کد خبر: ۱۱۶۹۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
به پیشنهاد محمد علی رجایی تاسیس وزارت فنی و حرفه ای در کمیسیونی با شرکت نمایندگان وزارتخانه های صنایع و معادن ، کار و امور اجتماعی و بهداری و بهزیستی ، امور اقتصادی و دارایی و سازمان انرژی اتمی در دست بررسی است . در صورت تاسیس این وزارتخانه بخشی از وظایف وزارت آموزش و پرورش به وزارتخانه فنی و حرفه ای سپرده خواهد شد .

رخدادهای 12 اسفند 1358

چکیده

  • مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان در رابطه با جزئیات طرح شش ماده ای هیئت اعزامی حزب دمکرات گفت : در این طرح لغو انحلال حزب دمکرات کردستان از نظام خواسته شده است .
  • دادستان انقلاب اسلامی مازندران طی گفت و گویی علل درگیری های اخیر گنبد را تشریح کرده و گفت : از علائم تیرخوردگی پیدا است که 23 نفر در گنبد به طرز مشکوکی کشته شده اند .
  • سازمان چریک های فدایی خلق پس از درگیری های گنبد و کشته شدن عده ای از رهبران ستاد خلق ترکمن بنی صدر را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و این دعوت از سوی بنی صدر پذیرفته شد .
  • تاسیس وزارت فنی و حرفه ای در کمیسیونی با شرکت نمایندگان وزارتخانه های صنایع و معادن ، کار و امور اجتماعی و بهداری و بهزیستی ، امور اقتصادی و دارایی و سازمان انرژی اتمی در دست بررسی است .
  • هیئت اجرایی جمعیت حقوقدانان ایران در نامه ای که برای اعضای کمیسیون تحقیق فرستاد 20 اتهام اساسی شاه مخلوع را برای رسیدگی به این کمیسیون اعلام کرد .
  • براساس اولین اخطاریه ای که برای مالکان فرستاده شده است فردا مهلت مالکان به پایان خواهد رسید و خانه های خالی احتکار شده این دسته مالکان به موجب حکم دادستان انقلاب اسلامی و توسط گروه ضربت ضبط خواهد شد .
  • با ابقای دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی تحرک بعضی از گروه ها که این تصمیم را به ضرر خود می دانند شدت گرفته است . حبیب الله پیمان در این زمینه گفت : برای حفظ وحدت ملی باید این طرح لغو شود !
  • امروز یک هواپیمای میگ عراقی که با چهار فروند هیلکوپتر همراهی می شد به حریم فضایی ایران تجاوز کرده و هواپیما و هلی کوپترهای عراقی پس از مدتی پرواز بر فراز این منطقه خاک ایران را ترک گفتند . بهار ماکویی استاندار کرمانشاهان در این زمینه گفت : بر اساس گزارش های رسیده دو بمب به طرف تاسیسات نفتی منطقه سومار پرتاب شده است.
رئوس طرح خودمختاری کردستان اعلام شد

مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان در رابطه با جزئیات طرح شش ماده ای هیئت اعزامی حزب دمکرات گفت : در جلسه دو ساعته ای که امروز به اتفاق آقای فروهر و هیئت نمایندگی حزب دمکرات داشتیم پیرامون طرح پیشنهادی حزب دمکرات بحث و گفت و گو به عمل آمد . صباغیان اضافه کرد : این طرح بنام طرح خودمختاری ارائه شده و درخواست گردیده که در متمم قانون اساسی گنجانده شود . در این طرح لغو انحلال حزب دمکرات کردستان از نظام خواسته شده است .(1)

دادستان انقلاب مازندران : 23 نفر در گنبد اعدام شده اند

دادستان انقلاب اسلامی مازندران طی گفت و گویی علل درگیری های اخیر گنبد را تشریح کرده و گفت :از علائم تیرخوردگی پیدا است که 23 نفر در گنبد به طرز مشکوکی کشته شده اند . سید مهدی طباطبایی درگیری های خونین گنبد را معلول عدم هماهنگی در اتخاذ تصمیم بین فرماندار و سپاه پاسداران و دادستانی انقلاب گنبد خوانده و گفت : برای ریشه یابی این درگیری ها و نیز چگونگی قتل مرموز 23 نفر در پی این حوادث سه هیئت نمایندگی از جانب ریاست جمهوری و دادستانی و حقوقدانان کشور سرگرم تحقیق و بررسی هستند . (2)

با ابقای دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی تحرک بعضی از گروه ها که این تصمیم را به ضرر خود می دانند شدت گرفته است . در این راستا دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب اعلام کرد در صورت درخواست بنی صدر رئیس شورای انقلاب طرح دو مرحله ای بار دیگر در شورای انقلاب مطرح خواهد شد .

مناظره های تلویزیونی در باره حوادث گنبد

سازمان چریک های فدایی خلق پس از درگیری های گنبد  و کشته شدن عده ای از رهبران ستاد خلق ترکمن بنی صدر را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و این دعوت از سوی بنی صدر پذیرفته شد . این مناظره با شرکت استاندار مازندران ، فرمانده نیروی زمینی ارتش ،نمایندگان سپاه پاسداران و 3 تن از اعضای کادر مرکزی سازمان چریک های فدایی خلق ضبط و قرار است بزودی از صدا و سیما پخش شود . (3)

کارخانه های دارویی چند ملیتی ملی می شوند

بر اساس طرح وزارت بهداری و بهزیستی کارخانجات دارویی چند ملیتی ملی میشوند . برای تدریس علوم پایه موسسات عالی پزشکی  از اساتید هندی استفاده خواهد شد . (4)

وزارت فنی و حرفه ای تاسیس می شود

تاسیس وزارت فنی و حرفه ای در کمیسیونی با شرکت نمایندگان وزارتخانه های صنایع و معادن ، کار و امور اجتماعی و بهداری و بهزیستی ، امور اقتصادی و دارایی و سازمان انرژی اتمی در دست بررسی است .

محمد علی رجایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر افزود : پیشنهاد تاسیس این وزارتخانه از سوی من به شورای انقلاب داده شده و به تصمیم شورای انقلاب قرار شد چگونگی تاسیس آن در کمیسیونی مورد بررسی قرار گیرد . وی ادامه داد : در صورت تاسیس این وزارتخانه بخشی از وظایف وزارت آموزش و پرورش به وزارتخانه فنی و حرفه ای سپرده خواهد شد . (5)

20 اتهام اساسی شاه تسلیم کمیته تحقیق شد

هیئت اجرایی جمعیت حقوقدانان ایران در نامه ای که برای اعضای کمیسیون تحقیق فرستاد 20 اتهام اساسی شاه مخلوع را برای رسیدگی به این کمیسیون اعلام کرد .

نقض حاکمیت ملی ایران از طریق انجام کودتای 28مرداد 32، قرارداد کنسرسیوم بین المللی نفت که متعاقب کودتا به ملت تحمیل شد ، انعقاد پیمان بغداد سنتو و قرار دادن ایران به عنوان پایگاه نظامی آمریکا ، اعطای مصونیت سیاسی به مستشاران نظامی آمریکا ، حمایت سیاسی آمریکا از رژیم شاه طی 25سال ، لغو آزادی های اساسی و سانسور مطلق ، شهادت بسیاری از متهمان بر اثر شکنجه و ...از جمله این اتهامات هستند . (6)

سازمان چریک های فدایی خلق پس از درگیری های گنبد و کشته شدن عده ای از رهبران ستاد خلق ترکمن بنی صدر را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و این دعوت از سوی بنی صدر پذیرفته شد .

خانه های خالی از فردا تصرف خواهند شد

پس از پایان موعد مقرر و با توجه به اخطار اعلام شده خانه های خالی مالکین تصرف خواهد شد . براساس اولین اخطاریه ای که برای مالکان فرستاده شده است فردا مهلت مالکان به پایان خواهد رسید و خانه های خالی احتکار شده این دسته مالکان به موجب حکم دادستان انقلاب اسلامی و توسط گروه ضربت ضبط خواهد شد . بر اساس این طرح مالکان یک هفته مهلت دارند خانه های خالی خود را به بنیاد مسکن بفروشند و در غیر این صورت این خانه ها ضبط خواهند شد . (7)

مخالفت گروه ها با طرح دو مرحله ای شدن انتخابات ادامه دارد

با ابقای دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی تحرک بعضی از گروه ها که این تصمیم را به ضرر خود می دانند شدت گرفته است . در این راستا دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب اعلام کرد در صورت درخواست بنی صدر رئیس شورای انقلاب طرح دو مرحله ای بار دیگر در شورای انقلاب مطرح خواهد شد . وی گفت : من با این طرح مخالف بودم ولی در شورای انقلاب رای به حذف آن داده نشد .

حبیب الله پیمان نیز گفت : برای حفظ وحدت ملی باید این طرح لغو شود ! طاهره صفار زاده نیز گفت : چرا در شورای انقلاب نظر رئیس جمهور ملاک نظر قرار نگرفت ؟ دکتر محمد ملکی نیز این طرح را باعث حذف اقلیت خواند . از سوی دیگر مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای از این طرح حمایت و تاکید کرد «با این طرح کسانی به مجلس راه می یابند که براستی نماینده ملت هستند»(8)

هواپیماهای عراقی خاک ایران را بمباران کردند

امروز یک هواپیمای میگ عراقی که با چهار فروند هیلکوپتر همراهی می شد به حریم فضایی ایران تجاوز کرده و هواپیما و هلی کوپترهای عراقی پس از مدتی پرواز بر فراز این منطقه خاک ایران را ترک گفتند . بهار ماکویی استاندار کرمانشاهان در این زمینه گفت : بر اساس گزارش های رسیده دو بمب به طرف تاسیسات نفتی منطقه سومار پرتاب شده است. از سوی دیگر چند فروند میگ عراقی به طرف پاسگاه ژاندارمری کیسکه 3 بمب دیگر پرتاب کردند که در این جریان یک نفر مجروح شد . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 11

2- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 1

5- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 4

7- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 12

8- اطلاعات ، 12اسفند 1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 13اسفند 1358، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها