کد خبر: ۱۱۸۴۵۹
زمان انتشار: ۱۹:۲۷     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
چندی است که غرب بعد از مسئله هسته‌ای، مهم‌ترین ابزار برای اعمال فشار به ایران را مسائل حقوق بشری قرار داده است.

به گزارش 598، روزنامه جوان امروز چهارشنبه 16/12/91 نوشت: برخلاف دولت بوش که زیاد اعتقادی به شورای حقوق بشر نداشت، دولت باراک اوباما تلاش زیادی برای عضویت در این شورا سامان داد و در نهایت نیز امریکایی‌ها توانستند با 131 رأی در این شورا صاحب کرسی شوند. در همین مدت نیز تمرکز حقوق بشری بر روی ایران بیشتر شده است و امریکایی‌ها با فشار خود توانسته‌اند چندین گزارش از زبان گزارشگر ویژه سازمان ملل در نقد و سیاه‌نمایی وضعیت حقوق بشری ایران منتشر نمایند. اخیراً نیز احمد شهید مفصل‌ترین گزارش خود را در 10 فصل منتشر کرده است.

با این‌حال نحوه مواجهه ما با چنین گزارش‌هایی حائز اهمیت است و به زعم نگارنده در صورت مواجهه فعالانه و مدبرانه همین گزارش‌های مغرضانه می‌تواند به نفع ایران تمام شود. ابتدایی‌ترین نکته در مواجهه با این دست از گزارش‌ها نهراسیدن و اعلام صریح بنیان‌های فکری حقوق بشر اسلامی است.

ما نباید از اینکه احمد شهید ایران را به نقض حقوق همجنس‌گرایان متهم می‌کند، خجالت بکشیم و سعی در بایکوت کردن آن داشته باشیم بلکه باید با صراحت فریاد زد که ما ناقض چنین حقوق بشری هستیم! ما معتقدیم که چنین رفتار‌های شنیع و کریهی نه تنها حقوق بشر نیست بلکه حیوانات نیز بر اساس غریزه از چنین اعمالی بیزار هستند و در ساختار زیستی آنها چنین مسائلی وجود ندارد.

امروز غرب مدعی حقوق بشر مبتنی بر اومانیسم است و جالب اینجاست که چنین بنایی از اصل دچار پارادوکس است. غربی‌ها با انگاره‌های اومانیستی انسان را حیوان می‌پندارند و آنگاه انتظار دارند که چنین انسان‌های گرگ‌صفتی حقوق بشر را رعایت کنند!

در چنین وضعیتی ما باید این تناقض‌های جدی را فریاد بزنیم و اعلام کنیم که سعادت و کرامت بشری تنها و تنها در ذیل نظام حقوقی الهی محقق خواهد شد و لاغیر! ما نباید در مقابل انتقاد‌های حقوق بشری غرب به مسئله حجاب یا حقوق زنان کوتاه بیاییم بلکه باید به صراحت دیدگاه‌های حقوق بشری خود را در این زمینه اعلام داریم. ثمره و نتیجه نظام حقوق بشری غرب در زمینه زنان به آمار‌هایی منتج شده که حتی انتقاد‌های خود غربی‌ها را نیز در پی داشته است. از سوی دیگر در حوزه مسائل سیاسی نیز باید روش تحقیق گزارشگر سازمان ملل مورد نقد و ارزیابی جدی قرار گیرد.

در سلسله گزارش‌های احمد شهید علی‌الخصوص در فصل «انتخابات آزاد» وی با استناد به برخی گفته‌های اپوزیسیون و معاندان نظام اسلامی نتایج مورد نظر غرب را کسب کرده است.

در حالی که در رویه عادلانه، این گزارشگر باید با حضور در ایران و جمع‌آوری نمونه‌ها اقدام به انتشار گزارش خود می‌کرد. مقامات قوه قضائیه نیز بارها اعلام آمادگی خود را برای همکاری با گزارشگران حقوق بشری اعلام کرده‌اند و از این رو احمد شهید هیچ توجیهی برای این استدلال‌های یکجانبه خویش ندارد.

از سوی دیگر در حوزه‌های سیاسی به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی باید وارد بررسی مصادیق نقض حقوق بشر در کشور‌های غربی شود. در حالی احمد شهید ایران را متهم به نقض آزادی‌های سیاسی می‌کند که نظام مردم‌‌سالاری دینی با برگزاری بیش از 30 انتخابات در سه دهه گذشته میزان بودن رأی ملت را کاملاً نشان داده است. لذا ضروری است که کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی رعایت حقوق بشر در غرب و مقایسه وضعیت آزادی‌های سیاسی در اروپا و امریکا با ایران صورت پذیرد.

به عنوان مثال دو کشور چین و روسیه در همین‌ سال‌های اخیر چندین گزارش مستند از وضعیت حقوق بشر در امریکا و دیگر کشور‌های غربی منتشر کرده‌اند که بازتاب‌های بسیاری داشته است و به نوعی امریکا را تحت فشار قرار داده است. علی‌الخصوص ما در حوزه رسانه‌ای نیازمند بررسی موارد نقض حقوق بشر در امریکا و بیان نقاط قوت خویش هستیم. به طور قطع و یقین می‌توان گفت که بن‌مایه‌های حقوق بشر غربی بسیار متزلزل است و با اندکی تلاش می‌توان هجمه‌های حقوق بشری آنها به ایران اسلامی را به فرصتی برای اشاعه حقوق بشر اسلامی تبدیل نمود.

*محمد اسکندری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
پس بگوزودترگزارش سال1500 روهم بده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها