کد خبر: ۱۱۲۰۶۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
ذوق‌زدگی برخی رسانه‌های خاص از یک نامه خیالی که به وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا نسبت داده شده است، علاوه بر اینکه ماهیت عقیدتی و تفکرات موجود در این رسانه‌ها را مشخص کرد، عمق حرفه‌ای‌گری و رویکرد خبری با استانداردهای بین‌المللی از سوی این رسانه‌ها را عیان کرد.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، چند روز پیش، خبرگزاری مهر در گزارشی، مدعی شد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اقدام به ارسال نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور کرده و در آن به بیان برخی مطالب درباره فضای جهانی و توصیه‌هایی درباره نحوه تعامل با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی ارائه داده است. محتوای این نامه که به شدت صریح و با اطلاعات دقیق درباره فضای سیاسی داخل ایران بود، از همان ابتدا با ابراز تردید از سوی کارشناسان بین‌المللی و فعالان رسانه‌ای روبرو شد اما به سرعت از سوی برخی رسانه‌های خاص مورد استقبال قرار گرفت و منتشر شد.
 
امروز روزنامه "اعتماد"، تیتر نخست خود را با عکس بزرگ هیلاری کلینتون به انتشار این نامه اختصاص داده است و رویکرد گزارش خود را بر محوریت "مذاکره ایران و آمریکا" قرار داده است.
 
 
این ذوق زدگی و رویکرد غیرحرفه‌ای در حالی از سوی این رسانه‌ها صورت گرفته که اساسا چنین نامه‌ای وجود ندارد و آن چیزی که با عنوان "نامه استعفای هیلاری کلینتون به اوباما" در فضای خبری فارسی منتشر شده، رویاپردازی نویسنده مجله آلمانی "اشپیگل" است. نویسنده این مجله در لید مطلب خود نوشته است که اکنون کلینتون می‌تواند تجربیات خود را در اختیار دولت جدید اوباما بگذارد و اگر من جای او بودم، اینچنین نامه‌ای را نگارش می‌کردم.
 
نویسنده اشپیگل از رویاپردازی خود درباره نامه احتمالی استعفای هیلاری کلینتون خبر داده است
 
 
جالب است که این رسانه‌ها داعیه حرفه‌ای بودن دارند اما حتی توانایی تشخیص یک مطلب طنز از مطلب واقعی آن هم در عرصه مهم و تاثیرگذار رابطه میان ایران و آمریکا را ندارند.
 
به نظر می‌رسد علاوه به رویکرد تامل برانگیز برخی رسانه‌های خاص در این زمینه و تحلیل مطالب مندرج در این نامه خیالی، نوع دیدگاه و رویکرد و خط مشی آنان در این زمینه، می‌تواند نشانگر میزان وابستگی و تعهد آنان به خط مشی و اصول حرفه‌ای خبرنگاری باشد؛ چیزی که البته روزنامه‌های زنجیره‌ای نشان داده‌اند کوچکترین اعتقادی به آن ندارند و برای پیگیری منافع سیاسی احزاب مطبوع خود حاضرند دست به هر اقدام غیرحرفه‌ای نیز بزنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها