کد خبر: ۱۰۹۶۶۴
زمان انتشار: ۲۳:۱۶     ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
سه سال قبل در چنين روزي (7 بهمن 88) ماون وزير اطلاعات نكات مهمي درباره ميرحسين موسوي، اطرافيان وي و اغتشاشات روز عاشورا بيان كرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از كتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس؛ مهم ترین وقایع این روز را از نظر می گذرانید:


* معاون وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: «موسوي در صفحه فيس بوك متعلق به خود براي شركت در آشوب‌گري‌هاي روز عاشورا اطلاعيه‌‌اي كه متن آن موجود است صادر كرده و در اين خصوص فراخوان داده و دعوت‌ كرده‌ بود.» وي با بيان اينكه چريك‌هاي فدائي اقليت و اكثريت و جريان بهائيت نيز در اين خصوص فراخوان داده بودند، افزود: «تعدادي از اينگونه افراد كه در ظهر عاشورا حضور داشتند شناسايي و دستگير شده‌اند . يك سازماندهي از پيش تعيين شده از سوي جريان فتنه‌گر، ضد انقلاب و سرويس‌هاي اطلاعاتي كه معمولا منابع و مرتبطين خود را به اينگونه تجمعات اعزام نمي‌كنند در ظهر عاشورا تدارك ديده شده بود كه در اغتشاشات حضور داشتند.»  

 

وي با تاكيد بر اينكه افرادي كه بعد از روز عاشورا دستگير شدند از طيف‌هاي گوناگون هستند اظهار داشت: «يكي از آنها شبكه‌اي وصل به سرويس اطلاعاتي آلمان بوده كه توسط ديپلمات‌هاي آلماني نيز هدايت مي‌شدند. اين شبكه تعدادي از مردان و زنان جوان بودند كه از طريق همين گروه‌هاي به اصطلاح سبز فعاليت تبليغاتي داشته و ارتباط با سايت‌ها و عوامل خارجي داشتند كه از طريق يكي از زنان عضو اين شبكه به ديپلمات‌هاي آلماني وصل مي‌شدند كه البته در ميهماني‌ها و محافل خصوصي آنها نيز شركت كرده و روزانه با آنها اطلاعات و اخبار را تبادل مي‌كردند.»

وی در ادامه گفت: «يكي از عوامل اطلاعاتي غربي يكي از لايه‌هاي تصميم‌گيري خاص موسوي و از مشاورين اصلي و نزديك وي بوده كه دستگير شده است. وي به يكي از سرويس اروپايي وصل بوده كه با توجه به وسايل جاسوسي كشف شده از وي اين اطلاعات را به خارج كشور منتقل مي‌كرده است و بنا بر تحقيقات به عمل آمده كار وي تاثيرگذاري در ستاد موسوي بوده ‌است.» وي به عدم اعتقاد اغتشاش‌گران به روز عاشورا و امام حسين اشاره كرد و گفت: «بوش و رايس در اظهاراتي گفته بودند كه بايد ريشه ايران را بزنيم و عمق استراتژيك ايران شيعه و ائمه معصومين و عمق شيعيان امام حسين(ع) است. آنها در ظهر عاشورا مي‌خواستند مردم را به صحنه بياورند كه در پاسخ آنها مردم در روز 9 دي جواب هنجار شكنان كه مي‌خواستند ريشه اين ملت را بزنند را دادند و اعلام كردند كه ريشه ملت ايران زدني نيست.»

 * اسماعیل كوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایلنا با بیان اینكه نمایندگان مجلس به دلیل مداخله‌گری‌های انگلیس در حوادث پس از انتخابات ایران طرح یك فوریتی قطع رابطه تهران با لندن را در صحن علنی مجلس مطرح كرده بودند، اظهار داشت: باتصویب این طرح تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ایران در كلیه مناسبات قطع می‌شد كه به دلیل دیدگاهی كه برخی از نمایندگان مجلس داشتند، مقرر شد تغییر مناسبات تنها در سطح كاهش رابطه باشد.» وی تصریح كرد: «با تصویب طرح كاهش مناسبات ایران و انگلیس، روابط تجاری 2كشور محدود و سیاست‌های اقتصادی به سطح كاردار تنزل پیدا می‌كند. انگلیس باید بداند كه مداخله در امور داخلی كشوری مانند ایران عواقب ناخوشایندی برای این كشور در پی دارد و در صورت ادامه روند مداخله‌گریانه خود تغییر ارتباطات تهران و لندن وارد فاز جدیدی می‌شود.»
 
* علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با ایرنا گفت: "قانون باید برای همه جاری و ساری باشد و در مورد مهدی هاشمی باید گفت كه وی از دهه 70 پرونده های مهمی در قوه قضائیه دارد كه باید به آن رسیدگی شود."
 
زاكانی با تاكید بر این كه مهدی و فائزه هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات نقش اساسی و ویژه ای را ایفا كردند، خاطر نشان كرد: "این افراد مثل سایرین در مقابل قانون پاسخگو هستند و رسیدگی به اتهامات این افراد محملی برای آزمون قوه قضائیه است." وی با تاكید بر این كه برخورد زودهنگام با سران فتنه التهاب آفرین و ابهام زا است اظهار داشت: "در حال حاضر این افراد هر قدر بیانیه و اطلاعیه بدهند، مردم نسبت به اهداف غلط و ادعاهای نادرست آنها شناخت بیشتری پیدا می كنند و كار به جایی می رسد كه این پیام ها نه تنها اثر بخشی نخواهد داشت بلكه مردم نسبت به اغراض نادرست آنها آشنا شده و با شفافیت فضای كشور، مهار فتنه آسان تر می شود."
 
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر توجیه موسوی و كروبی در خصوص استفاده از تریبون‌های رسانه‌های غربی به دلیل نداشتن رسانه داخلی اظهار داشت: "آنها در زمان انتخابات رسانه های متعددی داشتند و در حال حاضر نیز این افراد روزنامه ها و هفته نامه هایی را با سلایق مخصوص به خود در كشور دارند، مانند اعتماد و آفتاب یزد و مردم سالاری و حیات نو و اسرار و فرهیختگان و امید جوان و برخی از هفته نامه ها كه در راستای اعتقادات آنها مطالب زیادی را منعكس می كنند. علاوه بر این كه توصیه هایی نیز برای استفاده از رسانه ملی به آنها شد ولی از آن استقبال نكردند. از این رو به عقیده من، اگر این افراد از ابتدا مسیر درستی را انتخاب می كردند، می توانستند از فضای رسانه ملی نیز بهره بگیرند."
 
وی با اشاره به درخواست حدادعادل و تیم منتخب كمیسیون امنیت ملی از موسوی برای دفاع از خود در مناظره های تلویزیونی و یا انعكاس نظراتشان از طریق سیما خاطرنشان كرد: "هنگامی كه تیم منتخب كمیسیون امنیت ملی به نزد موسوی رفت و به وی گفت كه شما می‌توانید در صداوسیما صحبت‌های خود را ضبط و به مردم منتقل كنید، وی پیش شرط گذاشت و یا به پیشنهاد حدادعادل در خصوص استفاده از رسانه ملی در حضور مسوولان جهت پاسخگویی به اشكالات وی پاسخی داده نشد."
 
* داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با مهر از برنامه این فراکسیون برای دیدار با چهره های شاخص اصولگرا و اصلاح طلب خبر داد. وی تاکید کرد: «در جلسه اخیر شورای مرکزی فراکسیونتصمیم گرفتیم پیرامون وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به خصوص وضعیت سیاسی کشور و مسائل روز با شخصیت های سیاسی دیدار کنیم. در دور نخست بنا داریم با آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبرناطق نوری و مهدوی کنی دیدار و گفتگو داشته باشیم.»
 
* محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقليت (اصلاح طلبان) مجلس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس و مجید نصیرپور عضو حزب اعتمادملی در رادیو گفتگو پیرامون به رسمیت شناختن دولت از سوی مهدی کروبی به مناظره پرداختند. حبیبی در بخشی از سخنانش گفت: «بنده معتقدم "بیننا و بین ا..." استدلال و دلیل قانع کننده ای برای تقلب در انتخابات وجود نداشته و ندارد. انتظار داشتیم که اگر آقای کروبی و به‌خصوص آقای موسوی که هنوز هم بر طبل تقلب در انتخابات می کوبند و حاضربه دست کشیدن ازاین حرف نادرست نیستند، در همان زمان (قانونی) حاضر به بازشماری آرا می شدند. در قانون مطرح شده است که اگر نامزدی به نتیجه انتخابات معترض است (چه در مرحله شمارش یا هر مرحله دیگری) می تواند این اعتراض را اعلام و با نام بردن تعداد صندوق‌هایی که او نسبت به آنها اعتراض دارد، با حضور وی و نماینده مورد اعتمادش پلمپ صندوق‌ها شکسته شود ومجددا مورد بازشماری قرار گیرد. سوال اصلی بنده از آقایان من جمله آقای کروبی این است که گزارشاتی درمورد مشکلات در انتخابات به دست شما رسیده بود، چرا حاضر به بازشماری آرا نشدید؟ آقای محسن رضایی حاضر به بازشماری شدند، بنده مطلع هستم که به درخواست ایشان در 3 استان این بازشماری از تعدادی صندوق‌ها انجام شد و چیز جدیدی به دست نیامد. بنابراین صحبت اخیر آقای کروبی را، دارای دو بعد می دانیم: ابتدا مسئله و صحت انتخابات، که اصلاً صحبت‌های ایشان را قبول ندارم و معتقدم که نگاهی کاملاً منفی است. اما نگاه دوم ایشان به مسئله تنفیذ مقام معظم رهبری مربوط می شود که به نظر بنده آن را باید مثبت تلقی کرد.»
 
کواکبیان نیز در اظهاراتش تاکید کرد: «بنده نیز با ایشان موافق و معتقدم که ای کاش این مباحث ها زودتر مطرح می شد و مشکلات پس از انتخابات هر چه زودتر به اتمام می رسید.» احمد توکلی نیز اعلام کرد: «باید خوشحال شویم کسانی که سابقه ای در انقلاب داشتند از این زحمت‌هایی که کشیده اند و در این حادثه خیلی از آن را هدر دادند، می توانند بازگردند و در سایه قانون، زندگی محترمانه ای داشته باشند؛ البته باید به خدا و مردم پاسخگو باشند. وقتی آقای کروبی قانونیت و مشروعیت دولت را تأیید می کند، در واقع بهترین خدمت را به خود می کند. کسی توبه کرد هر وقت توبه کند خدا می پذیرد، من فکر می کنم مردم هم بزرگوار هستند، می پذیرند. ولی آقای کروبی و آقای موسوی در اثر یک خطای بسیار فاحشی که مرتکب شدند که وقتی هم که پای خارجی در عرصه نمایان شد، باز به مواضع خود ادامه دادند فرصت را از خود در آینده برای خدمت به مردم در عرصه سیاست سلب کردند. حتی همفکرانشان هم در فشار قرار گرفتند حتی منتقدان دولت هم بیخود در فشار قرار می گیرند. اینها شرایط را سخت کردند و هر چه زودتر و بیشتر برگردند بهتر است و ما خوشحال می شویم و من فکر می کنم با این کاری که کردند خودشان را از خدمتگزاری در آینده در عرصه سیاست محروم کردند.»
 
و در پایان نیز نصیرپور گفت: «آقای کروبی با تحلیل جدیدی که از شرایط کشور داشتند و توصیه هایی که مقام معظم رهبری داشتند، امروز موضعی را اعلام کردند که خیلی ازخیر خواهان نظام توقع از وی داشتند. البته می توانست این اتفاق زودتر بیفتد اما به هر حال آقای کروبی با توجه به بینش خود و تحلیل خود یک مسیری را انتخاب کرده بود و امروز با توصیه های رهبری معظم انقلاب و تحلیل خودشان دوباره چیزی را بیان کردند و ما همین قدر فکر می کنیم حرکت بزرگی است و باید تلاش کنیم که سرمایه های خود را با یک عناوین سخت و محدود کننده از دست ندهیم.»
 
* حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان در برنامه تلوزیونی ديروز، امروز، فردا حاضر شد و گفت: «اكنون برخي متفرعنانه وارد عرصه سياسي شده اند و نمي توانند تحمل كنند كه مردم به آنها رأي ندهند و به جوان ترها اقبال كنند، البته همين جوان ها هم اگر متفرعنانه عمل كنند، به زمين مي خورند.» پناهيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه صداوسيما بايد از دو سال پيش جلسات مناظره را برگزار مي كرد، ادامه داد: «اگر اين اقدام صورت مي گرفت، هم شفاف سازي و هم هزينه ها كم مي شد.» وی ادامه داد: «برخي در خاطرات خود اين گونه ادعا مي كنند كه هرچه سعي و اصرار مي كرديم موضوعي را بر امام راحل تحميل كنيم، نمي شد، در حالي كه سوال ما اين است كه شما به چه حقي به خود اجازه مي داديد موضوعاتي را به امام تحميل كنيد؟ مردم ما از تحميل بر ولايت خوش‌شان نمي آيد و اينكه برخي به مقام معظم رهبري نامه مي نويسند و آن را علني مي كنند، از اين اقدام بوي تحميل به مشام مي رسد.»
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها