کد خبر: ۱۱۸۹۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مدیرکل اداره امور مین‌یابی وزارت محیط زیست عراق از آمادگی کشورش برای همکاری با کشورهای همسایه در زمینه مین یابی در نوار مرزی خبر داد.

به گزارش598،به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس از عراق، سازمان ملل با اشاره به وجود 50 میلیون بسته انفجاری در عراق که حاصل جنگ‌های متعدد است، بصره را آلوده‌ترین استان عراق از نظر تعداد مین های موجود در آن اعلام کرد.

در همین راستا «عیسی الفیاض» مدیرکل اداره امور مین‌یابی وزارت محیط زیست عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، از آمادگی کشورش برای همکاری با کشورهای همسایه در زمینه مین‌یابی در نوار مرزی خبر داد.

وی اظهارداشت: نهادهای رسمی و دولتی عراق آمار دقیقی در خصوص تعداد مین‌های موجود در اختیار ندارند و عملیات مین‌یابی نیز کند پیش می‌رود اما از این پس قرار است سازمان های دست اندرکار مین یابی، اقدامات خود را سرعت بخشیده و در چارچوب برنامه راهبردی با سرعت بیشتری به خنثی کردن مین های موجود در خاک عراق اقدام کنند.

الفیاض اظهارداشت: شرکت‌های داخلی عراق از این پس، بیش از سازمان هایی که تاکنون در زمینه مین یابی به عراق کمک کرده اند، فعالیت خواهند داشت.

50 درصد مین های موجود در عراق، در بصره کار گذاشته شده است

به گفته الفیاض، استان‌های بصره، میسان، واسط و دیالی از مناطق پر مین هستند و 50 درصد کل مین‌های موجود در عراق در بصره کار گذاشته شده است.

وی گفت: به دلیل سیاست‌های اشتباه صدام حسین، عراق در چهار دهه اخیر به صحنه جنگ‌های متعددی تبدیل شد که نمونه آن جنگ با کویت بود و حمله آمریکا در سال 2003 نیز موجب شد میلیون ها مین در خاک عراق کار گذاشته شود که امروز به تهدیدی برای سلامت و امنیت مردم این کشور تبدیل شده است.

الفیاض تصریح کرد: این در حالی است که سازمان‌های بشردوستانه و نهادهای بین‌المللی و نیز  عراقی در تلاش برای پاکسازی عراق از مین‌های موجود در این کشور هستند اما این گروه‌ها به هماهنگی بیشتری نیاز دارند تا موانع موجود در فعالیت آنان برطرف شود.

بوصلن مشاور یک نهاد بین المللی دست‌اندرکار امور مین یابی در عراق نیز در گفتگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: نقش سازمان ملل در عراق به توصیه و راهنمایی طرف‌های دست اندرکار عراقی برای مین یابی محدود می شود و سازمان ملل نیز آمار دقیقی از مین‌های موجود در این کشور در اختیار ندارد اما وزارت دفاع عراق اعلام کرده که بیش از 25هزار مین در نوار مرزی این کشور وجود دارد و البته با توجه به جنگ‌های متعدد در آن، این آمار بعید به نظر نمی‌رسد.

وی اظهارداشت: روستای «البتران» بهترین شاهد برای سیاست های نظامی و هجومی رژیم صدام علیه همسایگان خود است زیرا بیشتر اهالی این شهر بر اثر همین سیاست دست یا پای خود را از دست داده و نام آن نیز برگرفته از تعداد زیادی معلول در این شهر است.

این افراد قربانی مین هایی شده اند که رژیم صدام در آغاز جنگ هشت ساله با جمهوری اسلامی ایران کار گذاشته بود و شرایطی که اهالی این روستا با آن روبه رو شدند در هیچ یک از نقاط جهان رخ نداده است.

بوصلن افزود: مین هایی که در عراق به ویژه در بصره کار گذاشته شده موجب آلودگی فراوان آن شده است زیرا این مین ها انفجارهای متعدد را در پی داشته است.

وی مهمترین مانع مین‌زدایی از عراق را نبود همکاری بین سازمان های بشر دوستانه و سازمان ملل و نیز نیروهای امنیتی دانسته و افزود: علاوه بر این نهادهای دولتی عراقی نیز در این خصوص همکاری و هماهنگی منظمی ندارند.

در این میان در بصره بیش از سایر شهرهای عراق، مین کار گذاشته شده و تعداد آن بیش از دو میلیون و 600 هزار مین است و آلودگی بخش غربی این استان نیز ناشی از جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991 است.

این در حالی است که رژیم سابق عراق در سال 1980 و در جریان جنگ با ایران مقادیر فراوانی مین و مواد منفجره را در شهرستان های فاو و القرنه کار گذاشت و علاوه بر این، مناطق گسترده‌ای در این استان به دلیل فراوانی مین‌های کار گذاشته در آن، کاملا بسته شده و کسی اجازه رفت و آمد در آن را ندارد.

بنابر آمار موجود حمله آمریکا به عراق در سال 2003 موجب افزایش حجم مین های موجود در عراق شد.

سرتیپ «رعد سلمان مجید» مدیر دفاع غیر نظامی در بصره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تصریح کرد: مدیریت دفاع شهری با هماهنگی فرماندهی امنیتی و نظارتی آن در تلاش برای مین یابی و پاکسازی آن هستند و این اقدام چند سال طول خواهد کشید.

وی افزود: میدان های نفتی بصره نیز از مین ها در امان نمانده است و دفاع  غیر نظامی بصره تا کنون 300 چاه نفتی را پاکسازی کرده و این میدان ها  قابلیت از سرگیری فعالیت را دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها