کد خبر: ۱۰۹۰۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
به گزارش پایگاه 598، مهندس دهشيدي با اشاره به تقليد كشور از غرب در بحث آپارتمان نشيني نيز خاطر نشان كرد: نفس آپارتمان نشيني مذموم نيست، امروز وضع اقتصادي اين اجازه را به همگان نمي دهد كه در زميني به مساحت حداقل 400 متر ، بنائي داراي  بيروني و اندروني بسازند، لذا نياز به تغيير شيوه ساختمان ها وجود دارد.

مهندس دهشيدي در گفتگو با خبرنگار تبيين با اشاره به اينكه معماري هنري است كه بر خلاف ساير هنرها بر توده مردم اثر مي گذارد و نه بر بخشي از آنها ادامه داد: معماري اثر متقابلي دارد، يعني هم نگاه معمار بر نوع معماري اثر مي گذارد و هم معماري در رفتار و كنش افراد تأثيرگذار خواهد بود. لذا معماري يك ساختمان در واقع نوعي اثر گذاري  بر آينده است.

وي با اشاره به تأثير شگرف معماري در جامعه گفت: به عنوان نمونه افرادي كه  در يزد در فضائي با معماري درونگراي سربسته زندگي مي كنند، با افرادي كه در تهران يا شمال كه معماري باز دارند، تفاوت هايي خواهند داشت كه در رفتار اجتماعي آن مشخص است.

اين كارشناس مسائل معماري با اشاره به مولفه هاي تأثيرگذار بر معماري افزود: فرهنگ ها و نوع نگاه افراد و همچنين شرايط آب و هوايي و جغرافيايي نيز بر سبك معماري تأثير گذار است، لذا نمي توان معماري ساختمان هاي استاني مانند اهواز را در شمال كشور، پياده كرد.

وي ادامه داد: گاهي شخص بدون اينكه متوجه باشد، از معماري ها تأثير مي پذيرد، لذا معماري بايد ساماندهي شده و هوشمندانه اجرا شود، چرا كه بالاخره در شخصيت مردم تأثيرگذار خواهد بود.

مهندس دهشيدي با اشاره به ويژگي بناهاي اسلامي اظهار داشت: لزوما به هربنائي را كه مسلمانان بسازند بناي اسلامي گفته نمي شود، همانگونه كه كه نمي توان گفت هيچ غير مسلماني، بناي اسلامي نمي سازد ، چرا كه مثلا حسينيه ارشاد يا مصلاي قم را فردي ارمني معماري كرده است، اما ويژگي هاي اسلامي در آن به وضوح مشاهد مي شود.

وي ادامه داد: معماري اسلامي به دور و قوس و آيبنه نيست، بلكه يك جوهره اي دارد و اگر آن جوهره رعايت شود، اسلامي خواهد بود، لذا مشاهد مي كنيم در بسياري از بناهاي اسلامي جوهره حجاب وهمچنين با استفاده از تقارن، توازن و تعادل در معماري جوهره وحدت به چشم مي خورد كه سبب اسلامي شدن آن بنا مي شود.

وي با اشاره به معماري مسجد فهرج يزد كه جزء اولين مساجد اسلام است  ادامه داد: عليرغم اينكه، مسجد جامع فهرج يزد زرق و برق خاصي ندارد، اما انسان متوجه اسلامي بودن معماري آن مي شود و در آن نوعي آرامش احساس مي كند.

مهندس دهشيدي با اشاره به اينكه تاج محل هندوستان را تعدادي از معماران ايراني با الهام از نوع معماري مساجد ايران، بنا نهادند، ادامه داد: همانگونه كه مي توان از معماري ايران، براي هندوستان استفاده كرد، از معماري ديگر كشورها در صورت داشتن غنا و محتوا، مي توان براي كشور ايران استفاده كرد.

وي ادامه داد:اگر معماري، غني باشد ولو براي هر جاي دنيا باشد، كپي برداري از آن با رعايت جوهره ايراني اسلامي نه تنها بدون اشكال بلكه مفيد است، اما اگر كارهاي غيرغني و بي محتواي آن را درست به همان صورت كپي كنيم و در كشور خود پياد كنيم، مخرب خواهد بود ونتيجه آن همان مي شود كه امروز در ساختمان ها شاهد آن هستيم.

دهشيدي افزود:  مثلا حافظ اسلام شناس بود، اما ديوان خود را با شعر " الا يا ايها الساقي .."  كه از اشعار يزيد ملعون است، آغاز مي كند، چرا كه اين شعر غني است،  و لذا به صورت هدفمند از شعر استفاده كرده است.

وي ادامه داد: لذا گاه مي توان با كپي گرفتن از دستاوردهاي كشور هاي ديگر، براي پيشرفت و تعالي استفاده كرد ، در حاليكه اگر بدون هدف از آن دستاوردها استفاده شود، مي تواند سبب سقوط  و ذلت مقام انساني شود. همانگونه كه چاقو از طرفي استفاده صحيح دارد و سهولت در بسياري از كارها را به همراه مي آورد و هم مي تواند سبب كشتار و قتل شود.

اين كارشناس معماري اسلامي با اشاره به تقليد كشور از غرب در بحث آپارتمان نشيني نيز خاطر نشان كرد: نفس آپارتمان نشيني مذموم نيست، امروز وضع اقتصادي اين اجازه را به همگان نمي دهد كه در زميني به مساحت حداقل 400 متر ، بنائي داراي  بيروني و اندروني بسازند، لذا نياز به تغيير شيوه ساختمان ها وجود دارد.

وي افزود: درواقع آپارتمان همان خانه هاي قديمي خودمان است، منتها كوچه هايش عمودي است و لذا راهرو، پلكان و آسانسور جزء اماكن عمومي است  كه نبايد شخصي و مكان شخصي تصور شود.

دهشيدي خاطر نشان كرد: آپارتمان نشيني مطلوب است، اما بايد كوچه هاي عمودي اش، با رعايت جوهره هاي اسلامي ساخته شود، راهرويي باريكي ساخته نشود كه افراد نامحرم  براي عبور از آن مجبور به رد شدن در كنار هم باشند، بلكه راهرو ها بايد پهن و آزاد باشد و حتي شيوه بهتر اينكه پلكان آن در بيرون ساختمان قرار گيرد و اين كار با توجه به نمونه هاي موجود شدني است.

وي افزود: لذا اصل آپارتمان نشيني با توجه به مقتضيات امروز، قابل قبول است، اما در نوع معماري آنها بايد دقت شده و جوهره اسلامي و ايراني آن مورد توجه قرار گيرد  و قبل از ساخت، كارشناسان امر اقدام به تهيه نقشه اي كنند كه ضوابط اسلامي مورد رعايت قرار گرفته باشد و از طرف ديگر با نظارت صحيح ، به نقشه هاي آپارتماني كه در آن به ضوابط اسلامي توجه نشده است، اجازه ساخت داده نشود.

وي خاطر نشان كرد: مشكل اصلي ما در بحث آپارتمان سازي، ضعف مديريت ونظارت بر كپي برداري از غرب است، چرا كه هر يك از دستاوردهاي نو كه قرار است، وارد كشور شود، بايد ابتدا از لحاظ غنا و اهميت ، مورد توجه قرار گرفته و سپس با تطبيق آن با گزاره هاي اسلامي و بومي، اقدام به وارد كردن آن كرد نه اينكه در همه موارد بدون هيچ توجهي به تقليد صرف بپردازيم.

مهندس دهشيدي در پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين مبني بر تأثيرات آپارتمان نشيني در كم فرزند دار شدن خانواده ها نيز خاطر نشان كرد: مي توان همين مدل آپارتمان ها را با گسترش دادن جزئي در مساحت و ارائه نقشه خوب و حساب شده ، با اتاق هاي متعدد ساخت كه به عنوان مشكلي براي فرزند آوري مطرح نشود.

وي افزود: اخيرا سوئد به عنوان پيشرفته ترين كشور دنيا كه بسياري از ساختمان هاي آن به صورت آپارتماني است، به سه فرزندي روي آورده اند و در خانواده ها سه فرزندي مراعات مي شود وبا همان سبك آپارتمان نشيني تشويق به فرزند آوري شده و خانواده ها نيز اجرا كرده اند، كه البته تشويق هاي مادي و معنوي اثرگذار دولت نيز در اجراي آن بي تأثير نبوده است. پس نمي توان آپارتمان نشيني را مانع رشد جمعيت دانست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
گل گفتی داداش آپارتمان فی نفسه کاهش جمعیت نمیاره ولی آپارتمان 40 یا 50 متری چطور ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها