کد خبر: ۱۰۹۱۷۲
زمان انتشار: ۰۷:۰۲     ۰۶ بهمن ۱۳۹۱

يك هفته پس از انتشار گزارش رجانيوز پيرامون منابع غيرموثق گزارش ۶۴ صفحه‌ای در رابطه به فعالیت‌های اطلاعاتی ایران در خارج از کشور یکی از مقامات رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده اعلام كرده است گزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است. 

به گزارش رجانیوز، چندی پیش «مرکز تحقیقات فدرال کتابخانه کنگره» آمریکا در گزارشی مفصل و ۶۴ صفحه‌ای در رابطه به فعالیت‌های اطلاعاتی ایران در خارج از کشور، دستگاه امنیتی ایران را یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اطلاعات خارجی در خاورمیانه اعلام کرده بود. «مرکز تحقیقات فدرال کتابخانه کنگره»، مطبوعات از جمله خبرگزاری‎‌ها، روزنامه‌ها و وبسایت‌های شناسنامه‌دار جمهوری اسلامی را نیز جزء منابع خود معرفی کرده و تطبیق اطلاعات را از روش‌های این مرکز تحقیقاتی برای ارزیابی میزان صحت اطلاعات درج شده در این رسانه‌ها معرفی کرده است. 
 
با این حال و در‌‌ همان زمان، رجانیوز با انتشار مطلبی اعلام کرد؛ «مرکز تحقیقات فدرال کتابخانه کنگره آمریکا» که در گزارشی ۶۴ صفحه‎ای به بررسی فعالیت وزارت اطلاعات ایران پرداخته بود، با اشاره به ناتوانی مراکز اطلاعاتی ایالات متحده برای کسب اطلاعات درباره دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، منبع اصلی گزارش خود را وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان ایرانی معرفی کرد. 
 
ناکامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا برای ردیابی فعالیت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و استناد گزارش فوق به وبلاگ‌های بی‌هویت و مطالب مندرج در شبکه‌های اجتماعی که در آن گزارش رجانیوز نیز به آن اشاره شده بود، در اقدام اخیر کنگره آمریکا نیز مورد تایید قرار گرفته است و یکی از مقام‌های رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده می‌گوید گزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است. 
 
سایت «پروپابلیکا» نیز نوشته است که ‌این ادعای بی‌پایه در تحقیق یاد شده که وزارت اطلاعات ایران ۳۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد، مورد استناد بسیاری از رسانه‌ها از جمله شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها قرار گرفت. 
 
ارگان رسمی سازمان CIA ابتدا مدعی انتشار گزارش فوق شد اما پس از انتشار مطلب رجانیوز، به بی‌هویت و جعلی بودن اسناد مدعی در آن گزارش اذعان کرد
 
 
گفتنی است گزارش فوق که از جانب یکی از دوایر زیرمجموعه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تهیه شده است نخست روی یک سایت دولتی غیرعمومی منتشر شد و چندی بعد در اوایل ماه جاری میلادی به بیرون درز کرد و در دسترس عموم قرار گرفت که حال با پیدا شدن ایرادهای جدی در مورد سندیت این پژوهش، گزارش منتشر شده از دسترس خارج شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها