کد خبر: ۱۱۰۲۱۴
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قبل از جلسه رسمی روز یکشنبه 15 بهمن موضوع نتایج جلسات اخیر کمیته‌های تخصصی و اقتصادی قوای مقننه و مجریه را بررسی می‌کند، گفت که طبق آیین‌نامه، استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش 598، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ در طول هفته‌های گذشته کمیسیون‌های تخصصی دولت و مجلس در مورد موضوعات اقتصادی جلساتی را برگزار کرده‌اند که گزارشی از تصمیمات و جلسات گرفته شده در این جلسات قبل از جلسه رسمی یکشنبه هفته آینده مجلس توسط رییس مجلس و یا یکی از اعضای شرکت‌کننده در این جلسات به انتخاب رییس ارائه می‌شود.

هیات رییسه هفته آینده در مورد زمان برگزاری جلسه مشترک تصمیم‌گیری می‌کند

وی همچنین در توضیح زمان برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس، گفت: هفته آینده هیات رییسه در جلسه خود در مورد زمان برگزاری این جلسه تصمیم‌گیری خواهد کرد که در این دوره میزبانی برگزاری این جلسه با مجلس است.

این عضو هیات رییسه مجلس همچنین در مورد استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، اظهار کرد: بعد از اعلام وصول استیضاح با 18 امضا و زمان 10 روزه تعیین شده در آیین‌نامه برای رسیدگی به استیضاح، این موضوع در جلسه روز یکشنبه و یا سه‌شنبه هفته آینده مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

با کاهش امضاهای استیضاح به کمتر از 10 امضا استیضاح از دستور کار خارج می‌شود

سبحانی‌نیا در عین حال گفت: اگر تعداد امضاهای استیضاح شیخ‌الاسلام به کمتر از 10 نفر برسد طبیعتا استیضاح از دستور خارج خواهد شد که با توجه به تعطیلات یک هفته‌ای مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌، تکلیف تعداد امضاهای باقیمانده در استیضاح وزیر کار در جلسه روز یکشنبه مشخص خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس ممکن است استیضاح در روز یکشنبه و یا سه‌شنبه برگزار شود چرا که دوستان در دولت درصدد بودند تا با امضاکنندگان استیضاح رایزنی و گفت‌وگویی داشته باشند تا از طریق پیگیری موضوع و پیدا کردن راهکاری برای حل مساله، نمایندگان را متقاعد کنند که امضاهایشان را پس بگیرند.

برای تعیین تکلیف این موضوع نیز باید منتظر هفته آینده و بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه باشیم.

اختلاف نظری بین امضاکنندگان استیضاح و نمایندگان برای طرح استیضاح وجود دارد

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه اختلاف نظری بین امضاکنندگان استیضاح و برخی از نمایندگان وجود دارد، اظهار کرد: برخی از نمایندگان که استیضاح را امضا نکرده‌اند، معتقدند که در شرایط فعلی و در چند ماه باقیمانده تا پایان عمر دولت ضرورتی ندارد که موضوع استیضاح مطرح شود و بهتر است این مسائل در فضای تعاملی حل و فصل گردد، از این رو می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که تکلیف موضوع استیضاح در روز یکشنبه هفته آینده مشخص می‌شود.

تردید دارم بودجه هفته آینده به مجلس برسد

سبحانی‌نیا در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در مورد آخرین اخبار از ارائه لایحه بودجه سال 92 به مجلس،‌گفت: تاکنون دولت نامه‌ای مبنی بر ارائه لایحه بودجه به مجلس نداده است، البته آقای حسینی وزیر اقتصاد نیزدر آخرین اظهارنظر اعلام کرد که بعد از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه، بودجه را به مجلس ارائه می‌کند البته باز هم بنده تردید دارم که بودجه هفته آینده به مجلس برسد.

وی ادامه داد: هیات رییسه بلافاصله بعد از درخواست دولت برای ارائه لایحه بودجه در صحن علنی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد ولی باز هم به دلیل تاخیر دو ماهه در ارائه بودجه، نمی‌توان اطمینان داشت که دولت هفته آینده نیز بودجه را به مجلس بدهد.

احتمال تصویب بودجه چنددوازدهمی وجود دارد

نماینده مردم نیشابور در مجلس همچنین یادآور شد که به محض ارائه بودجه به مجلس، هیات رییسه نیز طبق آیین‌نامه، لایحه بودجه را به کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی موارد مربوطه ارجاع خواهد کرد تا بعد از پانزده روز یعنی رسیدگی بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و همچنین ارائه پیشنهادات نمایندگان، لایحه به کمیسیون تلفیق ارائه شود.

سبحانی‌نیا در خصوص انتشار اخباری در مورد اهتمام مجلس برای بررسی بودجه چنددوازدهمی، گفت: مجلس در بررسی بودجه سال‌های 90 و 91 به دلیل نداشتن زمان کافی، بررسی لایحه بودجه را به سال بعد موکول کرد و به همین علت بودجه دو دوازدهمی را به تصویب رساند.

بر این اساس اگر دولت همچنان در ارائه لایحه بودجه تاخیر کند و مجلس نیز زمان کافی برای بررسی نداشته باشد احتمال اینکه بودجه 92 نیز در سال آینده بررسی و به دنبال آن بودجه چنددوازدهمی به تصویب برسد، وجود دارد.

وی افزود: اگر دولت ظرف هفته آینده بودجه را به مجلس ارائه دهد، مجلس در این رابطه بررسی می‌کند که آیا زمان مورد نیاز برای بررسی لایحه طبق آیین‌نامه دارد و یا خیر؟ البته اهتمام ما بر این است که تا حد امکان بودجه 92 در سال جاری به تصویب برسد از این رو تنها می‌توان در مقطع کنونی منتظر ارائه لایحه بودجه ماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها