به گزارش 598، فرهاد پرورش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره آخرین تعاملات این ایرلاین با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بابت پرداخت بدهی دریافت سوخت، اظهار داشت: مقرر شده است ایرانایر بخشی از حسابهای خود را در اینباره با طلبی که از دولت دارد، تهاتر کند.
وی با بیان اینکه در اینباره مصوبه هیئت وزیران صادر شده است، یادآور شد: پس از این مصوبه، در فرودگاه امام خمینی (ره) و دیگر فرودگاههای کشور، طی تعامل با شرکت ملی پخش و توافقات اخیر، در حال پرداخت بهای سوخت هستیم.
مدیرعامل ایرانایر با تأکید بر اینکه بدهی ایرانایر به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی سنواتی است، اضافه کرد: بخشی از این بدهی از سنوات قبل صورت جلسه شده است، البته 2 نکته هم در اینباره باید مورد توجه قرار گیرد بدین ترتیب که نرخ سوخت در سالهای قبل متفاوت بوده ضمن آنکه بخشی از آن هم مشمول پرداخت یارانه بود.
پرورش ادامه داد: یارانه سوخت که باید از سنوات قبل به ایرانایر اختصاص مییافت پرداخت نشد اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مدعی است این نرخ سوخت نیز باید به همان قیمت اصلی پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: به هر حال در اینباره مذاکره و صورتجلسه انجام و نرخها استخراج شده است، حساب هما با شرکت ملی پخش فرآورده نفتی بابت دریافت سوخت، به عنوان حساب سنواتی تقریباً روشن شده و مقرر شد با در نظر گرفتن این حساب طلب ایرانایر از دولت در کنار بهای سوخت دریافتی، تهاتر شود.
پرورش افزود: طبق مصوبهای که ابلاغ شده است همچنین مقرر شد فعلاً برای همه پروازهای داخلی هر لیتر سوخت به بهای 700 تومان و برای همه پروازهای خارجی هم هر لیتر همان 700 تومان محاسبه شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: این مورد مشمول تمام شرکتهای هواپیمایی داخلی است که هر لیتر سوخت را فعلاً در پروازهای داخلی 700 تومان و در پروازهای خارجی هم 700 تومان دریافت کنند.
پرورش افزود: در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) برای پروازهای خارجیِ شرکتهای هواپیمای داخلی، فعلاً نرخ سوخت هر لیتر 700 تومان محاسبه شده و مابهالتفاوت تا نرخ فوب خلیج فارس (بیش از 2000 تومان) به حساب آنها نوشته میشود.
وی با اشاره به لزوم حمایت بیشتر دولت از شرکتهای هواپیمایی داخلی، ادامه داد: ایرلاینهای داخلی دارای هواپیماهایی کمی قدیمیتر از شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند بنابراین مصرف سوخت این هواپیماها هم نسبت به ایرلاینهای خارجی که به ایران پرواز دارند بیشتر است، باید شرایط رقابت سالم برای آنها فراهم شود و این در حالی است که اغلب مسافران مایل هستند با ایرلاینهای داخلی پرواز کنند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: قطعا استکبار جهانی مایل نیست پروازهای خارجی شرکتهای هواپیمای داخلی استمرار یابد اما ایرلاینهای داخلی با توان هرچه بالاتر در برابر این ناعدالتی ایستادهاند و به برقراری پروازهای خارجی خود تاکید دارند.
پرورش افزود: این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی داخلی از نظر درآمد-هزینه در شرایط مطلوب نیستند زیرا تهیه قطعات و نگهداری هواپیما در شرایط ایمن، پرهزینه است و انتظار میرود حمایت از ایرلاینها انجام شود.
مدیرعامل هما درباره ورود هواپیما به ناوگان هوایی ایرانایر، گفت: به دنبال ورود تعدادی هواپیما به ناوگان این ایرلاین هستیم که اگر موفقیتآمیز بود اعلام میکنیم.