کد خبر: ۱۱۷۶۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
معاون امور تقنینی دولت با اعلام اینکه رئیس‌جمهور تاکنون ۲۷ فقره از قوانین مصوب مجلس نهم را برای اجرا ابلاغ کرده است، نسبت به برخی تذکرات نمایندگان که ماهیت درخواست دارند، انتقاد کرد.

سید ابراهیم ابراهیمی معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات اخیر حسین مظفر معاون نظارت مجلس درباره میزان قوانین ابلاغی توسط رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و نیز میزان تذکرات، اظهار داشت: مجموع قوانینی که مجلس نهم به دولت ابلاغ کرده 43 فقره بوده که 6 فقره معوقه از دوره هشتم بوده و توسط مجلس نهم به دولت ابلاغ شده و 37 فقره متعلق به دوره نهم مجلس بوده است.

*رئیس‌جمهور تاکنون 27 فقره قوانین مصوب مجلس نهم را ابلاغ کرده است

وی با بیان اینکه از این تعداد، مجموعاً 18 فقره طرح و 25 فقره لایحه بوده است که پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان، توسط مجلس نهم به دولت ابلاغ شده، تصریح کرد: مجموع قوانینی هم که رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده، 27 فقره است و قوانینی که به طور مشترک توسط رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ابلاغ شده 8 فقره بوده است و قوانینی هم که صرفاً توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی ابلاغ و چاپ شده، 8 فقره بوده است، 7 فقره از مجموع قوانین ابلاغی هم توسط رئیس‌جمهور به هیئت حل اختلاف ارجاع شده است.

معاون امور تقنینی دولت در ادامه یادآور شد: طبق قانون 5 روز پس از ابلاغ قانونی توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای اجرا، به دولت وقت داده می‌شود تا قوانین را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند؛ اما بعضاً آقای رئیس‌جمهور تهران نیست یا دیر به دست آقای رئیس‌جمهور می‌رسد، در دوره‌های قبل، زمان آقای حدادعادل و حتی قبل از آن هم می‌شد که یک ماه یا 3 هفته و یا 2 هفته، ابلاغ قانون توسط رئیس‌جمهور طول می‌کشید، ولی هم‌اکنون بعد از اینکه 5 روز زمان می‌گذرد، می‌گویند با تأخیر.

«فرض کنید آقای رئیس‌جمهور به سازمان ملل رفتند یا سفر خارجی و یا سفر داخلی هستند، با 2 یا 3 روز تأخیر هم فورا می‌گویند که این قانون توسط دولت ابلاغ نشده یا با تأخیر ابلاغ شده است.»

* 91  طرح فوریتی در مجلس نهم

 

ابراهیمی اضافه کرد: تعداد طرح‌های یک فوریتی و دوفوریتی هم که در مجلس نهم ارائه شده، قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست؛ در دوره مجالس هفتم و هشتم 7 فقره طرح و در مجلس نهم 38 فقره طرح با قید دوفوریت اعلام وصول شده است، یعنی رشدی بیش از 300 درصد داشته است و مجموع درخواست‌های قید یک و یا دوفوریت برای این طرح‌ها در مجلس هفتم 48 فقره، در مجلس هشتم 30 فقره و در مجلس نهم تا تاریخ سوم اسفندماه 91 از مجموع 149 طرح اعلام وصولی، 91 فقره درخواست قید فوریت مطرح شده است، ضمن اینکه رویکرد قالب طرح‌های فوریتی هم اصلاح قوانین برنامه، بودجه و امور اقتصادی بوده است.

*تصویب قوانین باید برای دولت در شرایط بحرانی محدودیتی ایجاد نکند

وی تأکید کرد: تدوین و تصویب قوانین باید به گونه‌ای انجام پذیرد که برای دولت در شرایط بحرانی و خاص محدودیتی ایجاد نکند و دولت امکان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ در امور کشور را بنا بر مقتضیات و مصالح نظام داشته باشد، ضمن آنکه فرصت‌های برنامه‌ریزی و اجرای قوانین بالادستی نیز که مطابق قوانین، برنامه‌ریزی، ابلاغ و اجرا می‌شوند، گرفته نشود و دولت را در اجرای قوانین مهم و اصلی از اهداف مقرر و پیش‌بینی شده، دور نکند.

این مقام مسئول دولتی همچنین خاطرنشان کرد: لیکن اصلاح مکرر قوانین برنامه و بودجه، آن هم پس از گذشت 11 ماه از سال جاری می‌تواند اهداف ناشی از تصویب قوانین برنامه و بودجه را با چالش‌های جدّی در اجرا مواجه کند.

*مناقشه بین دولت و مجلس «تذکرات شفاهی پایان جلسات علنی» است

وی درباره میزان تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس نهم نیز تأکید کرد: اولاً هم‌اکنون موضوعی که مورد مناقشه بین دولت‌های نهم و دهم و مجالس هشتم و نهم بوده، تذکرات شفاهی پایان جلسات علنی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور است؛ دولت و معاونان امور مجلس معتقدند که این موضوع خلاف قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس است چرا که آیین‌نامه داخلی، تذکرات شفاهی را درباره اداره مجلس به هئیت رئیسه اعلام کرده در صورتی که هم‌اکنون در پایان جلسات علنی به نمایندگان اجازه داده می‌شود به صورت شفاهی به مسئولان دستگاه‌های اجرایی و رئیس‌جمهور تذکر دهند.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این تذکرات روند رو به رشد و فزاینده‌ای داشته است، توضیح داد: این روند در مجالس هشتم و نهم قابل ملاحظه است، تذکرات کتبی وکلای ملت به دولت و دستگاه‌های اجرایی، آنان را با مشکل مواجه می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر وقت کارشناسی و اجرایی مسئولان دستگاه‌ها، صرف پیگیری و پاسخ به این امور شود و به تعبیر دیگر موجب ایجاد وقفه و خلل در انجام امور و وظایف اصلی دستگاه‌ها شده است.

ابراهیمی با اشاره به آمار مقایسه‌ای درباره تذکرات نمایندگان از مجالس اول تا نهم، گفت: در مجلس اول 4363 تذکر، در مجلس دوم 5487 تذکر، در مجلس سوم 4888 تذکر، در مجلس چهارم 1888 تذکر، در مجلس پنجم 2546 تذکر، در مجلس ششم 3226 تذکر، در مجلس هفتم 8957 تذکر، در مجلس هشتم 10221 تذکر و در مجلس نهم تا تاریخ سوم اسفند 91 حدود 3101 تذکر داده شده است که این تعداد تذکرات قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست و همانطور که اشاره شد موجب ایجاد وقفه و خلل در امور اجرایی کشور می‌شود.

*ماهیت اکثر تذکرات نمایندگان درخواست است نه تذکر

وی خاطرنشان کرد: قابل توجه اینکه اکثر تذکرات ماهیت درخواست دارند نه تذکر، به عنوان مثال، درخواست می‌شود فلان وزیر فلان کار را انجام دهد ولی در قالب تذکر گفته می‌شود که از دور قبل مجلس، به اکثر این تذکرات پاسخ داده می‌شود و آنهایی که ماهیت تذکر ندارند، عودت داده می‌شوند.

*دولت خود را ملزم می‌داند به هر ترتیب به قوانین عمل کند

سیدابراهیم ابراهیمی در خاتمه متذکر شد: قوانینی را که دولت مشکل‌دار می‌بیند یا در اجرا دولت را با مشکل مواجه می‌کند، این موارد به هئیت حل اختلاف ارجاع داده می‌شوند تا در آنجا مورد بحث قرار گیرند و اگر تأیید شد، رفع اشکال می‌شوند، ولی دولت خود را ملزم می‌داند که به هر ترتیب قوانین را اجرایی کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها