کد خبر: ۱۰۹۰۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

نخست‌وزیر بریتانیا که در سفر به پاکستان اذعان کرده بود "انگلیس عامل بسیاری از مشکلات جهانی است"، در پرواز بازگشت به لندن خبرنگاری را که گزارش این اظهارات را مخابره کرده بود، با رکیک‌ترین الفاظ‌ مورد حمله قرار داد!

به گزارش شبکه ایران به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا که در سفر خود به پاکستان اذعان کرده بود که کشورش عامل بسیاری از مشکلات جهانی است، در پرواز بازگشت به لندن خبرنگاری را که گزارش این اظهارات را مخابره کرده بود، مورد فحاشی قرار داد!

بنابراین گزارش، وی پس از آنکه فهمید چه جنجالی بر سر سخنانش ایجاد شده است، خبرنگار مزبور را با رکیک‌ترین الفاظ مورد هجمه قرار داد.

یک شاهد عینی این صحنه می‌گوید که کامرون هرچند کنترل خود را از دست نداد اما عصبانیت از تمام چهره‌اش می‌بارید. وی پس از فحاشی، با خوردن نوشیدنی و خوش و بش کردن با دیگران، تلاش کرد تا خود را آرام نشان دهد.

کامرون در سفر به پاکستان اذعان کرده بود که انگلیس مشکل بسیاری از معضلات جهان از جمله مناقشه کشمیر است و این سخنان کامرون تلاشی برای فرار از تاریخ پلید استعماری بریتانیا قلمداد شده بود.
با این حال، سخنان کامرون در کشورش با انتقادات زیادی مواجه شد تا آنجا که  "دیزی کوپر" از واحد مطالعات سیاسی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به اظهارات کامرون گفت: "انگلیس دیگر نباید از اینکه در گذشته استعمارگر بوده شرمنده باشد!"

رسانه‌های انگلیس در حالی اظهارات کامرون در خصوص ریشه داشتن بسیاری از مشکلات جهان در سیاست‌های انگلیس را مورد حمله قرار دادند که به گفته مورخان، انگلیس علاوه بر کشمیر، مسئولیت تاریخی درگیری‌ها و اختلافات بسیاری را به دوش می‌کشد.

از جمله این موارد، ردپای لندن در منازعه خاورمیانه است چرا که در سال 1917 تصمیم به ایجاد سرزمینی برای یهودیان در قلمرویی به نام فلسطین گرفت.

همچنین مرزهای بسیاری از کشورهای خاورمیانه نیز که اکنون محل اختلاف و درگیری است، توسط انگلیس ترسیم شده است. به عنوان مثال، بخش زیادی از مناطق مرزی بی ثبات بین پاکستان و افغانستان، در قرن نوزدهم توسط انگلیس مشخص شد.

از دیگر فتنه‌پراکنی‌های تاریخی انگلیس، می‌توان به دخالت این کشور در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی و محق جلوه دادن شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس که در دهه 90 تحت‌الحمایه انگلیس بودند، اشاره کرد.

همچنین اسنادی که جدیداً از جنایات انگلیس در 50 سال گذشته علیه استقلال طلبان کنیا منتشر شده نیز بر اظهارات کامرون که اصطلاحاً "از دهانش در رفت" صحه می‌گذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها