به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران با آن که بیش از شش ماه از ارائه آخرین آلبوم محمدرضا شجریان به بازار میگذرد اما برخلاف شانتاژهای رسانهای برخی سایتهای نزدیک به شجریان، فروش این آلبوم نه تنها خوب نبوده که نسبت به آثار قبلی وی با یک کاهش فروش عمده هم روبهرو بوده است. آلبوم جدید شجریان «رندان مست» نام دارد که آهنگسازی و تنظیم قطعات آن برعهده مجید درخشانی بوده که با همراهی گروه شهناز اجرا شده است.
اگر بخواهیم دلایل مرتبط با فروش پایین آلبوم شجریان را که در بزمهای دوستانه "استاد" خطابش میکنند مرور کنیم، قبل از هر چیز باید به موضعگیری نادرست او در حوادث پس از انتخابات اشاره کنیم که به جای بها دادن به رسانههای هموطنش به سراغ بنگاه دروغپراکنی بریتانیا رفته و در رد حضور پرشور مردم در انتخابات 88 حرفهایی را به زبان آورد.
مخاطبان ایرانی همواره نشان دادهاند که به اندازه سبک کاری یک هنرمند برای ویژگیهای اخلاقی وی هم اهمیت قائلند و دقیقا به همین دلیل است که وقتی عقاید غیرمردمی هنرمندی را میبینند به شدت در برابر وی موضعگیری میکنند. اما این فقط یکی از دلایل فروش پایین «رندان مست» است و کیفیت پایین فضای موسیقایی این اثر هم به اندازه کافی در کاهش مخاطب آن نقش داشته است.
متاسفانه تکراری شدن سبک کاری شجریان به خصوص طی دهه اخیر موجب آن شده که بسیاری از مخاطبان پیشین وی نیز طی این سالها به آثار وی توجهی نشان نداده و به جای وی علایق هنری خود را در میان خوانندگان جوانتر عرضه موسیقی سنتی که به اندازه شجریان از تغییر واهمه ندارند، جستجو کنند.
شجریان آن قدر خودش را بزرگ میداند که نه تنها از تغییر در سبک به شدت تکراری موسیقی خود واهمه دارد بلکه با لابیهای فراوانی که طی دوران اصلاحات با مسئولان ارشاد داشت، از رشد بسیاری از جوانان مستعد عرصه موسیقی که زمانی به شاگردی وی افتخار میکردند(!) جلوگیری کرد تا همچنان خود در صدر باشد و باقی در ذیل اما این رویه در درازمدت نه فقط سببساز دلخوری بسیاری از شاگردانش از وی شد بلکه رفته رفته مخاطبان وی را هم کاهش داد. تا جایی که وی برای پرکردن صندلیهای خالی کنسرتهایش مجبور است تعداد زیادی از ظرفیت هر سالن را به مهمانانی اختصاص دهد که جز مجیزگویی کار دیگری بلد نیستند.
اینها همه دست به دست هم دادهاند و شرایطی را فراهم کردهاند که فروش «رندان مست» نسبت به دیگر آلبومهای موجود در بازار و از جمله آثار پاپ که شجریان هیچ گاه آنها را جزیی از موسیقی نمیدانسته، بسیار کمتر باشد.