کد خبر: ۱۱۷۶۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
فرمانده سابق شورای نظامی شهر طرابلس که لندن را به دست داشتن در بازداشت و تحویل وی به نظام معمر قذافی متهم کرده، اعلام کرد که اگر انگلیس رسما از وی عذر خواهی کند و به صورت نمادین غرامتی بپردازد، وی از شکایت خود علیه مسئولان این کشور صرف نظر می‌کند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری فرانس 24، عبدالحکیم بلحاج، فرمانده سابق شورای نظامی شهر طرابلس اعلام کرد که اگر لندن به وی "سه پوند" غرامت بپردازد و رسما عذرخواهی کند، از شکایت خود علیه مسئولان انگلیسی صرف نظر می‌کند.

بلحاج که از فرماندهان مطرح انقلابیون در جنگ علیه نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بود، پیشتر اعلام کرده بود که انگلیس در ربودن وی از فرودگاه بانکوک، پایتخت تایلند و تحویل‌اش به مسئولان لیبیایی دست داشته است.

بلحاج که ریاست یک گروه اسلام‌گرای مخالف دولت لیبی را برعهده داشت، در سال 2004 به همراه همسرش توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در فرودگاه بانکوک بازداشت شد که اطلاعات مربوط به سفر وی و نیز چگونگی باز داشت بلحاج را سازمان اطلاعات انگلیس در اختیار سیا قرار داده بود.

پس از دستگیری بلحاج و همسرش به طرابلس انتقال داده شدند و بلحاج مورد شکنجه قرار گرفت و به مدت شش سال در زندان "ابوسلیم" طرابلس در حبس به سر برد.

وی به همراه چند اسلام گرای دیگر در مارس 2010 براساس طرح "آشتی" سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی آزاد شد.

بلحاج پس از آزادی علیه دولت انگلیس، جک استراو، وزیر خارجه وقت و مارک آلن، مدیر سازمان اطلاعاتی خارجی انگلیس (MI6) شکایت کرد.

سازمان دفاع از حقوق بشر "ریبریو" که از حامیان بلحاج به شمار می آید، اعلام کرد که وی به این سه طرف نامه فرستاد و پیشنهاد داد که اگر هر یک از سه طرف یک پوند به وی بپردازد و عذرخواهی کرده و به اشتباه خود اذعان کنند، وی از شکایت خود علیه آنها صرف نظر می کند.

رسانه‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که هدف بلحاج از این شکایت دستیابی به پول بوده است، وی در نامه خود به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس این مساله را تکذیب و اعلام کرد: این افکار اشتباه است. من می‌خواهم به این قبیل سوء تفاهم ها پایان دهم. من و همسرم در جریان آدم ربایی و بازداشتمان در لیبی بسیار رنج کشیدیم و به همین دلیل به دادگاه انگلیس شکایت کردیم، چرا که معتقد بودیم که دادگاه انگلیس حق ما را پایمال نمی‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها