به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» عصر امروز با حضور نیکی کریمی هنگامه قاضیانی بازیگران، محمد هادی کریمی کارگردان، ابراهیم غفوری مدیر فیلمبرداری، علی لدنی تهیه کننده، یلدا جلی تدوینگر و جمع کثیری از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
*بشارت در سال92 اکران میشود.
بنا بر این گزارش، در ابتدای نشست هادی کریمی گفت: این فیلم برای مخاطب سال 91 در سینما ساخته شده و سال 92 نیز قرار است به نمایش دربیاید. از دوستان که این افتخار را دادند و در این پروژه با من همکاری کردند کمال تشکر را دارم. شاید جای خالی چنین موضوعی در سینما احساس میشد. ما سعی کردیم که چه به لحاظ مضمون و چه به لحاظ فرم به شیوه جدیدی در داستانگویی برسیم.
در ادامه بحث لدنی تهیه کننده فیلم در خصوص بودجه فیلم گفت: ما این فیلم را با حداقل هزینه یعنی 600 میلیون تومان ساختیم.
یلدا جبلی تدوینگر این فیلم بیان داشت: من واقعا متاسفم که سلیقه و حوصله سینمای ما به این سمت رفته که لحظهای تحمل و صبر نداریم. ما آگاهانه به این سمت رفتیم که تیتراژ اینگونه باشد. من در تدوین این فیلم دستم باز بود اما متاسفانه از رسیدن نسخه اصلی فیلم به دست من تا شروع جشنواره دو هفته بیشتر زمان نداشتیم. و گاهی اوقات مجبور بودیم شب تا صبح بیدار باشیم و تدوین کنیم.
در ادامه این جلسه غفوری در خصوص نحوه فیلمبرداری گفت: ما در فیلمبرداری بشارت سعی کردیم دوربین و نور دیده نشود و فکر میکنم تا حدودی توانستیم به آن برسیم. در حقیقت تمام برنامهها توسط آقای کریمی ریخته شده بود و ما تنها آن را اجرا میکردیم باید بگویم من از کار کردن با دکتر کریمی لذت بردم.
در ادامه این جلسه هادی کریمی در پاسخ به این سوال که «بشارت به شهروند هزاره سوم» چیست گفت: ترس من از این بود که به دلیل وضوح این بشارت در فیلم مبادا مخاطب دلزده شود. من قبل از نمایش فیلم هیچگاه نگفتم که این فیلم در مورد خودکشی چند دختر نوجوان و غیره است. بلکه من بیایمانی و واکنش افراد از جنبه ایجابی آن را دیدم. آدمها به بشارت نیاز دارند. و در یاس و ناامیدی بشارت ایمانی است که امیدبخش باشد. و ناامیدی را از بین ببرد.
وی درباره اینکه این فیلم چرا سیاه و ناامیدکننده است، گفت: ما زندگی را میبینیم و جنینی که رشد میکند و همینطور رویش گندم را من در مجله فیلم نیز گفتم بیشترین دغدغه ذهنی من برای ساخت این فیلم دو جمله بود یکی یک جمله از تاگور مبنی بر اینکه هر فرزندی به دنیا میآید نشانه این است که خداوند از آفریدن بشر ناامید نشده است. و جمله بعدی شعری از مولاناست.
هادی کریمی ادامه داد: باید توجه کنیم این فیلم حادثهمحور نیست بلکه شخصیت محور است. بشارت یک فیلم هنری اجتماعی و یا پلیسی نیست ما در این فیلم به دنبال قاتل نیستیم.
کریمی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: شخصیتی که محور فیلم بر آن استوار است کسی است که زنی خانهدار است که در حوزه تدریس میکند.
وی در سیر داستان به این نتیجه میرسد که گرایش به شیطان تنها در ستاره پنج پر خلاصه نمیشود بلکه شاید کسانی که به جای ایمان به خدا به میز، صفرهای حساب بانکی و ... ایمان دارند نیز گرایش به شیطان دارند. و شاید مردی که درکنار او زندگی میکند نیز اندکی از این گرایشات داشته باشد.
کریمی ادامه داد: من در فیلمم نمیخواستم تنها به این محافل خاص بپردازم و نمیخواستم که از وجود چنین محافلی ذوقزده باشم. من به عمد از حوادث و گرهافکنیها در فیلم تعریف کردم. فیلم بشارت یک فیلم زنانه است. فیلم زنانه به معنای حضور زن در فیلم نیست. در فیلم همه ما با آنیمای روحمان درگیر هستیم. و زایشگری و روح لطیفی که در معرض آسیبهای اجتماعی قرار میگیرد به تصویر کشیده میشود.
*توقعم از سالن مطبوعات بیشتراز این بود
هادی کریمی در خصوص تیتراژ فیلم اظهار داشت: توقع من از سالن مطبوعات بیشتر از این بود. این فیلم در سینماهای مردمی نیز اکران شده و همه با صبر و حوصله آن را میدیدند. اما صبر و حوصله در سینمای مطبوعات کم است ما در این فیلم از مدیر مدرسه، زن خانهدار و مدرس در حوزه و مردی که استعفا داده و از جامعه سرخورده مواجه هستیم و باید خبر انتقال جنین نیز به مخاطب داده شود من میتوانستم با سیاهی اسمها را عنوان کنم و یک موسیقی نیز به آن اضافه کنم. اما این نوع تیتراژ کمی دمیده شده، من باید میتوانستم سه شخصیت اصلی را پر رنگ کنم. این تیتراژ نوعی تجربه بود حتی بنده از موسیقی ارزشمند فردین خلعتبری ساخته بودند دست و دلم نمیآمد که در همه حا از آن استفاده کنم.
وی ادامه داد: من میدانم شما در یک روز 5 فیلم میبینید شاید باید این فیلم را در یک روز مناسب و در شرایط روحی مناسبتر ببینید.
کریمی در واکنش به این اظهار نظر که فیلم «جنگیر» پیش از این ساخته شده و بسیار تاثیر گذار بوده و تاثیرگذاریاش تاکنون باقی مانده اما فیلم بشارت اینگونه نیست گفت: من عمدا از فیلم جنگیر را در فیلم خود مطرح کردم حتی در دیالوگ مینو این مشهود است چرا که او میگوید شیطان در روح آدم نیست که نیاز به جنگیر باشد شیطان در ذهن آدم است. فیلم من راجب ایمان است قیاس این دو باهم قیاس معالفارق است.
علی لدنی تهیه کننده این فیلم در ادامه بحث گفت: من در مجموع 4 کار سینمایی انجام دادم که بیشتر کارهایم در فضای معناگرا بود. بشارت در بین کارهایی که انجام دادهام بینظیر است.
* مخاطب که از فیلم خوشش نیاید میتواند وقتش را بیشتر از حد تیتراژ هدر ندهد
در ادامه جلسه جبلی که از واکنش تماشاگران به تیتراژ متفاوت فیلم بشارت ناراحت به نظر می رسید، گفت: زمانی که من ریاکشن مخاطبان را دیدم بسیار خوشحال شدم از اینکه طرحی که قرار بود با آقای کریمی برای تیتراژ انجام دهیم را انجام ندادیم. چرا که با این تیتراژ اگر مخاطبی از ابتدا فیلم را ببیند میفهمد با چه فیلمی مواجه است و اگر آن را نپسندد میتواند وقتش را بیشتر از حد تیتراژ هدر ندهد. من نمیتوانم بگویم این تجربه نو مختص ماست. وقتی داشتیم فیلم را تدوین میکردیم به آقای کریمی گفتم: تماشاگران یا از این فیلم خیلی خوششان میآید یا خیلی بدشان میآید.
در ادامه این جلسه هادی کریمی در مورد انتخاب مدرسه برای طرح داستان گفت: مدرسه یک نمونه از جامعه قشر جوان است و رفتار مدیر مدرسه واکنش فردی با این قشر است.
وی درباره اینکه چرا انقدر دیر به فکر پرداخت این موضوع رسیدید گفت: به نظرم موضوع این فیلم از موضوعاتی است که هر زمانی به آن پرداخته شود دیر نیست.
هادی کریمی ادامه داد: این فیلم در مورد آسیب شناسی در خصوص شیطان پرستی نیست. بلکه تعاملات فکری با مخاطب راجب ایمان را بررسی می کند. مخاطبی که با ایمان است و این فیلم را میبیند باید پس از تماشان آن به این فکر کند که چقدر ایمان دارد. من فکر میکنم باید زمانی بگذرد که فیلم رسوب کند.
هنگامه قاضیانی در خصوص ایفای نقش خود گفت: من با صدای بلند میگویم زمانی که شنیدم خانم کریمی بازی در فیلم بشارت را پذیرفتند برایم افتخارآمیز بود.
وی ادامه داد: پیش از این با آقای کریمی کار کرده بودم و محیط محترمانهای را با ایشان تجربه کرده بودم هفت تا هشت ماه فیلمنامه دستم بود نقش را خیلی دوست دارم و وقتی از کسب کار مطلع شدم متوجه شدم که این فیلم سرسری نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من همواره باحفظ خلاقیت و توانایی تابع کارگردان هستم.
در ادامه این نشست هنگامه قاضیانی که عصبانیت از چهره وی دیده میشد گفت: بازیگر باید به عمق فکر کارگردان نفوذ کند و آن را اجرا کند. فیلم دارای ریتمی بود و ما اجرا کننده ایدههای آقای کریمی بودیم.
*قاضیانی: به شخصیت مینو قبطه میخوردم
قاضیانی در ادامه گفت: شخصیت مینو دارای آرامش خاصی بود و من گاهی اوقات به این شخصیت قبطه میخوردم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: من پیش از این در سینما آزادی این فیلم را دیدم و فضایی کاملا محترمی را تجربه کردم. درحالیکه پیش از این حالم بد بود و حتی به آقای کریمی نیز گفتم که نمیتوانم در اکران فیلم حاضر باشم چرا که بدون هیچ دلیل خاصی حال خوبی ندارم اما آقای کریمی به من گفتند که برای دیدن فیلمت بیا و من با دیدن فیلم در سینما آزادی انرژی خوبی گرفتم به نحوی که بیش از نیم ساعت پس از نمایش فیلم با مردم درمورد آن صحبت میکردم.
این بازیگر سینما ادامه داد: عزیزان محترم من باید با حرمت بزرگترانی چون فرخ نعمتی، نیکی کریمی که سلطان بازیگری است آقای فرخ نژاد، و به احترام این بزرگان مکث کرد و ادامه داد: قرار است من از شما یاد بگیرم اگر من یک فیلم بد بازی کردم یا یک فیلم بد ساخته شد باید نقد بد به قدری زیبا به ما منتقل شود که ما آن را بپذیریم.
قاضیانی که از واکنش برخی از تماشاگران حاضر در سالن سینما رسانه گله مند بود گفت: من حقیقتا موقع نمایش فیلم از خانم کریمی خجالت میکشیدم و میگفتم ای کاش ایشان فیلم را در سینماآزادی میدیدند. دوستانی که دست و کف و سوت میزدند، این کار قشنگی نیست نمیدانم چرا ما تحمل اندیشه و یک نگاه متفاوت را نداریم.
قاضیانی در ادامه تصریح کرد: در صحنهای که من به جای بدلم در تله افتادم و از دو ناحیه چشم و پا آسیب دیدم به شما مخاطبان فکر می کردم. کسانی که در بخش نمایش این صحنه کف میزدند و میخندیدند آیا به من فکر میکردند؟ باور کنید یکساعت و نیم فکر کردن چیزی از عمر آدم نمیگیرد روزگاری بود که در فیلمها عدهای آدم کباب کوبیده میخوردند و چند دیالوگ گل درشت میگفتند و همه آنها را تشویق میکردند و بهآنها احترام میگذاشتند.
بنا بر این گزارش، هنگامه قاضیانی تمام این صحبتها را پشت سر هم و بدون هیچ مکثی عنوان کرد و نیکی کریمی سعی کرد وی را آرام کند.
هادی کریمی نیز در ادامه سخنان این بازیگر اظهار داشت: من واقعا دلگیر شدم در پلانی که بازیگر گلها را آب میدهد و این آدمها حتی این بازیگر را ندیدهاند یک نفر مثل کسی که مسلول است یا مشکل ریوی دارد و دائم سرفه میکند. من نمیخواهم وارد توهم توطئه شوم .
وی ادامه داد: وقتی شما هنوز شخصیت داستان که مدرس حوزه است و یک کودک درون دارد را نمیشناسید عقدهگشایی با بی ادبی قشنگ نبود. همه این دوستان که در فیلم بازی کردند کمترین دستمزدها را گرفتند و به من لطف کردند.
هادی کریمی ادامه داد: اگر مینو را دوست ندارید اجازه بدهید فیلم جلوتر برود. من این فیلم را با اعتماد و اعتقاد ساختم و به ساختن آن افتخار میکنم که در سال 91 از بشارت خدا صحبت کردم. من میتوانم در مطبم بنشینم و به بیمارانی که به من مراجعه می کنند قرص بدهم اما وقتی برای جامعهای که افسردگی دارد میخواهم فیلم بسازم باید به نحوه دیگری عمل کنم.
وی با اشاره به یکی از آیات قرآن گفت: شاید آنهایی که همیشه میگفتند باید صبر و تحمل داشته باشید و از آن سه هشت لعنتی که مینو از آن در فیلم صحبت میکند مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود منی که از این چیزها صحبت میکنم وقتی در این موقعیت قرار می گیرم باز هم میتوانم لبخند بزنم.
کارگردان فیلم «بشارت...» در ادامه تصریح کرد: من از خداوند سپاسگزارم که توانستم با ترک سالن ناراحتی خود را کنترل کنم، من زمانی جزو مطبوعات بودم و در سالن سینما فلسطین فیلم میدیدیم. در مطبوعات تریبون، کاغذ و زمان در اختیار ماست. اگر فیلمی بد بود میتوانیم درمورد آن بنویسیم، در ضمن باید بگویم شاید تهیه کننده فیلم راضی نباشد اما من و آقای لدنی حتی یک ریال از بودجه فیلم را نگرفتیم.
در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران حاضر در سالن در واکنش به اظهار نظرات قاضیانی و هادی کریمی گفت: شما از کجا میدانید آن فردی که این عمل زشت را انجام داده خبرنگار بوده آیا شما کارت وی را دیدهاید؟ قاضیانی نیز پس از این حرف گفت: دوستان ما فقط با شما درد و دل کردیم مطمئن باشید کسانی که این رفتار را انجام دادند به اینجا نمیآیند و نمیمانند.
گزارش فارس حاکیست، این نشست در حالی به پایان رسید که هیچ سوالی به صورت شفاهی پرسیده نشد.