کد خبر: ۱۱۳۰۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
یک رسانه آلمانی در گزارشی عربستان سعودی را بزرگترین حمایت کننده مالی از تروریستها در دنیا ارزیابی کرده که آمریکا و متحدان غربی اش بنا بر مصالح و منافع خود با این صادرکننده ترور به دنیا متحد شده اند.
به گزارش 598 به نقل از مهر، "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: عربستان سعودی می خواهد یک شریک مطمئن برای غرب باشد، این در حالی است که از هیچ کشور دیگری به اندازه عربستان کمکهای مالی به تروریستهای اسلامگرای افراطی انجام نمی شود و در ضمن در این کشور به حقوق بشر توجهی نمی شود.

نویسنده در ادامه، عربستان سعودی را یک کشور با تناقض های بسیار ارزیابی کرده و وهابیت را یک تفسیر بسیار محافظه کارانه از اسلام و یک مذهب دولتی دانسته و نوشت: برخی از سعودیها به دلایل مذهبی از تروریستهای افراطی حمایت می کنند.

"دویچه وله" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بر اساس یک گزارش از وزارت امور خارجه آمریکا که در ویکی لیکس منتشر شده است، سازمانهای تروریستی از جمله القاعده از هیچ کشوری به اندازه عربستان سعودی پول دریافت نمی کنند.آل سعود هم البته تلاش کرده است تا مناسبات القاعده با حمایت کنندگان آنها در عربستان را برقرار کند.

به اعتقاد "هنر فورتیگ" رئیس انستیتو تحقیقات خاورمیانه ای "گیگا" شرایط برای حکوت سلطنتی عربستان سعودی راحت نیست. به نظر می رسد در برخی موارد شاهزادگان آل سعود نمی خواهند از تامین مالی گروههای تروریستی جلوگیری به عمل آورند و برخی موارد هم نمی توانند. در چنین شرایطی عربستان یک متحد کشورهای غربی است.

"فورتیگ" همچنین تصریح کرد که کشورهایی مانند آمریکا با وجود چنین لکه های ننگی که بر پیشانی عربستان است برای این کشور اهمیت زیادی قائلند، چرا که دارنده غنی ترین ذخایر مواد خام در خاورمیانه بوده و از طرف دیگر آل سعود از 1945 یک شریک مطمئن و قدرتمند برای آمریکا(در راستای تامین منافع خاورمیانه ای این کشور) در منطقه محسوب شده و هیچ گونه تغییر حکومت و شورش چشمگیری در آن وجود نداشته است.

عربستان سعودی همچنین حاکمان مستبد و دیکتاتورعربی همسایه خود را نیز حمایت کرده و ثبات منطقه را (برای ارباب آمریکاییش ) حفظ می کند. به این ترتیب آمریکا از این شریک مطمئن خود بهره برداری کرده و در عربستان سعودی هواپیماهای بدون سرنشین مسلح برای به اصطلاح مبارزه با تروریستها در کشورهایی مانند یمن و پاکستان مستقر کرده است.

"فورتیگ"  در گفتگو با "دویچه وله" به سرمایه گذاری حدود 600 میلیارد دلاری عربستان سعودی در آمریکا اشاره کرده و تصریح کرد که وضعیت مناسب اقتصادی در ایالات متحده از علایق عربستان سعودی است. این در حالی است که مناسبات خوب آل سعود با آمریکا، مورد رضایت تمام سعودیها نبوده و تنها تحمل می شود.

به گفته "گرگوری گایس" از کارشناسان علوم سیاسی آمریکایی، آمریکاییها البته در نظر اکثر سعودیها محبوب نیستند اما این مسئله هیچ نقشی در سیاست خارجی دولت این کشور ندارد.

نویسنده در ادامه با استناد به گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل به نقض بالای حقوق بشر در عربستان سعودی اشاره کرده و از سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور خبر داد.   

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها