کد خبر: ۱۰۸۵۵۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۷     ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
نگاهی به برآورد واشنگتن پست از آخرین دور مذاکرات هسته ای/

رجانیوز: اصلی ترین پیام مذاکرات چند روز قبل ایران با آزانس برای دست یابی به مدالیته ای برای حل و فصل موضوع ابعاد احتمالی نظامی ایران برای غرب در سه بخش ذیل قابل شرح می باشد:

الف: تا ایران به یک توافق مورد انتظارش درباره ابعاد مختلف مدالیته نرسد حاضر به صدور مجوز برای بازرسی از آژانش بین اللملی نخواهد داد.

ب: ایران تضمین های میخواهد که ادعاها درباره ابعاد احتمالی نظامی در پرونده هسته ای ایران پس از صدور مجوز و اتمام بازرسی به یک دور تسلسل تبدیل نشود و هر روز ادعای جدیدی مطرح نشود.

ج: ایران در ازای همکاری با آژانس آنهم تا حد موضوعات حساس نظامی چه چیزی را بدست خواهد آورد و اساسا آژانس و مهمتر از آن گروه 5+1 چه امتیازی قابل توجه ای را راجع به این اقدام ایران پرداخت خواهند کرد!

به گزارش رجانیوز، انتظار غربی ها این بود که ایران با توجه به فشار شدید اقتصادی ایران برای رسیدن به یک توافق با آژانس به امید کاهش تحریم ها از طرف 5+1 نرمش بیشتری نشان بدهد ولی آنها ظاهرا متوجه شده اند که این محاسبه خیلی خوشبینانه بوده است.

همچنانکه  روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با بیان این پیش فرض که رهبران ایران تنها راه کاهش فشار اقتصادی را توافق بالقوه با شش قدرت جهانی قلمداد می‌کنند نوشته است: "ایران برای مذاکرات دوباره با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی بر سر مسئله هسته‌ای خود ابراز تمایل کرده است. در همین حال دست بازرسان سازمان ملل را که خواستار تحقیق در مورد آزمایش سلاح‌های هسته‌ای هستند خالی گذاشته است. متخصصان می‌گویند، بازی دوگانه ایران محاسبات واشنگتن و متحدانش را پیچیده کرده است."

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: "سوزان مالونی، کارشناس امور ایران در موسسه بروکینگز در واشنگتن می‌گوید: "تهران، هرگونه همکاری با آژانس هسته‌ای را یک توافق بالقوه در مذاکرات می‌داند. ایرانی‌ها امتیاز می‌خواهند و آژانس هم نمی‌تواند آن را ارائه کند.ایران پیشنهاد داده تا حدود یک ماه دیگر مذاکرات دوباره شروع شود. اما در عین اینکه مشتاق است با قدرت‌های جهانی گفتگو کند، هنوز مشخص نیست قصد امتیازدهی دارد یا خیر"

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: "برای ایرانی‌ها تنها حالتی که مذاکرات می‌تواند نتیجه دهد این است که برای دو طرف سودمند باشد: کاهش تحریم‌های غرب در مقابل مختصر کردن غنی‌سازی اورانیوم. تا به حال آمریکا و متحدانش رفتاری مبتنی بر علاقه به این توافق از خود نشان نداده‌اند. در عوض تحریم‌ها را سخت‌تر و ایران را منزوی‌تر کرده‌اند.  "

 

در پرونده هسته ای ایران چماق ها دیگر جواب نمی دهد باید هویج ها آبدارتر شود!

 

اين در حالي است كه  طی روزهای اخیر برخی کارشناسان غربی نيز با نزدیک شدن به آغاز مجدد مذاکرات هسته ایران و 5+1 تاکید دارند که تنها در صورت دادن امتیازهای مهم می توان ایران را برای رسیدن به توافق متقاعد کرد.

همزمان با اعلام برخی منابع اگاه غربی مبني بر اين که بسته پیشنهادی امریکا تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت کارشناسان غربی معتقدند که در این صورت انتظار پذیرفتن تعلیق غنی سازی 20 و توافق با ایران خیالبافی هست.

این کارشناسان معتقدند که برای نتیجه رسیدن مذکرات هسته ای باید غرب پیشنهادات بهتر و امتیازات قابل توجهی به ایران بدهد.

چنانکه فرید زکریا خبرنگار، مقاله نویس، ویراستار نشریه تایم، نظریه پرداز، و از اساتید شناخته شده مسائل سیاست خارجی درآمریکا در نشریه تایم با اشاره به اصرار به سیاست قهر آمیز می نویسد: " چماق ها با جدیت مورد استفاده قرار گرفته است ولی از هویج ها چندان خوب استفاده نشده. آمریکا نتوانسته به صراحت برای خود و برای جهان توضیح دهد که توافق قابل قبول چه خواهد بود و مهمتر از آن اگر ایران این توافق را بپذیرد واشنگتن حاضر است چه کاری در ازای آن انجام دهد. آیا تحریم ها لغو می شود؟ کدامشان؟ آیا آمریکا از تلاش برای تضعیف حاکمیت ایران دست برخواهد داشت؟ آیا مایل به عادی سازی روابط با ایران خواهد بود؟"

این کارشناس مسائل سیاستگزاری در کانال‌های تلویزیونی سراسری سی ان ان، یی بی اس، و  شبکه ای بی سی در این یادداشت تاکید می کند برای رسیدن به توافق با ایران باید مشوق های مهمتری را به تهران پیشنهاد داد.

از سوی دیگر یادداشت نشریه آتلانتیکدر تاریخ 17 ژانویه با عنوان " اوباما باید هویج های آبدارتری آماده کند" نیز بر همین موضوع تاکید می کند و مینویسد: "سئوال اصلی در مورد بحران هسته ایران این است که باید چه پیشنهادی به این کشور داد. توجه زیادی به افزایش فشار بر ایران وجود دارد، اما در کنار چماق‌های بزرگتر باید هویج‌های آب‌دارتری هم وجود داشته باشد. نه حکومت و نه مردم ایران از مشوق‌های غرب در مذاکرات 2012 بغداد راضی نبودند. گفته شده است پیشنهاد جدید گروه 1+5 نیز نسبت به قبل سخاوت بیشتری نخواهد داشت. و این سئوال پیش می‌آید که در این صورت چرا ایران باید به توافق تن بدهد؟"

نشریه آتلانتیک تاکید می کند وقتی ایرانی ها شاهد کاهش تحریم ها نباشند اینگونه تصور می کنند که توافق در اینصورت چه سودی می تواند داشته باشد و در نتیجه توافقی هم صورت نخواهد گرفت!

در پایان این یادداشت نیز آمده است: "اوباما همواره در مورد مسئله هسته‌ای ایران گفته است که «برای حل دیپلماتیک این موضوع یک پنجره زمانی باز شده اما این پنجره دارد بسته می شود.» آمریکا باید به ایران یک پیشنهاد سخاوتمندانه ارائه دهد تا ببیند آیا ایران می‌خواهد این پنجره را باز نگه دارد یا آن را می‌بندد. اگر ایران علاقه‌ای به این پیشنهاد نداشته باشد آمریکا باید در کنار دیگر متحدانش اقدام سختگیرانه‌تری در پیش گیرد."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
امانوند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
مثل آمریکا. مثل سگ ترسو است که اگر از جلو آن فرار کنی دنبالت می کند و اگر بایستی می خوابد و دم تکان می دهد . آفرین بر استقامت و صبر و حوصله ایرانیان . پایدار باشید .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها