کد خبر: ۱۱۵۶۵۱
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
سند ايران درباره علت خاكبرداري در پارچين در گزارش جديد آژانس انرژي اتمي /
دبيركل آژانس انرژي اتمي اعلام كرده است، ايران اسنادي را در اختيار اين نهاد قرار داده كه نشان می دهد عملیات خاک برداری اخیر در پارچین با هدف احداث یک جاده بوده است. اين موضوع در بند 53 گزارش اخير يوكيا آمانو درباره برنامه هسته اي ايران آورده شده است و مي تواند  نقطه آغازي براي پايان مذاكرات ايران و آژانس درباره موضوع  پارچين تبديل شود.

به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، آمانو در گزارش خود بيش از آنكه به موضوع خاك برداري پارچين اشاره كند به تصاوير ماهواره اي از اين منطقه نظامي اشاره دارد و مي نويسد: همانگونه که قبلا گزارش شد، تصویر های ماهواره ای که برای دوره زمانی فوریه 2005 تا ژانویه 2012 در اختیار آژانس هست تقریباً هیچ فعالیتی را در داخل یا نزدیک ساختمانی که این مخزن در آن قرار دارد نشان نمی دهد. اما از زمان نخستین درخواست آژانس برای دسترسی به این محل، تصویرهای ماهواره ای نشان می دهند که فعالیتهای گسترده انجام شده و تغییراتی در نتیجه آن در این محل روی داده است. آژانس در طول هر دور از مذاکرات با ایران درخواست خود را برای دسترسی به این محل در سایت پارچین تکرار نموده است ولی ایران با این درخواست موافقت نکرده است.

آمانو سپس در بند 53 گزارش خود تاكيده كرده است كه همانگونه که قبلا گزارش شد، ایران بیان داشته اتهام فعالیت‌های هسته ای در محل پارچین «بی اساس» است و « فعالیتهای جدید ادعایی در مجاورت محل مورد توجه آژانس هیچ ارتباطی با محل تعیین شده توسط آژانس ندارد». تا به امروز، ایران فقط در مورد جابجایی خاک توسط کامیونها توضیحی ارائه کرده مبنی براینکه «به دلیل ساخت جاده جدید پارچین» بوده است.

از ماه ها قبل، آژانس با تکیه بر برخی تصاویر ماهواره ای که عمدتا از سوی موسسه علوم و امنیت بین المللی (شاخه فنی سازمان سیا) منتشر می شد، ادعا کرده بود که عملیات ساختمانی و خاک برداری وسیعی در پارچین در حال انجام است.

اما گزارش اخیر آژانس نشان می دهد که هدف این عملیات خاک برداری احداث یک جاده بوده است.

منابع غربی تا کنون ادعا می کردند که ایران برخی آزمایش های مرتبط با ساخت سلاح هسته ای (از جمله آزمایش های هیدرودینامیک) را در پارچین انجام داده و اکنون مشغول از بین بردن آثار آن در پارچین است. اين در حالي است كه ايران بارها اعلام كرده است در صورت توافق با آژانس درباره مداليته بازديد از پارچين، كارشناسان اين نهاد مي تواند از فرداي توافق ، در سايت پارچين حضور يابند. تاكيد ايران بر شكل گيري مداليته به اين علت است كه سايت پارچين يك سايت نظامي است كه تاكنون دو بار در سال 2005 از پارچین بازدید کرده و هرگز علامتی از فعالیت هسته ای در آن نیافته است و دليلي ندارد تنها به استناد چند عكس و ادعاهاي ثابت نشده مراكز محرمانه ايران مورد بازديد قرار بگيرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها