کد خبر: ۱۱۲۱۹
زمان انتشار: ۱۶:۵۳     ۲۸ فروردين ۱۳۹۰
معاون فرهنگي وزير ارشاد گفت: كتابي با عنوان «هاشمي در بوته نقد» تحويل ارشاد شده كه به‎دليل عدم رعايت ضوابط نشر و عدول از مواضع صريح مقام معظم رهبري فعلاً اجازه چاپ ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همه آثار رسيده در حوزه كتاب در برابر قانون چاپ و نشر مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكسان هستند و تفاوتي ميان ناشران كتاب‌ها قائل نيستيم. كتاب دوجلدي خاطرات آقاي رفسنجاني نيز از اين قاعده مستثني نيست. لذا اين كتاب هم مانند همه كتابها وقتي به اداره كتاب واصل شد بررسي و قابل انتشار تشخيص داده شد و مجوز آن صادر گرديد.
وي ادامه داد: البته كتابي ديگر با عنوان «هاشمي در بوته نقد» تحويل ارشاد شده كه به دليل عدم رعايت ضوابط نشر و عدول از مواضع صريح مقام معظم رهبري فعلاً اجازه چاپ ندارد. همچنين كتابي در نقد مواضع آقاي هاشمي در حوادث سال گذشته ارائه شده كه جنبه تحليلي دارد كه مجوز آن صادر و منتشر شده است.

*برنامه‌هاي معاونت فرهنگي مثل سونامي تمام كشور و منطقه را فرامي‌گيرد

معاون امور فرهنگي گفت: فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي در كشور در بخش‌هاي مختلف با شيب كم‌نظيري آغاز شده و در سال جديد شاهد عملياتي شدن بسياري از برنامه‌هاي فرهنگي در سراسر كشور خواهيم بود؛ چون برنامه‌هاي فرهنگي در استان‌ها به ثمر خواهد نشست و مانند سونامي همه كشور و حتي منطقه را دربرخواهد گرفت و ما اعلام كرده‌ايم كه معاونت امور فرهنگي به پشتوانه برنامه‌ريزي و تدابير و تمهيداتي كه انديشيده در سال جاري در همه عرصه‎ها به‏ويژه تقويت معارف قرآني و ديني پيشتاز خواهد بود.

* جمع‌آوري آثار پائولو كوئيلو وظيفه ارشاد نيست

دري با اشاره به ماجراي كتاب‌هاي پائولوكوئيلو گفت: اين موضوع از چند منظر قابل بحث است اولاً كتاب‌هاي اين نويسنده برزيلي بيش از پانزده سال است كه در ايران منتشر مي‌شود بسياري از آثار او مبتذل و با مباني ارزشي و ديني ما ناسازگار است.
معاون امور فرهنگي افزود: اين نويسنده در دوران اصلاحات به ايران آمد و حتي مدعي شد به ايران آمده تا حمايت خود را از اصلاحات و مخالفت با مميزي و خفقان اعلام نمايد.
وي گفت: بسياري از كتاب‌هاي وي در دوران وزارت مهاجراني منتشر شده است و در دوران آقاي مسجدجامعي تجديد چاپ گرديده است ثانياً در سال گذشته متهم به قتل ندا آقاسلطان كه مدير انتشارات كاروان ناشر آثار پائولو كوئيلو است براي سوء استفاده از شهرت وي و تبرئه خود در افكار عمومي اعلام كرد كه كتاب‌هاي اين نويسنده از كتاب‌فروشي‌هاي ايران جمع‌آوري شده و با جوسازي بنا داشت كه روابط حسنه ايران و برزيل را كه در سطح بسيار مطلوبي قرار داشته دچار چالش نمايد كه با هوشياري وزارت ارشاد اين توطئه عقيم ماند اما در داخل بدون توجه به عمق موضوع هجمه‌ها آغاز شد كه وزارت ارشاد كتاب‌هاي اين نويسنده را تأييد كرده در حالي كه چنين نبوده است. البته اين كتاب‌ها در سطح كتاب‌فروشي‌‌ها عرضه مي‌شود كه برخورد با آن به‏عهده ارشاد نيست.

* توجه ويژه به پديدآورندگان كتاب در حوزه جنگ نرم و عرفان‌هاي نوظهور

دري اظهار كرد: ما در سال گذشته به كتاب‌هايي كه در دو حوزه جنگ نرم و عرفان‌هاي نوظهور و فرقه‌هاي ساختگي پرداختند توجه ويژه‌اي نشان داديم و با حمايت از پديدآورندگان و ناشران آنها آثار خوب و ماندگاري خلق شد كه به زودي انتشار آنها آغاز مي‌شود. از همين‌ رو درباره اين موضوعات، كتاب‌هاي برجسته‌اي در راه است.

* كتابي له يا عليه مشايي به ارشاد نيامده است

معاون امور فرهنگي گفت:‌ تاكنون كتابي با اين شاخصه‌ها به ارشاد نرسيده است. در صورت وصول قطعاً براساس ضوابط نشر مورد بررسي قرار خواهد گرفت و در صورت احراز شرايط اقدام خواهد شد اما ما توصيه مي‌كنيم كه فضاي نشر را با توهين و افترا آلوده نكنيم اما از نقد منصفانه و مشوقانه بايد استقبال كرد.

* توهين به پيامبران و ائمه ‌اطهار(ع) و ابتذال جنسي باعث مجوز نگرفتن برخي آثار است

معاون امور فرهنگي تعداد كتاب‌هاي غيرمجاز را ناچيز دانست و ادامه داد:‌ كتاب‌هاي غيرمجاز ميان بيش از 65000 كتابي كه تاكنون در سال گذشته منتشر شده رقم ناچيزي است اما ناشران و پديدآورندگان همين تعداد كتاب‌ها جنجال آفريني مي‌كنند؛ حدود بيست عنوان از كتاب‌هاي غيرمجاز صرفاً به دليل توهين به پيامبران و ائمه(ع) قابل انتشار شناخته شده است و اغلب آنها به دليل ابتذال جنسي و حتي ارتباط با محارم و از ميان رفتن قبح اين موضوع مجوز نگرفته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها