کد خبر: ۱۱۸۳۵۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
مادورو رئیس جمهور موقت شد؛
هوگو چاوز رهبر 14 سال اخیر ونزوئلا پس از 21 ماه نبرد با بیماری سرطان، درگذشت و صدای رسای آمریکای لاتین، خاموش شد و آینده‌ای مبهم برای کشور نفت خیز خود بر جا گذاشت. نیکولاس مادورو، معاون رئیس جمهور، تا برگزاری انتخابات عهده‎دار وظایف وی خواهد بود. چاوز در دوران ریاست جمهوری خود توانست با طرح‎های بلند پروازانه‎ای با عنوان انقلاب بولیواری، تغییرات بزرگی را در ونزوئلا ایجاد کند و بسیاری از صنایع را ملی کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ نیکولاس مادورو (معاون رئیس جمهور) خبر درگذشت هوگو رافائل چاوز فریاس ملقب به "سوسیالیست قرن بیست و یکم"، را رسماً اعلام کرد. وی گفت: "ما سخت‎ترین و دردآورترین خبر را دریافت کردیم... فرمانده رئیس جمهور هوگو چاوز ساعت 4:25 بعد از ظهر از دنیا رفت."

مادورو که تلاش می کرد گریه نکند، گفت که دولت نیروهای پلیس و مسلح را برای "همراهی و محافظت ملت‏مان و تضمین ثبات" به حالت آماده باش در آورده است.

روز گذشته، دولت ونزوئلا با صدور اطلاعیه ای که در تلویزیون این کشور قرائت شد اعلام کرده بود که "هوگو چاوز" که در تلاش برای بازیابی سلامت خود بود به یک عفونت تنفسی دیگر مبتلا شده است و حال وی وخیم است.

چاوز ماه اکتبر گذشته توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب سر سختی به نام هنریکه کاپریلس فائق آید. اما به دلیل چهارمین عمل جراحی در کوبا، نتوانست برای مراسم تحلیف به کشور بازگردد.

وی دو هفته قبل به ونزوئلا بازگشته بود و در یک بیمارستان نظامی در کاراکاس بستری شده بود. سربازان پس از درگذشت چاوز، پرچم مقابل بیمارستان را به حالت نیمه افراشته درآوردند.

رسانه های خبری گزارش دادند، با انتشار خبر، مردم ادارات و مغازه ها را بسته اند و هزاران نفر  با چشمان گریان در خیابان ها تجمع کرده اند و شعارهایی همچون "درود بر چاوز" و "درود بر چاویسم" سر دادند.

چاوز در دوران ریاست جمهوری خود توانست با طرح‎های بلند پروازانه‎ای با عنوان انقلاب بولیواری، تغییرات بزرگی را در ونزوئلا ایجاد کند و بسیاری از صنایع را ملی کند.

به همراه کوبا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه و برخی از کشورهای حوزه کارائیب، وی "اتحاد بولیواری ملل آمریکای‎ما" (ALBA) را تشکیل داد که هدف اصلی خود را بر مقابله با نفوذ استعماری آمریکا در منطقه متمرکز کرده بود. وی در یکی از سخنرانی‎های معروفش، از دولت آمریکا خواسته بود که به "قتل عام بی گناهان پایان دهد" و افزوده بود: "نمی توان از راه تروریسم، با تروریسم مقابله کرد."

چاوز مادورو

 
هوگو چاوز؛ قهرمان ملی ونزوئلا
 
هوگو رافائل چاوز فریاس متولد 28 ژوئیه 1954به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست هاو ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده مشهور بوده است.
 
او موسس حزب چپگرای «جنبش جمهوری پنجم» بوده و با هدف بهبود وضعیت رفاهی مردم کشورش و کاهش اختلاف شدید طبقاتی برنامه ‌های مبتکرانه‌ای را در اقتصاد ونزوئلا به اجرا درآورد. موفقیت این برنامه‌ها به تحول چشمگیری در زندگی جمعیت فقیر ونزوئلا منجر شده و او را به صورت قهرمان ملی مردم آمریکای لاتین درآورده‌است.
 

اعلام وفاداری نظامیان به مادورو

خبرگزاری رویترز در خبر فوری ساعت 2:30 بامداد به وقت تهران اعلام کرد که فرماندهان نظامی ونزوئلا به دنبال درگذشت چاوز با حضور در تلویزیون دولتی، وفاداری خود را به نیکولاس مادورو (معاون رئیس جمهور) اعلام کردند.

چاوز پیش از این مادورو را به عنوان بهترین جانشین برای خود معرفی کرده بود. رئیس جمهور فقید در سخنرانی‎ که سه ماه پیش ایراد کرده بود، آخرین آرزوی خود را آن بیان کرده بود که بعد از وی، مادورو اداره امور را به دست بگیرد و از مردم ونزوئلا خواسته بود در دور بعدی ریاست جمهوری، به وی رای دهند.

وی تصریح کرده بود: "شما مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب می کنید. با تمام وجود، این را از شما می خواهم."

بر اساس قانون اساسی، انتخابات باید حداکثر 30 روز بعد برگزار شود و تا آن زمان دیوسدادو کابِلو -رئیس مجلس ملی- به طور موقت مسئولیت اداره کشور را برعهده بگیرد. اما الیاس خائوآ وزیر امور خارجه این کشور خبر داد، نیکولاس مادورو، معاون هوگو چاوز به عنوان رئیس جمهور موقت تا برگزاری انتخابات انجام وظیفه خواهد پرداخت.

دولت ونزوئلا تا مراسم تدفین در روز جمعه، 7 روز عزای عمومی اعلام کرده است. کوبا نیز 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

واکنش ها

اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی که دوست و متحد نزدیک وی محسوب شد با چشمان گریان و به همراه کابینه خود در تلویزیون ظاهر شد و تسلیت خود را به خانواده وی و مردم ونزوئلا بیان کرد. در حالی که وی به زحمت قادر به تکلم بود، این خبر را "ویرانگر" دانست.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا نیز در بیانیه‎ای بر روی توئیتر خود، ضمن تسلیت، درگذشت چاوز را مصیبت بزرگ برای ونزوئلا و کل منطقه دانست.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پیامی، مرگ چاوز را زمان چالش برانگیزی برای ونزوئلا دانست و خواستار آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور شد.

جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در بیانیه‎ای بلند، نوشت: "مردی را می شناختیم که در نگرش خود به دنبال ایجاد تغییرات عمیق در کشورش بود تا به خصوص مردمی که مورد توجه نبودند و به حاشیه رانده شده بودند، سود ببرند."

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز نسبت به خبر درگذشت چاوز ابراز "تاسف" کرد.

هنریکه کاپریلس، کاندیدا مغلوب آخرین انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ضمن تسلیت به بازماندگان، خواستار اتحاد مردم ونزوئلا در شرایط کنونی شد.


پیام تسلیت احمدی‌نژاد برای درگذشت هوگو چاوز 
 
رييس جمهوري اسلامي ايران، در پي درگذشت هوگو چاوز رييس جمهوري ونزوئلا در پيامي، حادثه غم‌انگيز درگذشت وي را به همه ملت‌ها و ملت بزرگ ونزوئلا و خانواده محترم ايشان و دولت ونزوئلا تسليت گفته و اظهار داشت: هوگو چاوز نماد و ميراث دار همه شجاعان و مبارزان و انقلابيون در تاريخ پرافتخار و البته غم‌بار آمريكاي لاتين و تجلي روح آزادگي مردم مظلوم اين ديار و همه ملت‌هاي تحت ستم و پرچم برافراشته مبارزان ضد استعماري و عدالت طلبانه و طلايه دار دوستي بين ملت‌ها است.
 
متن پيام تسليت دكتر محمود احمدي‌نژاد به كفيل رياست جمهوري بدين شرح است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
 
انا لله و انا اليه راجعون
 
دوست گرامي جناب آقاي نيكولاس مادورو
 
كفيل محترم رياست جمهوري ونزوئلا
 
روح بلند مردي بزرگ از تبار عدالت طلبان و آزادي‌خواهان به آسمان پر كشيد و جهان را در سوگ فرو برد. ونزوئلا فرزندي برومند و شجاع و جهان، رهبري خردمند و انقلابي را از دست داد.
 
در نهايت تأثر اين حادثه غم‌انگيز را به همه ملت‌ها و ملت بزرگ ونزوئلا و خانواده محترم ايشان و جنابعالي تسليت عرض مي‌نمايم.
 
هوگو چاوز نامي آشنا براي همه ملت‌هاست. نام او يادآور زلال پاكي و مهرباني، شجاعت، پايمردي، عشق به مردم و فداكاري و تلاش بي‌وقفه براي خدمت به مردم به ويژه محرومين و زخم خوردگان از استعمار و استكبار است.
 
او انساني عميقاً موحد و مؤمن و پايبند به ارزش‌هاي انساني و آسماني و باورمند به راه انبياء الهي و حاكميت جهاني عدالت و عشق به رهبري صالحان بود.
 
او همزمان كه با رشادت تمام در برابر زياده‌خواهي‌هاي مستكبران مي‌ايستاد و فشار سنگين تبليغاتي و اقتصادي و تهمت‌ها و حتي كودتاها را در هم مي‌شكست، قامت بلندش در برابر كودكي خردسال فرو مي‌افتاد و با دست‌هاي مهربانش او را نوازش و سرود آزادي و سرافرازي را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در انديشه و جان او جاري مي‌كرد.
 
هوگو چاوز نماد و ميراث دار همه شجاعان و مبارزان و انقلابيون در تاريخ پرافتخار و البته غم بار آمريكاي لاتين و تجلي روح آزادگي مردم مظلوم اين ديار و همه ملت هاي تحت ستم و پرچم برافراشته مبارزان ضد استعماري و عدالت طلبانه و طلايه دار دوستي بين ملت ها است. 
 
او نقطه اتكاء روحي و پشتيبان همه انقلابيون و آزادي خواهان منطقه و جهان بود. 
 
او حقيقتا جلوه روشني از يك ونزوئلايي پرشور و آرماني و دوست داشتني است و مردم بزرگ ونزوئلا با آگاهي و هوشمندي بارها و بارها او را به مسند رياست جمهوري رساندند و در فراز و نشيب و سختي ها ياريش كردند و او نيز همه فرصت‌ها و قدرت را براي خدمت به مردم و سربلندي كشورش و آزادي ملت ها به كار گرفت.
 
او سرانجام در پي يك بيماري مشكوك همه وجود و جان خود را نيز در اين راه پرافتخار تقديم كرد. 
 
او در حقيقت شهيد راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداري از ارزش هاي انساني و انقلابي است گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صميمي و مهربان مردم، در بين ما نيست اما اطمينان دارم كه روح آسماني و انديشه پاك او هر روز و در افقي بالاتر در دل و جان تك تك مردم آمريكاي لاتين و ونزوئلا و همه ملت هاي عالم و با درخششي بيشتر طلوع مي كند و راه عزت و سربلندي را فرا روي همگان قرار خواهد داد. 
 
هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادي زنده است. او زنده است تا ايمان و پاكي و انسانيت زنده است. او زنده است تا ملت ها زنده اند و براي استقرار استقلال و مهرباني و عدالت تلاش مي كنند. 
 
ترديد ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح (ع) و تنها باقيمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشري را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهرباني و كمال ياري خواهد كرد. 
 
يك بار ديگر اين ضايعه سنگين را تسليت گفته و از خداوند منان براي جنابعالي و ملت ونزوئلا و همه ملت ها سعادت و سلامت و رفاه و عزت آرزو مي‌كنم.
 
دوست و برادر شما احمدي نژاد
 
رييس جمهوري اسلامي ايران
 
1391.16.12
 
نهم مارس 2013
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
۵۵
۰
خدا رحمتش کنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
۵۴
۰
ناراحت شدیم من معقدم که چاوز رو بیمارکردند وکشتند روحش شاد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
۴۹
۰
خيلي حيف كه تو بميري و لي سگي مثل اوباما و امثال او بماند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۱۳
تحلیل اختصاصی جالب سایت حزب الله کرمانشاه با عنوان از شهيد آبراهام لينکلن خاتمي تا شهيد هوگوچاوز احمدي نژاد! که به مقایسه ادعای خاتمی و احمد ینژاد از واژه شهادت پرداخته است در سایت رسمی حزب الله کرمانشاه: http://www.hezbollah-k.com
پاسخ
حامی احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
۱۸
۰
به خا طر مبازره با ظلم و استکبار انشا... که خداو ند رحمتش کند و بیا مرزدش
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها