کد خبر: ۱۱۳۲۱۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی که بدنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بازداشت و یک روز بعد با تصویب شورای انقلاب آزاد شد امروز اعلام جرمی را تسلیم دادستان کل کشور کرد .

رخدادهای 24 بهمن 1358

چکیده

  • ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی که بدنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بازداشت و یک روز بعد با تصویب شورای انقلاب آزاد شد امروز اعلام جرمی را تسلیم دادستان کل کشور کرد .
  • مذاکرات هیئت های نمایندگی ایران و شوروی در مورد افزایش قیمت گاز صادراتی بزودی در تهران دنبال می شود .
  • گروهی از درجه داران نیروی هوایی از دیروز در مسجد دانشگاه تحصن گرده و گروهی از افراد هواپیمایی و ژاندارمری نیز به متحصنین پیوستند .
  • تحصن گروهی از کارکنان شرکت مخابرات که به صدور حکم انفصال خدمت 4 تن از نمایندگان خود از سوی وزیر پست و تلگراف معترض هستند وارد دومین روز خود شد .
  • دولت آمریکا تصمیم گرفت که به منطقه خلیج فارس تفنگدار دریایی بفرستد .یک منبع آمریکایی در این زمینه گفت : هدف اعزام تفنگداران آمریکایی جلوگیری از نفوذ شوروی به منطقه خلیج فارس خواهد بود و ارتباطی به گروگانگیری تهران نخواهد داشت.
  • مهندس عزت الله سحابی سرپرست سازمان برنامه و بودجه و یکی از اعضای هیئت ویژه کردستان گفت : خط مشی هیئت ویژه مورد تائید بنی صدر است و وی با ما در کلیات توافق دارند و فقط باید در جزئیات بعضی مسائل مورد بررسی قرار گیرد .
  • آیت الله خلخالی در گفت و گویی به سخنان سرلشکر شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش درباره اخراج 145 تن از امرا و افسران نیروی هوایی پاسخ داد و گفت : ملت ایران حاضر نیست پول ماهانه به کسانی بدهد که علیه ایران در خارج و داخل کشور توطئه می کنند .
  • مقامات آمریکایی فاش کردند بر اساس توافق هایی که میان آمریکا و سلطان نشین عمان شده است این کشورامکانات بیشتری برای نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در سرزمین خود فراهم کرده است .
  • بدنبال نقض آتش بس در گنبد توسط ضد انقلاب درگیری های این شهر وارد پنجمین روز خود شد و بعضی از مغازه های ترکمن و فارس از طرف عده ای فرصت طلب مورد دستبرد قرار گرفت .
اعلام جرم وزیر ارشاد به دادستان کل کشور

ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی که بدنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بازداشت و یک روز بعد با تصویب شورای انقلاب آزاد شد امروز اعلام جرمی را تسلیم دادستان کل کشور کرد . در این اعلام جرم میناچی خواستار شده است تا دو دانشجوی مسلمان پیرو خط امام ، شورای 5 نفری سرپرستی رادیو و تلویزیون و معاون قضایی دادستان انقلاب طبق قوانین جاری تعقیب و مجازات شوند . (1)

مذاکرات افزایش قیمت گاز با شوروی

مذاکرات هیئت های نمایندگی ایران و شوروی در مورد افزایش قیمت گاز صادراتی بزودی در تهران دنبال می شود . علی اکبر معین فر وزیر نفت با اعلام این خبر افزود : اصولا مبنای قیمت گذاری گاز باید با تغییر قیمت نفت خام در رابطه باشد و محاسبات ما بر این پایه خواهد بود و از سوی دیگر هیئت اعزامی درایت مذاکرات مسائلی را توضیح داده از جمله قیمت گاز صادراتی که باید بر مبنای ارقام صحیح باشد نه آن چیزی که در زمان رژیم گذشته بوده است . (2)

تحصن گروهی از درجه داران نیروی هوایی

گروهی از درجه داران نیروی هوایی از دیروز در مسجد دانشگاه تحصن گرده و گروهی از افراد هواپیمایی و ژاندارمری نیز به متحصنین پیوستند . نماینده متحصنین در این رابطه گفت : اخیرا در نیروی هوایی بازداشت هایی بدستور فرمانده نیروی هوایی بعمل آمده است که ما خواستار آزادی بی قید و شرط دستگیرشدگان هستیم . (3)

پاسخ آیت الله خلخالی به رئیس ستاد ارتش در درباره اخراج 145تن از امرا و افسران نیروی هوایی :ملت ایران حاضر نیست پول ماهانه به کسانی بدهد که علیه ایران در خارج و داخل کشور توطئه می کنند . از مقامات مسئول می خواهیم که قانون شکنی را پیشه خود نسازند و در کار قوه قضائیه و حکومت شرعیه دخالت بیجا نکنند .

تحصن گروهی از کارکنان مخابرات

تحصن گروهی از کارکنان شرکت مخابرات که به صدور حکم انفصال خدمت 4 تن از نمایندگان خود از سوی وزیر پست و تلگراف معترض هستند وارد دومین روز خود شد . در پاسخ به این گروه تعدادی نیز در محوطه ساختمان محل تحصن در طرفداری از وزیر شعار دادند که بین دو گروه درگیری بوجود آمد که با وساطت پاسداران فیصله یافت . (4)

آمریکا به خلیج فارس تفنگدار دریایی میفرستد

دولت آمریکا تصمیم گرفت که به منطقه خلیج فارس تفنگدار دریایی بفرستد . نخستین تیپ از تفنگداران دریایی آمریکا که به منطقه اعزام خواهند شد یک تیپ 1800نفری خواهد بود که هم اکنون در فیلیپین پیاده شده است . یک منبع آمریکایی در این زمینه گفت : هدف اعزام تفنگداران آمریکایی جلوگیری از نفوذ شوروی به منطقه خلیج فارس خواهد بود و ارتباطی به گروگانگیری تهران نخواهد داشت .(5)

هیئت تحقیق بنی صدر به کردستان رفت

مهندس عزت الله سحابی سرپرست سازمان برنامه و بودجه و یکی از اعضای هیئت ویژه کردستان گفت : خط مشی هیئت ویژه مورد تائید بنی صدر است و وی با ما در کلیات توافق دارند و فقط باید در جزئیات بعضی مسائل مورد بررسی قرار گیرد . وی همچنین گفت : یک هیئت تحقیق از سوی بنی صدر به کردستان اعزام شده است .

سحابی همچنین در مورد طرح 26ماده ای خلق کرد گفت : این طرح مبنای تصمیم گیری و مذاکره نبوده و ما بر سر طرح خودگردانی که از سوی دولت تهیه شده است مذاکره خواهیم کرد . (6)

پاسخ آیت الله خلخالی به رئیس ستاد ارتش

آیت الله خلخالی در گفت و گویی به سخنان سرلشکر شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش درباره اخراج 145تن از امرا و افسران نیروی هوایی پاسخ داد و گفت : ملت ایران حاضر نیست پول ماهانه به کسانی بدهد که علیه ایران در خارج و داخل کشور توطئه می کنند . وی افزود : از مقامات مسئول می خواهیم که قانون شکنی را پیشه خود نسازند و در کار قوه قضائیه و حکومت شرعیه دخالت بیجا نکنند . (7)

یک گروه آمریکایی هفته پیش از عمان دیدن کردند و موافقت این کشور را برای ذخیره مواد سوختی و تجهیزات نظامی برای مواقع اضطراری جلب کردند .آمریکا در پی سقوط شاه و از دست دادن متحد بزرگ خود در ایران به دنبال دست و پا کردن متحدان جدیدی برای نفوذ در منطقه حساس خاورمیانه است .

عمان به آمریکا پایگاه نظامی داد

مقامات آمریکایی فاش کردند بر اساس توافق هایی که میان آمریکا و سلطان نشین عمان شده است این کشورامکانات بیشتری برای نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در سرزمین خود فراهم کرده است . یک گروه آمریکایی هفته پیش از عمان دیدن کردند و موافقت این کشور را برای ذخیره مواد سوختی و تجهیزات نظامی برای مواقع اضطراری جلب کردند .آمریکا در پی سقوط شاه و از دست دادن متحد بزرگ خود در ایران به دنبال دست و پا کردن متحدان جدیدی برای نفوذ در منطقه حساس خاورمیانه است . (8)

مهاجمین در گنبد عقب نشینی کردند

بدنبال نقض آتش بس در گنبد توسط ضد انقلاب درگیری های این شهر وارد پنجمین روز خود شد و بعضی از مغازه های ترکمن و فارس از طرف عده ای فرصت طلب مورد دستبرد قرار گرفت و شعاع جنگ بیشتر در قسمتهای شمالی ، غربی و نیز شرقی شهر که اکثرا ترکمن نشین هستند واقع شده است .

آموزش و پرورش که روز دوشنبه از وجود عناصر چپ پاکسازی شده بود باز بدست این گروه ها افتاد و دیروز بر اثر درگیری و زدو خورد بوسیله سلاح های سنگین بطور کامل منهدم شد . ستاد چریک های فدایی نیز منهدم شده و اکثر ساختمانهای مناطق ترکمن نشین که مقر چریک ها و دیگر گروه های چپ بود خسارت های فراوانی دیده است . کنترل گنبد و مناطق حساس بدست سپاه و ارتش است . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 11

2- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 11

3- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه 3

8- جمهوری اسلامی ،24 بهمن 1358، صفحه 1

9- جمهوری اسلامی ، 24بهمن 1358، صفحه 4

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها