کد خبر: ۱۱۵۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰
چشم‌‏انداز فرهنگي ايران در افق 1404 از سوي شوراي مهندسي فرهنگي مورد تصويب قرار گرفت.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، در جلسات 73 و 74 شوراي مهندسي فرهنگي كه در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ برگزار شد، بخش "چشم‌‏انداز فرهنگي ايران در افق 1404 نقشه مهندسي فرهنگي " به تصويب رسيد.

محمد اسحاقي رئيس مركز راهبري و تدوين نقشه مهندسي فرهنگي در اين خصوص گفت: نقشه مهندسي فرهنگي داراي اركان مختلفي است كه تاكنون بخش اصول، ارزش‌ها، مباني و چشم‌انداز آن به تصويب شوراي مهندسي فرهنگي رسيده است.

وي افزود: اين چشم‌انداز داراي يك مقدمه و بيانيه است كه مقدمه آن به اين صورت است كه "با توكل به خداوند متعال و اعتصام به قرآن و عترت و در پرتو اسلام ناب محمدي(ص) و با عزم و مجاهدت ملي براي نيل به جامعه منتظر و زمينه‌ساز ظهور و در راستاي برپايي تمدن نوين اسلامي در چشم‎انداز فرهنگي 1404 " اين بخش از نقشه مهندسي فرهنگي به تصويب رسيد.

اسحاقي خاطرنشان كرد كه بيانيه اين چشم‌انداز به شرح ذيل است:

ايران كشوري است با هويت اسلامي، ايراني و انقلابي، دست‌يافته به نظام فراگير و منسجم فرهنگي، هدايت‌گر تمامي نظام‌ها و شئون جامعه، داراي جايگاه نخست در عرصه فرهنگ، هنر، تعليم و تربيت، علم و فن‎آوري، ارتباطات و رسانه‏ و پيشتاز در اخلاق و رفتار حسنه در منطقه و جهان اسلام، الهام‏بخش امت اسلامي و با تعامل فرهنگي سازنده در سطح جهاني "

اسحاقي افزود: منظور از منطقه در اين چشم‌انداز؛ آسياي جنوب غربي(شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) است.

معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درخصوص جزئيات اين مصوبه شوراي مهندسي فرهنگي تاكيد كرد: بر اساس اين چشم انداز "فرهنگ جامعه ايران در افق اين چشم‎انداز " داراي ويژگي‌هايي است كه در هفت محور به تصويب رسيد، كه برخي از آنها به شرح ذيل است:
1- برخوردار از هويت اسلامي ايراني انقلابي؛ مبتني بر عقلانيت اسلامي، مستمسك به قرآن و عترت ،ايمان وعمل صالح ، پاسدار ميراث‌هاي ارزشمند ايراني و زبان و ادبيات فارسي، متعهد به نظام جمهوري اسلامي و ولايت‌فقيه و آرمان‏هاي امام‌خميني(ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري، برخوردار از روحيه مقاومت، ايثار، جهاد، شهادت، استكبارستيزي و ...

2- دست‏يافته به نظام فراگير و منسجم فرهنگي؛ مبتني بر نظام فرهنگي طراحي شده با تحول در ساختارها، فرايندها و نهادهاي مردمي، عمومي و دولتي با رويكرد ايجاد انسجام، هم‏افزايي، ارتقاء كارآمدي و محوريت مشاركت مردمي و بهره‏مند از نهادهاي اصيل ديني

3- هدايت‏گر تمامي نظام‏ها و شئون جامعه؛ مهندسي و مديريت نظام‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با توجه به مباني، ارزش‏ها و اصول مذكور در سند.

4- داراي جايگاه نخست در عرصه‏هاي:

1-4- فرهنگ؛ بهره‎مند از معنويت ديني، كرامت انساني، خانواده‏محور، اميدوار و آينده‏نگر، پرنشاط، خودباور، فعال و خطرپذير، جمع‏گرا و ملتزم به نهادهاي اجتماعي و حضور مسئولانه در جامعه.

2-4- هنر؛ مبتني بر حكمت اسلامي، تحكيم‎بخش ايمان و احياگر فطرت بشر و عدالت، مردمي، مروج اخلاق و متعهد به ارزش‎‏هاي انقلاب اسلامي و گسترش بخش هنرهاي سنتي.

3-4- تعليم و تربيت؛ مبتني بر فلسفه و نظام تعليم و تربيت اسلامي، شكوفايي استعداد‌ها، خلاقيت، تعقل و تحقيق.

4-4- علم و فناوري؛ مبتني بر فرهنگ اسلامي- ايراني و نقشه جامع علمي كشور.

5-4- ارتباطات و رسانه؛ حضور تعيين‎كننده در فضاي نوين ارتباطات و اطلاعات مبتني بر ارزش‏ها، شعائر اسلامي و اصل مسئوليت اجتماعي و بهره‏مند از نهادهاي اصيل ارتباطي- تبليغي بازآفريني شده.

5- پيشتاز در اخلاق و رفتار حسنه:

1-5- اقتصادي؛ داراي وجدان كاري، روحيه همكاري و كار جمعي، كارآفرين و رضايت‎مند مبتني بر الگوي صحيح مصرف و اتقان در عمل.

2-5- سياسي؛ برخوردار از وحدت و امنيت ملي، عدالت‏ محوري، استقلال فرهنگي و آزادي مسئولانه، مشاركت سياسي و مسئوليت‎پذيري اجتماعي.

3-5- اجتماعي؛ برخوردار از مودّت، اخوّت، تعاون و سازگاري اجتماعي، با نشاط و سرزنده، داراي صداقت، اعتماد، اطمينان و انسجام اجتماعي بالا، منضبط و قانون‏گرا.

4-5- فرهنگي؛ عامل به احكام و مناسك ديني، مانوس با قرآن كريم، بهره‏ مند از عفت عمومي، نمادها و آيين‏هاي اسلامي- ايراني.

6- با تعامل فرهنگي سازنده در سطح جهاني؛ مبتني بر شوق‏‌آفريني نسبت به اسلام ناب محمدي(ص)، صلح و امنيت جهاني، حقوق فطري و طبيعي انسان‏ها، رفاه عمومي، اخلاق و معنويت، عدالت و اميد به فرجام نيك جهان.

7- الهام‏ بخش امت اسلامي؛ مبتني بر مردم سالاري ديني و الگوهاي كارآمد پيشرفت، منادي وحدت و همگرايي اسلامي.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها