شده در المپیک راضی نیستم، اما برای آن ابزاری که در اختیار تیم ملی بود و زمانی که برای تکواندو گذاشتم از خودم خیلی راضی‌ام. زمانی که سرمربی تیم ملی بودم، از خانواده‌ام گذشتم و تمام وقتم را صرف این کار کردم. صحبتی که با فدراسیون کرده بودیم این نبود و ما یک برنامه درازمدت داشتیم و مبنا بر این بود که تغییراتی در تیم ملی انجام شود. قبل از آغاز اردوها به فدراسیون گفته بودم که یک سری بازیکنان به مرز بازنشستگی رسیده‌اند و یک سری مصدومیت دارند. بعد از المپیک هر تیم یک خانه تکانی می‌کند و 4 سال آینده را برنامه‌ریزی می‌کنند. مبنا بر این بود که به من فرصت داده شود، اما این اتفاقات رخ نداد و امیدوارم به نفرات بعدی فرصت داده شود.

فارس: فکر می‌کنید تغییراتی که در راس تیم ملی رخ داد، نشان از این بود که فدراسیون از عملکرد شما راضی نبوده؟

این را باید از فدراسیون بپرسید، اما پس از بازگشت از جام جهانی تغییراتی در راس تیم ملی رخ داد که قطعا این موضوع نشان می‌دهد که آنها از عملکرد من راضی نبودند.

 

 

فارس: اما تیم ملی در جام جهانی عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد و عملکرد قابل قبولی کسب شد!

تیم ملی عنوان نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی آروبا را کسب کرد، اما سرمربی تیم ملی عوض شد. این نشان دهنده این است که فدراسیون از عملکرد مربی راضی نبوده. البته مربی بعدی که آمده باید تیم را قهرمان جهان کند. با این حساب کادر فنی کار سختی را پیش رو دارد و هر نتیجه غیر از قهرمانی جهان کسب کند، نتیجه قابل قبول نیست چون مربی قبلی عنوان نایب قهرمانی را کسب کرده است. امیدوارم مربی که در راس تیم ملی قرار گرفته بتواند عنوان قهرمانی را کسب کند.

فارس: آیا فدراسیون در طول یک سالی که فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی بود از او حمایت کرد؟

در برگزاری اردوها تا جایی که آنها در توانشان بود ما را کمک کردند. قرار بود تیم به اردوهای فرانسه اعزام شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. البته مشکل اعزام نشدن تیم به اردوها از سوی فرانسه بود نه فدراسیون ایران.

فارس: در دوران حضور شما به عنوان سرمربی برخی‌ها معتقد بودند تصمیم‌ گیرنده نهایی شما نیستید، این موضوع صحت داشت؟

بارها گفته‌ام حتی در مطبوعات نیز برخی‌‌ها در آن مقطع به ما فشار وارد می‌کردند تا جو اردوها خراب شود. هنوز هم معتقدم برخی‌ها که این کار را می‌کردند حتی یک جلسه هم در اردوها حضور پیدا نکرده بودند. متاسفانه آنها که این صحبت‌ها را مطرح می‌کردند وجدان خود را زیر پا ‌گذاشتند که چنین صحبت‌هایی را مطرح کردند. زمانی که تیم ملی در اردوهای قبل از اعزام به مسابقات جام جهانی آروبا حضور داشت، هادی ساعی با توجه به مشغله کاری که در شورای شهر داشت دو جلسه بیشتر سر تمرین تیم ملی نیامد. پس چه طور برخی‌‌ها معتقد بودند که هادی ساعی در کار سرمربی تیم ملی دخالت می‌کند؟ حتی پولادگر برای حضور در اردوهای تیم ملی با درخواست ما در اردوها حضور پیدا می‌کرد. البته در مسائل فنی که فراتر از اختیار سرمربی بود، ساعی و پولادگر ورود می‌کردند و به ما کمک می‌کردند. به هر حال یکی به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی و دیگری به عنوان رئیس فدراسیون وظیفه داشتند که در تصمیمات اظهار نظر کنند.

فارس: فریبرز عسکری برکنار شد یا دوستانه از تیم ملی رفت؟

من اصلا دوست ندارم دروغ بگویم. یک روز که از خواب بلند شدم از طریق خبرگزاری‌ها از موضوع تغییرات در راس تیم ملی مطلع شدم. از این موضوع گله مند بودم و حتی یک جلسه به فدراسیون رفتم و در مورد تصمیماتی که گرفته شده گلایه کردم. حتی به دوستان گفتم که ما یک سال با هم کار کردیم و بهتر بود در مورد تصمیماتی که گرفته شده من را هم باخبر می‌کردند.

 

فارس: مهران عسکری در دوران سرمربیگری شما به تیم ملی دعوت شد و خیلی‌ها از این موضوع انتقاد می‌کردند.دعوت شدن وی ارتباطی به نسبت خانوادگی اش با شما داشت؟

من در حال حاضر سرمربی نیستم اما می بینید که مهران عسکری در اردوهای تیم ملی حضور دارد. ما در آن مقطع انتخابی برگزار کردیم، مهران هم جزو 10 نفر وزن خود بود و با توجه به انتخابی‌هایی که برگزار شد به تیم ملی دعوت شد. مسابقات انتخابی پشت درهای بسته نبود و فیلم مسابقات موجود است. همه آنهایی که در آن مقطع به تیم ملی دعوت شدند با توانایی‌هایی که داشتند به اردوها دعوت شدند. مهران خواهرزاده من است و در دوران سرمربی‌گری بنده فقط یک بار در مسابقات جام جهانی به مسابقات اعزام شد. آن هم قطعا با نتایجی که در لیگ به دست آورده بود. مهران سه بار عنوان قهرمانی در مسابقات دانشجویان جهان را کسب کرده کرده است و فکر میکنم توانایی های خود را نشان داده. من وجدانم خیلی با ارزش‌تر از خواهرزاده‌ام است و اگر کسی حقش باشد، چه آشنا و چه غریبه از حقش دفاع می‌کنم.

فارس: سال آینده تکواندو دو رویداد مهم در پیش دارد. فکر می‌کنید با مصدوم بودن نفرات سرشناس، تیم ملی شانس کسب نتیجه در مسابقات پیش رو را دارد یا خیر؟

به هر حال ما نفرات خوب در لیگ بسیار داریم هر چند که تجربه ملی‌پوشان مصدوم را ندارم، اما آنها تکواندوکاران دست و پا بسته‌ای نیستند. مربیان باید روی نقاط ضعف و قوت آنها کار کنند و با نفرات جدید بتوانند نتیجه کسب کنند. قبلا هم در مسابقات جهانی اسپانیا چنین شرایطی پیش آمده بود و تقریبا بالای 80 درصد ترکیب تیم ملی تغییر کرد و در آن مقطع نتیجه قابل قبولی را تیم ملی کسب کرد.

فارس: این روزها انتقاد‌ها از یوسف کرمی خیلی زیاد شده، نظر شما در مورد عملکرد کرمی بعد از المپیک چیست؟

ما در بحث تمرین اگر نگاه کنیم یوسف کرمی از لحاظ تمرین همیشه جزو نفرات برتر است. فکر می‌کنم که یوسف تمام نشده باشد و اگر حرفه‌ای وقت خود را در تکواندو بگذارد، به نظرم می‌تواند تا المپیک برزیل در اختیار تیم ملی باشد. باید این را هم قبول کنیم که خیلی جاها بار روی دوش کرمی گذاشته‌ایم. استرس کاذب برای وی ایجاد کردیم که این کار باعث شد چیزهایی که خودش می‌داند را نیز فراموش کند. این بستگی به خود کرمی دارد که چه زمانی از تیم ملی خداحافظی کند. ما باید بستری برای وی مهیا کنیم تا کارش را ادامه دهد. کرمی قهرمان بزرگی است و افتخارات زیادی برای تیم ملی کسب کرده‌ است و نباید او را اذیت کنیم باید فرصت دهیم خودش تصمیم بگیرد.

فارس: برنامه‌ شما برای سال‌های آینده چیست؟

من معلم هستم و قطعا از تکواندو دور نخواهم شد. برای لیگ سال آینده و برای کلاس‌داری برنامه دارم. یک موضوعی است که باید در صحبت‌هایم به آن اشاره کنم. از من نقل شده که گفته‌ام من یک سرباز هستم و هر جا که بگویند کار می‌کنم. هنوز به یاد دارم که یک خبرنگار از من بعد از جام جهانی سؤال کرد که می‌خواهند شما را عوض کنند من در پاسخ به او اعلام کردم من یک سربازم و برای خدمت به تکواندو آمدم. یک روز به من گفتند بیا آمده‌ام و یک روز می‌گویند برو من هم می‌روم. من این صحبت‌ها را کردم، اما متاسفانه صحبت‌هایم را طوری دیگر منتشر کردند.

فارس: فدراسیون در قبال تعهدات مالی که با شما داشت عمل کرد یا خیر؟

مبلغ قرارداد من شاید کمتر از مربیان دیگر بود، اما طبق توافقی که با فدراسیون انجام شده بود تمام و کمال مبلغ قرارداد من پرداخت شد.

فارس: لیگ امسال به پایان رسید. شما بارها در سالن مسابقات از نزدیک تکواندوکاران را تماشا می‌کردید. نظر شما در مورد لیگ یازدهم چیست؟

از یک مقطع یک تغییراتی ایجاد شد چون ابتدای فصل تمرکز همه روی هوگوی لاجاست بود در حالی که یک تغییر کلی ایجاد شد ما از اواسط فصل تذکر می‌دادیم ضربات بالا کمرنگ شده و باید بیشتر روی ضربات بالا کار شود. فکر می‌کنم از اواسط فصل بود که مسابقات به خود رنگ گرفت. امیدوارم این هوگوها آدابته شود و مربیان و تکواندوکاران ما با این سیستم جدید پیش بروند. بنده معتقدم اگر تعداد تیم‌ها در لیگ بیشتر شود و یک قانونی تصویب شود که هر تیم بیش از 3 ملی‌پوش نمی‌تواند در ترکیب خود داشته باشد، به لیگ کمک بزرگی کرده‌ایم. چون ما در طول فصل نفرات خوبی را دیده‌ایم که در پشت ملی‌پوشان تا آخر فصل باقی ماندند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها