کد خبر: ۱۰۹۸۰۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
یک عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: سبک زندگی اسلامی مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر است؛ ظهوری که به دنبال خود زندگی فراتمدنی در پیش دارد و این سبک زندگی تبدیل نور ولایت و توحید به مدنیت اجتماعی است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری در هجدهمین المپیاد قرآنی جامعة‌المصطفی که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سبک زندگی اسلامی در سه سطح عمده زندگی خُرد، مقیاس اجتماعی و مقیاس تکامل اجتماعی قابل گفت‌وگو و بررسی است.

وی با بیان این‌که «سبک زندگی خُرد که سطح اول بررسی سبک زندگی است به حدود زندگی شخصی انسان‌ها محدود می‌شود» بیان کرد: در این مقطع واحد مطالعه سبک زندگی، «فرد» است و به ریز مسائل زندگی افراد می‌پردازد که بحثی طولانی بوده و از دیرباز در جهان اسلام در این زمینه بحث‌های زیاد و بسیار خوبی انجام گرفته است.

میرباقری اضافه کرد: سطح دوم بررسی سبک زندگی اسلامی در مقیاس اجتماعی است، یعنی در این بخش به چیستی آداب زندگی اجتماعی مانند آداب پوشاک اجتماعی، اشتغال، بهداشت، خوراک و بسیاری موارد دیگر می‌پردازد؛ در این بخش «جامعه» واحد مورد مطالعه قرار می‌گیرد و موضوع مقیاس اجتماعی مثلا نوع پوشاک اجتماعی با در نظر گرفتن همه جوانب امر و مجموعه عوامل و متغیرهای آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

رییس فرهنگستان علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این‌که «آنچه که امروز مساله مورد اهمیت ما است و تمدن جدید ما را درگیر آن کرده همین سطح از مطالعه سبک زندگی اسلامی است» گفت: در این بخش پس از بررسی تمامی عوامل و متغیرهای درون جامعه مدل نهایی سبک زندگی اتخاذ می‌شود، لذا ممکن است الگوی سبک زندگی اسلامی هر منطقه، شهر، کشور و ... با یکدیگر متفاوت باشند.

وی با اشاره به سطح سوم مطالعه سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: در بخش مقیاس تکامل اجتماعی، به موضوع سبک زندگی اسلامی به عنوان یک الگوی جامع تکامل و تحول برای پیشرفت در زندگی و ایجاد یک تمدن اسلامی نگاه می‌شود.

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سبک زندگی که امروز در جوامع مختلف غالب شده و زندگی افراد مختلف را به شکل مشترکی در آورده است کاملا غربی بوده و مبتنی بر ایدئولوژی مادی غرب است.

وی افزود: غرب با صراحت اعلام می‌کند که ایده‌ها و سبک زندگی خودشان مبتنی بر این ایدئولوژی است و بر تمامی ایدئولوژی‌ها برتری دارد و باید جهانی شود و هیچ ابائی در خصوص جهانی کردن آن ندارند.

رییس فرهنگستان علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در این بخش سبک زندگی غربی منحصر به سطح خُرد نیست و نگاهی اجتماعی و جامع به به این الگو دارد و دارای سه لایه است؛ الگوی ارائه شده، لایه روئین آن، دانش و فنون پشتیبان لایه بعدی و ایدئولوژِی پایه این گفتمان است که امروز تبدیل به تمدنی مادی شده است و لایه هسته‌ای آن است که به شکلی الگویی فراگیر، عمیق و پیچیده و همه جانبه وارد زندگی جوامع مختلف کرده است.

وی تاکید کرد: امروز اگر ما بخواهیم از قرآن و روایات سبک زندگی اسلامی را دریافت کنیم باید در این سطح فراگیر و جامع کار کنیم، و نه تنها نباید قانع به طرح الگوی جامع و فراگیر باشیم بلکه باید الگویی طراحی کنیم که پاسخگوی هجوم تمدن مادی غرب باشد و خودمان رهبری سبک زندگی را مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به صورتی فراگیر و جهانی اتخاذ کنیم.

میرباقری در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: سبک زندگی غربی، با قوای شیطان در روح انسان‌ها و جوامع امروز جاری است، که پس از تسخیر زندگی جوامع مختلف، تمدنی ظلمانی می‌سازد و از طرف دیگر سبک زندگی اسلامی از قوای روحانی نور نبی اکرم و ولایت ائمه اطهار برگرفته شده که پس از جاری شدن در ارواح انسان‌ها، حول آن نور بندگی و عبودیت شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: در این صورت است که هر عملی در زندگی، توحیدی و الهی و مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر می‌شود؛ ظهوری که به دنبال خود زندگی فراتمدنی در پیش دارد و این سبک زندگی تبدیل ولایت، توحید و نور به مدنیت اجتماعی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها