کد خبر: ۱۰۹۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۲۳ فروردين ۱۳۹۰
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به کوتاهی هایی که در امر تبلیغ دین شده است، گفت: باید همانگونه که تلاش می‌کنیم به عمره یا حج برویم، برای تبلیغ دین نیز چنین تلاشی را انجام دهیم.

به گزارش 598 به نقل از مهر در قم، آیت‌الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس و مدیران بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با استشهاد به آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ ...» و بیان اینکه تبلیغ کار انبیای الهی است، اظهار داشت: تبلیغ از مهم‌ترین رسالت‌ها و مسئولیتهای روحانیت است.

وی تصریح کرد: انبیای الهی تبلیغ را از مهمترین برنامه‌های خود قرار داده بودند و امروز روحانیون نیز باید همان رسالت را دنبال و به تبلیغ معارف الهی و دینی بپردازند.

مرجع تقلید شیعیان راهنمایی و هدایت مردم را از مهمترین اهداف تبلیغ احکام دین برشمرد و تاکید کرد: قرآن کریم نیز بر این رسالت و هدف مهم تاکید فراوان دارد. تبلیغ رشته‌های مختلفی دارد که باید به همه آنها پرداخته شود و هیچ زمانی تبلیغ دین نباید تعطیل شود.

ضرورت شناخت مناطق برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغ

وی ادامه داد: بالاترین وظیفه روحانیت تبلیغ دین است و باید احکام خدا را به مردم رساند و به دنبال برطرف کردن شبهات و مبارزه با فرقه‌های انحرافی باشند.

آیت الله صافی با اشاره به تفاوت‌های قومی و مذهبی مناطق مختلف، اظهار داشت: ما باید در همه زمانها برای تبلیغ معارف دینی آماده باشیم و متناسب با مناطق و گروههای مختلف در کشور مبلّغ تربیت کنیم؛ زیرا هر مبلّغی توانایی تبلیغ در محیط‌ها و مکانهای تبلیغی مختلف را ندارد.

وی افزود: شناخت منطقه و نیازهای آنان و شبهات مطرح شده در آن مناطق از جمله مسائلی است که مروّجان دین باید به آن توجه و نسبت به این موضوع غفلت نکنند تا تبلیغ آنها موثر واقع شود. به خصوص تبلیغ در مناطق محروم که اعزام در این بخشها باید افزایش یابد.

این مرجع تقلید با تأکید بر تجهیز علمی مبلّغین اظهار داشت: تبلیغ شرایط فراوانی دارد که روحانیون و مروّجان دین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و بدانند که سرمایه اصلی هر مبلّغی، قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) است؛ بنابراین تسلط به این منابع عظیم برای آنان امری ضروری است؛ زیرا به هر میزانی که مبلغان به احادیث، روایات و آیات تسلط داشته باشند، بهتر می‌توانند معارف دینی را به مردم بازگو کنند و هدایتگر آنها شوند.

صافی گلپایگانی افزود: گاهی مبلّغان برخی مطالبی را بیان می‌کنند که اثر چندانی در تبلیغ ندارد و سبب گمراهی مردم می‌شود؛ زیرا برای مردم قابل فهم نیست، بنابراین مبلغان باید آنچه که در آیات و روایات آمده و مورد تایید است را به نحو قابل فهم برای مردم بازگو کنند.

مرجع تقلید شیعیان، خدمت در عرصه تبلیغی را بسیار مهم برشمرد و اجر کار در این مهم را فراوان دانسته و گفت: هر چه بتوانید در این مسئله تلاش کنید از ثواب معنوی بسیار والایی برخوردار خواهید شد؛ زیرا خداوند وسیله تقرب به خود را هدایت انسانها قرار داده است.

عرصه های تبلیغی را خالی نکنیم

وی با بیان اینکه تلاشهای فراوانی در عرصه تبلیغ دین شده است، تصریح کرد: باید قبول کنیم که در تبلیغ کوتاهی کرده‌ایم، همچنان که به دیگر عبادات اهمیت می‌دهیم به تبلیغ معارف اسلامی نیز توجه کنیم و همانگونه که تلاش می‌کنیم به عمره یا حج برویم، باید برای تبلیغ دین نیز چنین تلاشی را انجام دهیم.

آیت الله صافی تاکید کرد: باید هر جایی که نیاز تبلیغی وجود دارد به آن پاسخ داده شود و عرصه‌های تبلیغی خالی نماند؛ زیرا انسان‌ تنها وظیفه خواب و خوراک ندارد، بلکه در برابر خداوند تبارک و تعالی مسئول است و باید آنچه را فرموده جامه عمل پوشاند.

وی ادامه داد: امروز هر آنچه موفقیت در جامعه وجود دارد به دلیل تبلیغ دین است. افراد فراوانی در راه تبلیغ دین عمرشان را صرف کردند و به مبارزه با انحرافات پرداختند؛ اما این تلاشها همچنان اندک است؛ زیرا کار در عرصه تبلیغ دینی نیاز به فعالیت و همکاری همگانی دارد تا معارف اهل بیت(ع) برای همیشه ماندگار شود.

وی با اشاره به نیاز جهانیان به معارف نورانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: امروز در زمان حساسی قرار داریم و باید برای تبلیغ حوزه بین‌المللی و خارج از کشور نیروهای متخصص و کارآمدی را تربیت کرد تا بتوانند در جهان نقش آفرینی کنند و معارف اسلام و اهل بیت(ع) را به جهانیان برسانند.

هیاهوی فرقه های باطل تبلیغ رسانه ای است

وی تصریح کرد: گرچه امروز برخی فِرَق باطل عرض اندام می‌کنند؛ ولی آنها قدرت چندانی ندارند و هیاهوی آنها تنها تبلیغ رسانه‌ای است. در چنین شرایطی باید تمام شبهات در مسائل مختلف که از سوی بهایی‌ها،‌ مسیحی‌ها و وهابی‌ها مطرح می‌شود، شناسایی و به خوبی پاسخ داده شود.

صافی گلپایگانی با توجه به فعالیتهای گروههایی که عرفانهای کاذب را ترویج می‌کنند، گفت: دین ما دین عقل و منطق و استدلال است و ما باید با عقلانیت کامل و تدبیر لازم در مقابل فرقه‌های ضالّه ایستادگی کنیم تا بتوانیم اسلام ناب را به مردم دنیا عرضه نماییم.

مرجع تقلید شیعیان در سخنان پایانی خود توجه به نحوه انتشار کتابهای مختلف دینی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نباید هر کتابی که عنوان دینی دارد منتشر شود، باید در تولید و انتشار کتابهای دینی دقت فراوانی صورت گیرد؛ زیرا برخی آثار در میان مردم تاثیری ندارد و تنها جنبه تکرار مطالب گذشته است.

وی همچنین خواستار برطرف شدن ضعفهای کتابهای دینی شدند و از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواست تا در این راه گامهای اساسی را بردارد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام واعظی رئیس جدید دفتر تبلیغات اسلامی گزارشی از فعالیتها و برنامه‌های این دفتر ارائه کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها