کد خبر: ۱۱۲۱۲۱
زمان انتشار: ۲۲:۱۹     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
قزاقستان یکی از پنج کشور آسیای مرکزی است که طی چند سال اخیر حمایت‌های چند باره‌ای از تلاش‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته و اکنون نیز به ‌عنوان میزبان دور تازه مذاکرات ایران و گروه 1+5 انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، صبح امروز و در پی گفت‌وگوی تلفنی میان «علی باقری» و «هلگا اشمیت»، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، ایران و 1+5 توافق کردند تا دور جدید گفت‌وگوها در روز 8 اسفند 91 (26 فوریه) در قزاقستان برگزار شود.

این توافق پس از آن حاصل شد که وزرای خارجه آلمان و ایتالیا در جریان دیدار با «علی‌اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، 25 ماه فوریه را به عنوان زمان جدید آغاز مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد داده بودند.

انتخاب کشور قزاقستان برای میزبانی این نشست مهم بین‌المللی در حالی صورت می‌گیرد که «ارلان ادریسف» وزیر امور خارجه قزاقستان چندی پیش با ابراز امیدواری از به توافق رسیدن مذاکرات گروه 1+5 با ایران، اعلام کرد که آستانه از تداوم گفت وگو میان کشورهای 5+1 با ایران حمایت می‌کند.

این اظهارات در حالی بیان شد که چندی پیش نیز "نورسلطان نظربایف" با حمایت از مواضع هسته‌ای ایران گفت: کشورهایی که خود دارای سلاح‌های هسته‌ا‌ی هستند از برنامه صلح آمیز ایران ابراز نگرانی می‌کنند که این امر قابل قبول نیست.

در نهایت؛ انتخاب قزاقستان بعنوان میزبان نشست دور جدید مذاکرات ایران با گروه 5+1، دفتر منطقه‌ای آسیای مرکزی خبرگزاری فارس را بر آن داشت، به معرفی اجمالی کشور قزاقستان برای شناخت بهتر مخاطبان خود از این کشور بپردازد.

موقعیت جغرافیایی

قزاقستان با وسعت 2717300 کیلومتر مربع در بخش میانی قاره اروپاـ آسیا و شمال آسیای مرکزی و از سواحل شرقی دریای خزر تا مرز جمهوری خلق چین قرار دارد که از لحاظ وسعت هشتمین کشور جهان و دومین جمهوری از جمهوری های سابق می‌باشد.

فاصله بین شرق و غرب این کشور یعنی از رود «ولگا» در غرب تا کوه‌های «آلاتاد» در شرق بالغ بر 1900 کیلومتر و فاصله شمال و جنوب آن از دشت سیبری در شمال تا صحرای آسیای مرکزی در جنوب بالغ بر 1300 کیلومتر است.

این کشور با کشورهای روسیه در شمال 6846 کیلومتر، چین 1500 کیلومتر، ازبکستان در جنوب 2203 کیلومتر و ترکمنستان در جنوب غربی 379 کیلومتر مرز مشترک دارد.

کل مرزهای قزاقستان 12012 کیلومتر مربع بوده و طول خط ساحلی آن نیز با دریای خزر حدود 2320کیلومتر است.

نظام سیاسی قزاقستان

جمهوری قزاقستان پس از استقلال در 16 دسامبر 1991 به تدوین قانون اساسی اقدام کرد و اولین قانون اساسی در 28 ژانویه 1993 به تصویب رسید.

قانون اساسی جدید که اصول آن بر اساس اعتقاد به حفظ هویت گروه‌های قومی و نژادی، استقلال قوای مقننه، مجریه و قضائیه تدوین شد، قزاقستان را کشوری واحد و غیرمذهبی معرفی کرد.

در سال 1995، قانون اساسی طی یک رفراندوم عمومی دستخوش تغییراتی شد که در آن رئیس جمهور اختیارات بیشتری گرفت.

از تغییرات عمدة آن، تشکیل دو مجلس سنا و نمایندگان به جای شورای عالی قبلی بود. از دیگر ویژگی‌های آن اعطای حق تملک زمین به افراد است. همچنین در این قانون، به زبان روسی توجه بیشتری شده و به آن حالت تقریباً رسمی داده است.

رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی کشور است که برای یک دوره پنج ساله و از طریق انتخابات عمومی برگزیده می‌شود.

نظربایف رئیس جمهور قزاقستان که اکنون 71 سال سن دارد، از 23 سال قبل به سمت ریاست جمهوری قزاقستان، کشوری با حدود 17 میلیون نفر جمعیت، برگزیده شد و اکنون می‌خواهد برای پنج سال دیگر در این مقام باقی بماند.

خصوصیات اقتصادی قزاقستان

اقتصاد قزاقستان مبتنی بر اصول اقتصاد بازار آزاد و خصوصی‌سازی و بخش عمده گردش اقتصادی این کشور بر پایه صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است.

میزان تولید ناخالص داخلی قزاقستان نیز طی سال‌های اخیر بین 40 تا 45 میلیارد دلار در نوسان بوده است.

همچنین طبق اعلام مؤسسات و نهادهای رسمی میزان ذخایر نفت قزاقستان حدود 12 میلیارد تن (80 میلیارد بشکه) برآورد شده، اما برخی آمارهای غیر‌رسمی این منابع را بین 10 تا 17 میلیارد بشکه تخمین زده‌اند.

هرچند تولید نفت این کشور طی سال‌های اخیر به طور متوسط حدود 5/1 میلیون بشکه در روز بوده، اما طی برنامه اعلامی دولت این کشور، این میزان از سال 2010 به بعد از مرز 100 میلیون تن در سال فراتر رفته است.

در خصوص ذخایر گاز قزاقستان نیز بین آمارهای رسمی و غیررسمی تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. هرچند در ارزیابی‌های رسمی این میزان بین 8- 7 تریلیون متر مکعب برآورده شده، اما برخی آمارها این میزان را بیش از 30 تریلیون مترمکعب تخمین زده‌اند.

میزان تولید گاز در این کشور نیز طی سال‌های اخیر به طور متوسط حدود 10 میلیارد متر مکعب بوده است.

باید این نکته را نیز یادآور شد که قزاقستان یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر معادن زیرزمینی محسوب می‌شود به نحوی که آمار غیر‌رسمی این کشور را از این حیث در مکان ششم جهان قرار می‌دهد.

پس از استقلال با توجه به میراث اتمی شوروی سابق و با در اختیار داشتن بیش از 1800 کلاهک اتمی یکباره به عنوان چهارمین قدرت هسته‌­ای جهان مطرح گردید.

همچنین بر طبق اطلاعات بانک جهانی در سال 2012، نام قزاقستان در میان 20 کشور نخست جذاب در جذب سرمایه گذار خارجی قرار دارد.

ادیان و مذاهب در قزاقستان

در قزاقستان روند گرایش به مذهب، با افزایش جمعیت‌ و نهادهای دینی (مساجد،) نمود یافته است.

در حالی که در سال 1986 قزاقستان شاهد رشد 20 نحله ایدئولوژیک در سطح کشور بود، در سال 1995 به 35 مورد رسید که درمیان آنها مسیحیت، اسلام، ارتدوکس و دیگر فرقه‌های مسیحی همچون باتیسم، لیوترانی کاتولیک و پروتستان از همه مشهورترند.

اسلام و مسیحیت بزرگترین جوامع دینی کشور را تشکیل می‌دهند از این رو تا به حال 556 اتحادیه اسلامی و 177 اتحادیه مسیحی ارتدکس در قزاقستان به ثبت رسیده است.

بطور کل 47% مردم قزاقستان مسلمان، 44% مسیحی ارتدکس، 2% پروتستان و بقیه از دیگر مذاهب و فرقه‌ها می‌باشند.

در زیر شما را به دیدن تصاویری از این کشور با اکثرت جمعیت مسلمان آسیای مرکزی دعوت می‌کنیم.

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها