کد خبر: ۱۰۸۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

بولتن نیوز : بدون شک یکی از کارکردهای ویژه بخش خصوصی در ایران علاوه بر اصلاح چرخه اقتصادی بستر سازی برای جوانان در زمینه اشتغال است . امری که به خصوص یکی از ویژگی های مهم  اصل 44 برشمرده می شود ولی متاسفانه در بخش هایی مغفول مانده است .بانک های خصوصی هم به عنوان یکی از اولویت های اول بخش خصوص نقش مهمی برای ایجاد اشتغال در سراسر کشور دارند چرا که به طور کل ظرفیت اشتغال زایی بانک ها چه در زمینه استخدام در شعبه ها و چه در فعالیت های اقتصادی که با محوریت بانک انجام می شود بالا است.

دولت نهم و دهم که با شعار مهرورزی و عدالت گستری روی کار آمد از ابتدای فعالیت خود برنامه های گسترده ای برای امور مربوط به جوانان در دستور کار خود داشت که یکی از مهم ترین این برنامه ها به یقین موضوع اشتغال بود . دولت هم برای پاسخگویی به این تقاضای قشر جوان با انجام تمهیداتی از جمله ارائه بسته های حمایتی همچون وام بنگاه های زود بازده، بازنشستگی زودهنگام کارمندان و ابلاغ عدم به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اداری تلاش کرد زمینه مناسب برای ایجاد این اشتغال را فراهم آورد که البته با هزینه های سنگینی از سوی دولت هم همراه بود که البته اجتناب ناپذیر بودن این کار سبب شد دولت هزینه های آن را را هم به جان بخرد .


در این میان شبکه بانکی کشور که این روزها با ظهور بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری به شبکه ای گسترده و بزرگ تبدیل شده است همواره به عنوان یکی از زمینه های مناسب تولید اشتغال در کشور شناسایی می شده است . شبکه ای که هم  اکنون تنها با حضور  بانکهای  دولتی رقمی در حدود حدود  150  هزار فرصت  شغلی فراهم  کرده  اند  و بانکهای خصوصی نیز به عنوان موسسات  بزرگ  اقتصادی در بدبینانه ترین  شرایط  قادر خواهند  بود  حداقل نیمی  از  این   فرصت  رافراهم سازند.

متاسفانه در سال های اخیر و با رشد بانکداری خصوصی در ایران شاهد به کارگیری مجموعه ای از بازنشستگان بانک های دولتی در این بانک ها از سطوح عالی مدیریتی تا حتی تحویل داران شعب بوده ایم . رسم نابه جایی که توسط بانک (ا) از اولین بانک های خصوصی ایران پایه گذاری شد و سرلوحه کار بقیه بانک ها قرار گرفت . امروز در حالی که بیکاری جوانان یکی از معضلات کشور است مدیران عالی این بانک ها به جای جذب این جوانان تحصیلکرده ترجیح می دهند بدون سر و صدا به جذب بازنشستگان بانک های دولتی بپردازند تا هم از زیر هزینه های آموزش این افراد فرار کنند و هم از تجربه بازنشستگان با کم ترین هزینه ای استفاده کنند .

با نگاهی کوچک به آگهی های استخدام این بانک ها که در روزنامه ها درج شده است به خوبی درمی یابیم که جامعه جوانان جایی برای استخدام در این بنگاه های اقتصادی ندارند و تنها این افراد بالای 30 سال سابقه هستند که می توانند به راحتی مسئولیت های مهم را اخذ کنند . اکنون از بانک های مهمی چون پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین و غیره تا بانک های تازه تاسیسی چون حکمت ایرانیان و ایران زمین دارای هیئت مدیره هایی هستند که از مسئولان سابق بانک مرکزی تا روسای بانک های دولتی را تشکیل شده اند . موضوعی که علاوه بر مشکل عدم استخدام نیروی جوان و کارآمد به شائبه انحصاری بودن حضور افراد در چرخه اول اقتصادی کشور دامن می زند چرا که برخی از این افراد از ابتدای انقلاب اسلامی در جایگاه های مهم بانکداری کشور حضور یافته ان و هنوز در مسئولیت های مهم مشغول به کار هستند .


از طرف دیگر حضور نیروی جوان و فعال در حوزه بانکداری کشور علاوه بر تزریق نشاط و کارآمدی به این حوزه مهم اقتصاد باعث به روز بودن این شبکه می شود چون به هرحال جوان تحصیلکرده امروزی با دانش و فناوری های نوین جامعه امروز برای ارتقای حوزه اقتصاد و بانکداری و علی الخصوص بانکداری نوین آشنا هستند و از ایده ها و تفکرات آن ها می توان به نحو احسن استفاده کرد. چه ایرادی دارد که مدیر شعبه یک بانک خصوصی به جای یک فرد سالخورده که از نشاط کاری کمتری برخوردار است یک جوان با تجربه مشغول به کار شود؟

حال که در کشوری با نیروی فوق العاده جوانان زندگی می کنیم تا چه زمانی باید شعار جوان محوری تنها در حد و اندازه های شعار باقی بماند و عملیاتی نشود ؟ درست است که بانک های خصوصی بنا بر قوانین دولتی عمل نمی کنند و در این مورد هم از قانون دولت مبنی بر عدم استخدام بازنشستگان تبعیت نمی کنند اما به راستی وقت آن نرسیده است که تابوی فرصت حضور در مجموعه های خصوصی که یا به شکل استخدام های خانوادگی و یا به شکل استخدام های خاص شکل گرفته است بشکند و از این مجال قانونی برای بهبود نرخ بیکاری در کشور استفاده شود؟

به هر حال موضوعی که روشن است این است که حوزه نظارت در دستگاه های خصوصی هم باید با یک برنامه ریزی مناسب دقیق تر شود و برای فعالیت این مجموعه ها و به خصوص بانک های خصوصی چارچوب بندی های مناسب تحت نظارت بانک مرکزی شکل بگیرد زیرا ظاهرا بانک مرکزی آزادی های بی نظیری را به این مجموعه ها تقدیم کرده است به همین دلیل آن ها بدون کوچکترین دغدغه ای سیاست های مورد نظر خود را در بانک مطبوع خود به اجرا می گذارند .

امیدواریم مسئولان بانک های خصوصی پاسخ روشن و مناسبی برای این کار خود داشته باشند . بولتن نیوز آمادگی دارد پاسخ این مدیران را در خصوص استخدام بازنشستگان و عدم به کارگیری نیروهای جوان منعکس کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها