کد خبر: ۱۱۲۵۱۳
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
رییس جمهور با بیان اینکه هر کس بخواهد با ملت ایران با زبان تهدید صحبت کند، مطمئناً پاسخی قاطع و محکم دریافت می‌کند، تصریح کرد: این رویه ضامن و رمز حفظ استقلال است و چنانچه دولتمردان آمریکایی حقوق ملت ایران را محترم بشمارند و به عدالت گردن نهند، ما از برقراری روابط استقبال می‌کنیم، چرا که این شروط را لازمه صیانت از حقوق ملت مان می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه سراسری مصر (النیل) در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم مصر و انقلاب این کشور، گفت: ما همواره از مردم مصر حمایت کردیم و بارها در جریان انقلاب مردم این کشور، اعلام کردیم که هر آن چیزی که ملت مصر خواستار آن باشد ما از آن حمایت می‌کنیم، چنانکه جمهوری اسلامی ایران کشتار مردم در بوسنی و هرزگوین و دخالت غربی‌ها را در آفریقا محکوم می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه این اعلام مواضع به نوعی حمایت محسوب می‌شود، گفت: البته جمهوری اسلامی ایران تنها به اعلام موضع اکتفا نکرده و در صحنه عمل و دیپلماسی بین‌المللی نیز با شخصیت‌ها و سران کشورهای مختلف و تأثیرگذار در این جریانات دائم در حال رایزنی و گفتگو است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری شبکه سراسری مصر مبنی بر اینکه آیا ایراد خطبه نماز جمعه در ایران به زبان عربی، دخالت در امور کشورهای عربی نیست، گفت: سخن گفتن به زبان یک ملت در واقع نوعی اعلام صمیمیت و همبستگی با آن ملت است.

رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگز به جای مصر و دیگر کشورها تصمیمی نگرفته و نخواسته موضوعی را به آنان تحمیل کند؛ ملت مصر، ملتی رشید، مستقل و بزرگ است که هیچ‌کس نمی‌تواند موضوعی را به این ملت تحمیل کند.

وی با بیان اینکه مصر همواره نقش و جایگاه برجسته‌ای در منطقه و جهان داشته و امروز با تغییر شرایط سیاسی فرصت بیشتری در اختیار ملت مصر در راستای تاثیر گذاری آنان قرار خواهد گرفت، گفت: ایران و مصر می‌توانند به نفع عدالت، پاکی و آزادی در کنار یکدیگر بوده و مناسبات خود را بیش از پیش گسترش دهند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی گسترش روابط میان ایران و مصر و دلایل تاخیر در گسترش این روابط گفت: امروز شرایط مصر در حال تحول است و باید با گذر زمان در روند عمومی این کشور یک ثبات ایجاد شود، اما بنده آینده این روابط را بسیار روشن و خوب ارزیابی می‌کنم.

رییس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و مصر می‌تواند در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری گسترش پیدا کند، گفت: سالانه 10 میلیون ایرانی برای سیاحت و گردشگری به خارج از کشور سفر می‌کنند که بخش عمده این سفرها می‌تواند به کشور مصر باشد و در این راستا می‌توانیم، اقداماتی نظیر لغو ویزا برای تجار و گردشگران میان دو کشور را در دستور کار داشته باشیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که دولت‌های پیش از دولت نهم و دهم ایران نیز خواستار گسترش روابط با مصر بوده‌اند و این در دولت نهم و دهم به طور جدی‌تر دنبال می‌شود و آیا به همین شکل در دولت‌های بعدی نیز ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: قطعاً همین‌طور است؛ تصمیم به گسترش روابط کامل با مصر، پیش از دولت نهم و دهم در دستور کار بوده و این دولت آن را دنبال کرده است؛ چرا که این تصمیمی ملی در ایران است که مطمئناً در دولت بعد هم به طور جدی دنبال خواهد شد؛ زیرا شرایط منطقه به گونه‌ای است که ما را وادار می‌کند تا با یکدیگر ارتباط داشته باشیم.

رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگر مجری شبکه سراسری مصر مبنی بر پیش بینی آینده‌ای که ممکن است برای حسنی مبارک اتفاق بیفتد، تاکید کرد: این تصمیمی است که باید توسط مردم و حکومت فعلی مصر دنبال شود و اجازه دهید بنده در مسایل داخلی این کشور دخالت نکنم.

احمدی‌نژاد در واکنش به این سوال که چرا روابط ایران با دولت کنونی عراق مناسب است در شرایطی که ایران از ناحیه این کشور متحمل جنگ شده است؟ گفت: ما آن جنگ را از ناحیه برادران خود و مردم عراق ندانسته، بلکه آن را از ناحیه مستکبران و قدرت‌های سلطه‌گر می‌دانیم؛ در جریان جنگ تحمیلی ایران بسیاری از کشورها به رژیم بعثی کمک کردند؛ اما پس از اتمام جنگ جمهوری اسلامی ایران از اقدامات آنان چشم‌پوشی کرد و همواره سعی در برقراری روابط با همگان داشته است، چرا که ما می‌دانستیم این جنگ، به نوعی از سوی آمریکا به منطقه تحمیل شد.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به اظهارنظر مجری تلویزیون مصر درباره وقایع اخیر رخ داده در جریان استیضاح یکی از وزرای دولت ایران در مجلس شورای اسلامی و طرح اتهاماتی در آن جلسه تصریح کرد:‌ بنده در آن جلسه کسی را متهم نکردم، بلکه پرونده‌ای را برای پیگیری ارائه نموده و هیچ قضاوتی در خصوص آن نداشتم.

احمدی‌نژاد در خصوص فضاسازی رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: رسانه‌های استکباری امروز همه علیه ما هستند و سعی در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند، اما این اقدامات چندان دارای اهمیت نیست.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اینکه عنوان می‌شود انقلاب‌های عربی، عکس‌العملی از انقلاب ایران و به دنبال آن است، چیست؟ خاطر نشان کرد: این یک اظهارنظر است و از بسترهای مختلف می‌تواند، درست یا غلط باشد؛ از این منظر که به هر حال حوادث انسانی به نوعی بر یکدیگر تاثیر دارند، درست است و از منظری دیگر و با در نظر گرفتن شرایط خاص کشورها درست نیست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران برای استقلال، آزادی، عدالت و ارزش‌های الهی و انسانی بود که این ارزش‌ها در انقلاب مردم مصر نیز دنبال می‌شود، اما خاستگاه و شیوه رسیدن به این دو با یکدیگر متفاوت است و مسلماً نمی‌توانیم بگوییم انقلاب مصر شبیه به انقلاب ایران خواهد شد و همان نتایج را در برخواهد داشت؛ باید افکار گوناگونی مطرح شود و این افکار نمی‌تواند واقعیت‌ها را تغییر دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه حقوقی که از سوی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شرایط ملت‌ها مطرح می‌شود، به همه ملت‌ها تعلق دارد و تنها برای کشورهای اسلامی یا عربی نیست؟ خاطرنشان کرد: معتقدم آزادی، عدالت، احترام و پیشرفت حق همه ملت‌هاست، اما این ارزش‌ها هرگز از طریق جنگ به دست نخواهد آمد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولتی که با جنگ بخواهد به حکومت برسد، نمی‌تواند دوام داشته باشد و این اقدام جنگ را برای سایرین نیز به دنبال خواهد داشت تا هرکس بخواهد به قدرت برسد تنها آن را از مسیر جنگ بیابد، بخصوص در کشورهایی که ساختار طایفه‌ای دارند، ایجاد جنگ طایفه‌ای، کشور را تا مدت‌های مدیدی درگیر خواهد کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه دستیابی به ارزش‌های انسانی در جامعه بشری باید با روش‌های دیگری حاصل شود، گفت: باید سعی کنیم کشورها با تفاهم ملی اداره شوند و هر کس که به این روش علاقمند است، باید در این جهت تلاش و کمک نماید.

احمدی‌نژاد با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: جنگ، روش خوبی برای پیشرفت‌های انسانی نیست و ما تلاش می‌کنیم تا در این کشور، دو گروه را به یکدیگر نزدیک کنیم تا با ایجاد تفاهم ملی و برگزاری انتخاباتی آزاد، هر آن چیزی که مردم خواستار آن هستند در این کشور اعمال شود.

رییس جمهور با بیان اینکه ما از شرایط ایجاد شده در سوریه ناراحت هستیم، چرا که همه کسانی را که در این جریانات آسیب دیده و یا کشته می‌شوند، مسلمان و از برادران خود می‌دانیم، اظهار داشت: تنها راه حل مشکلات سوریه این است که همگی با یکدیگر تفاهم کنند و در نهایت، آنچه که ملت سوریه انتخاب کرد مورد حمایت همگان باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری شبکه سراسری مصر در خصوص اینکه نظر جمهوری اسلامی درباره تحولات بحرین چیست؟ گفت:‌ ما همان چیزی را که برای مردم سوریه و سایر ملت‌ها می‌خواهیم، برای مردم بحرین نیز خواستاریم، البته رسانه‌ها نظرات خود را اعلام می‌کنند، اما دولت جمهوی اسلامی ایران، خواستار تفاهم بر حقوق مردم، آزادی، عدالت و احترام برای همگان است؛ ما تعصبی بر هیچ کس نداریم، بلکه تأکید ما بر نوع روش رسیدن به این ارزش‌هاست.

رییس جمهور با بیان اینکه معتقدیم در جریان تحولات نباید به دنبال حل اشتباهات و اختلافات تاریخی بود، خاطرنشان کرد: باید در مسیر تحولات به دنبال آینده‌ای روشن برای ملت‌ها از جمله ملت سوریه باشیم و تلاش کنیم هر چه سریع‌تر کشتار و خشونت در این کشور متوقف شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ایران، از تهدیدات رژیم صهیونیستی هراس دارد؟ گفت: امروز صحنه کاملاً روشن بوده و مشخص است که ترس برای چه کسانی است، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کس حتی اربابان صهیونیست‌ها که قدرت‌های استکباری جهان هستند نیز ترسی ندارد.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز همان کسانی که رژیم صهیونیستی را ایجاد کردند، متوجه شدند که این رژیم دیگر برای آنها کارایی ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه غربی‌ها رژیم صهیونیستی را ایجاد کردند تا دائماً ملت‌ها را به واسطه آن تهدید کرده و تفرقه ایجاد کنند و بتوانند اسلحه به کشورهای منطقه بفروشند، گفت: حرف ما این است که باید نظمی که به واسطه آن رژیمی بتواند به راحتی دیگران را تهدید کند، عوض شود و نگرانی ما صرفا از این است که آنها در تلاش برای ایجاد تفرقه میان ملت‌ها هستند.

رییس جمهور در واکنش به این اظهارنظر مجری شبکه سراسری مصر که این سخنان صریح و محکم با دیپلماسی مغایر است، گفت: این نظرات در حقیقت عین دیپلماسی است، چرا که آنها ادبیاتی را به نفع خود در جهان درست کردند و می‌خواهند تا دیگران از آن تبعیت کنند.

وی ادامه داد: مسلماً اگر امروز کسی بخواهد ملت مصر را تهدید کند، مردم مصر با او به زبان خوش سخن نخواهند گفت، بلکه پاسخی محکم به تهدیدکنندگان خواهند داد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: هرکس بخواهد با ملت ایران با زبان تهدید صحبت کند، مطمئناً پاسخی قاطع و محکم دریافت می‌کند و این رمز حفظ استقلال است.

رییس جمهور افزود: اگر دولتمردان آمریکا و غربی‌ها ادبیات خود را تغییر داده و حقوق ملت ایران را به رسمیت شناختند و به ملت ایران احترام گذاشتند و به عدالت گردن نهادند، ما از روابط استقبال می‌کنیم، چرا که این شروط را لازمه صیانت از حقوق ملت مان می‌دانیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه مسایل منطقه باید توسط ملت‌ها و دولت‌های منطقه حل و فصل شود، اظهار داشت: مستکبرین هیچ‌گاه به نفع ما گام برنمی‌دارند، بلکه به دنبال تسلط بر ثروت، نفت و معادن منطقه هستند.

رییس جمهور افزود: هرکس به دنبال سلطه‌گری و قدرت‌طلبی باشد، باید با او محکم برخورد کنیم، البته دولت امروز آمریکا بسیار ضعیف‌تر از 20 سال گذشته است و این در شرایطی است که اندیشه سرمایه‌داری نیز در نظریه و عمل به بن‌بست رسیده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت آمریکا امروز با تزریق پول بدون پشتوانه به بازارهای جهانی در صدد رفع مشکلات خود است، اما مشکلات آنها به قدری قوی است که هیچ راهی برای خروج از آن ندارند.

رییس جمهور در پاسخ این گفته مجری مصری مبنی بر اینکه رسانه‌های مصری خواستار شنیدن نظر رییس جمهور ایران در خصوص توهین به مقدسات اهل تسنن، در نشست شما در دانشگاه الازهر بودند ولی پاسخی از سوی شما دریافت نکردند و از این مسئله برداشت‌های متفاوتی شده است، گفت: تعجب می‌کنم که برخی رسانه‌های مصری همواره علاقه دارند به گونه‌ای دیگر عمل کنند.

وی افزود: برنامه دیدار با اساتید دانشگاه الازهر، کنفرانس خبری نبود، البته بنده در برنامه‌ای جدا در نشست با خبرنگاران به همه سوالات آنان پاسخ خواهم گفت.

احمدی‌نژاد در خصوص توهین به مقدسات به اهل تسنن نیز گفت: مگر در جامعه امروز کسی می‌تواند به کسی توهین کند؛ هیچ‌کس حق ندارد به مخالف خود توهین کند، چه برسد به اینکه بخواهیم به افراد و شخصیت‌های محترمی که در تاریخ بوده‌اند، توهین کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: حتی اگر به موضوعی اعتقادی نداریم، باعث نمی‌شود که بخواهیم به اعتقادات دیگران بی‌احترامی کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: کسانی که به دنبال وحدت، پیشرفت و حل مسایل اساسی هستند، باید در حد توان خود در راستای تفاهم تلاش کنند، چرا که همه خواستار بهتر شدن شرایط و انجام اقدامات خوب هستیم.

رییس جمهور در پاسخ به تقاضای مجری شبکه مصری برای گفتگو با ملت مصر از طریق این برنامه زنده تلویزیونی خطاب به آنان گفت: ما از صمیم دل ملت مصر را دوست داریم و خواستار عزت و پیشرفت روزافزون برای آنان هستیم و همواره در کنار ایشان خواهیم بود، چرا که معتقدیم ایران و مصر می‌توانند به نفع عدالت، پاکی و آزادی همواره در کنار هم باشند.

احمدی‌نژاد در واکنش به این گفته مجری مصری مبنی بر اینکه اگر این پیام بخواهد برای مردم سرزمین‌های اشغالی باشد، چگونه خواهد بود؟ گفت: در سرزمین‌های اشغالی دو گروه وجود دارند، عده‌ای صهیونیست‌های اشغالگر هستند که اگر بخواهیم برای آنها پیام داشته باشیم باید بگوییم دوران اشغالگری و شهرک‌سازی تمام شده و باید آنجا را ترک کنند.

رییس جمهور ادامه داد: عده ای دیگر از ساکنان سرزمین های اشغالی مردمانی هستند که اغلب در زمره فقرا بوده و از دیگر کشورها با وعده شغل، مسکن و امنیت به این منطقه آمده‌اند و در حقیقت از وطن خود آواره شده‌اند و در خصوص آنها باید ملت فلسطین تصمیم‌گیری کند، چه بسا آنان از باطن سیاست‌های صهیونیست ها خبر ندارند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه ملت‌ها می‌توانند با یکدیگر در صلح و امنیت باشند، در خصوص احتمال ایجاد روابط با آمریکا از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که این روابط شرایطی دارد و باید آنها برای همکاری، برپایه عدالت و خودداری از زورگویی و سلطه‌طلبی تلاش کنند چرا که همه آرزوهای خوب در سایه عدالت محقق می‌شود.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که از نظر شما به چه میزان رییس جمهور آمریکا توانسته شعار تغییر خود را عملیاتی کند؟ گفت: ما عدالت را برای همه ملت‌ها از جمله مردم آمریکا و اروپا می‌خواهیم و از شعار تغییر اوباما استقبال کردیم اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تغییراتی در سیاست‌های اصلی آمریکا مبنی بر سلطه بر جهان اعمال نشد و نمونه آن در افغانستان کاملاً مشهود است.

احمدی‌نژاد افزود: دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد تا به ملت و حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد و اگر این تصمیم را داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به آنان کمک خواهد کرد؛ مسلم این است که سیاست‌های کلی آمریکا تغییرات آنچنانی نداشته است، در حالی که معتقدیم بسیار بهتر از این می‌توانند عمل کنند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حضور در الازهر و دیدار با علما و اساتید آن اظهار داشت: برای اظهار برادری و گفتگو و هماهنگی برای ماموریت‌های بزرگی که در قبال ملت‌های خود و ملت‌های جهان داریم به الازهر رفتم و خوشبختانه فضای جلسه سرشار از همدلی و برادری بود و این یک پیروزی برای همه ملت‌ها و پیروزی عدالت و برادری است.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: مصر و ایران کشورهابی بزرگ، با فرهنگ و تمدن دیرینه اند و چنانچه دو کشور در کنار هم قرار بگیرند، قدرتی بزرگ، صالح و انسانی خواهند بود و در این صورت بسیاری از کشورها در کنار ما قرار خواهند گرفت.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر مصر و ایران با هم هماهنگ عمل کنند، برای کوتاه کردن دست صهیونیست‌ها نیازی به جنگ و درگیری نیست و چنانچه دو کشور در کنار هم باشند، آنها خود به خود صحنه را ترک خواهند کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های کشورهای غربی گفت: ملت ایران بیش از سه دهه است که در تحریم قرار دارد و به خوبی یاد گرفته که چگونه بر این شرایط غلبه کند، بنابراین تحریم‌ها هیچ انگیزه‌ای برای ملت ایران جهت تغییر سیاست‌ها و برنامه‌های خود بوجود نمی‌آورد.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در ایران و مصر گفت: دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار هستند که اگر با هم همکاری کرده و نیازهای خود را از یکدیگر تأمین کنند، دیگر به کسانی که برای تأمین نیازهای آنان به دنبال تحمیل خواسته های سیاسی هستند، احتیاجی نخواهند داشت.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر ایران و مصر در کنار هم باشند، معادلات منطقه عوض خواهد شد، از این‌رو دشمنان ملت‌ها مخالف این همگرایی هستند. قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه علاقمند هستند که در معادلات منطقه ما تأثیرگذار باشند و هر اندازه که کشورها و ملت‌های منطقه از هم فاصله داشته باشند، آنها بیشتر و سریع تر به این هدف خود می رسند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به دنبال گرفتن جایگاه آمریکا برای مصر است، تصریح کرد: مگر آمریکا در مصر از جایگاهی برخوردار است؟ ایران می‌خواهد با برادران خود در مصر در شرایط احترام‌آمیز و عادلانه همکاری کند و برادران وقتی با هم همکاری می‌کنند، دیگر انتظار سیاسی نداشته و به دنبال تحمیل سیاسی نیستند. ملت ایران پیشرفت و اقتدار و عزت ملت مصر را پیشرفت و اقتدار خود می‌داند.

احمدی‌نژاد افزود: غربی‌ها فاقد ریشه فرهنگی انسانی هستند، اما ایران و مصر 10‌ هزار سال سابقه فرهنگی داشته و به دنبال برقراری روابط انسانی هستند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: تقویت روابط ایران و مصر دشمنانی دارد که تلاش دارند با طرح مباحث فرعی و انحرافی اهداف خود را در این زمینه پیگیری کنند و خنثی کردن اینگونه اقدامات نیازمند حفظ هوشیاری و تقویت همدلی است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: باید توجه داشت که مستکبران هیچ‌گاه به نفع ملت‌های ما وارد عمل نمی‌شوند و صرفاً به دنبال تسلط بر منابع منطقه هستند.

رییس جمهور تاکید کرد: دشمنان بشریت نسبت به دهه‌های گذشته بسیار ضعیف هستند و اندیشه سرمایه‌داری در عرصه عمل و نظریه به بن‌بست رسیده است، در چنین شرایطی ایران و مصر می‌توانند در اصلاح وضع جهان به نفع عدالت و پاکی مؤثر باشند و هر قدر که ارتباط دو کشور تقویت شود به نفع دو ملت و سایر ملت‌ها است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها