کد خبر: ۱۱۳۷۶۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
با توجه به اينكه بخش كارشناسي برنامه 90 تبديل به يك مرجع استدلال براي مشاجرات شده است به تهيه كننده اين برنامه پيشنهاد مي شود كه از کارشناسان داوری مستقل و بی نیاز استفاده کند.

به گزارش 598 به نقل از جام ورزشي؛ با اعتراض علی دایی به نحوه کارشناسی ابراهیم میرزابیگی در برنامه 90 بار دیگر بحث قضاوت حرف و حدیث دار محسن قهرمانی در داربی و کارشناسی حرف و حدیث دارتر محمد فنایی مطرح شد.


متاسفانه چند سالی می شود که کارشناسان داوری 90 با اظهار نظرات متفاوت و تفسیرهای عجیب و غریب از قوانین داوری، همه اهالی فوتبال را سردرگم کرده اند. اگرچه در ابتدای روی آنتن رفتن برنامه 90، این برنامه پرمخاطب با به نمایش گذاشتن صحنه های مشکوک داوری و کارشناسی نسبتا منصفانه داوران مهمان توانست تاثیر مثبتی در رشد داوری بگذارد، اما رفته رفته این روند متوقف شد.


با این پیش زمینه که باید به علی دایی بابت تفسیرهای متفاوت کارشناسان داوری حق داد، در زیر به مواردی اشاره می کنیم که می تواند از هر جهت جالب باشد.


1- در برخی موارد شاهد دفاع بی چون و چرای کارشناسان داوری از داوران چند مسابقه بوده ایم که بی ارتباط با روابط دوستانه همان کارشناس با چند داور مسابقات نیست! نیازی به اسم بردن نیست، اما کمی دقت در نحوه کارشناسی برخی ها و ندیدن دایمی اشتباهات برخی دیگر از داوران خیلی چیزها را به اثبات می رساند. درواقع دوستی برخی از این افراد با یکدیگر، اجازه کارشناسی را نمی دهد. بدین روی بعضا می بینیم که روی یک صحنه مشکوک برخورد توپ با دست تفاسیر متعددی از قبیل برخورد دست به توپ یا توپ به دست و... شنیده می شود! به عبارت دقیق تر روابط دوستانه برخی کارشناسان با برخی داوران است که درستی یا نادرستی قضاوت مسابقات را مشخص می کند و نه قانون!


2- یکی دیگر از اشکالات کارشناسان فعلی داوری برنامه تلویزیونی نود، عدم استقلال اغلب آنهاست. وقتی یک داور بازنشسته که زندگی اش با شندرغاز حقوق بازنشستگی تامین نمی شود و بالاجبار باید به حق نظارت در مسابقات دلخوش کند، طبیعی است که خودش را با دپارتمان داوری و کمیته داوران در نیاندازد. در چنین شرایطی کارشناسان داوری برنامه نود که از قضا نظارت هفتگی بازی ها را نیز برعهده دارند، سعی می کنند کمتر قضاوت داوران را زیر سوال ببرند و برخی صحنه های مشکوک را نبینند!


3- مورد دیگر را نه باور می کنیم و نه دوست داریم باور کنیم، اما شایعات حکایت از آن دارد که برخی محدود از کارشناسان ارتباط تنگاتنگی با برخی باشگاه ها داشته و به اصطلاح هوای آنها را در صحنه های مشکوک دارند! امیدواریم این حرف و حدیث ها شایعه ای بیش نبوده و کذب باشد، اما در غیر این صورت باید فاتحه داوری را هم خواند!


*** یک پیشنهاد

 

شاید این مطلب می شد طولانی تر هم باشد، زیرا شنیده های ما درباره برخی کارشناسی های داوری برنامه 90 بیش از این بود، ولی سربسته و خلاصه نوشتیم تا خدای ناکرده کسی را بی دلیل متهم نکرده باشیم. در این میان فقط یک پیشنهاد برای عادل فردوسی پور داریم و آن هم این است که در صورت امکان من بعد از دو، سه کارشناس ثابت، مستقل و در عین حال بی نیاز در برنامه اش استفاده کند. خود عادل فردوسی پور هم نیک می داند قانون، قانون است و نمی توان سلیقه ای با آن برخورد کرد!


رادنيوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها