کد خبر: ۱۱۴۲۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
کرانچار امروز، چه سپاهان را به چهارمین قهرمانی متوالی خود برساند و چه نرساند، یک مربی موفق و قابل احترام خواهد بود که حداقل در لیگ برتر در یک سطحی فراتر فوتبال را ارائه کرده است.

به گزارش 598 به نقل از سایت گل-زلاتکو کرانچار، سرمربی موفق سپاهان که فصل قبل موفق شد قهرمانی لیگ برتر را با این تیم کسب کند و در فصل جاری نیز یکی از مدعیان جدی برای قهرمانی باشد، در آستانه‌ی دیدار با تیمی قرار دارد که چند فصل قبل با بی‌مهری مسئولان این تیم درحالی‌که تیمش در رتبه‌ی سوم جدول قرار داشت، از سمت خود با یک توافق دوجانبه برکنار شد و جای خود را به علی دائی ناکام‌تر از خود حداقل در لیگ برتر سپرد.

کرانچار در جولای 2009 هدایت تیم پرسپولیس را برعهده گرفت و طی 21 بازی هدایت سرخ‌پوشان پایتخت را برعهده گرفت و با کسب 8 پیروزی، 9 تساوی و 4 شکست به کار خود در رتبه‌ی سوم جدول پایان داد. کرانچار با وجود آن‌که به عنوان یک مربی صاحب کارنامه به ایران آمده بود و قرار بود خاطرات لیگ هفتم را بار دیگر برای پرسپولیسی‌ها زنده کند و پرده از قدرت نهفته و قابل انتظار سرخ‌پوشان بردارد، خیلی زود با بها دادن سران این باشگاه به دلایلی که گاه و بی‌گاه رنگ و بوی بهانه می‌داد و ضعف مدیریتی را برجسته می‌ساخت، با سرخ‌پوشان به انتها رسید و مجبور شد بطور توافقی این تیم را ترک کند. پس از کرانچار نام‌های ملی و بین‌المللی بزرگی همچون علی دائی، حمید استیلی، مصطفی دنیزلی و مانوئل ژوزه بر روی نیمکت پرسپولیس نشستند اما هیچ‌کدام حتی نتوانستند رتبه‌ی کرانچار را تکرار کنند، تا هواداران پرسپولیس پس از گذشت چند سال از شعارهای خود مبنی بر برکناری کرانچار پشیمان باشند.

حبیب کاشانی، سرپرست وقت پرسپولیس معتقد بود که تیم در آن شرایط نیاز به شوک داشت و تغییر در کادر مدیریتی توسط سازمان تربیت بدنی، اولین شوک بود که تیم را تا پایان نیم‌فصل به سمت و سوی مثبت و رو به جلو تحریک کرد. اما پس از این به قول کاشانی، بازیکنان و کرانچار آچمز شدند و در این شرایط بود که تصمیم بر جدائی کرانچار گرفته شد.

سرپرست موقت پرسپولیس از زاویه گرفتن کرانچار و بازیکنان پرسپولیس گفت، از بی‌توجهی کرانچار به سایر بازیکنان و در نظر گرفتن برنامه‌های تمرینی برای 14 بازیکن اصلی تیم گفت، از ادبیات خاص کرانچار گفت، عباراتی که شاید شایسته‌ی بازیکنان پرسپولیس نبود (البته آقای کاشانی حق داشت که ادبیات زلاتکو را خاص ببیند چون او از جنس این فوتبال نبود و هیچ‌گاه بر سر تمرینات مربیانی همچون علی پروین، امیر قلعه‌نوئی و سایرین نرفته بود !)، از تمرین‌های 30 دقیقه‌ای، 45 دقیقه‌ای و حتی یک ساعتی تیم کرانچار گفت و معتقد بود این زمان برای جدال 90 دقیقه‌ای کافی نیست، و در نهایت اعتماد بیش از حد کرانچار به بازیکنان و احترام او به نظرات ایشان نیز از سوی کاشانی مورد انتقاد قرار داد تا نشان دهد کار بیش از این‌ها گره خورده است. بدین ترتیب بود که در تعامل دوجانبه کرانچار با دریافت 50 هزار دلار از رقم 230 هزار دلاری قراردادش، از سرخ‌پوشان بدون کم‌ترین مشکلی جدا شد.

با این وجود سیاست‌های غلط و ناکارآمد پرسپولیس که در آن زمان رای به جدائی کرانچار داده بود، زمانی رسوا شد که کرانچار در تیم آشفته و جدا شده از کورس قهرمانی سپاهان اصفهان، جایگزین لوکا بوناچیچ شد و با مدیریتی مثال‌زدنی و البته شرایط فنی کارآمد، موفق شد این تیم را به قهرمانی برساند. بدین ترتیب بود که بیش از پیش مشخص شد اخراج کرانچار همان پروژه‌ای بود که پرسپولیس را چند فصل از پیشرفت عقب انداخت !

در ادامه در آستانه‌ی رویاروئی سپاهان و پرسپولیس قصد خواهیم داشت، مروری بر کارنامه‌ی زلاتکو کرانچار در تیم سپاهان داشته باشیم :

1.88 امتیاز در هر بازی برای کرانچار !

مرد کروات که حالا نام خود را تاریخ لیگ برتر ایران با قهرمانی سپاهان ثبت کرده است، فصل جاری را با مدیریت فنی خود آغاز کرد و سپاهان را با ایدهآل‌های خود وارد لیگ دوازدهم کرد و تا پایان هفته‌ی بیست و پنجم 14 پیروزی، 5 تساوی و 6 شکست را بر روی نیمکت طلائی‌پوشان اصفهانی تجربه کرد، تا با کسب 47 امتیاز در فاصله‌ی 2 امتیازی صدرنشین لیگ قرار گیرد، صدرنشینی که در هفته‌ی بیست و ششم در شیراز، فجر را به توپ بست و موقتا اختلاف امتیازی را به عدد 5 افزایش داد.

از منظری دیگر کرانچار طی 25 هفته‌ی گذشته با سپاهان میانگین 1.88 امتیاز از هر بازی را به ثبت رسانده که با فصل گذشته تفاوتی زیاد دارد.

سرمربی اسبق پرسپولیس در فصل گذشته خیلی زود و از هفته‌ی دوازدهم جایگزین بوناچیچ تندخو و عصبانی شد، که از سپاهان آرام و ساختاریافته یک تیم مشوش و پرحاشیه ساخته بود. در این شرایط بود که سران سپاهان رسالت سر و سامان دادن به اردوی تیم خود را به مرد با تجربه‌ی کروات سپردند.

49 امتیاز در 23 بازی و قهرمانی

شاید برای سران سپاهان که مدافع دو قهرمانی متوالی بودند، بسیار سخت و غیرقابل باور بود که از 11 بازی فقط 18 امتیاز بگیرند و از کورس قهرمانی باز بمانند. کرانچار نیز در اوج ناامیدی و حاشیه، همانی را خلق کرد که سپاهان جدا از آن‌که شایسته‌اش بود، آن‌را هدف قرار داده بود. زلاتکو در پایان فصل 49 امتیاز به اندوخته‌ی سپاهان اضافه کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

کرانچار به دنبال تکرار میانگین 2.13 امتیازی تا قهرمانی

میانگین امتیازگیری سپاهان کرانچار از هر مسابقه در فصل گذشته برابر 2.13 امتیاز بود که خود یک رکورد محسوب می‌شد. البته فراموش نکنیم که قهرمانی فولاد خوزستان نیز در لیگ چهارم با همین میانگین امتیازی در 30 هفته رقم خورد تا فرانچیچ و کرانچار در این رکورد در یک رده قرار گیرند.

 تا به حال در ادوار مختلف لیگ ایران دیده نشده که تیمی میانگین 2 امتیاز از هر مسابقه را به دست آورد و به عنوانی غیر از قهرمانی دست پیدا کند

حداقل 22 امتیاز در 9 بازی، تنها راه قهرمانی

بر این اساس سپاهان از 9 بازی باقیمانده‌ی خود نیازمند 22 امتیاز است تا قهرمانی لیگ را از آن خود کند و این مهم برای سپاهانی که از 6 بازی اخیر خود در لیگ 16 امتیاز کسب کرده، نمی تواند چندان دور از دسترس باشد. ولی از طرف دیگر نباید فراموش کرد که استقلال هم در دور برگشت آمار بسیار جالبی از خود برجای گذاشته و از 9 بازی اخیر خود توانسته 21 امتیاز به دست آورد .

البته فراموش نکنیم که در این فصل امکان رخداد هر پدیده‌ی غیر معمولی ممکن است. در این فصل استقلال، سپاهان و البته تراکتورسازی سخت مشغول کسب امتیازات لازم می‌باشند و در مقابل سخت امتیاز از دست می‌دهند پس نباید آن‌چنان به این میانگین امتیازی اعتبار بخشید.

به هر ترتیب کرانچار امروز، چه سپاهان را به چهارمین قهرمانی متوالی خود برساند و چه نرساند، یک مربی موفق و قابل احترام خواهد بود که حداقل در لیگ برتر در یک سطحی فراتر از روند معمول فوتبال را ارائه کرده است و نشان داده است که اخراج او از پرسپولیس بزرگ‌ترین اشتباه این باشگاه و مدیران سریالی آن در این سال‌ها بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها