کد خبر: ۱۱۴۱۹۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشم صباغیان: در دور جدید مذاکرات در مورد قائله کردستان، حزب دمکرات تقاضا کرده است که به صورت جداگانه با رئیس جمهور مذاکره کند . بنی صدر نیز در مصاحبه ای اعلام کرد آماده است تا با چریک های فدایی خلق بحث آزاد داشته باشد و این کار را حتما انجام خواهد داد .

رخدادهای 29 بهمن 1358

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور گفت : طرح خلع سلاح عمومی در سراسر کشور اجرا میشود .
  • 10سینما در منطقه اسلامبول و لاله زار به دلیل کیفیت بد فیلمهای مورد نمایش و محیط آلوده اخلاقی توسط واحد ترویج نمایش فیلم تعطیل شد .
  • هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه کردستان اعلام کردهیئت نمایندگی خلق کرد در واقع نماینده همه مردم منطقه نبوده و در نتیجه حزب دمکرات تقاضا کرده است که به صورت جداگانه با رئیس جمهور مذاکره کند .
  • دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در رابطه با تحصن عده ای از پرسنل ارتش در مسجد دانشگاه تهران اطلاعیه ای صادر کرده و اخطار داد :چنانچه ظرف 24 ساعت آینده به تحصن پایان ندهند و به یگانها مربوطه خود را معرفی نکنند از ارتش جمهوری اسلامی ایران اخراج و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت .
  • جمعی از کارکنان دادستانی کل انقلاب دست به تحصن زدند ، این عده خواسته هایی را مطرح و اعلام کردند که اگر به خواست هایشان توجهی نشود به تحصن خود ادامه خواهند داد .
  • آیت الله قدوسی گفت : من اینجا می مانم و یک تصفیه اساسی میکنم و در غیر این صورت از اینجا می روم .
  • بنی صدر گفت : انقلابی که بخواهد و ملتی که بخواهد از اعتصاب و تظاهرات و هیجان ها وفشارها بهراسد و حکومتی که بخواهد تسلیم این امور بشود این ملت حق ندارد بخود عنوان ملت انقلابی بدهد و حکومت نیز حق ندارد خود را یک حکومت انقلابی بخواند .
  • حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز گفت :  با توجه به پرونده های بدست آمده از ساواک منحله و نیز مدارک کشف شده در حوادث اخیر این شهر  مشاهده می شود که گروه های کثیر فئودال ها و سرمایه داران دست دوستی بهم داده و قصد داشتند کردستان را به آذربایجان متصل کنند .
خلع سلاح عمومی در کشور اجرا میشود

هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور گفت : طرح خلع سلاح عمومی در سراسر کشور اجرا میشود . وی اظهار داشت : در بعضی از نقاط کشور که شرایط ایجاب کرده طرح خلع سلاح تا اندازه ای به اجرا درآمده است ولی بطور کلی در سراسر کشور هنوز اقدام موثری نشده است ولی البته باید این طرح در تمام نقاط کشور به مورد اجرا در بیاید .

افراطی ها اجازه درست شدن اوضاع در گنبد را نمی دادند

هاشمی در مورد حوادث گنبد نیز گفت : ما از پیش می دانستیم که در آن منطقه کارهای مهم اصلاحی لازم است و اولا در آن منطقه اراضی بزرگ بی حساب بود و عده ای کارگر محروم و مستضعف در آن منطقه بودند و در همان اوایل طرحی در شورای انقلاب به تصویب رسید که اراضی را طوری تقسیم بکنند که اراضی بزرگ به آن شکل وجود نداشته باشد و کارگر روز مزد و یا کارگری که مورد استثمار قرار میگیرد وجود نداشته باشد و همه صاحب زمین باشند ولی متاسفانه افراطی ها نمی گذاشتند. ولی فقط مخالفت داشت حالا که گنبد آرام شده است گفتیم بودجه را مصرف کنند و طرحها را اجرا نمایند .

در کردستان زمینه اقدامات عمرانی وجود ندارد

هاشمی در مورد اوضاع کردستان نیز گفت : در کردستان نیز متاسفانه زمینه اقدامات اساسی عمرانی نیست و ماموران دولت در آن منطقه به هیچ نحو میدان عمل ندارند و در قسمت اعظم کردستان دفتر عمرانها فعال نیستند و بودجه نفتی که برای کردستان در نظر گرفته ایم در حساب مانده و اگر تا آخر سال در کردستان مصرف نشود در استان های دیگر مصرف خواهد شد . (1)

حجت الاسلام موسوی تبریزی: با توجه به پرونده های بدست آمده از ساواک منحله و نیز مدارک کشف شده در حوادث اخیر این شهر مشاهده می شود که گروه های کثیر فئودال ها و سرمایه داران دست دوستی بهم داده و قصد داشتند کردستان را به آذربایجان متصل کنند .کارتر نیز برای آشوب های تبریز بودجه ای در حدود 13میلیارد دلار اختصاص داده بود .

تعطیلی ده سینمای تهران

10سینما در منطقه اسلامبول و لاله زار به دلیل کیفیت بد فیلمهای مورد نمایش و محیط آلوده اخلاقی توسط واحد ترویج نمایش فیلم تعطیل شد . (2)

بنی صدر با چریک های فدایی گفت و گو می کند

هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه کردستان اعلام کرد که 15نفر از زندانیان احزاب مختلف را که در اختیار داشتیم به ارومیه اعزام کردیم ، این عده در اختیار لشکر ارومیه هستند تا در آنجا با گروگانهایی که در اختیار احزاب کومله هستند مبادله شوند .

وی گفت : طبق اطلاع حاصله چند نفر از گروگانهایی که در اختیار حزب کومله هستند در وضعیت بدی بسر می برند . صباغیان ادامه داد : هیئت نمایندگی خلق کرد در واقع نماینده همه مردم منطقه نبوده و در نتیجه حزب دمکرات تقاضا کرده است که به صورت جداگانه با رئیس جمهور مذاکره کند . بنی صدر نیز در مصاحبه ای اعلام کرد آماده است تا با چریک های فدایی خلق بحث آزاد داشته باشد و این کار را حتما انجام خواهد داد . (3)

اخطار به ارتشی های متحصن

دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در رابطه با تحصن عده ای از پرسنل ارتش در مسجد دانشگاه تهران اطلاعیه ای صادر کرده و اخطار داد : چون تحصن این عده بر خلاف فرمان صریح رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا امام خمینی است و این عمل همکاری با ضد انقلاب تلقی می شود با توجه به اخطار صریح رئیس جمهور چنانچه ظرف 24ساعت آینده به تحصن پایان ندهند و به یگانها مربوطه خود را معرفی نکنند از ارتش جمهوری اسلامی ایران اخراج و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت . (4)

آیت الله قدوسی : می مانم و دادستانی انقلاب را تصفیه میکنم

در پی مصاحبه آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی کارکنان قسمت املاک و مستقلات بنیاد مستضعفان دست به اعتصاب زدند و سایر کارمندان بنیاد نیز به پیروی از آنان دست از کار کشیدند .اعتصاب کنندگان طی اعلامیه ای دادستانی انقلاب و مدیریت بنیاد را از مشی انقلاب منحرف اعلام کردند که به علت مخالفت با مشی دادستان انقلاب و مدیریت بنیاد عده ای از کارکنان بنیاد دستگیر شده اند . (5)

مگر امام نفرمود تحصن و اعتصاب حرام است ؟

آیت الله قدوسی در باره تحصن این گروه گفت : اینها عده معدودی هستند که می توان تعدادشان را با مراجعه به دادستانی فهمید . آیت الله قدوسی گفت : من اینجا میمانم و یک تصفیه اساسی میکنم و در غیر این صورت از اینجا میروم . (6) آیت الله قدوسی همچنین گفت: تحریکات از سوی افرادیست که با دلائل کامل اخراج شده اند و بعضی از آنها رشوه گرفته و بعضی هم هرج و مرج راه انداخته اند . (7)

بنی صدر: انقلابی که بخواهد و ملتی که بخواهد از اعتصاب و تظاهرات و هیجان ها وفشارها بهراسد و حکومتی که بخواهد تسلیم این امور بشود این ملت حق ندارد بخود عنوان ملت انقلابی بدهد و حکومت نیز حق ندارد خود را یک حکومت انقلابی بخواند .

بنی صدر : در برابر هر فشاری با قاطعیت می ایستم

بنی صدر گفت : در این روزها عده ای گمان کردند که فرصت خوبی است برای شلوغ کاری ، به خود زحمت داده و خواسته اند از طریق اعمال فشار خواسته های خودشان را تامین بکنند ، انقلابی که بخواهد و ملتی که بخواهد از اعتصاب و تظاهرات و هیجان ها وفشارها بهراسد و حکومتی که بخواهد تسلیم این امور بشود این ملت حق ندارد بخود عنوان ملت انقلابی بدهد و حکومت نیز حق ندارد خود را یک حکومت انقلابی بخواند . (8)

موسوی تبریزی : کارتر برای آشوب در تبریز سرمایه گذاری کرده بود

حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز گفت :  با توجه به پرونده های بدست آمده از ساواک منحله و نیز مدارک کشف شده در حوادث اخیر این شهر  مشاهده می شود که گروه های کثیر فئودال ها و سرمایه داران دست دوستی بهم داده و قصد داشتند کردستان را به آذربایجان متصل کنند . وی ادامه داد : کارتر نیز برای آشوب های تبریز بودجه ای در حدود 13میلیارد دلار اختصاص داده بود . (9)

30هزار هکتار زمین در گنبد مصادره شد

املاک و اراضی 26 تن از فئودالها و زمین داران بزرگ در گنبد و گرگان از سوی هیئت پنج نفری رسیدگی به اختلافات و دعاوی غصبی تشخیص داده شد و ابطال اسناد مالکیت این اراضی اعلام گردید .(10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 2

2- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 12

5- جمهوری اسلامی ، 29بهمن 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 29بهمن 1358، صفحه 1

8- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 11

9- اطلاعات ، 29بهمن 1358، صفحه 11

10- جمهوری اسلامی ، 29بهمن 1358، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها