کد خبر: ۱۱۲۵۴۵
زمان انتشار: ۰۷:۰۴     ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
"جان لیبمرت" مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا عقیده دارد که آمریکا قبل از ورود به مذاکرات با ایران خواهان دریافت یک امتیاز از ایران است.
به گزارش 598 به نقل از ايران هسته‌اي"جان لیبمرت" مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که اکنون بازنشسته شده ولی هنوز به محافل تصمیم‌گیرنده درباره موضوع ایران مرتبط است، گفت: عقیده دارد که آمریکا قبل از ورود به مذاکرات با ایران خواهان دریافت یک امتیاز از ایران است.

متن کامل گفتگوی وی با بی‌بی‌سی در روز 15 بهمن 1391 (3 فوریه 2013) که حاوی نکات مهمی است، چنین است:

جان لیمبرت دیپلمات سابق آمریکایی گفت: سخنان جو بایدن درباره ایران را هر چند تکرار همان مواضع قبلی است، باید جدی گرفت.

دولت آمریکا می‌خواهد به ایران نشان بدهد که با آغاز دور جدید مسئولیت باراک اوباما و ترمیم کابیه تمایل باراک اوباما برای گفتگوی مستقیم با ایران هنوز پابرجاست.

این برای کسی پنهان نیست که خود اوباما از اوایل دوره ریاست جمهوری با ایران درباره احترام متقابل صحبت کرده و پیام تبریک عید نوروز فرستاد اما اکنون در 5 سال گذشته جواب مثبتی نگرفته است. سوال این است: آیا امریکا تا کنون در عمل چیزی نشان داده است؟

- لیمبرت: به نظر من این گذاشتن یک پیش شرط است یعنی قبل از اینکه با ایران وارد گفتگو شویم شما باید به ما امتیازی بدهید. مسلم است که مذاکرات دو جانیه هیچ وقت با پیش شرط شورع نمی شود.

- بی‌بی‌سی: آیا اوباما به دنبال این است که در 4 سال آینده مسئله ایران را حل کند یا از راه مذاکره به حل آن نزدیک شود؟

- لیبمرت: مسلم است که چنین تمایلی وجود دارد. تنها جمله‌ای که در سخنرانی تحلیف خود درباره سیاست خارجی گفت درباره ایران بود. وی واقعا از تمایل برای گفتگو و بهبود روابط منصرف نشده است.

- بی‌بی‌سی: آیا نتیجه انتخابات در ایران به گونه‌ای خواهد بود که بیشتر به سمت همگرایی با امریکا حرت کند و اختلافات کاهش یابد؟

- لیبمرت: نمی‌دانم این مسئله چه ارتباطی به انتخابات ایران دارد. اصولا اگر بخواهیم منتظر بمانیم و بگوییم الان وقت مناسب و ایده آل نیست و زمان انتخابات در ایران است، هیچ وقت به جایی نمی‌رسیم. برای پیشرفت زمان مذاکرات هیچ وقت زمان ایده آلی نیست و باید در همین شرایط موجود کار کرد. اگر بخواهیم تا بعد از انتخابات صبر کنیم شاید مشکلات جدیدی بوجود بیاید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها