کد خبر: ۱۱۰۰۰۸
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
كارشناسان در بنياد كارنگي مطرح كردند /
در جلسه رونمايي از يك كتاب درباره روابط ايران و آمريكا در بنياد كارنگي، نويسندگان كتاب به ارزيابي خود از اوضاع خاورميانه پرداختند.
به گزارش 598 به نقل از کیهان: در اين جلسه كه در محل بنياد كارنگي شعبه نيويورك برگزار شد فلينت لورت و هيلاري مان لورت به مناسبت رونمايي از كتاب خود تحت عنوان (سفر به تهران: چشم انداز تعامل آمريكا و ايران) مطالب قابل تأملي را براي حاضرين در جلسه كه از بخش هاي مختلف حضور داشتند مطرح كردند. نويسندگان با اشاره به تحولات خاورميانه گفتند: «آمريكا قدرت در حال افول در منطقه خاورميانه است و ايران كشوري است كه بيشترين بهره را از اين روند افول قدرت آمريكا در منطقه برده است. مقايسه وضعيت فعلي دولت آمريكا و جمهوري اسلامي ايران در منطقه در قياس با ده سال قبل و حادثه يازدهم سپتامبر و نوع حكومت هاي فعلي منطقه و سياست هاي آنها در قبال آمريكا و جمهوري اسلامي ايران مؤيد اين امر است.
عليرغم اينكه اوباما در سال 2009 با درك مشكلات آمريكا در حوزه خاورميانه و عدم كارآيي سياست هاي اين كشور در اين منطقه اعلام كرد كه سياست جديدي را در قبال خاورميانه اتخاذ مي نمايد اما در عمل بعد از گذشت چند ماه بار ديگر سياست هاي دولت هاي قبلي را در پيش گرفت. در سايه اين سياست ها دولت اوباما در حال حاضر در روند گفتگوهاي صلح خاورميانه در وضعيت دشواري قرار دارد. دولت اوباما در روند تهديد ايران از دولت بوش پيشي گرفته به گونه اي كه هر نوع تعامل با ايران را به عنوان يك ضرورت استراتژيك براي آمريكا دشوار كرده است. در حال حاضر و در مقايسه با دوران جرج بوش توازن قوا به نفع جمهوري اسلامي ايران و به ضرر آمريكا به هم خورده است سياست هاي اتخاذ شده از سوي جمهوري اسلامي ايران و ثبات و نوع پيشرفت هاي داخل اين كشور باعث جلب نظر كشورهاي منطقه به سمت ايران شده است آنچه كه باعث شده تا نفوذ ايران در منطقه بيشتر شود نه قدرت نظامي يا توسل به شيوه هايي چون تحريم بلكه اين موضوع ناشي از قدرت نرم ايران است كه براي غرب چندان قابل درك نيست.»
ايران سرنگون شدني نيست
آنها با اشاره به قدرت نرم ايران و نفوذ آن در خاورميانه افزودند؛ «ايران سالها از گروه هايي مثل حماس، حزب الله، گروه هاي شيعه در عراق و حتي اخوان المسلمين در مصر حمايت مي كرد و امروزه نتايج اين حمايت ها را مي بيند. در حال حاضر اين گروه ها و واسطه (انتخابات) برگزار شده در كشورهاي منطقه در مصدر قدرت هستند. و به عبارتي با نفوذترين بازيگران منطقه خاورميانه به شمار مي آيند. به واسطه نوع سياست هاي ايران و اتخاذ سياست خارجي مستقل، جمهوري اسلامي ايران از مصر تا بحرين مورد اقبال مردم منطقه قرار گرفته و اين در حالي است كه حكومت هاي طرفدار آمريكا و غرب در طي سالها در اين كشورها در رأس قدرت بودند. ايران نه به واسطه توسل به پهپاد يا تانك بلكه به واسطه نوع سياست هاي نرم خود توانسته در منطقه خاورميانه نفوذ قابل ملاحظه اي را كسب كند.
دولت آمريكا و سياستگذاران اين كشور به جاي شناسايي قدرت و نفوذ ايران در منطقه همواره سعي كرده اند تا جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك دولت غيرمشروع جلوه دهند كه توسط مردم خود به زودي سرنگون خواهد شد. اين سياستي بوده كه در طي سي سال گذشته و همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز پيگيري شده است آنچه كه باعث شده تا اين چند دهه سيستم حكومتي ايران برخلاف پيش بيني ها سرنگون نشود مدل و نوع حكومت داري در اين كشور است كه آميخته اي از سياست و موازين ديني و استقلال در سياست خارجي است و اين همان شيوه اي است كه مورد اقبال اكثريت مردم در داخل ايران است.»
لزوم تغيير بنيادين
نويسندگان كتاب مذكور با انتقاد از سياست هاي كاخ سفيد در قبال ايران، افزودند: «بعد از تحولات خاورميانه در سال 2011 نيز با تحليل گران مذكور پيش بيني سرايت اعتراض ها در منطقه را به جمهوري اسلامي ايران داشتند از جمله در فوريه 2011 جرج سورس در سي.ان.ان پيش بيني كرد كه تا يك سال بعد جمهوري اسلامي ايران دوام نخواهد داشت. آمريكا به خاطر منافع خود بايد سياستش را در قبال ايران به شكل بنيادي تغيير دهد. هيئت حاكمه آمريكا بايد حكومت ايران را به عنوان يك نظم مشروع مورد شناسايي قرار دهند. مدل پيشنهادي ما رفتار و راهبرد نيكسون و هنري كيسينجر در قبال چين در دهه هاي گذشته است.»
كدام حقوق بشر؟!
لورت در پاسخ به سؤال يكي از معاندين ايراني حاضر در اين جلسه درباره وضعيت حقوق بشر در ايران گفت: «ما در حالي ايران را به عنوان بزرگترين حامي تروريسم معرفي مي كنيم كه عربستان مهمترين متحد ما گروه هاي افراطي را مورد حمايت مالي قرار داده و آنها را به انواع سلاح ها تجهيز مي كند. گروه هاي سلفي در كشورهاي مختلف خاورميانه و ساير مناطق دنيا فعالند و القاعده و طالبان بدون حمايت عربستان نمي توانستند دوام بياورند. بايد در اين زمينه تأمل بيشتري داشته باشيم.»
راه اعتمادسازي
در ادامه جلسه، لورت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آمريكا چه اقداماتي مي تواند براي اعتمادسازي براي فراهم ساختن زمينه گفتگو با ايران انجام دهد اظهار داشت: آمريكا مي تواند تأمين ميليونها دلار براي انجام عمليات هاي خرابكارانه را متوقف كند، روند كشتار دانشمندان ايراني در خيابان هاي تهران را كنار بگذارد، انجام اقدامات خرابكارانه در حوزه هاي سايبري را متوقف كند و در خصوص سياست حضور نظامي گسترده در منطقه خليج فارس تجديدنظر كند. وي افزود: بعد از اينكه آمريكا در مرحله اول بپذيرد كه ايران يك دولت مستقل و با ثبات سياسي است در مرحله بعد اوباما بايد سفر به تهران را در دستور كار خود قرار دهد.
گفتني است در اين مراسم چندين تن از اساتيد دانشگاه هاي آمريكا، برخي مقامات حاضر و سابق وزارت خارجه آمريكا و نماينده اي سياسي از سازمان ملل حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
عجب مقایسه ای......
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها