کد خبر: ۱۰۸۴۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال با حضور در خبرگزاری تسنیم گفت: به هیچ عنوان به این موضوع اعتقاد ندارم که پرسپولیس به تیم ملی ضربه زد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، از زمان حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران و با وجود اصرارهای کارشناسان، اثری از تشکیل جلسات کمیته فنی فدراسیون فوتبال و بررسی عملکرد سرمربی تیم ملی نبود. با این حال رئیس کمیته فنی فدراسیون این بار برای تشکیل جلسه کمیته فنی با کارلوس کی‌روش مصر است.

مرتضی محصص در روزی که میهمان خبرگزاری تسنیم بود گفت که ترکیب کمیته فنی را کامل کرده و قصد دارد تمام دغدغه‌های فوتبال ایران را در جلسه‌ای که به زودی با مرد پرتغالی خواهد داشت در میان بگذارد.

* فوتبال آموزشگاه‌ها

مرتضی محصص صحبت خود با خبرنگاران ورزشی خبرگزاری تسنیم را مطابق با دغدغه این روزهای فوتبال ایران یعنی کمبود تولید بازیکن آغاز کرد و گفت: زمانی تمام بازیکنان فوتبال ملی ما از درون مسابقات آموزشگاه‌ها انتخاب می‌شدند. خود من نیز همین گونه وارد فوتبال شدم. فرهاد سیار مصلح بازیکن سابق ملوان و تیم المپیک، به طور اتفاقی به دبیرستان ما آمد و بازیکنانی را انتخاب کرد که چهار بازیکن از همان آموزشگاه ملی‌پوش شدند. آن موقع معیار قابل توجهی در فوتبال ما وجود داشت که الان وجود ندارد. شاید یکی از دلایلش وجود تکنولوژی است، چراکه در این 50 سال به اندازه 200 سال پیشرفت کردیم.

تکنولوژی، رده‌های سنی پایین ما را از ورزش جدا کرد. تفریح نسل ما غیر از سینما و فوتبال چیزی دیگری نبود. آن موقع تلاش می‌کردیم بازی‌هایی که از تلویزیون می‌دیدیم را شبیه سازی کنیم. بعنوان مثال بازی‌های آژاکس آمستردام که در آن زمان به سبک توتال یعنی روشی که در آن هر 10 بازیکن حمله می‌کردند و هر 10 بازیکن هم در دفاع شرکت می‌کردند را بازی می‌کرد، می‌دیدیم و بعد از آن تلاش می‌کردیم در بازی‌های دبیرستانی خود این کار را شبیه سازی کنیم.

وی ادامه داد: امسال هم مسی بعنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد. در ایران نوجوانان و جوانان زیادی هستند که می‌خواهند به مسی برسند اما باید دید از چه راهی می‌توانند در این مسیر قرار بگیرند.

* از زمین خاکی به جام جهانی

محصص تصریح کرد: مشکلات فرهنگی ما نقاط ضعف و قوت بسیاری دارد. فرهنگ مردم ما همراه با خونگرمی است و می‌خواهیم به هم محبت کنیم اما گاهی راه آن را بلد نیستیم، در مقابل ژاپنی‌ها مردمانی با فرهنگ ماشینی و منضبط هستند. این تفاوت فرهنگی را در فوتبال هم می‌توان دید. بیشتر مربیان ایرانی احساسی کار می‌کنند و فکر می‌کنم فلسفه فوتبال و اینکه چه انتظاراتی از مربیان حرفه‌ای و آماتور داریم در فوتبال ما جا نیفتاده اما فلسفه فوتبالی که ما در کلاس‌های مربیگری درباره آن صحبت می‌کنیم چیست؟ اینکه ما عقاید و افکارمان با رفتارمان شکل می‌گیرد.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای مربیان آماتور ما این مسئله جا نیفتاده که چقدر این فوتبال آماتور می‌تواند به ما کمک کند. فوتبالی که ما به تمسخر نامش را فوتبال زمین خاکی گذاشتیم، می‌تواند به فوتبال ما در رسیدن و موفقیت در جام جهانی کمک کند. ما همه به بالای هرم مربیگری کار داریم و توجه می‌کنیم و علاقه داریم به آنجا برسیم. در حالی که برای داشتن فوتبال بهتر باید در رده آماتوری به دنبال بهترین‌ها در رده سنی نونهالان و نوجوانان باشیم. حتی جوانان هم نمی‌گویم چراکه شاید در رده جوانان هم دیگر زمان برای آموزش دیر باشد.

وی ادامه داد: چند سال پیش شنیدم که قرار است حشمت مهاجرانی در ایران مدرسه فوتبال برای رده‌های سنی پایه راه اندازی کند و در آن زمان از تصور تاسیس این مدرسه فوتبال با حضور مربیان بزرگ داخلی خوشحال شدم اما این اتفاق نیفتاد. در کره جنوبی بیشتر بازیکنان بزرگسال کره جنوبی مستقیم از دبیرستان به تیم ملی وارد شده‌اند. پارک جی سونگ از دبیرستان به تیم ملی آمده یعنی از فوتبال آماتور وارد حرفه‌ای شده است. بیشتر شاگردان من در کلاس‌های مربیگری کره جنوبی ضمن اینکه مربی کی‌لیگ هستند مربیان دانشگاه ها و دبیرستان ها هستند. آنجا پول جایی ندارد.

محصص درباره تاثیر تخریبی پول بر فوتبال ایران به تسنیم گفت: اینجا نقش تخریبی پول خیلی زیاد است. اینکه مرتب به دنبال مربی اخلاق مدار یا مربی یا داور پاک هستیم یعنی چه؟ یعنی بقیه ناپاک هستند؟ خیر، این قسمتی از روحیه ورزشی ما خواهد بود. کسی از پول بدش نمی‌آید اما اینکه از چه راهی به دست آمده هم اهمیت دارد. 

وی درباره رقم واقعی قیمت بازیکنان ایرانی اظهار داشت: اگر ما یک هفته با کسانی که در ترانسفر و عقد قرارداد بازیکنان نقش دارند صحبت کنیم نمی‌توانیم در این باره به نتیجه برسیم. من با سقف قرارداد مخالف هستم و به نظرم راه ما از مسیر صحیح خارج می شود. مدتی پیش در مورد دستمزد مربیان در فوتبال آلمان سوال کردم و متوجه شدم قرارداد یکی از مربیان بوندس لیگا 350 هزار یورو است. اگر 350 هزار یورو را دو برابر کنیم می شود 700 هزار یورو که باز هم به یک میلیون نمی‌رسد. در واقع خیلی از تیم‌های سطح بالای اروپا هم پول‌های زیاد نمی دهند.

محصص در ادامه گفت و گو با تسنیم عنوان کرد: جی لیگ در آسیا حرف اول را از هر نظر می زند. پنج ماه پیش با معینی به ژاپن رفتیم و سه باشگاه حرفه‌ای را دیدیم. آنها از نظر حامیان مالی و کارهای تجاری قابل مقایسه با ما نیستند. فوتبال حرفه‌ای بدون کارهای تجاری معنا ندارد و اگر ما چنین چیزی در فوتبالمان نداریم باید همان توجه به فوتبال زمین خاکی دغدغه ما بماند اما اگر داریم به نظرم افرادی هستند که شناخته شده نیستند. اینکه می‌گویند کسی حاضر نیست با ایران قرارداد ببندد را قبول ندارم. جمعیت ایران را ببینید، شرکت های چینی، سنگاپوری و کره ای این بازار را از دست نمی دهند.

 

* همه به دنبال بیلسا

مرتضی محصص در ادامه گفت‌وگو با تسنیم ورود به بحث فنی فوتبال ایران را با این مقدمه آغاز کرد و گفت: فوتبال ایران در سال 2012 تمام شد. منظورم بردن مقابل کره‌جنوبی و شکست مقابل ازبکستان است. به نظرم فوتبال ما باید به طرف افکار مارچلو بیلسا برود. گواردیولا از افکار او استفاده کرد. اکنون یورگن کلاپ سرمربی دورتموند، هاینکس سرمربی بایرن مونیخ و تیم ملی اسپانیا از افکار او استفاده می‌کنند.

وی درباره کارلوس کی‌روش گفت: بدون آنکه بخواهم از کی‌روش دفاع کنم، می‌گویم صاحب یکی از بهترین‌های دنیا هستیم چراکه حتی اگر کارهایش در رئال مادرید و تیم ملی پرتغال را کنار بگذاریم او تنها در منچستریونایتد به اندازه کافی تاثیرگذاری خود را نشان داده است.

محصص در پاسخ به این سوال تسنیم که کی‌روش در منچستر یونایتد یک نفر دوم موفق بوده تصریح کرد: درست است اما  من در دوره‌ای که منصور پورحیدری سرمربی استقلال و پرویز مظلومی دستیار او بود در کادرفنی این تیم حضور داشتم نقش مظلومی در موفقیت این تیم کمرنگ نبود. موفقیت را در چه چیزی می بینیم؟ در فوتبال هیچ چیز مطلق نیست. درباره کارلوس کی‌روش هم هر فردی حق دارد بگوید او بد است اما من راجع به او مطالعه داشتم، مطالعه ای که به لطف اینترنت همه می توانند داشته باشند.

*  رد پای کی‌روش در تغییرات منچستر و بازی رونالدو

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت: کی‌روش در فوتبال پرتغال دو دوره قهرمانی نوجوانان جهان را کسب کرد و بازیکنان بزرگی را تحویل فوتبال داد. او  زمانی که سال 2002 برای اولین بار به منچستر آمد زمانی بود که فن نیستلروی مهاجم منچستر بود. این مهاجم با بقیه مهاجمان فرق می‌کرد.

وی تاکید کرد: نیستلروی مهاجم باهوشی بود و در پشت مدافعان قرار می‌گرفت، مدافعان همیشه رو به جلو هستند و او در موقعیت آفساید قرار می‌گرفت در حالی که هیچ وقت در آفساید نبود و به همین دلیل یک گلزن عالی بود. بعد از مدتی کریس رونالدو به منچستر آمد و این دو بازیکن بر سر نحوه ارسال و تغذیه کردن اختلاف پیدا کردند. کی‌روش جای رونالدو را تغییر داد و او را از گوش به نوک حمله آورد. هم اکنون یکی از تحولات بزرگ فوتبال مدرن گوش ها هستند که دیگر در کانال کنار کار نمی کنند.

محصص ادامه داد: در بایرن مونیخ روبن و ریبری گاهی هر دو به گوش چپ یا گوش راست می روند یا هر دو در مرکز قرار دارند، این از چه زمانی شروع شد؟ از زمانی که کی‌روش، رونالدو را از گوش به نوک حمله آورد و با نیستلروی خداحافظی کردند. این تحولی که به وجود آورد یک اشکال بزرگ  داشت اینکه رونالدو کار دفاعی بلد نیست وگرنه او امسال به جای مسی برترین فوتبالیست جهان می شد.

وی گفت: اعتقاد دارم اگر رونالدو کار دفاعی بلد بود حداقل یک بار مرد سال فوتبال جهان می شد. برای برطرف کردن این نقطه ضعف رونالدو؛ کی‌روش،  وین رونی را در گوش قرار داد. رونی بازیکن سمجی است و مدافع راست یا چپ حریف  را تا انتهای زمین دنبال می‌کند. با این حال رونالدو 20 دقیقه اول بازی مقابل دنی آلوز یا هر مدافع دیگری بهترین است اما هر چه از  بازی می‌گذرد این مدافع مقابل است که بر او چیره می‌شود. 

* مقایسه مورینیو و زمان

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال تسنیم که کی‌روش در پرتغال یا رئال بعنوان نفر اول موفق نبوده گفت: بگذارید افکار مربیان صاحب سبک را مرور کنیم. مربی رم زدنیک زمان است که جامی نبرده اما به نظرم یکی از بهترین مربیان جهان است. وقتی افکارش را مطالعه می‌کنید می بینید شاید مربی چون مورینیو با مغزها خوب بازی می‌کند و جنگ‌های روانی را از هر مربی می‌برد اما از نظر تاکتیکی به اندازه "زمان" قوی نیست، اگر قوی بود وضعیت رئال در مقابل بارسلونا در سال های اخیر این گونه نبود. مورینیو جنگ روانی را از گواردیولا می‌برد اما نبرد تاکتیکی را به او می‌باخت. مارچلو بیلسا مگر جام جهانی را فتح کرده است؟ او اما تنها تیمی که در جام جهانی 2010 نمره بالایی را گرفت شیلی بود. در واقع تفکر مربیان خارج از ایران افکار بیلساست.

وی درباره اینکه فوتبال ایران راه رفتن به جام جهانی را با برانکو طی کرد اما اکنون با کی‌روش در میانه راه نتیجه مناسبی نگرفته و در ضمن خوب هم بازی نمی‌کنیم و لیگ هم تعطیل شده، تصریح کرد: آخرین مصاحبه تلویزیونی کی‌روش را کامل گوش کردم. یکی از انتقادات او  این بود که نونهالان، نوجوانان و جوانان ما بازی‌های بین المللی کمی دارند. این حرف کاملا درست است اما آیا لبنان نیز همین شرایط را ندارد؟ این موضوع یعنی اینکه نمی‌توانیم در فوتبال، مطلق را داشته باشیم. مثال کارلوس منطقی است اما فوتبال این مسائل را نمی‌داند. عراق جنگ زده می آید و ژاپن را شکست می دهد یا سوریه در غرب آسیا قهرمان می شود. فوتبال فقط عناوین و جام‌های قهرمانی نیست. 

* دستاورد کی‌روش برای  ایران

مرتضی محصص باور دارد کی‌روش در فوتبال ایران هم اثرگذار بوده است. او در این باره به تسنیم گفت: روشی که تیم ملی طبق آن دفاع 4 نفره را بازی می‌کند، تفکری است که کی‌روش وارد فوتبال ایران کرد. انصافا فیلم بازی‌های تیم ملی در زمان قطبی، دایی و قلعه نویی را ببینید آیا در زمان آنها دفاع تیم ملی تا این اندازه خوب بود؟ کی‌روش دو مدافع کناری ما را تا لب خط زمین برد، چرا این کار را  با وجود ریسکش انجام داد؟ برای آنکه بازیکنانی مانند جواد نکونام و بقیه بتوانند از فضای میانی زمین بهتر استفاده کنند. دیدن نتایج این کار احتیاج به زمان دارد. کدام زمان؟ همان زمانی که لیگ را تعطیل می‌کنیم و شما نگرانش هستید.

 

وی ادامه داد: آیا تعطیلی لیگ برای ضربه زدن به باشگاه‌هاست یا برای اجرای همین تفکرات؟ او خودش در آخرین مصاحبه به مسئله طول مسافت اشاره کرد اینکه در اروپا به دلیل کم بودن مسافت ظرف 5 روز جمع شدن بازیکنان و تمرین تیم انجام می شود اما در ایران تنها 2 روز طول می‌کشد که بازیکنان خود را از لیگ‌های خارجی به ایران بیاوریم. نمونه دیگری مثال بزنم. ماسچرانو اکنون در بارسلونا مدافع وسط است. مگر او دفاع وسط بود؟ او هافبک است. در تیم ایران هم کی‌روش این کار را کرد و مازیار زارع را به دفاع وسط آورد، طبیعی است این تغییر تفکرات نیاز به زمان دارد.

* هیدینگ یک سال لیگ کره را تعطیل کرد/ شانس صعود به جام جهانی 50- 50 است

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که تیم ملی قدرتمند از دل یک لیگ قدرتمند بیرون می آید به تسنیم گفت: من از این هم فراتر می روم و می‌گویم از دل یک لیگ قدرتمند در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امیدهاست که یک لیگ خوب و به دنبال آن تیم ملی خوب خواهیم داشت.

محصص در این باره که  تعطیلی مداوم تمرین‌ها به باشگاه‌ها و لیگ ضربه نمی‌زند، خاطرنشان کرد: قبل از  جام جهانی 2002 کره و ژاپن، گاس هیدینگ مربی کره جنوبی کی لیگ را یک سال تعطیل کرد. خبرنگاران جوان کره هم او را رها نمی‌کردند. در آن یک سال نتایج بدی هم گرفت و اتفاقا قرارداد نجومی داشت. من اینجا نیامدم از کی روش دفاع کنم اما می‌گویم صاحب یک مربی باکلاس در فوتبال شدیم. با بحث‌های دیگر کاری ندارم یکی می‌گوید مربی بداخلاقی بوده یا بر سر بحث دوپینگ با فیفا چالش داشته، به این مسائل کاری ندارم و معتقدم هنوز شانس رفتن ما به جام جهانی 50- 50 است.

وی ادامه داد: آیا مربی هست که تضمین بدهد ما را به جام جهانی ببرد؟ اگر ما به کی‌روش انگیزه بدهیم حتی اگر تیم ملی به جام جهانی نرود اما او در فوتبال ما بماند و با تیم امید و جوانان ما هم کار کند مسلما  منشا تحول خواهد شد.

محصص درباره اینکه معتقد است حتی اگر به جام جهانی نرویم باید کی‌روش را حفظ کنیم گفت: جام جهانی نرفتن برای همه ما سنگین است. اگر به جام جهانی راه پیدا کنیم فوتبال ما صاحب اعتماد به نفس و احترام در آسیا می‌شود اما اگر نرفتیم اینکه اولین تصمیم قلع و قمع کی‌روش باشد هم اشتباه است. ثبات خیلی اهمیت دارد چرا که کی روش را بعنوان مربی و معلم آوردیم نه یک ماشین که فرمول رفتن به جام جهانی را به ما بدهد. او باید با فکر بازیکنانی که انتخاب کرده، کار کند.

وی درباره اینکه شانس 50 درصدی تیم ایران به جام جهانی خوش بینانه است گفت: هم بله و هم خیر. برای اینکه نمی شود پیش بینی کرد. قطبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 از من خواسته بود دستیارش باشم اما به دلیل تدریسم در کلاس های AFC نتوانستم قبول کنم. در بازی معروف ایران و کره جنوبی در کره من همراه با تیم ملی بودم. وقتی مسعود شجاعی گل را زد، 10 دقیقه بعد می توانستیم حداقل یک گل دیگر بزنیم. یعنی فشار ما تا این اندازه زیاد شده بود که آنها دستپاچه شده بودند.

محصص تاکید کرد: اگر قطبی در آن بازی خسرو حیدری را زودتر به زمین می‌آورد نتیجه بهتری می‌گرفتیم. این کار ریسک بود اما می‌توانست جواب دهد. خسرو اکنون خوب است اما آن زمان عالی بود، بخصوص سانترهای کوتاه و زودهنگامش به تیم کمک می‌کرد اما این کار دیر انجام شد و حریف در ادامه به ایران تسلط پیدا کرد با این حال در نهایت بازی را نباختیم و مساوی شد. بازی با کره سخت است حتی بازی با لبنان در تهران هم دشوار است. زمانی تاکتیک بازی‌ها نهفته بود اما اکنون نیست. به هر حال معتقدم اگر به کی‌روش زمان دهیم و البته خودش هم قبول کند، آن وقت دو، سه سال دیگر حتما کارش نتیجه می‌دهد. خودم اگر قدرت تصمیم گیری اجرایی داشته باشم از کی روش می‌خواهم با جوانان و امیدهای ما کار کند.

رئیس کمیته فنی فدراسیون درباره اینکه کی‌روش فوتبال ایران را از بالا نگاه می‌کند و همین خواسته‌های مربوط به نظارت بر تیم‌های پایه‌ای را به دلیل مرخصی‌های طولانی مدت به تاخیر انداخته گفت: انتظار ما  از کی‌روش چیزی جز هدایت تیم ملی به جام جهانی نیست. اگر تیم به برزیل برود آن وقت صحبت‌های ما شکل دیگری می‌گیرد. آوردن کی‌روش به ایران خیلی کار خوبی بود. ضمن آنکه اطلاع دقیقی از نحوه آوردن کی‌روش و قراردادش که حق مصاحبه داشته یا نداشته یا می تواند چقدر به مرخصی برود ندارم.

* هاشمیان، خاکپور و مربیان ملی در کمیته فنی

محصص در ادامه گفت و گو با تسنیم و در بحث وظیفه کمیته فنی برای بررسی عملکرد سرمربی تیم ملی گفت: ابتدا در مورد این انتقاد که چرا تعداد نفرات کمیته فنی کم است، باید بگویم که دقیقا باید تعداد نفرات کمیته فنی کم باشد. بیشتر نفرات کمیته فنی را مربیان تیم‌های ملی کشور تشکیل می‌دهند. کی‌روش و دستیارانش به همراه علیرضا منصوریان مربی تیم امید عضو این کمیته هستند، سرمربی تیم ملی جوانان که هنوز انتخاب نشده به همراه علی دوستی مهر مربی نوجوانان و قنبرپور مربی نونهالان عضو کمیته فنی هستند و علاوه بر آنها فریدون معینی و هومن افاضلی که او هم مربی تیم ملی بوده نیز در این کمیته عضویت دارند.

وی اضافه کرد: برای این کمیته از دو بازیکن و مربی دیگر هم خواستم که به ما کمک کنند. این دو نفر، وحید هاشمیان و محمد خاکپور هستند. به هر حال این حق را دارم از کسانی که افکارشان به من نزدیک است دعوت به همکاری کنم ضمن آنکه می‌خواهم آنهایی که دور یک میز با کی‌روش می نشینند حرفی برای گفتن داشته و در عرصه های بین المللی با سابقه باشند. ضمن آنکه همه مربیان عزیز و محترم هستند و عدم دعوت از دیگران نشانه خصومت نیست.

رئیس کمیته فنی فدراسیون خاطرنشان کرد: خاکپور و هاشمیان برای کی روش کاملا شناخته شده هستند. کارلوس، خاکپور را از آمریکا و هاشمیان را از  بایرن مونیخ می شناسد. به هر حال کمیته فنی در تمام دنیا سه وظیفه دارد. اول انتخاب است که ما در آن نقشی نداشتیم. دوم حمایت است یعنی آنکه از انتخاب خود حمایت کنیم. مسئله سوم نظارت است. مشکل من این است که در انتخاب که دخیل نبودم اما به هر حال کی‌روش مربی خوب و شایسته‌ای است. ما پیش از این با هم صحبتی کردیم و هیچ مشکلی نداشتیم.

 

محصص ادامه داد: وظیفه کمیته فنی دخالت در کار کی‌روش و تعیین تکلیف برای او نیست بلکه تمام دغدغه‌هایی که وجود دارد و برخی از آنها را شما مطرح کردید به صورت سوال از او خواهیم پرسید اما قبول کنید مربی که اجازه دهد دیگران برایش تصمیم بگیرند دیگر مربی نیست. زمانی دستیار مرحوم حجازی بودم او خیلی به من اطمینان می کرد و نفر اول کنارش روی نیمکت بودم. بعد از رفتن حجازی، سکوموروخوف را آوردند کسی هم جرات نداشت به او حرفی بزند. من از او انتقاد کردم و وقتی  قبول نکرد از استقلال رفتم. بنابراین از کی‌روش این انتظار نیست که به حرف همه گوش کند. او یک مربی صاحب فلسفه است.

وی عنوان کرد: شاید زمان آمدن کی‌روش خوب نبود و اگر زودتر می آمد بسیار بهتر بود. اگر بلافاصله بعد از قطبی این مربی را جذب می‌کردیم، خیلی جلوتر بودیم. اینکه کی‌روش در مسابقات غرب آسیا روی نیمکت تیم ملی ننشست، برای آن بود که بتواند از بالا بازی تیم ملی را ببینند و بازیکنانش را برای بازی‌های سخت پیش رو شناسایی کند.

محصص در پاسخ به این سوال تسنیم که ایران در غرب آسیا هم از بازیکنان جوان استفاده نکرد گفت: به نظرم استفاده از ترکیب بازیکنان جوان و باتجربه مفید بود. نمی توانستیم تیم جوانان یا نوجوانان خود را به این مسابقات ببریم، ضمن آنکه بازی را هم نباختیم.

خبرنگار تسنیم پرسید که کی‌روش در این مدت تناقض رفتاری کم نداشته و همانند تیم ناهمگونی که با خود به غرب آسیا برد، در تعاملات خود هم روزی بوده که در انتقاد مربی چون پرویز مظلومی برای بحث تعطیلی لیگ گفته جواب همکارم را در رسانه نمی‌دهم اما چند ماه بعد در رسانه‌ها علیه افراد مختلف بیانیه داده است که محصص در این‌باره گفت: ابتدا باید سوال کرد که مظلومی چرا چنین انتقادی کرده است؟ مگر در آن مدت فقط تعطیلات برای استقلال بوده است؟ همانطور که گفتم گاس هیدینگ یک سال کی لیگ را تعطیل کرد، چه ایرادی دارد اگر ما هم دو هفته یا یک ماه لیگ را تعطیل کنیم و نتیجه بگیریم.

وی در مورد اینکه خروجی کار هیدینگ چهارمی جهان بوده اما کی‌روش نتیجه خوبی نگرفته تصریح کرد: قبول دارم اما اگر به جام جهانی برویم چه می‌شود؟ نحوه تمامی این گفتمان‌ها تغییر نمی‌کند؟ مسلما پیشرفت 180 درجه‌ای نمی‌کنیم. بی تردید اگر انتقادها سازنده باشد قابل قبول است اما متاسفانه بسیاری از انتقادها شخصی است.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال ادامه داد: در جلسه ای که با کی‌روش داریم به او می‌گویم بزرگترین انتقاد از شما  مسافرت‌های زیاد، تعطیلی لیگ و نتیجه نگرفتن تیم ملی است. به طور قطع او هم پاسخی خواهد داد که یا قانع کننده است یا نیست.

* مشکل، خط حمله تیم ملی است

محصص درباره گل‌های یک شکلی که ایران در دیدار مقابل لبنان، ازبکستان یا یمن دریافت کرده گفت: این درست است اما ببینید ایران در بازی با لبنان چند موقعیت گل را از دست داد، همینطور در سایر دیدارها، اگر مهاجمان ما در گلزنی موفق بودند آن وقت الان بحث ما دیگر این مسائل نبود. تیم ایران در 5 دیدار تنها 2 گل به ثمر رسانده این همان موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.

وی درباره اینکه کی‌روش می‌توانست کار بیشتری روی این ضعف مشهود تیم ملی انجام دهد گفت: این مسئله هم می‌تواند در نشست کمیته فنی با او مطرح شود اما باید یک واقعیت را بپذیریم اینکه ذخیره و منابع بازیکنان کی‌روش هم همین است. دست او برای انتخاب بازیکن تا چه اندازه باز است. اگر بخواهیم با توجه به پتانسیل و موجودی فوتبال ایران از مربیان دیگر فهرست بگیریم واقعا چقدر با این فهرستی که کی‌روش اعلام می‌کند تفاوت دارد؟

محصص ادامه داد: مسلما این ایرادی که به گل های مشابه می‌گیرید را کی‌روش هم به بازیکنان تذکر داده اما او دیگر نمی‌تواند شیوه بازی و مشکلات تکنیکی آنها را هم ریشه‌ای حل کند. باید ایرادهای فوتبال خودمان را هم بپذیریم.

* لاماسیای وطنی

رئیس کمیته فنی فدراسیون در دفاع از موضعش به تسنیم گفت: زندگی نامه مسی را مرور کنید، روزهایی که او در نوجوانی به دلیل بیماری در آستانه دور شدن از فوتبال بود اما استعدادیاب‌های لاماسیا او ار کشف می‌کنند و حتی یکی از شروط قراردادش درمان بیماری‌اش بوده است. به فوتبال خودمان برگردیم که هیچ اثری از وجود آکادمی و تیم‌های پایه‌ای برای پرورش بازیکنانمان نیست. تنها امیدوارم روزی برسد که باشگاه‌ها و استان‌های ما هم مانند لاماسیا هر کدام آکادمی پرورش بازیکن خود را داشته باشند و تنها با قدم گذاشتن در این مسیر می توانیم موفق شویم.

محصص در این باره که کی‌روش گفته کاهش کیفیت بازیکنان پرسپولیس به تیم ملی ضربه زده و صحبت‌های او هم به نوعی تایید حرف های سرمربی تیم ملی است، گفت: این را نمی‌توانم قبول کنم که بگوییم کاهش کیفیت بازیکنان یک تیم به پرسپولیس ضربه زده، شاید حتی این بازیکنان در برخی زمان‌ها بیشتر در خدمت تیم ملی بودند. اگر بازیکنی ایرادی دارد که به تیم ملی ضربه می‌زند، یا نباید دعوت شود یا ایرادش برطرف شود.

رئیس کمیته فنی درباره ایرادهای وارد شده به این کمیته از جمله در سفر بودن‌های مداوم خودش، ایراد احتمالی به خارج از کشور بودن هاشمیان و حضور افاضلی که مربی تیم لیگ یکی است گفت: کمیته فنی یک کمیته کارمندی نیست که ما هر روز بخواهیم سر کار حاضر شویم و کارت بزنیم. ما کارمند نیستیم. سه وظیفه کمیته فنی یعنی انتخاب، حمایت و نظارت را بیان کردم که هیچکدام از آنها نیازمند حضور تمام وقت نیست. همانطور که گفتم طبیعی است از افراد همفکر خود استفاده کنم.

وی افزود: می‌توانستیم مربیان زیادی را به این کمیته دعوت کنیم و دور میز بنشینیم اما هرکدام نظر خودشان را داشتند و دیگر کمیته کارایی خود را از دست می‌داد. همانطور که گفتم قرار نیست بنشینیم برای کی‌روش تعیین تکلیف کنیم یا ایراد بگیریم.

 

محصص درباره دعوت نکردن از افرادی چون مجید جلالی به این کمیته هم گفت: با جلالی یکبار تلفنی صحبت کردم اما بعد از آن دیگر او پاسخ تماسم را نداد.

رئیس کمیته فنی فدراسیون درباره اینکه کی‌روش تصمیم گرفت تا در مقطعی سرپرست تیم ملی را کنار بگذارد، گفت: تا جایی که می‌دانم ترابیان خودش تصمیم گرفت از تیم ملی جدا شود چراکه باید ابتدا این سمت را تعریف کنیم. وظیفه سرپرست این نیست که بلیت بازیکنان را دست بگیرد و میان فرودگاه بایستد.

محصص در این مورد که کی‌روش خواهان کنار گذاشتن ترابیان بوده و اینکه اکنون حضور سرپرست به سود تیم ملی خواهد بود تصریح کرد: در آن زمان کمیته آموزش بودم و اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. این را هم باید از کی‌روش سوال کنیم که آیا او خودش مخالف حضور سرپرست بوده یا نه. با این حال معتقدم حضور سرپرست نیازمند تعریف ساختاری است. سرپرست تیم ملی باید یک چهره معتبر و صاحب نام فوتبال کشور باشد. دقت کنید در تیم ملی آلمان اولیور بیرهوف مدیر تیم ملی است و سرپرست در واقع همان مدیر تیم است. بنابراین باید وظایف او هم مطابق با شخصیتش تعریف شود و برای انجام کارهایش نیروهایی را بعنوان زیر دست داشته باشد تا شأن خود پایین نیاید.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد مهاجرت معکوس لژیونرهای فوتبالی و اینکه فوتبال ایران بجای صادرات بازیکن تبدیل به وارد کننده بازیکنان ایرانی - اروپایی شده اظهار داشت: اگر به جام جهانی 2010 صعود می‎کردیم قطعا شرایط متفاوتی را شاهد بودیم و از میان آن بازیکنان لژیونرهایی را در اروپا داشتیم اما باید به این نکته هم توجه داشت که در فوتبال اروپا بازیکنان دو رگه زیادی هستند ولی این گونه نبوده که همه آنها دعوت شوند بلکه با توجه به نیازهای تیم ملی کی‌روش از این راه کمبودهای خود را جبران کرده است. به هر حال همین که رفتن بازیکنان ایرانی به لیگ‌های عربی که جز ضرر نتیجه‌ای نداشت، کمتر شده خودش نکته مثبتی است.

محصص افزود: باید بپذیریم که نیازمند تقویت ذخایر فوتبالی خود هستیم و باید کارهای اصولی در تیم‌های پایه‌ای و اکادمی باشگاه‌ها آغاز کنیم. دو سال پیش زمانی که با فریدون معینی برای دیدن جام جهانی زیر 20 سال به کانادا رفته بودیم، توجه ما به میروسلاو سوکاپ سرمربی تیم جوانان جمهوری چک جلب شد. تلاش زیادی هم داشتیم که این مربی را به ایران بیاوریم تا در تیم جوانان یا امید ایران کار کند. بی‌تردید حضور او می‌توانست منجر به تحول در فوتبال پایه‌ای ما شود اما متاسفانه این مربی قبول نکرد به ایران بیاید و در نهایت به مصر رفت.

* دلالان ژوزه را به پرسپولیس معرفی کردند

 محصص در مورد عملکرد مانوئل ژوزه سرمربی تیم پرسپولیس به تسنیم گفت: اگر به شرایط مصر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این کشور تا چه اندازه دستخوش بحران و جنجال است و واقعا سوالم این است که چگونه مسئولان باشگاه پرسپولیس به دنبال مربی رفتند که در آن شرایط جنجالی کار کرده است. مصر بازیکنی در فوتبال اروپا ندارد و با وجود قدرت در قاره آفریفا در فوتبال جهان جایگاهی ندارد.

وی افزود: زمانی که برای یک دوره مسابقات به مصر رفته بودم حتی در هتل ما محافظ مسلح وجود داشت. اینکه مسئولان پرسپولیس به دنبال جذب یک مربی صاحب نام به دنبال یک مربی شاغل در کشور مصر رفته‌اند جای تعجب دارد.

رئیس پیشین کمیته اموزش فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ژوزه با انگیزه‌های مادی به ایران آمد. سوالم این است چه ایرادی دارد که مدیران و تصمیم گیران باشگاه پرسپولیس و حتی سایر باشگاه‌های ما در چنین زمان‌هایی با کمیته آموزش فدراسیون فوتبال تماس و برای انتخاب مربی و رزومه گزینه مورد نظرشان مشورت بگیرند.

محصص گفت: دلالان دشمنان فوتبال ما هستند و باید از آنها دوری کنیم. به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تلاش‌ها و اقدامات مثبت رویانیان در باشگاه پرسپولیس شد اما باید دید مشاوران فوتبالی یا غیر فوتبالی او در این زمینه از چه کسانی مشورت گرفتند. تصور می‌کنم برای جذب ژوزه به جای مشورت با کمیته آموزش به نظر دلالان توجه شد و آنها ژوزه را معرفی کردند.

گفت‌وگو از: میلاد حجت الاسلامی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
3 استان هستن تا به بازیکنای محلیشون توجه نشه فوتبال ما همینه.
1- خوزستان (تکنیک ناب )
2- شمال کشور ( قدرت بدنی)
3- آذربایجان ( تعصب )
هر کدام از 3 گزینه های فوق نفاط ضعف دارن که با یک مربی کاربلد کاملا تبدیل به موفقیت میشه نمونه امسال فرکی هست.
اما فوتبال ایران منحصرا در حال حاضر اسیر باندبازی و مسائل غیر فوتبالی شده. نمونه اش متاسفانه پرسپولیس هست که با مسائل پشت پرده کاملا به حاشیه کشیده شده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها