کد خبر: ۱۱۶۵۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
در حسن نیت ایران همین بس که هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده است. طرح جدید غرب در چهار چوب تطهیر سیاستهای ضد علمی وضد بشری و ضد استقلال کشورها این است که ایران را به عنوان معوق و تأخیر کننده در پیشرفت مذاکرات به دنیا نشان دهند و دراین مسیر با هوش و ذکاوت ایران شکست خورده اند و ما نیز در این بین چیز جدیدی را شاهد نیستیم.
598 به نقل از سرویس سیاسی هم اندیشی، صادق الحسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با هم اندیشی به برخی حاشیه ها و جو حاکم بر مذاکرات قزاقستان اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می آید.

هم اندیشی:آنچه از پایگاه اینترنتی المیناتور وبرخی رسانه ها مطرح شده این است که تغییری در پیشنهادات ۵+۱ نسبت به مذاکرات بغداد ایجاد نشده و در مقابل تعطیلی تمام فعالیتهای هسته ای ایران و انتقال ذخایر اورانیوم به خارج را خواستار شده اند. این روند مذاکرات و نحوه تعامل اروپا و غرب با ایران و نتیجه مذاکرات را چگونه ارزیابی میکنید؟

آمریکایی ها از طرفی به این نتیجه رسیده اند که باید ایران هسته ای را بپذیرند و به این مسئله اذعان داشته باشند که ایران هسته¬ای به معنی مسالمت آمیز یعنی همان انرژی صلح آمیزهسته ای را باید در زندگی سیاسی خود وارد کنند. 

و از طرفی چون ایران به خودکفایی رسیده و هیچ نیازی به کمک علمی غرب و اروپا ندارد بالاجبار سران غربی بایستی اذعان کنند که با ایران هسته ای بایستی  زندگی کرد. 

از طرف سوم خوی و طبیعت غرب و متحدانش با این چنین وضعیت جدیدی سازگار نیست. به سبب اینکه آنها بایک دولت مستقل که تمام مسائل علمی مثل مسئله هسته ای از تهیه اورانیوم خام تا سانتریفیوژ های متعدد و پیشرفته و تولید سوخت هسته ای را به دست دانشمندان خود فراهم نموده است روبرو هستند و نمی توانند جلوی آن را بگیرند و از آن ناامید شده اند، لذا از جنگ سخت به جنگ نرم روی آورده اند و از تهدید به حمله نظامی و یا محاصره اقتصادی به خدعه و نیرنگ و جنگ نرم برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران که قابل توقف نیست روی آورده اند و وارد یک فاز جدیدی شده اند. 

غرب در این مرحله جدید آراء عمومی دنیارا به این سمت و سو برد که "غرب خواهان رسیدن به یک راه حل وسطی با ایران است و مشوقهای مستمری به ایران داده است ولی ایران قصد و اراده ادامه مذاکرات را ندارد و توافقی با جامعه بین الملل ندارد". 

این یکی از نیرنگها و طرحهای جنگ نرم آنها در رابطه فعالیت هسته ای ایران است. و به عیارتی دیگر سران غربی می گویند ما برخی تحریمها را متوقف می کنیم و شما در مقابل حسن نیت خود را نشان دهید به صورتی که تمام فعالیتهای خودرا متوقف کنید. در صورتی که هیچ سندی مبنی بر اینکه ایران فعالیت انحرافی و خلاف قانون انجام می دهد وجود ندارد تا ایران بخواهد حسن نیت نشان بدهد. کسی که باید حسن نیت نشان بدهد غرب و همدستان آنها هستند. 

در حسن نیت ایران همین بس که هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده است. طرح جدید غرب در چهار چوب تطهیر سیاستهای ضد علمی وضد بشری و ضد استقلال کشورها این است که ایران را به عنوان معوق و تأخیر کننده در پیشرفت مذاکرات به دنیا نشان دهند و دراین مسیر با هوش و ذکاوت ایران شکست خورده اند و ما نیز در این بین چیز جدیدی را شاهد نیستیم. 

به نظر من استقامت از طرف ایران قطعا ادامه خواهد یافت و با این استقامت این مرحله را هم به خوبی پشت سر خواهد گذاشت و این نیزنگ را به خود دشمنان برخواهد گرداند و آمریکا نیز مفتضحانه از آلمآتی خارج خواهد شد و شکاف بین دوستان ما و بین آمریکا و انگلیس بیشتر خواهد شد. 

ممکن است این مسئله نیز با مذاکرات قزاقستان مرتبط باشد که غرب و متحدانشان از مسئله هسته ای با ایران اهرمی برای ایجاد فشار و جمع کردن امتیازات در "مذاکرات همه جانبه ای که علاقه دارند با ایران در سطح بین الملل و منطقه ای در رابطه با سوریه و لبنان و عراق انجام بدهند" استفاده کنند و البته قبل از اینکه تغییر رفتار جدی از آنها نبینیم ما نیز نسبت به آن تمکین نمی کنیم. 

و یا ممکن است که مذاکره با همپیمانان ما و یا رقبای ما در منطقه که در حال جمع امتیاز و ابزار علیه اردوگاه مقاومت هستند - وتیم مذاکره کننده ایران نیز به خوبی این مسئله را متوجه شده - برای این قضیه باشد که فلسطین و مقاومت را از سیاست خارجی ایران خارج کنند و ما نیز نسبت به این مسئله به هیچ وجه موضع ضعف و تسلیم نداشته و نخواهیم داشت. 

به امید خدا در ادامه خواهید دید که ایران پیروز این میدان جنگ نرم و چالشی و دست بالای منطقه خواهدبود و از میدان جنگ نرم آمریکا که با تز "صفر کشته، صفر زخمی و صفر هزینه که با این وسیله توسط مسلمان مسلمان را و توسط عرب عرب را و . . . بکشد و نابود کنند" مطرح است با پیروزی و سربلندی بیرون خواهد آمد. زیرا آگاهی کامل در تیم ایرانی نسبت به این مسئله وجود دارد که هدف طرف مذاکر کننده ایران مسائل هسته ای نیست و تمام بحثهای زیر میزی آنها که از طریق عربها و نمایندگانشان به ایران منتقل می شود این است که ایران از فلسطین و مقاومت دست بردارد. 

بمب اتم ایران استقلال منشی و خود کفایی و عدم وابستگی ملت و دولت ایران است که تمام غرب از این سلاح میترسند اما در مقابل کشورهایی که این سلاح خود را از دست داده اند یعنی استقلال خود را به وابستگی به غرب فروختند به درک اسفل سیاسی رفتند که یک نمونه آن رژیم حسنی مبارک بود. 

هم اندیشی: آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه مجلس در بیاناتی اذعان داشت که اگر غرب و آمریکا دست از تحریم ایران بردارد ما نیز غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف می کنیم که رسانه های ضد نظام نیز این ادبیات را نشان از تسلیم و تغییر موضع ایران دانستند. آیا شما این ادبیات و گفته ها را مناسب و مطابق با سیاستهای ایران می دانید؟ 

به هیچ وجه من الوجوه این اظهارات نه صحیح است و نه مناسب است. چون با توجه به اطلاعات دقیقی که ما داریم سیاست ایران در غنی سازی این است که در حالتی آن را لغو می کند که تمامی تحریمها علی الاطلاق لغو شده و پرونده ایران در مجامع بین المللی مختومه اعلام شود. 

از طرفی ملت عزیز باید در جریان باشد که غنی سازی ای که الآن انجام می گیرد دو گونه است. یکی بخش غنی سازی ۲۰ درصدی است که برای مصارف پزشکی و درمان بیماریهای صعب العلاج به کار می رود و این به هیچ وجه من الوجوه قابل توقف و مذاکره و مصالحه وتوافق نیست و طبق قوانین بین الملل اجرا می شود. 

یک بخش دیگر به عنوان تهیه سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر و سانتریفیوژها و . . . تولید می شود و این در صورتی متوقف می شود که تمام تحریمها لغو و پرونده ایران از شورای امنیت خارج و مختومه اعلام شود. در این صورت ایران نیز مثل بقیه دولتهای دنیا با آژآنس واردبحث شده و حق غنی سازی به نسبت ۲۰ درصد مطرح و مطالبه میشود. 

"لازم به ذکر است که چندین سال پیش که پرونده ایران به بهانه بحث و گفت و گو به شورای امنیت برده شد، و برخلاف توافقات در این شورا قطعنامه ای بر علیه ایران اعلام شد و این روند کاملا غیر قانونی و خلاف مقررات بین المللی است و تنها با لابیهای غربی با آمریکا این پرونده در شورای امنیت باقی مانده است. "

همانطور که گفته شد توقف مشروط غنی سازی برای سوخت(نوع دوم) برای نشان دادن حسن نیت است که بعد از آن ایران تمامی حقوق بین المللی و قانونی خود در ناحیه هسته ای و غیرآن را مطالبه خواهد کرد و از حقوق قطعی خود نخواهد گذشت. 

ما چون جزو امضا کنندگان npt هستیم حق غنی سازی ۲۰ درصدی را داریم و هیچ کس نمی تواند این حق را از ایران سلب کند و تنها راه سلب این حق این است که ۷۸ میلیون ایرانی در رفراندومی بگویند ما این حق را نمی خواهیم . نمایندگان مجلس نیز به این مهم اذعان داشتند که قطار هسته ای ایران متوقف نخواهد شد و ۲۵۰ نفر آن را امضا کردند. 

وبنا براین هیچ کس و مسئولی غیر از ولی فقیه که سیاستگذار کلی نظام است و تبعیت از ایشان بر همگان واجب است نمی تواند نسبت به سیاستهای خارجی از جمله هسته ای اظهار نظر کند.

هم اندیشی: مواضع صریح اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به مذاکره با آمریکا چه تأثیری بر مذاکرات قزاقستان خواهد گذاشت؟ 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این خصوص آمریکایی ها را مات و مبهوت کرده و عملا تمام نیرنگها و نقشه ایشان را شکست داده و تنها هدف آنها از ادامه مذاکرات وقت گذرانی و انعکاس جهانی است ولی در حقیقت از مغلوب کردن ایران مأیوس شده اند و می دانند که نمی توانند هیچ امتیازی از ایران بگیرند. 

در سطح منطقه نیز که بحث عراق و لبنان و افغانستان و سوریه مطرح است غرب و متحدان عرب آن عملا از مواضع صریح رهبری به حالت سردرگمی افتاده و به نظر من نسبت به ورود ایران به زدو بندهای سیاسی در سطح بین المللی مثل روسیه قطع امید کرده اند. 

در هر حال حضرت آقا با فرمایشات قاطعانه و محکم در حمایت از حقوق ایران عملا غرب را نا امید کردند. 

اثر دیگر این مواضع راسخ بر "برنامه هایی است که دشمنان برای انتخابات ریاست جمهوری داشته اند" بود که تمامی آنها تا حدود زیادی منحل شد و موجب شد که آنها از موضع دفاعی وارد قضایا و مذاکرات شوند. چون بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است آنها در صدد عملیات هجومی نرم افزاری و ایجاد فتنه ای جدید در انتخابات ۹۲ بودند که به سبب اظهارت اخیر رهبری بزرگوار ایران، شکست خورد و عملا از خاصیت ساقط شد. 

و از طرف دیگر موجب شد که غرب به موضع دفاعی منتقل شود و حتی کنگره آمریکا بندی را تصویب کرد که اوباما نماینده ای ویژه برای مذاکره با ایران تعیین کند و این یعنی ایران به عنوان یک کشور فرامنطقه ای و به قول چاک هگل وزیر جنگ آمریکا مهمترین صخره ای است که اهمیت مقابله با آن مهمتر از وضعیت اقتصادی فاجعه آمیز آمریکاست. (وی در گزارش اندیشکده آتلانتیک که رئیس آن نیز هست به این مطلب اشاره صریح کرد.) 

در نهایت اظهارات رهبرمعظم انقلاب سقف اقتدار ایران را در حد مواجهه با بحران های جهانی ارتقا داده است و هیچ دولتی جایگاه ایران را در معادلات جهانی و منطقه ای نمی تواند نادیده بگیرد. 

تمام این تحولات در حقیقت همان فرمایش حضرت آقا هست که فرمودند "جهان در یک پیچ تاریخی قرار دارد" و تغییرات هندسی و معماری جهان را شاهد هستیم و یکی از نتیجه های آن تغییر برخود دیپلماتیک و ادبیات سیاسی غرب و آمریکا با ایران بود. 

هم اندیشی: اگر نکته دیگری مربوط به مذاکرات قزاقستان مد نظرتان هست را بفرمایید: 

به نظر من مهمترین مسئله این است که قبل از شروع نیرنگ¬های آمریکا و متحدانشان در رابطه با مذاکرات، ایران با هوشمندی و اقتدار و در "عین جمع بین سه ضلع مثلث عزت و مصلحت و حکمت در سیاست خارجه که رهبرانقلاب به آن اشاره فرمودند و آن را به عنوان یک نقشه راه مطرح فرمودند، و پیروی از ولایتمداری و تبعیت از رهنمودهای ایشان " به خوبی تیم مذاکره کننده ایران عمل کرده و این بار نیز مثل دفعات گذشته با پیروزی و سربلندی بیرون خواهدآمد و ید علیا را در این مذاکرات خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها