کد خبر: ۱۱۴۱۹۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره اظهارات نمایندگان مجلس درباره ضرورت تجدیدنظر در مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودروها، درخواست کرد که دلایل عدم تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب این صنعت پیگیری شود.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طبق مصوبه جدید، قیمت محاسباتی خودروها براساس ارز مبادلاتی تعیین شده است و مابه‌التفاوت قیمت تجاری با قیمت‌های محاسباتی به خزانه واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این شرایط خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود بیشتر از سقف قیمت‌های محاسباتی نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخلاف تاکیدات صورت گرفته، ارز مبادلاتی به خودروسازان پرداخت نمی‌شود به‌گونه‌ای که شرکت‌های مختلف در مکاتبات خود با انجمن اعلام می‌کنند که علیرغم گذشت مدت زمان زیادی از واریز صد درصد معادل ریالی ارز ثبت سفارش شده، هنوز گشایش اعتبار صورت نگرفته است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از آن گذشته با گذشت حدود 10 ماه از مصوبه کارگروه حمایت از تولید در زمینه پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به خودروسازان هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

وی افزود: بنابراین در این شرایط از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در پیگیری‌های خود در زمینه مصوبه جدید قیمت‌گذاری، دلایل عدم تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب این صنعت را پیگیری کنند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت مواد اولیه‌ای چون آلومینیوم، فولاد، مس و پتروشیمی در مواردی تا سه برابر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در این شرایط قیمت یورو نیز از 1400 تومان به 5000 تومان رسیده است بنابراین خودروسازی که ارز خود را از بازار آزاد تامین کرده است چگونه می‌تواند محصولات خود را به قیمت‌های بسیار پایین‌تر عرضه کند.

وی تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهیم به‌گونه‌ای عمل نکنند که صنعت خودرو به دلیل ادامه یافتن وضعیت زیان‌دهی تعطیل شود. در آن صورت مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر از شرایط فعلی متضرر خواهند شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: خودروسازان در سال جاری تاکنون با ضرر و زیان حدود دو هزار میلیارد تومانی روبرو بوده‌اند. نمونه روشن آن صورت‌های اعلامی ایران خودرو و سایپا به بورس اوراق بهادار است که براساس آن ایران خودرو برای هر سهم خود به جای 30 تومان سود اولیه، 36 تومان زیان اعلام کرده است. سایپا نیز برخلاف 40 تومان سود اولیه برای هر سهم خود بیش از 40 تومان زیان اعلام کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها