کد خبر: ۱۱۶۳۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
گواهی بر غلط بودن جنگ نیمه سخت در عرصه فرهنگ:
مسأله «پامنبری های بی خاصیت» معضلی است که شاید بیش از همه، گریبانگیر استاد پناهیان و دکتر عباسی در این سالها بوده است. افرادی که ساعت ها پای منبر یا کلاس استاد می نشینند، اما دریغ از یک صفحه خروجی. کامنت های فوق را نیز می توان نوعی واکنش از سوی این افراد درنظر گرفت که به دلیل عدم توانایی برقراری دیالوگ علمی، خود را در میدان جنگی فرض می کنند که می بایست به هرکه با فرمانده شان به بحث و مخالفت برخواست، با تیر کلام به حمله بپردازند و این نشانه های یک انحراف فرهنگی است

سرویس فرهنگی پایگاه 598/ استاد حسن عباسی برای برخی از طریق میزگردهای تلویزیونی، برای عده ای از کلاس های کلبه کرامت، برای بعضی دیگر از افشاگری های دوران اصلاحات و برای پیشکسوتان از همان کلاس های غربشناسی لانه جاسوسی شناخته شد. او یکی از پیشکسوتان مرحله جدید حمله به مدرنیته و علم مدرن بوده و در سالهای اخیر در کرسی نظریه پردازی خود، پنجره های نوی برای تولید علوم انسانی بومی و دینی گشوده است. او از معدود افرادی است که همزمان در دو جبهه «علمی» و «فرهنگی» انقلاب اسلامی، از چهره های فعال و همیشه در صحنه محسوب می شود.

اما این فعال بودن، برای دکتر بی هزینه هم نبوده است. در گام اول، با شکایت مستقیم و غیرمستقیم دولت اصلاحات، به مدت یکسال ممنوع التصویر، ممنوع التدریس و حتی ممنوع الکلام (سخنرانی عمومی) بود. اما حتی در این ایام هم دست از تدریس برنداشت و در منزل کوچک خود، روزانه میزبان ده ها نفر دانشجو و طلبه بود. در مرحله دوم، در سال 88 باطرح مسأله «مثلث ما نمی توانیم» متشکل از هاشمی، رضائی و موسوی، بار دیگر دادگاهی شد.

در حمله ای قبل از اینها، دکترای وی زیر سوال برده شد که با پاسخ جالب او همراه بود. دکتر عباسی با اشاره به معنای واژه «دکتر» به ترجمه «کسی که صاحب یک تز و دکترین است» جامعه دانشگاهی را با این پرسش بنیان افکن مواجه ساخت که «کدامیک از شما تزها و دکترین خود را در دانشگاه تدریس می کنید؟ این من هستم که مشغول تدریس دکترین های تولیدی خودم می باشم، نه شما». عباسی اگرچه پس از این انتقادات، تحصیل در رشته فلسفه را در دنشگاه آزاد آغاز نمود که بطور قابل پیش بینی ادامه نیافت، اما عده ای معتقدند او دکترای رسمی علوم استراتژیک را داراست، اما روی آن مانور خاصی نمی دهد.

اما شاید هیچ حمله ای به او، به اندازه انتشار کلیپی بریده شده از سخنانش که در آن به انتقادی صریح از فلسفه اسلامی و محصلان او پرداخته بود، سنگین تمام نشد. این کلیپ درست در کشاکش انتخابات مجلس و رقابت داغ جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری بود که عباسی با حضور در همایش های گروه دوم، حمایت خود را از ایشان نشان داده بود. به محض انتشار کلیپ در سایت پارسینه، تماما سایت های جبهه متحد این کلیپ را تیتر یک خود قرار دادند و حتی سایت تابناک، برای اولین بار یک خبر کپی شده را به مدت 24 ساعت در رأس اخبار خود قرار داد.

طبق معمول، بازی با قواعد و در زمین تعریف شده دشمن، بطور کامل پیش رفت و تمام رسانه های موسوم به «حزب الله» به جز پایگاه 598 در مطالب متعددی به نقد عباسی پرداختند. اینان به تصور خود قصد داشتند دامان جبهه پایداری را از لکه «تقابل با حوزه» که آن هم توسط طرف مقابل بخوبی در دامامنشان افتاده بود، پاک نگاه دارند و این پاکداری، به هزینه سوزاندن حسن عباسی تمام شد. همانطورکه ذکر شد، در آن ایام تنها و تنها پایگاه 598 به دفاع از عباسی برخواست و به نقد برخورد غیرعلمی مدافعین فلسفه اسلامی پرداخت. اتفاقی که شاید طرفداران تازه وارد دکتر، کمتر به خاطر داشته باشند.

چندی بعد که پاسخ مفصل او منتشر شد، باز هم پایگاه 598 بعنوان اولین پایگاه خبری آن را به همراه تمام نمودارها و عکس ها به مدت 24 ساعت تیتر یک خود قرار داد. این اتفاق هم شاید درست در خاطر دوستان کامنت گذار نباشد.

چندی بعد که مسأله ممنوع التصویری مجدد عباسی توسط او طرح و منجر به تعطیلی دو سه هفته ای کلاسش و گله اش از شاگردان و دانشجویانش شد، باز هم پایگاه 598 ابتدا با درج خبر و سپس با حمله ای به جریان جدید «تحجر فیلسوفانه» به دفاع از او پرداخت. این نیز یا مورد فراموشی و یا غفلت آن دوستی که در کامنت ها ادعا کرده اند «598 بیشترین ضربه را به دکتر عباسی زده» واقع شده باشد.

اما از آنجا که این پایگاه افتخار عدم وابستگی مالی و سیاسی به هیچ جریان و گروهی را داشته و همواره با نقد افراد و جریاناتی که ازآنان حمایت کرده، استقلال خود را ثابت نموده، هفته گذشته با درج مطلبی در آسیب شناسی برنامه وزین ققنوس، جمله ای را نیز به نقد نوع دفاع استاد عباسی از سینمای ایران اختصاص داد. اما در کمال تعجب، با سیلی از کامنت های حتی بعضاً توهین آمیز از سوی متعصبین ایشان مواجه شد. برخی از این نظرات به شرح زیر اند:

«نویسنده بی سواد این متن نه استاد عباسی را میشناسد و نه حرف استاد را کامل در کرده است»

«واقعا متاسفم برای 598 خیلی افتضاح شده نقداتون شما واقعا در حدی نیستین که حرفای آقای عباسی رو بفهمید... موضع گیری شما حتی تو نقد فیلم هم کاملا سیاسیه.»

«این تفکرات شما خیلی خطرناک است. حضرت آقا همیشه خدمات را هم می بیند. سیاهی کنار سفیدی. پر کنار خالی. محاسن کنار معایب. امثال استاد عباسی همسو با رهبری اند. و این را ثابت کرده اند. یک دفعه رهبری را هم زیر سوال ببرید دیگر!»

از آنجا که منطق 598 هیچگاه چاپلوسی و چرب زبانی نبوده است، در ابتدای این هفته به مناسبت حضور دکتر عباسی در برنامه هفت و دفاع مجدد ایشان از سینمای دولتی، با توجه به اینکه ایشان سابقاً با درخواست این پایگاه جهت حضور در میزگرد بررسی مسأله «سینمای دولتی» موافقت ننمودند، به نقد استدلال های ایشان پرداخته و در پایان با تذکر این نکته که «بحث فرهنگی تنها با گفتگو به پیش می رود» از مدافعین نظر ایشان و دانشجویانشان درخواست پاسخ به نقدهای مطرح شده در سایت را طرح و برای درج آنها اعلام آمادگی نمود. اما نه تنها پاسخی دریافت نشد، بلکه متأسفانه چندین و چند کامنت با محتوای توهین آمیز ذیل مطلب گذاشته شد:

«خیلی خیلی جالبه سایتی که بیشترین ضربه را به استاد حسن عباسی میزنه حالا ادعای طرفدار بودن داره. 598 خوبه کمی ادب کنی»

«خواهشا 598 ساکت شود و نظرات استاد را بازتاب ندهد بعضی اوقات انسان ساکت باشد بهتر و با صواب تر است»

«این آخرین باری که برای این نقاد پیام میزارم . واقعا متاسفم شما مثل اینکع نذر کردین تو هر هفته یک بار به دکتر گیر بدی»

«این نویسنده سوادش اندازه هیچ یک از افرادی که بحث های استاد را با عمق مباحث پیگیرند نیست از همه دوستان خواهش میکنم بیشتر به این نویسنده ارزش قائل نشوند و حرفهای ایشان را از ندانستن بگیرند»

«بی عقلی نویسنده همین بس که در این موضوع اینقدر دخالت میکند»

«598 در زمین همون سایت لیبرال حرکت میکنه»

«ببین شما که هنوز سواد فهم مطالب استاد عباسی را نداری مگر مجبوری در کسوت نقاد بیایید و بحثی از روی نادانی بکنید»

«آخه چرا اینقدر چرت و پرت؟ چرا هر کسی از جایش بلند می شود اینقدر چرندیات می نویسد شما روی خروجی سایتتان می گذارید؟»

این درحالی است که نویسنده ذیل کامنت ها، وارد بحث با مخاطبین محترمی که به نقد علمی و فرهنگی بحث پرداخته بودند و اکثر نظرات را هم تشکیل می دادند شده بود.

درج چند کامنت و توهین به یک نویسنده و سایت، به خودی خود مسأله مهمی نیست که نیاز به آسیب شناسی و بررسی داشته باشد. اما به نظر می رسد دوستانی که دست به چنین اقدامی زده اند، بیشتر متأثر از تلنگرها ، گله ها و عصبانیت استاد از بی خاصیتی پامنبری ها باشند که علی رغم حملات بی رحمانه به ایشان در سایت های لیبرال، هیچگاه به دفاع از استاد و مباحث ارائه شده نمی پردازند و فقط شنونده اند.

مسأله «پامنبری های بی خاصیت» معضلی است که شاید بیش از همه، گریبانگیر استاد پناهیان و دکتر عباسی در این سالها بوده است. افرادی که ساعت ها پای منبر یا کلاس استاد می نشینند، اما دریغ از یک صفحه خروجی. کامنت های فوق را نیز می توان نوعی واکنش از سوی این افراد درنظر گرفت که به دلیل عدم توانایی برقراری دیالوگ علمی، خود را در میدان جنگی فرض می کنند که می بایست به هرکه با فرمانده شان به بحث و مخالفت برخواست، با تیر کلام به حمله بپردازند و این نشانه های یک انحراف فرهنگی است.

سالها پیش واژه ای تحت عنوان «چماق به دست ها» وارد عرصه سیاسی شد که به افرادی اطلاق می شد که به دلیل عدم توانایی مناظره و پاسخگویی علمی، قربت الی الله به خفه کردن مخالفین می پرداختند. دکتر عباسی درست در همان سالها با حضور در آنچه خود «کف دانشگاه ها» می نامد، توانست بیشترین سهم اثر را در برگرداندن این نسبت به سمت مطرح کنندگان آن ایفا کند. او با طرح نقدهای بنیادین بر سیاست های دولت اصلاحات، کم کم طرفداران دانشجویی این جریان را از پاسخگویی عاجز ساخت و این افراد نهایتاً در سال 85 با حمله به جلسه سخنرانی او و در سال 88 با شعار دادن هنگام ایراد کلامش، خود را در جبهه «چماق به دستی» قرار دادند.

حال برخی شاگردان و مسئولین جلسات ایشان باید مراقب باشند مجدداً زحمات دکتر به نابودی کشیده نشود و با «فحش» در مقابل منطق، مجدداً نسبت چماق به دستی را به جریان حزب الله منسوب نکنند. همانطورکه خود دکتر هم بارها اشاره نمودند، عرصه فرهنگ، عرصه «اقناع» است ، نه عرصه «جنگ نیمه سخت» که حرکت در آن با «تحقیر» و «تحبیب» صورت گیرد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۷۳
۷۳
توكه نميتواني چندحرف به جا ونابجاراتحمل كني چگونه همه را زيرسوال مي بري وفكر مي كني كه بايد به حرفت توجه شود
پاسخ
حامد313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
شما گه میتونی بیا ی جا یک اشکال از استاد پیدا کن حواستون به مطهری زمان باشه
یک دوستدار عباسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۵۸
۵۴
با سلام
من یکی از دوستداران دکتر عباسی هستم و بحث ایشان را همیشه دنبال می کنم و واقعا تاثیرات بسیاری رو از ایشون می گیرم.
این مباحث اخیر ایشون توی تلوزیون پیگیری می کردم مثله همیشه نظرات کارشناسی خوبی داشتن .
زیاد اهل کامنت دادن نیستم فقط خواستم چند نکته رو که هممون می دونم یاداوری کنم.
اول اینکه 598 جزو اون دسته از سایت های خبری هست که من سعی می کنم اول اونو ببنیم دلیلشم خودتون نوشتید .
دوم اینکه چند نفر حالا دوستدار دکتر عباسی باشن کامنت های احساسی داده باشن با ادبیاتی صحبت کنن که خوب نبوده باشه - فکر نمی کنم اون همه ارزش داشته باشه که شما بخوایید به اون استناد کنید و همه رو اینجوری احساسی ببنید .
اتفاقا به نظر من میشه با مواضع دکتر عباسی بحث کرد و نقد هم وارد کرد - اتفاقا مقاله شما (در مورد دکتر و سینمای دولتی ) قابل تامل بود و ضمن اینکه احترام می گذارید نقد هم می کنید . اشکال نداره خیلی هم خوبه اتفاق اینطوری به نتیجه میرسم.
ولی بنظرم زیاد کار جالبی نیست که بخواید به چند تا کامنت نویس اکتفا کنید .
یه بخش از طرفدارای دکتر عباسی احساسی هستن اونم شاید بخاطر ادبیات تهاجمی که توی گفتار دکتر هست و تاثیر میذاره مثل خود من. و البته خود این ادبیات تهاجمی هم دلایلی داره که مشخصه .
پس زیاد سخت نگیرید و کمی تحملتونو بالا ببرید جای دوری نمیره.
ممنون
پاسخ
منيف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۳۲
۶
به نام خدا
انصافاً سايت 598 تاكنون اگر نقدي هم داشته نقد نسبتاً‌ منصفانه بوده و از روي عداوت و كينه با طعنه نبوده است. نبايد پا روي حق گذاشت.
اما در مورد پا منبري‌هاي بي خاصيت استاد نبايد چنين تصوري بوجود بيايد كه اولاً‌ همه پا منبري‌ها اين‌گونه‌اند. دوماً مطالبه استاد از آن‌ها به خاطر عدم پاسخ‌گويي نه به اين صورت است كه مورد نقد سايت 598 قرار گرفته است. استاد توقع داشته و دارند كه اگر نقدي و يا حمله‌اي به ايشان در سايت‌ها صورت مي‌گيرد پامنبر‌هايش با منطق و استدلال دفاع كنند.
نبايد تعصب خشك و بي جا داشت. بالاخره استاد هم يك انسان است و امكان خطا كردن در وي هست.
فراموش نكنيد يكي از دغدغه‌هاي استاد در جلسه‌اي كه منجر به تعطيلي كوتاه مدت كلاس‌ها شد، آرامش براي ادامه كار علمي بود. لطفاً در دفاع از استاد فضاي رسانه‌ها را ملتهب نكنيد!!!
البته در برخي از نقدهاي آقاي كرمانشاهي عزيز هم بي انصافي در نوع ادبيات ديده مي‌شود كه اگر ايشان هم اين مورد را اصلاح كنند مطمئناً مفيد خواهد بود.
پاسخ
ایلیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۱
۶
نقد با درست و به جا باشد با هر مسئله ای توسط کسی که فهم و سواد درست آن را دارد نقد شود به نظر میرسد شاید 598 سایت خوب و بی طرفی باشد اما در هر مسئله ای نباید دخالت کند و خود را به هر گودی بندازد
پاسخ
اسرا حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۷۰
۷۴
سلام
هم ان متن انتقاد را خواندم هم این دفاعیه را.
با نویسنده موافقم در اکثر موضع گیریهایش.مخصوصا این یک جمله را که باید طلا گرفت:
مسأله «پامنبری های بی خاصیت» معضلی است که شاید بیش از همه، گریبانگیر استاد پناهیان و دکتر عباسی در این سالها بوده است
ذیل ان متن انقاد در واقع میتوان گفت طرفداران استاد هیچ دلیل قانع کننده ای برای نویسنده در دفاع از استاد نیاوردند.
هیچ دلیلی جز عدم توانایی در دفاع علمی و مستدل از استاد برای این حرکت ندارم
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱
۶
خواهشا به جای دعوا های الکی این مطلب خوب یا بد را حذف کنید و بصیرتتون را هر دو طرف بیشتر کنید
پاسخ
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۲
۴
من یکی از فعالان فرهنگی استان گیلان هستم که تا به امروز همایشهای زیادی در ارتباط با دین و رسانه برگزار کرده ام و این رو می گم که بدونید با وجود موفقیتهای که امروز به آن رسیده ایم را مدیون سخنرانی های حسن عباسی هستم که حدود 8 سال دنبال می کنم
از خبرگزاری 598 بخاطر دفاع همه جانبه از این استاد بزرگوار تشکر می کنم و این نقدی که مدتی به حسن عباسی داره رو درست و بجا می دانم مدتی هست که این نوع رفتار استاد بزگوار برای من تعجب انگیز بود که 598 به درستی روشنگری کرد
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۵
۰
به نظرتون جمع بستن گروهی کامنت نویس با طرفداران نظریه های دکتر (نه خود دکتر) درست است؟
راستی نظریه های دکتر در دانشگاه آزاد اراک همسو با اهداف و اعتقادات ما و شماست
پس هم صوتی و هم کتبی منتشر نمایید
پاسخ
مدیر پایگاه
چنانچه لینک یا فایل مطلب مورد نظر را به ما برسانید، حتماً اینکار را خواهیم کرد.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
http://ir.rajanews.com//detail.asp?id=151557
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۱۶
۶۰
کسی که ادعای همراهی با استاد را دارد باید همیشه در این مسیر بماند و حتی توهین ها را تحمل کند. نه اینکه با چند کامنت از راه به در شود. همراهی کردن همراه با منت چه ارزشی دارد. و حتی بیشترین ضربه از همین است که دوست تبدیل به دشمن شود.
در ضمن همانطور که شما از چند کامنت برآشفتید، جا دارد که دوستداران استاد هم در دفاع از ایشان بنویسند، هر چند من خود با کامنت گذاری بی ادبانه مخالفم.
همچنین در آخر بگویم که شما هر چه در آن دوران در دفاع از استاد حسن عباسی برآمده بودید، همه را نابود و برضد استاد عمل کردید.
پاسخ
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
چطور نابود شد؟ با نقد یک فرد آیا بر ضد آن عمل کرده ایم؟
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
در پاسخ به سینا باید بگویم، بله من هم موافقم. در حوزه رسانه باید دقت کرد که چه نوشته می شود. این اخبار در تمام دنیا منتشر می شود. اگر مقاله ای بدون بن مایه و حالا نگوییم در جهت تخریب عده ای نوشته شد، ممکن است ضربه ای را وارد کند که حتی دشمنان هم از آن شاد شوند.
این تحلیل اگر ضدیت با دفاع کردن های پیشینی نداشت، پس چه بود؟
سمانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۵
۳۲
به نظر من بهتر است به کاری که به شما مربوط نیست دخالت نکنید.اگر اینقدر ادعای منطق دارید پس این همه حرف های خاله زنکی و بیهوده که فقط اعتبار سایتتان را پایین می آورد برای چیست؟ بی خاصیت هم خودتان هستید با این سایت پر حاشیه که فقط بلده به استاد عباسی گیر بده. زنده باد استاد عزیزم استاد عباسی.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۲۳۲
۹
درود بر استاد حسن عباسی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
حالا مگه این سایت به استاد توهین کرده بوده چرا نقش دوستان نادان را بازی میکنید
مهری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۱
۱۱
به نام خدا
سلام منظور از کج رویی فرهنگی چیست؟
آیا حرف حق ولی گزنده ی دوستان من مسبب آزار نویسنده بوده است؟ اینکه ساده ترین کلام استاد را درک نمی کنید شما را رنجانده؟ شما در حال حاضر از استاد ناراحتید یا شاگردانش؟ شما به عنوان یک نویسنده باید در ابتدا ظرفیت وجودی خود در باب انتقاد را بالا برده به طوری که با چند کامنت صفحه ای جدید را فقط و فقط برای گله گذاری و شکایت از طرفداران ایشان باز نکنید و صرفا به نقدی منصفانه همراه با ادب کامل بپردازید. این نکته اول در راستای ایجاد فضایی سالم در بیان نقدها. نکته دوم کلام استاد هست. بحث اصلی محتواست و نه دولتی یا خصوصی بودن سینما و این دو ارگان و همراهیشان در ساخت فیلم ها بعد از مسئله محتوا اهمیت می یابد. بنابراین اگر قصد نقد برای رضای خدا و انجام رسالتی که بر دوش دارید به این مهم بپردازید مسائل بعدی خود به خود حل می شوند. متشکرم
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
با تشکر از شما
بحث بر سر رنجش یک نویسنده از تعدادی کامنت نیست. ذیل هر مطلب سایت، ده ها کامنت گذاشته می شود که 598 برای هیچکدام، یک مطلب جداگانه نمی نویسد.
اما وقتی مسأله بر سر «شاگردان استاد عباسی» یعنی نخبگان آینده جامعه می شود، به نظر می رسد کوچکترین اشتباهی می تواند در آینده مخاطراتی به همراه داشته باشد. شاگردان استاد از برگزیدگان جامعه و مانند گل هایی هستند که باید با دقت فراوان رشد یابند.
آنچه در این متن «کج روی فرهنگی» نامیده شد، در واقع بذر یک نوع «دیکتاتورمآبی» بود که اگر در جوانی خشکانده نشود، نتیجه اش می شود همین مدعیان بصیرت که امروز می بینید. خود را زبان انقلاب می دانند و هرکه نظری غیر از آنها دارد را پیاده از قطار آن.
درمورد عدم توانایی ما بر درک فرمایشات استاد، آیا بهتر نیست بجای تأدیب، قدری کمکمان کنید تا مطالب را بهتر متوجه شویم؟
اما اینکه مشکل از محتواست، بله، قطعاً همینطور است. اما دقت کنید که سوال بعدی این است: «چه ساختاری باعث شده سینمای ایران محتوا و فرم قوی نداشته باشد؟» روی این تأمل فرمایید و اگر پاسخ ما که همان «سینمای بیمار دولتی» است را نپذیرفتید، در مطلبی آسیب شناسی خود را برای انتشار در اختیارمان قرار دهید.
نقد
SWITZERLAND
۱۳:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
شما این مطالب نوشتید توجه نکردید که کامنت یا نظرات اونم تو این فضا هیچ چیز مشخصی نداره و هر ادمی و هر نوع میتونه اون متن نوشته باشه اصلا از کجا معلوم که متن نوشته شده مال طرفدارن ایشون باشه؟
اصلا برای چی این نظرات درج کردید؟
جدیدا وبلاگ تخریبی راه اندازی شده که یک متن دکتر میگرن و اونجا مفهوم مشخص نیست شروع به تخریب و بی سواد کردن ایشون میکن
این ضعف من از خود دکتر میبینم دکتر خودشون سه تا دامنه سایت دارن ولی فعالیت در این فضا کم و باید افرادی بزارن و به شبهات و نقد ناقص و تخریبی پاسخ بدن تا از چیز احتمالی جلوگیری بشه
سهیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۷
۱۱
ما ز یاران چشم یاری داشتیم، ...
شما 598 جان پشتیبان نیروهای انقلابی هستی پس ، با قدرت ادامه بده. دکتر عباسی بی همتاست.
پاسخ
سمانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
از نظر من هم استاد بی نظیر است. کاش به جای پرداختن به حاشیه ها ، درست و به جا نقد می کردید.
محقق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۵۱
۵۷
خیرت نمیرسد شر مرسان
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
شما که تحمل انتقاد را نداری
پس خودت هم از هیچ کس انتقاد نکن
پاسخ
ایران 1414
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۱۰۹
۱۳
بسم رب المهدی
سلام به همه ی مسئولین و زحمتکشان این سایت.خدا قوت
شما هم مثل خود دکتر کار کنید.دکتر عباسی ایمان کامل دارن که کارشون و هدفشون خدایی هست پس کاری به حرف اینو و اون ندارن وگرنه الان این جا نبودن.
یا حق
پاسخ
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
موافقم، کار مناسبه 598 سال ها بعد نتیجه اش نمایان میشود یعنی انتقاد(البته از نوع منطقی و منصفانه اش) از شخص عالم در زمان حیاتش نه در زمان موت عالم که حالا شخص عالم در دسترس نیست تا پاسخگو باشد
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۳۳
۲۳
اكيدسو: از آنجا كه پيدايش اكيدسو رزمي،علمي ،فرهنگي از دل هشت سال دفاع مقدس بوجود آمده و اعلام موجوديت آن بصورت رسمي مصادف با قطعنامه 598 مي باشد و يك رشته فرا ورزشي مي باشد وداراي دكترين اكيدسو مي باشد ،پايگاه تحليلي خبري 598 از سوي عموم اعضاء بصورت روزانه مورد بازديد و مطالب آقاي دكتر عباسي از طريق اين سايت رصد مي شود و ديدگاهاي ايشان مورد احترام ونقد و دفاع مي باشد.
پاسخ
amin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۱۸
۱۷
بنده با مطالعه و نگاه کردن تعداد کمی از سخنرانی های دکتر عباسی و استاد پناهیان مسیر زندگی و شغل و تحصیلات خودم رو تغییر دادم
دو تا سایت زدم
گروه هنری تشکیل دادم و این مباحث شد دغدغه اول زندگیم
اما حرف شما رو در مورد بعضی پا منبری های حزب اللهی تنبل و بی بخار قبول دارم
پاسخ
سیدپیمان
GERMANY
۰۲:۵۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
سلام برادر گرانقدرم امین خان .

برادر خوب ومحترمم !! وقتی از فرد یا افرادی با نشانه ائی به نام حزب اللهی نام میبرید شما بیشتر وبهتر وباورمند تر هستید که این افراد هم فعال وتلاشگر وهم بقول معروف با بخار وبا بن وریشه هستند چرا که اگر نباشند در زمره امت حزب الله واقعی نبوده ونمیتوانند باشند . پس برادرم زیباتر نیست بگوئیم هستند تنبلهائی وبی بخارهائی که خودرا در بین حزب اللهی ها پنهان کرده اند؟؟

سلامت وبا عزت وعاقبت بخیر باشید /
اسرا حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۷
۳۹
اختصاص دادن یک پست و تیتر خبری و نام گزاری کج روی فرهنگی البته کار بچه گانه ای بود که از 598 بعید مینمود.....
انچه بیشتر بنده را اذیت کرد لحن نویسنده در پست دوم است.ببینید شما یک موقع است به قول خودتان گل های فرهنگی و نخبه های اینده را مخاطب قرار میدهید و از رشد دیکتاتورمابی جلوگیری میکنید و یک موقع است میخواهید جواب مخالفین را بدهید و با شکایت و شکایت کشی حق بودن حرف خودتان را اثبات کنید و تمام کامنت های ناخوشایند را تلافی کنید.

اختصاص دادن بخشی از فضای 598 به دفاعیه بیش از حد شما باان لحن نه چندان از سر خیرخواهی برخاسته، بیشتر به دومین حالت شبیه بود تا به اولی...

هرچند بنده هنوز هم جواب قانع کننده ی به نقد شما از طرف سینه چاکان استاد دریافت نکرده ام!
پاسخ
سیدپیمان
GERMANY
۱۸:۵۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۴۷
۴۰
با سلام .

ضمن قدردانی وتائید عزیزان دست اندر کار سایت 598 عزیز وبرادرگرامی ام که هم در روشنگری وهم نقد وبررسی چه مثبت وچه منفی درخصوص استاد گرانمایه ام آقای دکتر عباسی بعمل آورده اند واگر ازحق عدول نکرده باشم شما همواره در کنار این استاد عزیز بوده وانشاءالله خواهید بود باید حضورتان دو نکته را معروض شوم .. 1. برادرعزیزم درموقعیتی از زمان هستیم که شناخت خود از ناخود کمی بیش از قبل مشکلتر شده است ودست ودهان ودلها پلیدی وپلشتی اش تا درنور رویت نشود هیچگاه نمیتوان خوشحال ویا برافروخته شد .پس با گذاردن کامنت وابراز نظر بعضیها نمیتوان به اصل ونفس یک مهم حمله ور شد ویا بدفاع آن پرداخت /
2. شما که ازدید این حقیروبراساس خط مشی تان در مورد شخص دکتر عباسی همیشه با استدلال های ایشان وهمانطورکه ایراد فرمودیدازهم اندیشان ایشان بودیدوهمواره ثابت کرده اید آیا این همراه بودنتان بطور آگاهانه بوده ** که انشاءالله آگاهانه بوده وازسرتعقل وباور بوده***یا اینکه بنا برمسائلی؟؟ اگرمورد اول است که هست پس دوانتظار ازشما بجاست 1.این طریق نقد شما ازصحبتهای ایشان کمی بدورازانصاف ودرخوروزیبنده ی شما وبرداشتتان نمیتواند باشد 2.نقد شما اگرچه میتواندبجا باشد اما نوع استفاده از کلمات وبقول معروف از بافت خوشی برخوردار نیست /
درخصوص عزیزان وسرورانی که خودرا شاگرد وبقول شما پامنبری استاد قلمداد میدانند وانشاءالله که هستند وخواهند بود باید عرض کنم که ای عزیزان وای خوبان ولایتمدار ما باید سعیمان برآن باشد که درعین باورداشتن به خط استاد عزیزمان دومسئله را همواره مدنظر داشته باشیم 1. درحد واندازه ی برداشتمان وبا حصول اطمینان ازصحیح فهمیدن ودقیق بودن در فهممان نسبت به هربحثی ابراز نظر کنیم 2.در هرمعقوله ای بدلیل اینکه ازخط خاصی پیروی میکنیم واطلاع کافی داریم نسبت بان درسایر معقولات وارد نشده وبا تجزیه وتحلیل جامع وکامل ازآن مورد خاص با استفاده وتبادل افکار ونظرات صاحبان نظر اصیل آن موضوع وحصول ازآگاه شدن مکفی سپس به اظهار نظرویا نقدوبررسی بپردازیم /

درپایان علاوه بر قدرشناسی از شما دست اندرکاران سایت محترم وارزشمند ونویسنده عزیز وهمه ی عزیزان وعاشقان خط ولایت ضمن آرزوی تندرستی وعاقبت بخیری برای استاد وبرادر از جان عزیزترم آقای دکتر عباسی طول عمری با عزت وآبرو هم برای ایشان وهم برای همه عزیزان خوبم را از درگاه خدای متعال خواهانم ... موئید ومنصور باشید انشائالله /
والسلام وعلی من اتبع الهدی
پاسخ
سیدپیمان
GERMANY
۰۲:۳۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
با سلام .

از تمامی عزیزان ( وشایدم عزیزی که با تغیر وعوض کردن آی پی سیستم خود) با دادن نمره منفی که آنهم خود حاکی از اعتبار وبذل عنایت وتوجه است نسبت باین حقیر لطف فرموده وفرین افتخارم نموده اند کمال تشکر وبراین مهم خرسندم که ذره ای ناچیز ورسالتی ناقص از وظیفه ام را در حد فهم کم بضاعتم در طبق اخلاص بدون هیچ چشم داشتی قرار دادم واین کلام را صادفانه وبدون طعنه وکنایه میگویم و شاکرم هم از خدایم وهم از همه ی عزیزان چه با دید مثبت وچه منفی حقیر را سرافراز فرمودند .

من الله والتوفیق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
وای خدای من چقدر لفظ قلم... الان این طومار چاپلوسی نداشت؟ داشت دیه!
iliya
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۶۲
۱
مجبور شدم یک حرف را که استاد در رسانه ملی بیان فرمودند و ما می گوییم دوستان 598 خوب این مبحث را درک نکرده اند، را با فهم خود بیان کنم.
در ایالات متحده آمریکا سیاست در سینما کاملا دخیل است(دولتی،نفتی...) به طور مثال شما میتوانید فیلم RECOUNT. محصول سال : 2008. کشور : آمریکا (بازشماری)
فیلم "بازشماری" روایت انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 ایالات متحده آمریکاست. که با توجه به اختلاف ناچیز تعداد
آرا ال گور یکی از نامزدها به پیشنهاد مشاورینش تقاضای بازشماری آرا در منطقه فلوریدا را مطرح می کند.
در تیم انتخاباتی ال گور شور و هیجان ناشی از این تصمیم موج می زند. اما یکی از افراد حاضر در این تیم تذکراتی درمورد
حفظ جایگاه آمریکا به عنوان نماد دموکراسی در جهان مطرح می کند.
بازشماری توسط ماشینها آغاز می شود و به مرور اختلاف آرا کاهش می یابد. اما به دلیل اینکه برگه های رای مشکل دارند،
دستگاههای شمارش نمی توانند دقیق عمل کنند. بنابراین کار بازشماری به صورت دستی دنبال می شود.
پس از گذشت چند روز اعتراضات مردم بالا می گیرد و از سوی دیگر دادگاه در مورد اشکالات قانونی مطرح شده از سوی
تیم ال گور به نتیجه خاصی نمی رسد. هر چند میزان اختلاف هر لحظه در حال کم شدن است، اما با رای دیوان عالی کشور
بوش پیروز انتخابات معرفی می شود.
فیلم نکات قابل توجهی دارد و مهمترین آنها نشان دادن نگاه رقبای انتخاباتی ست.
یکی از شخصیتها که در تیم ال گور فعالیت می کند، تذکراتی در باب رعایت چره آمریکا در جهان به عنوان نماد دموکراسی بیان می کند.
ال گور دقایقی را با مهمترین وکیلش صحبت می کند تا او را متقاعد کند که بعضی وقتها پذیرش شکست، نشانه پیروزی است.
هرچند فیلم اوج حرارت را در انتخابات نشان می دهد، اما از طرف دیگر مصلحت اندیشی سیاسی و اتحاد پس از انتخابات
را در نزد رقبا به صورت ویژه ای بیان می کند.
در پایان فیلم، مصاحبه تلویزیونی دو رقیب نمایش داده می شود. بوش (برنده انتخابات) خود را نماینده تمام آمریکایی ها
معرفی می کند و ال گور (بازنده انتخابات) به بوش تبریک می گوید.

اگر دوستان 598 این فیلم را درک کنند میفهمند که سینما باید دولتی باشد باید ملی باشد نه بی خود و بی جهت
نمونه دیگر فیلمGame Change
تغییر بازی HBO آمریکا 2012 فیلم درام سیاسی بر اساس حوادث در سال 2008 ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، به کارگردانی جی روچ و نوشته شده توسط دنی قوی، بر اساس کتاب 2010 به همین نام مستند مبارزات انتخاباتی توسط روزنامه نگاران سیاسی علامت گذاری بفرم Halperin وجان Heilemann. این فیلم ستاره جولین مور، وودی هارلسون و اد هریس و تمرکز بر فصل در مورد انتخاب و عملکرد فرماندار سارا پیلین در آلاسکا (مور) به عنوان همسر در حال اجرا در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه سناتور جان مک کین (هریس) می باشد.
این فیلم هم بازگو کننده جریان انتخابات 1387 آمریکا هست که خوب هست 598 این فیلم را هم ببیند و بعد شاید حرفهای استاد را بیشتر درک کرد.
ببخشید وقتتان را گرفتم
598 خوب است ولی میشود بهتر شود
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
با تشکر از شما و وقتی که گذاشتید
بنده وقتی نظرات دوستان را می خوانم، تأسف می خورم از تلویزیون آقای ضرغامی. تأسف می خورم که چطور با گسترده کردن خود، حرف ها و بحث های مهم و بدرد بخورش را در میان انبوه برنامهها و شبکه های بی مصرف گم کرده است.
تا آنجا که من به یاد دارم، تاکنون حداقل 4 برنامه، یکی در هفت و 3 تا در ققنوس برگزار شده که در آن مسعود فراستی به دلیل نقدش به سینمای دولتی و اشتباهاتی که از این نقد برداشت می شود، پرداخته است. اما وقتی نظرات دوستان را می بینم، متوجه می شوم که متأسفانه هیچکدام از آن برنامه ها را ندیده اند.
ببینید، نه «سینمای دولتی» مساوی «سینمای سیاسی» است، نه «سینمای سیاسی» الزاماً «سینمای دولتی» است، و نه هیچ یک از این دو مساوی «فیلم خوب» است.
صحبت منتقدین سینمای دولتی این است که یک فیلم برای آنکه فیلم باشد، باید از جان هنرمند برخواسته باشد. اگر فیلم بازشماری فیلم خوبی است، اگر قلاده های طلا برای شما رضایت بخش است، به این دلیل است که مسأله فیلم، تبدیل به مسأله شخصی فیلمساز شده است. خب، تا اینجا درست؟
حال ما می خواهیم ببینیم که چه ساختاری در سینمای ایران سبب می شود تا اکثر فیلم ها شعاری و بی مسأله و خنثی باشند؟ ابتدا کمی روی همین سوال تأمل کنید، بعد ادامه متن را بخوانید.
منتقدین سینمای دولتی معتقدند وقتی شما یک فیلمساز را از لحاظ مالی تأمین کردی، به او ضمانت دادی که هرچه بسازی من پولش را می دهم، آنوقت خود به خود «دغدغه مخاطب» را از او گرفتی. او دیگر به دنبال فیلم دغدغه مند و مسأله دار نمی رود، بلکه کاملاً بی دغدغه و بی اهمیت می سازد.
به قول آقای فراستی «در آمریکا کمپانی فیلمسازی وجود دارد که منافع ملی می فهمد» اما فرقش با دولت چیست؟ این است که او علاوه بر اینکه منافع ملی می فهمد، «لزوم بازگشت سرمایه» نتیجتاً «لزوم فروش فیلم» نتیجتاً «لزوم دیده شدن فیلم» نتیجتاً «لزوم تولید فیلم خوب» را هم می فهمد. اما مسئول دولتی، هیچ کدام از این دغدغه ها را ندارد. دلیلش هم واضح است؛ چون پول خودش نیست، اگر فیلم نفروشد، او ضرر نمی کند.
امیدوارم با این توضیح مفصل، توانسته باشم مطلب را برسانم.
سیدحسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
۱۳۷
۰
با سلام
من از سایت شما برای دفاع از دکتر عباسی در زمانی که هجمه هایی از طرف خشک مقدس های مذهبی نما به ایشان وارد شده بود تشکر می کنم. راستش را بخواهید من هم تنها به همین دلیل است که همیشه به سایت شما سر میزنم، چون احساس می کنم این سایت را تعدادی بچه حزب اللهی اداره می کنند که می فهمند دور و برشان چه خبر است و بازیچه دست دشمنان نمی شوند.
امیدوارم فعالیتتان روز به روز بیشتر شود و اینکار جز با شناساندن سایتتان به جوانان مذهبی و البته انقلابی امکان پذیر نیست. (بین خودمان باشد مانند سایت رجانیوز که خار چشم دشمنان شده)

یک انتقاد هم دارم و آن اینست که مطالب بی فایده و به درد نخور را از سایتتان حذف کنید. مثلا همین عکس از الکلاسیکو!!! خب به چه درد خورد حالا؟؟
پاسخ
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
۱۷۷
۰
بنده هم کاملا موافقم

میشود راجع به گزارشات مطالبات رهبری از مسئولین و مردم و مطالبات مردم از مسئولین به ویژه در سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی گزارشات نابی را تهیه کرد
و یا گزارشات مربوط به تولید علم در کشور
یا حل مشکل ربا به وسیله متفکرین و دانشوران کشور
بیداری اسلامی و انقلاب های منطقه
و جنبش های اعتراضی آمریکا چه اقتصادی چه فرهنگی و ...
آمارهای مختلف ازدواج و طلاق در کشور های مختلف و نحوه مدیرت آن
و سبک زندگی اسلامی-ایرانی
بیان نواقص علمی در نقشه علم غرب
و سیستم های اطلاعاتی جهان به ویژه nsa و دیگر سازمان های اطلاعاتی جهان
و جنگ نرم و جنگ نیمه سخت و جنگ سخت
و دفاع و امنیت جهانی و ملی
و اقتصاد جهان و فروپاشی آن
و نقد و گزارش فیلم های اسکاری و غیر اسکاری
نقد و گزارش ناکارآمدی سیستم های آموزش عالی و آموزش متوسطه و ابتدایی
و کارنامه سیاسیون کشور از شروع انقلاب تا حال حاضر
و شناخت و گزارش جریان های اقتصادی در جهان و کشور
ومباحث تکنولوژی و دیجیتال در جهان
و . . .
که میشود همه این ها را با تقسیم بندیِ مناسب در ذیل کلمات کلیدی رهبری آورد و مورد بررسی قرار داد و به نظرم تعداد مطالب بسیار کمی باقی میماند که در ذیل کلمات کلیدی رهبری قرار نگیرد و قطعا قابلیت توجه خاصی هم ندارد.
پاسخ
از طرف همه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
۷
۵۰
خب حالا 598 جان بیا بیا این شکلاتو بگیر روی همدیگه رو هم ببوسین... عیب نداره بزرگ می شید یادتون میره
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱۹
۰
به نظرم این بحث بی خود را تمام کنید و به مباحث مهمتر کشور بپردازید
پاسخ
عبدالرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۱۰۳
۶۰
کسی که منتقدین و یه عده کامنت گذار رو پا منبری بی خاصیت خطاب کنه نشون از ضعف و عدم تون پاسخ گوییشه
شما فکر کردین با انتشار این مطلب مثلا میتونید ثابت کنید که دفاعاتون سیاسی نیست
یعنی مردم اینقدر متوجه نمی شند که با یک بار رجوع به سایت شما این رو بفهمند که دفاع ها و نقد های شما اکثرا و یا تماما سیاسیه (که البته بعضیش بایدم باشه)
تو همین بیانتون دکتر عباسی رو دکتر و پناهیان رو استاد خطاب کردین
تا حالا شده 598 یک نقد کوچک هم محض رضای خدا به این شخص بکنه نه نه نه
نشده چون میگید : مواضع ایشون مورد تاییده هر چند در یک مطلب هم سخن اشتباهی داشته باشه نباید نقد بشه
در حالی که اکثر سینما گران اسلامی هم با بیانات آقای پناهیان در ضمینه ی سینما مخالفند
ولی 598 موافقه و حرفی هم نمیزنه چون ...
در حالی که همه میدونند در عرصه سینما کدام از این دو وارد ترند و نظر کدام معتبر تره

به امید روزی که اگه نقد غیر منصفانه کردیم تحمل شنیدن نقد غیر منصفانه رو هم داشته باشیم و از کوره در نریم

یا علی
پاسخ
ميثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
با سلام و عرض خسته نباشيد.
بعضي وقتا هم نياز نيست به هر انتقادي جواب بديم
پاسخ
mersad128
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
پا منبری بی خاصیت دقیقا به جا استفاده شد
من به عنوان کسی که یک سال بیشتر با دکتر آشنا هستم دقیقا این رو درک کردم که بعضی فقط حرف بی جا می زنند ان شاء الله که ما جز قشری که صرفا خود شیرینی و چاپلوسی می کنند و با بی همتی مایه ناراحتی استاد هستند نباشیم

مطلب بعد این که من بحثی که در برنامه ققنوس بود را کامل ندیدم ولی لحن نویسنده مطلب به نظرم غرض ورزانه بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها