کد خبر: ۱۰۸۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۲۱ فروردين ۱۳۹۰
روزنامه ملت ما نوشت: سعد حريري متحد لبناني عربستان سعودي در حالي از اقدامات آل خليفه، پادشاه عربستان حمايت مي‌کند که علاوه بر محکوميت اين اقدامات از سوي جامعه بين‌الملل، مردم عربستان نيز با تظاهرات گسترده خود خواستار خروج نيروهاي عربستاني از بحرين شدند.

نخست‌وزير سابق لبنان در تماس تلفني خود با پادشاه بحرين بر حمايت دولت و ملت لبنان از دولت و ثبات اين کشور تاکيد کرد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌يي القدس العربي، سعد الحريري، نخست‌وزير سابق لبنان در تماس تلفني با حمد بن عيسي آل ‌خليفه، پادشاه بحرين درباره آخرين تحولات کشورهاي عربي بحث و تبادل‌نظر کرد.

در اين تماس تلفني الحريري تاکيد کرد که دولت لبنان و ملت اين کشور در کنار بحرين و حاکميت و ثبات اين کشور است. وي در ادامه افزود: لبناني‌هاي مقيم بحرين قبل از هر چيزي به قوانين کشور احترام مي‌گذارند و به هيچ‌وجه خود را وارد مسائل داخلي اين کشور نمي‌کنند. الحريري همچنين از پادشاه بحرين خواست تا موضع‌هاي گروه‌هاي سياسي لبنان را به مثابه موضع دولت يا ملت لبنان نداند. پادشاه بحرين نيز از موضع حريري تشکر کرد. در اين تماس توافق‌نظر حاصل شده تا الحريري در آينده نزديک به بحرين با هدف تقويت روابط سفر کند. اين موضع‌گيري در حالي است که بحرين اخيرا شاهد موج اعتراض‌ها و سرکوب اين روند از سوي نيروهاي امنيتي و کشتار مردم بوده است. سيدحسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان پيش‌تر از مخالفان بحريني خواسته بود تا تحقق درخواست‌هاي خود و پيروزي بر طاغوت‌ها پايداري کنند.

تظاهرات در عربستان
در همين راستا صدها تن از شيعيان عربستان درشرق اين کشور تظاهرات کرده و خروج نيروهاي عربستاني را از بحرين و اصلاحات سياسي را در عربستان خواستار شدند. به گزارش سايت النشره، در اين تظاهرات که روز جمعه در شهر القطيف در شرق عربستان با حضور صدها شيعه برگزار شد زنان نيز مشارکت داشتند که پرچم‌هاي عربستان و بحرين را در دست داشتند. به گزارش سي‌ان‌ان، در اين تظاهرات که به صورت آرام برگزار شد معترضين از حکومت آل سعود خواستند تا نسبت به آزادي زندانيان شيعي که در تحولات اخير اين کشور بازداشت شده‌اند اقدام کند.

مردم معترض همچنين از حکومت آل سعود خواستند تا هرچه سريع تر نظاميان عربستاني اعزام شده به بحرين را نيز به کشور بازگرداند. سي‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرده که تمام تظاهرات‌کنندگان ديروز از شيعيان عربستان بودند و در تظاهرات آنها که 90 دقيقه طول کشيد برخي از معترضين پرچم کشور بحرين را حمل مي‌کردند. تظاهرات ديگري نيز در شهرک العواميه در نزديکي القطيف برگزار شد.

تظاهرکنندگان همچنين دست‌نوشته‌هايي در دست داشتند که روي آن نوشته شده بود ما خواهان احترام به آزادي بيان و انديشه و حق برگزاري تظاهرات هستيم. اين در حالي بود که نيروهاي سرکوبگر عربستان در خيابان الثوره و منطقه القلعه در مرکز القطيف به حالت آماده باش درآمده بودند و تظاهرکنندگان را متفرق کردند. در العواميه تظاهرات در حمايت از ملت بحرين برگزار شد و تظاهرکنندگان برگزاري تظاهرات‌هاي مسالمت‌آميز را در جمعه آينده و هر جمعه راس ساعت چهار بعدازظهر خواستار شدند.

از سوي ديگر ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان پيامي را از سوي ملک حمد بن عيسى آل خليفه، پادشاه بحرين دريافت کرد. اين پيام را خالد بن احمد آل خليفه، رييس دفتر پادشاه بحرين بعدازظهر روز جمعه به وي تقديم کرد. اين فرستاده پادشاه بحرين، پيام تشکر و تقدير ملک حمد بن عيسي را تقديم پادشاه عربستان کرد.

آمريکا، همدست آل‌سعود
از سوي ديگر يکي از اعضاي جنبش صلح و عدالت بحرين با محکوم‌کردن سکوت غرب و امريکا در قبال فاجعه انساني در بحرين و محروم شدن ملت اين کشور از ساده‌ترين حقوق، تاکيد کرد: غربي‌ها و حکومت آل سعود همدست رژيم حاکم در کشتار مردم بحرين هستند. «ياسرالصايغ» خاطرنشان کرد: کشورهاي غربي و امريکا هيچ‌گونه واکنش يا صحبتي با رژيم حاکم بر بحرين نکردند و به همين سبب آنها در قبال خون مردم بي‌گناهي که در اين کشور کشته مي‌شوند، همدست رژيم حاکم به شمار مي‌روند، همانطور که رژيم اشغالگر عربستان سعودي نيز در کشتار مردم اين کشور سهيم است. وي که با العالم گفت‌وگو مي‌کرد، افزود: پايگاه نظامي امريکا در بحرين با وجود مخالفت ملت بحرين ايجاد شده است. الصايغ تصريح کرد: ملت بحرين ده‌ها سال است که خواهان ساده‌ترين حقوق انساني هستند، اما تنها پاسخي که شنيده‌اند، سرکوب، شکنجه، کشتار، تبعيد، آوارگي و انواع حملات و تکفير و حلال شمردن خون اين مردم است و حتي جلوي تلاش آنها براي کسب قوت روزانه نيز گرفته مي‌شود. وي درباره مواضع کشورهاي غربي و همچنين ملت‌هاي اسلامي در قبال بحرين نيز گفت: در کشورهاي غربي و جامعه اسلامي، گروه‌هاي بسياري هستند که از ملت بحرين در برابر سرکوبگري‌هاي رژيم حاکم حمايت و با آنان اعلام همبستگي کردند، زيرا مساله ملت بحرين مساله‌يي انساني است. عضو جنبش صلح و عدالت بحرين تاکيد کرد: تنها چيزي که ملت بحرين خواسته است، حقوق قانوني است که همه پيمان‌هاي بين‌المللي آنها را به رسميت مي‌شناسد به همين جهت است که همه ملت‌هاي جهان با ملت بحرين اعلام همبستگي مي‌کنند. ياسرالصايغ تصريح کرد: بحريني‌ها در خارج از کشور و در اروپا تمام تلاش خود را براي محاکمه عاملان کشتار مردم بحرين به کار گرفته‌اند.

هشدار سازمان پزشکان بدون مرز
سازمان پزشکان بدون مرز با تاکيد بر اينکه مردم بحرين از ترس خشونت‌هاي رژيم جرات مراجعه به بيمارستان‌ها را ندارند گزارش داد که کمک مستقيم به مجروحان بحريني براي ما ممنوع بوده و وضع مجروحين بسيار دردآور است. «ژروم اوبررايت» رييس عمليات بين‌المللي سازمان پزشکان بدون مرز در گفت‌وگو با روزنامه اتريشي «استاندارد» در پاسخ به اين پرسش که تيم شما در بحرين شاهد چه وقايعي است اظهار داشت: دلسردي بزرگي در تيم ما وجود دارد. براي ما دو مساله بزرگ در بحرين وجود دارد؛ يکي اينکه مردم اين کشور اعتماد خود به مراکز درماني را از دست داده‌اند. آنها جرات نمي‌کنند به بيمارستان بيايند چراکه از حمله رژيم مي‌ترسند. در بيمارستان‌ها هيچ امنيتي وجود ندارد و مجروحان احساس مي‌کنند که واقعا به رژيم تحويل داده مي‌شوند. از طرف ديگر ما هيچ امکاناتي نداريم که بيماران را در برابر چنين وضعيتي حمايت کنيم. وي افزود: پزشکان نيز در اين شرايط کاملا احساس ناراحتي مي‌کنند. حکومت از آنها انتظار دارد که اطلاعات بيماران را در‌ اختيار آنها قرار دهند. اگر پزشکان اين کار را انجام ندهند آنها خود وارد عمل مي‌شوند. از چند روز پيش هم در اين کشور حتي مجروحان دستگير مي‌شوند. اين مقام سازمان پزشکان بدون مرز در بخش ديگري از اين گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تهديدهاي زيادي عليه اشخاص در اين کشور وجود دارد. شرايط بسيار حاد است. انسان‌هايي که کمک مي‌خواهند خيلي ترس دارند و آنهايي هم که مي‌خواهند به ديگران کمک کنند خودشان از طرف رژيم تهديد مي‌شوند. اين شرايط براي همه چه پزشکان محلي و چه پزشکان بين‌المللي وجود دارد. وي افزود: بيمارستان دولتي سلمانيه که بسياري از معترضين در آنجا مداوا مي‌شدند به هدف نظامي حکومت بحرين تبديل شده و به عنوان مرکز مخالفان ارزيابي مي‌شود و تقريبا خالي است. اوبررايت در ادامه خاطرنشان کرد: به ما گزارش شده که برخي افراد به صورت هدفمند توسط نيروهاي امنيتي حکومتي از بيمارستان‌ها ربوده مي‌شوند. برخي نيز مورد ضرب و شتم و بدرفتاري قرار مي‌گيرند. اين وضع سبب شده است که برخي بيماران از بيمارستان‌ها فرار کنند. اين خيلي بي‌معني و مسخره است که مجروحان از جايي که از آن انتظار کمک دارند فرار کنند. وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار داشت: کمک مستقيم به مجروحان براي ما ممنوع است. همچنين اين درخواست مبني بر اينکه تيم ما بيماران و مجروحان را تا بيمارستان مشايعت کنند تا مطمئن شوند که آنها دستگير شده‌اند يا درمان مي‌شوند تا به حال ناديده گرفته شده است.

بازداشت فعالان حقوق بشر
در همين حال به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از دوبي، مرکز دفاع از حقوق بشر بحرين اعلام کرد، «عبدالله الخواجه» که در سازمان عفو بين‌الملل فعاليت مي‌کرد، بامداد (دیروز) شنبه در منزل دخترش در روستايي در حومه «منامه» بازداشت شد.

«زينب» دختر الخواجه ضمن تاييد بازداشت پدرش، از ضرب و شتم او قبل از انتقالش به همراه همسر و برادر همسرش به زندان خبر داد.

دولت بحرين که از ماه گذشته ميلادي (مارس) در کشور وضع فوق‌العاده اعلام کرده است، اعتراضات مردمي عليه حکومت پادشاهي کشور را سرکوب و فعالان و معترضان را بازداشت مي‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها