به گزارش پایگاه 598، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به معنی احسان گفت: احسان، نیکی کردن به دیگران است و اینکه طرف مقابل یک بهرهای از عملی که انسان انجام میدهد ببرد و اگر این عمل بدون منت و مطالبه پاداش باشد احسان قلمداد میشود.
وی ادامه داد: احسان آن تفضل و کرامتی است که انسان انجام میدهد و انتظار پاسخی از طرف مقابل ندارد.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به معنی انفاق گفت: طبیعتا انفاق هم در راستای احسان معنی میشود؛ یعنی بخشش از هرچیزی که جزء وجود و مایملک انسان محسوب میشود و در آیات و روایات هم به بحث انفاق و احسان تاکید زیادی شده است.
وی گفت: انسان به هر کیفیتی از توانمندیهای خود برای رفع احتیاج دیگری اعم از احتیاج "مادی و معنوی" استفاده کند، احسان و انفاق کرده است.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه «احسان روی احساندهنده و احسانگیرنده تاثیر میگذارد» گفت: اولین تاثیر آن برای کسی است که احسان و انفاق را دریافت میکند و این لطفی که شامل حال او میشود مشکلی از مشکلاتش را حل میکند. حال میتواند این مشکل در زمینه علمی، عاطفی، خانوادگی و یا مالی باشد.
پیروزمند با بیان اینکه «تاثیر دوم احسان روی شخص احسان کننده است» گفت: اثری که احسان و انفاق در ایجاد پیوند اجتماعی و همبستگی اجتماعی دارد یک سرمایه به حساب میآید، به دلیل اینکه در این رابطه متقابل که بین احسانکننده و گیرنده ایجاد میشود طبیعتا یک تعلق خاطر و محبت به وجود میآید و این امر جزء سرمایه اجتماعی محسوب میشود و هرچقدر این امر قوت بگیرد به این معنی است که در جامعه انسجام، تقویت میشود.
وی با تاکید بر اینکه «احسان و انفاق در جامعه شیعی از اهمیت والایی برخوردار است» عنوان کرد: با احسان یک اجر معنوی نصیب احسانکننده میشود و آن چه را که انفاق میکند در سرای دیگر به بهترین نحو دریافت میکند به تعبیری انفاقدهنده سرمایه خود را از ارز دنیوی تبدیل به ارز اخروی میکند و این کار او باعث پیوند اجتماعی و سلامت جامعه میشود که هم خودش بهره میبرد و هم افراد جامعه.
پیروزمند در پایان با اشاره به اینکه «افراد جامعه ما به دلیل محبتی که به اهل بیت(ع) دارند بحث انفاق و احسان را جدی میگیرند» گفت: مسوولان جامعه باید اثرات احسان و انفاق را به بهترین نحو بیان کنند و با تنوع بخشیدن به میدانهای احسان و انفاق از نظر موقعیت، زمان، مکان و شکل آن میتوانند در گسترش انفاق و احسان کمک ویژهای کنند و اگر احسان و انفاق در جامعه پرورش پیدا کند سوء استفادهها کم میشود و اعتبار اشخاص بالاتر میرود.