کد خبر: ۱۱۶۷۶۰
زمان انتشار: ۰۱:۲۶     ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
مذاکرات آلماتی در حالی به پایان رسید که در آن نه تنها سخن از انتظارات غیر واقعه بینانه و افراطی چند ماه قبل به میان نیامد بلکه 6+5 چارچوب مذاکراتی پیشنهادی ایران را در مذاکرات مسکو را با کمی شدت و ضعف پذیرفت.
به گزارش رجانیوز، در دلایل ناامیدی غرب از گرفتن امتیاز از تیم مذاکره کننده ایرانی گزارش نیویورک تایمز از روز اول مذاکرات قابل تامل می باشد.
 
 
این نشریه در بیان دلایل ناامیدی غرب از مذاکرات مطلوب می نویسد: با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده، دیپلمات‌های غربی امیدی به این مذاکرات ندارند و می‌گویند بعید است سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، امیتازی که نشان از ضعف کشور داشته باشد بدهد!
 
قاطعیت انقلابی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و تاکید وی بر مبنا قرار گرفتن فتوای مقام معظم رهبری در حرمت تولید سلاح هسته ای برای پذیرفتن تضمین از سمت ایران در روز اول مذاکرات بگونه ای تیم 6+5 را دچار عقب نشینی کرد که در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: آقای جلیلی نماینده شخص رهبر ایران است و صدای اصلی مسئله هسته‌ای محسوب می‌شود و این در حالیست که آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا هرگونه امکان مذاکره دوجانبه بین ایران و آمریکا را به دلیل بی‌اعتمادی به این کشور منتفی دانسته است.
 
نیورک تایمز در ادامه به این نکته اشاره می کند که انتخاب قزاقستان به عنوان محل مذاکرات در حالیکه پیش از این به صورت داوطلبانه فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرده در ابتدا بسیار دیپلمات های غربی را خوشحال کرد ولی در همان روز اول دیپلمات های از مذاکرات ناامید شدند!
 
در همین حال در حالیکه به اذعان منابع غربی طراحی های زیادی از طرف غرب برای بازگشت و به قدرت رسیدن افرادی که نزدیک به غرب و اهل انعطاف در پرونده هسته ای باشند صورت گرفته ، نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: مقامات آمریکا اعتقاد دارند که انتخابات ایران می‌تواند "فضای سیاسی آن‌ها را محدود کند" اما گفته‌اند که مذاکرات هسته‌ای روند خود را دارد و شش قدرت خواستار سرعت بخشیدن به آن هستند زیرا ما همگی می‌فهمیم که در مورد پرونده هسته‌ای تصمیم کلیدی در دستان رهبر ایران است و او عوض نخواهد شد!
 
این موضوع نشان میدهد که قاطعیت رهبر معظم انقلاب چند روز قبل از مذاکرات آلماتی در مواجه با گزینه مذاکره مستقیم با آمریکا و تاکید بر ادامه مسیر انقلابی ملت ایران و راهپیمایی با شکوه 22 بهمن بخوبی پیام تسلیم ناپذیری ایران را به 6+5 منتقل کرده است.
 
گفتنی است، طبق اسنادي منتشر شده در سايت «ويكي ليكس» چند روز پس از انتصاب جليلي به عنوان رئيس هيئت مذاكره كننده ايراني، آمريكا از اين اقدام به عنوان اقدامی در جهت جلوگيري از سازش در زمينه مسئله هسته اي و نشانه سخت تر شدن موضع ايران در اين مذاكرات  یاد کرده است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
جانم فدای رهبرعزیزم که اینجوری ابرقدرتها راناامید میکند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها