به گزارش 598، حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در مورد ضرورت ایجاد
وحدت اسلامی به خبرنگار مهر گفت: برای وحدت اسلامی سه وضعیت را می توان فرض
کرد؛ یکی اینکه وحدت یک امر تاکتیکی است دوم اینکه وحدت به مثابه استراتژی
و راهبرد است - و ممکن است یک زمانی از راهبرد بودن بیفتد- و سوم اینکه
وحدت یک پروژه دینی است.
وی افزود: به نظر می رسد وحدت اسلامی یک پروژه دینی و آموزه کلانی است که
برای صیانت از جامعه اسلامی و اسلام ارائه شده است. به گونه ای این امر
کلان با سرنوشت اسلام گره خورده که جدا کردن آن ناممکن است. اگر آیات قرآنی
که در باب وحدت آمده است را مطالعه کنیم به سرعت و سهولت پی می بریم که
وحدت یک پروژه قرآنی و دینی است و نه صرفا راهبرد و نه یک تکنیک و تاکتیک.
این پژوهشگر حوزه تقریب تصریح کرد: از آنجا که وحدت اسلامی امری کلان و
دینی است لذا همواره باید در جامعه اسلامی جاری باشد و محدود به یک مقطع
خاصی نیست لذا در قرآن آمده است: "ان هذه امتکم امة واحده." و وحدت را به
عنوان صفتی برای امت محسوب می کند. وحدت اسلامی طرحی قرآنی است که در صدر
آموزه ها و پروژه های لازم الاجرای دینی قرار گرفته است.
مبلغی در ادامه به علل عدم دستیابی به وحدت اسلامی اشاره کرد و افزود: دو
عامل وضعیت تفرقه ای را در فضای امت اسلامی قرار داده است؛ یک عامل این است
که شناخت ما از تعالیم اسلامی بیشتر به سمت تعالیمی است که کلان نیستند و
جزئی هستند، در نتیجه امور کلان که وحدت از آن جنس است؛ ناشناخته است.
وی تأکید کرد: چون شناخت نسبت به آن چارچوب و زیرساختهایی که جامعه ساز
است، نادیده گرفته شده است؛ در نتیجه آن حوزه های کلان، مهم و حفظ کننده در
اختیار سلایق و تعصبات و جهلها و یا گاهی به خود رها شده، باقی مانده است
و امت و جامعه صیانت خود را از دست داده است و در گذر زمان باعث شده که
اصالتها به امور جزئی برود و قرائتها و زاویه های دید و فهم از دین تعصبی و
فرقه ای شود و هرکس در هر مجموعه ای آن امکانات را به سمت خود بکشد و نسبت
به غیر خود به چشم بی احترامی نگاه کند و همه خیر و فضایل را در خود ببیند
که چنین مجموعه هایی دچار تعصب و جنگ و تکفیر و ... می شوند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: امور کلانی چون وحدت، امت، اسلام و...
امور بزرگی است که جامعه را پیوند می دهد و وقتی به این مسائل بی توجهی
شود، پیوندها خراب می شود در نتیجه هر کس در مجموعه خود باقی می ماند و
پیوندها و ارتباطهای غلط آبستن هر نوع مشکل و خشونت می شود.
وی طایفه گرایی و فرقه گرایی را از مهمترین چالشهای جهان اسلام برشمرد و
در عین حال یادآور شد: البته این به معنای کنار گذاشتن مذاهب اسلامی نیست.
مگر می شود اسلام را بدون در نظر گرفتن فرق اسلامی شناخت؟ سه چیز وجود دارد
یکی فرقه، دوم فرقه ای که آن مذهب را دارد مثل سنی یا شیعه و سوم بحث فرقه
گرایی است و آنچه مورد نقد ماست، وجه سوم یعنی فرقه گرایی است که باید از
طرف فریقین یعنی شیعه و سنی این نوع نگاه نفی و نهی شود.
حجت الاسلام مبلغی افزود: اصولا تاریخ در یک مراحلی به دلیل دخالت برخی از
عوامل سیاست شیعه و سنی را در مقابل هم قرار داده است و در نتیجه جفای
تاریخ، شیعه و سنی که در صدر اسلام زندگی مسالمت آمیز داشتند، الان در
مواردی از هم جدا شدند و چاره ای نداریم جز اینکه تاریخ را تجزیه و تحلیل
کنیم و لایه های تعصبات و نادرست آن را شناسایی کرده و فرهنگ درست را به
جای آن قرار دهیم.