وی که اخیراً از معاونت جامعه مدرسین کنارهگیری کرده است با حضور در خبرگزاری فارس در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگاران سرویس احزاب خبرگزاری به سئوالاتی درباره اصلح واقعی، گفتمان انتخابات آتی،احتمال رد صلاحیت نامزد طلایی جریان انحرافی،ائتلاف و... پاسخ داده است.
*متن کامل این گفتوگو به شرح زیر است:
فارس: باتوجه به هشدارهای برخی سیاسیون آیا احتمال میدهید در سال 92 با فتنهای همانند سال 88 روبهرو شویم؟
آیتالله کعبی: برنامه فتنه خیلی تمهیدات داشت شاید 22 سال روی آن کار کردند که به فتنه 88 منجر شد و اگر ما به گذشته برگردیم، میبینیم استراتژی دشمنان در فتنه 88 مقابله با رهبری و تئوری ولایت فقیه هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ مصداقی و به نام دموکراسی فزاینده و دموکراسی لیبرال است.
طرحی که داشتند این است که یک ولایت فقیه تشریفاتی وجود داشته باشد، تا در واقع اصلاحات آمریکایی را در قالب فتنه پیش ببرند که مردم هم به موقع شناختند و به خوبی مقابله کرده و برای خنثی کردن برنامههای دشمنان در صحنه حاضر شدند.
فارس: یعنی استراتژی آینده فتنهگران چیست؟
آیتالله کعبی: در آینده نیز همین وضعیت است؛ یعنی استراتژی مشترک فتنه، انحراف، تجدیدنظرطلبان، معاندان اسلام و انقلاب تضعیف رهبری و ولی فقیه و نگاه تشریفاتی به مساله ولایت و رهبری است و به دنبال اتحاد هستند اگر دشمنان و بدخواهان نظام فتنه گری کنند مردم 9دی دیگری خواهند آفرید. (و ان عدتم عدنا)
فارس: منظورتان از تولد 9 دی دیگری چیست؟
آیتالله کعبی: حماسه 9 دی خون تازهای در رگهای انقلاب دمید و در یک کلمه باید گفت در فتنه 88 اگر دشمنان اسلام، قرآن، معاندان و بدخواهان همه ظرفیتهای خود را برای مقابله با نظام و ملت و در راس آنها مقابله با رهبری به کار گرفتند در مقابل ملت انقلابی و بصیر در برابر اردوکشی خیابانی تمام قد به صحنه آمدند. مردم در 9 دی همه توطئههای دشمن را از بین بردند 9 دی نزد ملت ایران به عنوان روز بصیرت و روز حضور انقلابی ملت ایران در دفاع آرمانها و ارزشها شناخته شده و یادآوری و احیای 9 دی و زنده کردن خاطرات باعث دمیده شدن نفس تازهای در روح انقلاب اسلامی میشود.
*استراتژی دشمن در فتنه جدید
فارس: یعنی روحانیتستیزی فتنهای است که میتواند در سال 92 بروز پیدا کند؟
آیتالله کعبی: استراتژی ضدانقلاب، فتنهگران و بدخواهان در انتخابات آینده با عنوان «فتنه جدید» همین است که توپخانه جنگ رسانهای خود را در مقابل رهبری قرار دهند؛ چراکه الان رهبری نماد اقتدار، معنویت و حضور بیدار ملت در صحنه دفاع از اسلام، ارزشهای اسلامی، تداوم راه امام(ره) و شهداست؛ اینها به این تحلیل رسیدهاند تا زمانی که رهبری هستند همه نقشه هایشان شکست میخورد.
فتنه 88 باورها و ارزشهای دینی و حضور اسلام اصیل در صحنه را نشانه گرفته بود، اما تجلی این حضور در صحنه، حضور رهبری و میدانداری حضرت آقا بود؛ اینها البته شکست خوردند و دیدند پیوند امامت و امت ناگسستنی است و 9 دی تجلی این پیوند عمیق امت و امامت بود.
اینها با استفاده از تجربههای فتنه 88 و برنامهریزیها و طراحیها خود را آماده میکنند و احساس میشود نقطه کانونی، اتحاد ضدانقلاب، فتنهگران و منحرفان، سکولاریزها، اهل بدعت و گمراهی و اقدام برعلیه ولایت، امامت و رهبری نظام انقلاب اسلامی است.
فارس: به نظر شما فتنهگران همانند سال 88 جدا از بحث توهین و تخریب شخصیتها قصد اعتبار زدایی از نهادهای همچون شورای نگهبان را دارند؟
آیتالله کعبی: فتنهگران تلاش میکنند شخصیتها و نهادهای پشتیبان رهبری را تخریب و از نظام و رهبری اعتبار زدایی کنند.
تخریب سپاه، بسیج، روحانیت، شورای نگهبان و نهادهای اصیلی که حافظ اسلامیت، جمهوریت و ضمانت اجرای شور و نشاط مردم در صحنه است، به خاطر اعتبار زدایی از نظام ورهبری است.
دشمن تلاش میکند در سطح بدنه مردم ناامیدی، التهاب و تنش ایجاد کنند، یک فضای ناامیدی ترسیم شود مبنی بر اینکه مسئولان نظام نمیتوانند مشکلات مردم را حل کنند و مشکلات رو به تزاید است واین محور دشمن در انتخابات آینده است.
*5 کلیدواژه مهم در انتخابات ریاستجمهوری آینده
فارس: از دیدگاه شما کلید واژههای گفتمان انتخابات92 چه موضوعاتی میتواند باشد؟
آیتالله کعبی: در انتخابات آینده، 5 کلیدواژه، کلیدواژههای گفتمانی انتخابات آینده برای نیروهای فکری و ارزشی است؛ اول پیشرفت اسلامی، دوم حضور مردم در صحنه؛ سوم آرامش؛ چهارم عزت و پنجم ولایت.
درباره پیشرفت اسلامی باید گفت ما در دهه چهارم انقلاب به سر میبریم و انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار بوده و باید پیشرونده باشد؛ در واقع ما را یک قدم به جلو ببرد، از این رو همانگونه که رهبری فرمودند توقف ممنوع، محافظهکاری ممنوع، ما باید دنبال گفتمان پیشگام و پیشرونده که پیشرفت انقلاب اسلامی را در عرصههای اسلامی، ارزشی، انقلابی، اخلاقی، بینالمللی، تولید، کار، سازندگی حقیقی، شکوفایی، رشد در عرصههای گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی پیش ببرد یعنی گفتمان پیشبرنده نه گفتمان متوقفکننده.
کلیدواژهی دوم حضور مردم در صحنه؛ گفتمان انتخابات آینده باید گفتمانی باشد که حضور مردم در صحنه را پیش ببرد، و پیوند ملت و نظام را مستحکمتر کند؛ در فتنه آینده، برنامهریزی دشمن، بر تضعیف پیوند عمیق امت و امامت متمرکز شده است؛ ما باید دنبال گفتمانی باشیم که سطح رضایتمندی عمومی از نظام را بالا ببرد، این حرف پایهای است چون در مقابل ممکن است گفتمانهایی مطرح شود که به مساله رضایتمندی، اعتماد و مردمداری توجه نشود در اینجا باید دنبال گفتمانهایی باشیم که مردم را با نشاط به صحنه آورده تا شاهد مشارکتی فعال باشیم.
کلیدواژه سوم آرامش است؛ دشمن به دنبال بیثباتی و اغتشاش است ما باید به هوش باشیم همه فعالان انتخاباتی آرامش را به جای بیثباتی به جامعه بیاورند؛ از جمله مسائلی که باعث تشویش اذهان عمومی مردم میشود، دامن زدن به اختلافات، تهییج احساسات عمومی است و این یک مدیریت رسانهای ویژه میخواهد تا آرامش در جامعه ایجاد شود.
محور چهارم هم گفتمان عزت است؛ ما در یک وضعیتی هستیم که در حال حاضر انقلاب به یک قدرت منطقهای، بینالمللی تبدیل شده است در عصر حاضر جهان به سمت افول آمریکا و شکست صهیونیزم در حال حرکت است و به لطف الهی انقلاب اسلامی با گفتمان مقاومت و استکبار ستیزی به گفتمان غالب در عرصه بین الملل تبدیل شده است اما عدهای در مقابل دوست دارند بگویند این گفتمان مقاومت، گفتمان پیشبرندهای نیست و باید سازش با آمریکا و امثال آن داشته باشیم.
کلیدواژهی پنجم ولایت است؛ منظور از ولایت این است که باید بدانیم مشروعیت نظام به ولایت فقیه است؛ قوای سهگانه، همه ارکان و دستگاههای گوناگون مشروعیت خود را از ولیفقیه میگیرند؛ ولایت نقطه عزت، اقتدار، امید و نقطه اجرای اسلام در صحنه زندگی است؛ از این رو تدابیر و سیاستهای کلی رهبری در انتخابات باید اجرا شود؛ یک عده دوست دارند در مقابل، یا ادبیات حاکمیت دوگانه یا ادبیاتهای دیگر، گفتمان موازی ولایت ایجاد کنند که ما باید به هوش باشیم.
فارس: داوطلبان انتخابات جدا از گفتمان چه ویژگی باید داشته باشند؟
آیتالله کعبی: کسی که سکان اداره دستگاه اجرایی کشور را میخواهد به دست بگیرد باید این ویژگیها را داشته باشد؛ اول اینکه سطح معرفت بالای دینی، یعنی اسلامشناسی بدون شائبه التقاط و انحراف، داشته باشد.
فارس: منظور شما از اسلام التقاطی چیست؟
آیتالله کعبی: تِز اسلام منهای روحانیت، یک اسلام التقاطی است که قبل از انقلاب یک عده مطرح میکردند، بعد از انقلاب نیز در قالب گروههای گوناگون مطرح شد و آنها به تدریج به گروهک ضدانقلاب تبدیل شدند.
بعد هم میبینیم یک عده به شکل دیگری، تلاش کردند ارتباط عاطفی و تشریفاتی با روحانیت برقرار و بعد کار خودشان را بکنند همانگونه که امام راحل فرمودند «کشور بدون روحانیت مانند کشور بدون طبیب است» از این رو ما باید دنبال کسی باشیم که به اجتهاد، نقش اجتهاد و در شناخت ابعاد و آفاق اسلام معتقد باشد همچنین در بعد معارف اسلامی، مسائل جهانبینی، حوزه فلسفه ارزشها، فلسفه حقوق، سیاست و انسانشناسی اسلامی اهل نظر باشد چراکه مبانی فکری و اعتقادی در اداره کشور در سطح دستگاه اجرایی بسیار حائز اهمیت است.
فارس: چه ویژگی دیگری باید داشته باشد؟
آیتالله کعبی: ویژگی دیگر این است که، باید سطح بالای تحلیل سیاسی و اجتماعی داشته باشد؛ اشراف به اوضاع داخلی و مسائل منطقه، بینالملل داشته باشد به گونهای که برای وی جریانسازی و خط سازی نکنند بلکه بتواند راه را بشناسد و جریانهای سیاسی را تحلیل کند و به اینکه انقلاب اسلامی الان در چه مرحلهای است و الان به کجا میخواهد برود؟ اشراف داشته باشد؛ از این رو شخصیتی که فقط صنفی یا بخشی فکر کند، کافی نیست.
فارس: این طور که گفتید یعنی یک روحانی باید رئیسجمهور شود؟
آیتالله کعبی: خیر، من نگفتم روحانی باشد؛ انسانهای تحصیلکردهای هستند که در این حد تسلط دارند.
فارس: به نظر شما همین موارد کافی است؟
آیتالله کعبی: خیر؛ ویژگی سوم که مهم است سطح توانمندی بالای اجرایی است و اینکه بتواند کشور را اداره و از لحاظ اجرایی تخصص داشته باشد.
ویژگی چهارم هم اینکه از لحاظ بکارگیری ظرفیتهای کشور در عبور از مشکلات و بحرانهایی که ممکن است پیش آید، توانمند باشد.
ویژگی پنجم این است که باید وجودش عامل انسجام، همگرایی و استفاده از ظرفیتهای آحاد ملت باشد و متعلق به یک گروه و حزب خاص نبوده بلکه متعلق به همه ملت باشد.
ویژگی ششمی که حائز اهمیت است، داشتن روحیه جهادی و انقلابی است به این معنا که محافظهکار و ایستا نباشد و با اخلاص و روحیه جهادی کار را پیش ببرد؛ ویژگی هفتم، اینکه برای اجرایی کردن تدابیر رهبری، تلاش کند نه اینکه تدبیر در مقابل تدبیر رهبری ایجاد نماید و ویژگی هشتم، اینکه ضمن برخورداری از تجربه، نشاط، شادابی و جوانی داشته باشد.
*از شخصمحوری به سوی برنامه و تیممحوری حرکت کنیم
فارس: منظورتان از لحاظ سنی است؟
آیتالله کعبی: نشاط، شادابی، جوانی و تحرک لازم را در حد ریاست جمهوری داشته باشد و ویژگی بعدی باید بتواند نشاط را به سطح جامعه تزریق کند؛ علاوه بر همهی اینها تیم داشته باشد نه شخص؛ باید از شخصمحوری به سمت تیممحوری حرکت کنیم و برنامه هم داشته باشیم یعنی گفتمان، برنامه، تیم این هم جزو شاخصها باشد.
فارس: در حال حاضر نیز گفته میشود کسانی که میخواهند نامزد شوند کابینهی خودشان را معرفی کنند؟ فکر نمیکنید این ویژگیها سخت و به گونهای آرمانی نیست؟
آیتالله کعبی: این بحث سختی هست اما آرمانی نبوده و واقعی است؛ ما معتقدیم باید دنبال اصلح باشیم و اصلح باید این ویژگیها را داشته باشد؛ از این رو باید تلاش کنیم از قالبهای محدود درآمده و چنین اصلحی را پیدا کنیم.
اصلح واقعی دست یافتی است و تجربه هم همین را میگوید، مردم اگر احیاناً احساس کنند نخبگان و فعالان سیاسی دنبال برنامههای خود باشند و گروهگرایی و حزبگرایی صورت میگیرد، ممکن است از نخبگان و خواص عبور و خود یک جریان کشوری درست کنند چراکه تجربه گذشته این مسئله را ثابت کرده است از این رو همه باید دنبال اصلح واقعی باشند.
فارس: منظورتان از گذشته، چه زمانی است؟
آیتالله کعبی: در دورههای گذشته معمولاً نخبگان سیاسی طراحیهای انتخاباتی داشتند اما مردم راه خود را رفتهاند.
فارس: با توجه به مصادیقی که مطرح کردید از بین افرادی که شائبه نامزدیشان مطرح است، فردی هست که این ویژگی را داشته باشد؟
آیتالله کعبی: باید در جستجوی این ویژگیها در مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی باشیم؛ قطعاً نیروهای ارزشی و انقلابی یک وجوهات مشترک زیادی دارند که میتوانند در مقابل جریان فتنه، انحراف، تجدیدنظرطلبان، سکولارها و کسانی که دنبال الگوهای دیگر هستند، متحد شوند.
فارس: یعنی باید ائتلاف صورت بگیرد؟
آیتالله کعبی: تلاشی که برای ائتلاف صورت میگیرد، باید تلاش جامعی باشد نه تلاش محدود و ناقص؛ این نگرانی وجود دارد که مجموع اصولگرایان با فرآیندی که دارند طی میکنند و با توجه به تجربه انتخابات مجلس نهم به چند قطب تبدیل شوند و این چند قطب شدن مطلوب نیست؛ در انتخابات مجلس نهم، یک جبهه متحد اصولگرایی با سه ضلع و دو زاویه وجود داشت؛ سه ضلع پایداری، ایثارگران، رهپویان و جبهه پیروان خط امام و رهبری و دو زاویه که یکی در مجلس فعلی تبدیل شد به رهروان ولایت و زاویه دیگر مجموعه شهرداری تهران؛ که آن زمان به اتحاد مطلوب نرسیدند.
*ائتلاف با بازی احزاب محقق نمیشود
فارس: چه عاملی را عدم تحقق ائتلاف میدانید؟
توقع و مطالبات نیروهای ارزشی از جریانهای اصولگرا این است که به فکر انتخاب اصلح واقعی باشند حتی اگر در مجموعه خودشان نباشد؛ باید حلقه ائتلاف را بزرگتر ببینیم چراکه حلقه ائتلاف با بازی احزاب محقق نمیشود.
فارس: با توجه به ائتلاف سهگانهای که اخیراً شکل گرفته پیشنهاد خاصی به این گروه دارید؟
آیتالله کعبی: من پیشنهاد خاصی ندارم؛ به طور کلی از ائتلاف فراگیر همه اصولگرایان استقبال میکنم و باید با هم گفتوگو کنند، اگرچه ائتلاف سخت است، اما تلاش برای ائتلاف مطلوب است.
فارس: باتوجه به سابقهای که شما در شورای نگهبان به عنوان یک عضو حقوقی این مجموعه داشتید آیا از نظر حقوقی شورای نگهبان میتواند کسانی را که در جریان فتنه بودند رد صلاحیت کند؟ و آیا موضوع رد صلاحیت نامزد طلایی جریان انحرافی که اخیراً از سوی برخی افراد مطرح میشود از نظر حقوقی صحت دارد؟
آیتالله کعبی: در انتخابات، قانون انتخابات حاکم است و شورای نگهبان به جناح، گروه نگاه نمیکند بلکه به پرونده انتخاباتی شخص نامزد توجه دارد و تلاش میکند شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی را لحاظ بکند. و طبق مستندات و مدارک نظر می دهد.
فارس: امکانش هست شفافتر مطرح کنید؟
آیتالله کعبی: خوب شد که ماده 35 قانون اصلاح انتخابات حذف شد چراکه برخلاف بند 9 اصل 110 و اصل 115 قانون اساسی است و در حال حاضر نیز شورای نگهبان میخواهد شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی را شفافتر کند.
فارس: لطفاً در این باره بیشتر توضیح دهید؟
آیتالله کعبی: رئیسجمهور باید از بین رجال مذهبی ـ سیاسی و ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر، مدبّر، دارای حسن سابقه، امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور باشد؛ شورای نگهبان در تلاش است این شرایط را به شکل مبسوط تر در قالب یک آییننامه اجرایی و نظامنامه داخلی درآورده و به یک رویه تبدیل کند.
قطعاً هر چقدر قانون شفافتر و گویاتر باشد اجرای قانون راحتتر خواهد بود و همین اتفاق خواهد افتاد، کسانی که تابلودار آمدند و در صف دشمنان نظام و اسلام و انقلاب و در مقابل ملت ایران ایستادند و تا الان هم از افسانه تقلب صحبت میکنند قطعاً شرایط اولیه مندرج در قانون اساسی را ندارند و نباید توقع تایید صلاحیت داشته باشند.
فارس: ساکتین فتنه و جریان انحرافی چطور؟ این افراد شامل این قانون میشوند؟ از نظر حقوقی تایید میشوند یا خیر؟
آیتالله کعبی: بستگی به پرونده انتخاباتیشان دارد؛ بالاخره تلاش میشود اصل 115 مورد توجه قرار گیرد؛ خود اعضای شورای نگهبان به وقتش تصمیم میگیرند. و قطعاً کسانی که در روند فتنه به فتنه گران کمک کردند باید پاسخگو باشند و شورای نگهبان نیز طبق مستندات قانونی اقدام خواهد کرد.
فارس: بالاخره از نظر حقوقی فردی که بحثهایی درباره مکتب ایرانی مطرح میکند تائید میشود یا خیر ؟
آیتالله کعبی: به وقتش معلوم میشود؛ که چه کسانی تایید یا رد صلاحیت میشوند.
فارس: برخی مدعی هستند نظام هرکسی را دوست دارد مطرح میکند و انتخاباتها به طور مهندسی برگزار میشود؟ پاسخی به این شبهه دارید؟
آیتالله کعبی: اگر انتخاباتها در ایران مهندسی شده است، پس مجلس ششم از کجا آمد؟ آیا مهندسی انتخابات در مجلس ششم را هم میپذیرند؟ این افراد عدم اقبال عمومی مردم به خود را مهندسی انتخابات میدانند؟ در انتخاباتهای گذشته همانند مجلس هفتم و هشتم و نهم به آقایان میدان داده شد؛ چرا نتوانستند رای بیاورند؟
فارس: نظرتان درباره ائتلاف اصولگرایان برای ورود به انتخابات چیست؟
آیتالله کعبی: پیشنهاد میکنم همان وضعی که در انتخابات مجلس نهم، به سرانجام نرسید و همه تلاش کردند وحدت اتفاق بیفتد خوب است صورت بگیرید؛ ائتلاف یک امر مطلوبی است و تلاش برای ائتلاف باعث ایجاد امید میشود؛ باید به این دو آسیب توجه داشت؛ تشتت، در مجموعه اصولگرایی بد است و ائتلاف نباید در یک دایره تنگی صورت بگیرد، باید دایره ائتلاف را گستردهتر کنیم؛ دوم اینکه تشکیلات، گروهها و جریانهای اصولگرا باید نسبت خود را با روحانیت شفافتر و واضحتر کنند و بگویند از روحانیت چه چیزی را میخواهند، اینکه در حد موعظه و ارشاد باشد یا پای مبانی فکری و خطوط شرعی هم ایستادند. که در این راستا باید برای فراگیر بودن روحانیت و جنبهی پدری داشتن روحانیت تلاش شود و تشکلهای متعلق به روحانیت، نیروهای ارزشی و اصولگرا احساس کنند روحانیت متعلق به همه است نه به یک مجموعه خاص.
فارس: برنامههای جامعه مدرسین برای انتخابات به چه شکلی است؟
آیتالله کعبی: جامعه مدرسین، یک تشکیلات علمی و حوزوی است که در سنگرهای دفاع از نظام اسلامی هم فعال است و یک نهاد دیرپا، ریشهدار و عمیق حوزوی است. حزب، تشکیلات و گروه سیاسی نیست و نباید انتظار کارکرد حزبی از جامعه مدرسین را داشت اما تلاش میکند به وظیفهاش عمل کند که از جمله آن راهنمایی متدیّنین است؛ طبعاً گروهها و جریانهای متفاوت دوست دارند که با جامعه مدرسین مرتبط شوند.
*جامعه مدرسین برای ورود مصداقی تصمیم خاصی نگرفته است
گروهها و جریانات نقطهنظراتشان را به جامعه مدرسین منتقل میکنند و جامعه مدرسین نیز تلاش میکند ضمن دیدهبانی نسبت به مسائل انتخابات متدینین را راهنمایی و ارشاد کند؛ جامعه مدرسین هنوز نسبت به ورود مصداقی تصمیم خاصی نگرفته است اما قطعاً از ائتلاف اصولگرایان دفاع میکند منتها ائتلاف اصولگرایان را نباید محدود به یک دایره تنگ ببینیم.
فارس: باتوجه به ویژگیهایی که در مورد بحث انتخابات مطرح کردید فکر میکنید روحانیت، مخصوصاً بزرگانی مثل آیتالله مهدوی کنی، آیتالله یزدی و آیتالله مصباح میتوانند در این زمینه به مردم کمک کنند؟
آیتالله کعبی: بالاخره روحانیت دارای ظرفیت اجتماعی عظیمی است؛ و هم مردم به روحانیت اعتقاد دارند؛ منتها روحانیت با تشتت نمیتواند به نتیجه برسد و راهنمای خوبی برای مردم باشد؛ البته روحانیت هم باید به شکلی عمل کنند که گروهها و جریانها از روحانیت تبعیت کنند نه اینکه روحانیت دنباله رو گروهها و جریانها باشد؛ جریانها باید دنبال هدایت توسط روحانیت باشد نه یک حضور تشریفاتی که برنامههای حزبی خودشان را پیش ببرند.
فارس: آیا این موضوع آسیبهایی را هم در پیش دارد؟
آیتالله کعبی: در رابطه با بهره مندی از ظرفیت عظیم اجتماعی روحانیت و راهنمایی متدینین دو آسیب عمده وجود دارد؛ آسیب اول، تشتت و وحدت رویه نداشتن و آسیب دوم اینکه به جای تاثیرگذاری، تاثیرپذیری داشته باشند اگر این دو آسیب حل شود؛ ظرفیت عظیم اجتماعی روحانیت مورد اقبال افکار عمومی جامعه و متدیّنین واقع خواهد شد و این تلاشهایی هم که برای وحدت در مجموعه روحانیت است، شاید ناشی از همین باشد.
فارس: درباره جایگاه روحانیت در انتخابات بیشتر توضیح دهید؟
آیتالله کعبی: در مورد جایگاه روحانیت در انتخابات، باید به این حرکتی که در جبههی پایداری شکل گرفته و در کنار خود نهادی به عنوان نظارت فقها قرار دادهاند اشاره کرد که دو شخصیت روحانی طراز اول یعنی حضرت علامه آیتالله مصباحیزدی و حضرت آیتالله خوشوقت، هستند؛ این جبهه گفتند ما میخواهیم دنبال این باشیم که نهادی مثل شورای نگهبان باشد که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد؛ جبهه پایداری به دنبال این بود و آیتالله مصباح هم پذیرفتند؛ شورای نظارت فقهی یک نشانه خوب در کارهای تشکیلاتی و فعالیت سیاسی است به این معنا که هر چه این دو روحانی در مسائل کلی و اسلامی بگویند مورد قبول ماست و با مخالفت آنها تعهد اخلاقی و شرعی داریم که عمل نکنیم که این خود یک نقطه اعتماد است.
فارس: آیا شما ارتباط تشکیلاتی با جبهه پایداری دارید؟
آیتالله کعبی: بنده عضو جبهه پایداری نیستم و ارتباط تشکیلاتی با جبهه پایداری ندارم و فکر میکنم آیتالله مصباح هم اعم از جبههی پایداری است اما این حرکت جبهه پایداری به عنوان یک حرکت مطلوب تئوریک در عرصه ارتباط تشکیلات اسلامی با روحانیت باید مورد توجه سایر گروههای اصولگرا باشد.
فارس: یعنی دیگر گروههای سیاسی اصولگرا باید چنین روندی را در پیش بگیرند؟
آیتالله کعبی: اگر گروههایی باشند که بخواهند با جامعهی مدرسین یا جامعه روحانیت مبارز مرتبط شوند ارتباطشان را باید در این حد شفاف کنند و بگویند که آیا به نصیحت جامعتین احتیاج دارند و در وقت مبادا عمل میکنند یا اینکه نه در وقت عمل به تشخیص خود اقدام میکنند، باید مشخص شود نشانههای این عمل و ضمانت اجرای توجه به هدایت و ارشاد روحانیت از لحاظ ساختار تشکیلاتی گروههای اصولگرا چیست؟ این باید شفاف و روشن شود. همان گونه که جبهه پایداری در اساسنامه خودشان به شکل شفاف آورده است.
فارس: عدم توجه به نصایح جامعتین آیا برای اصولگرایان عوارضی هم دارد؟
آیتالله کعبی: آیتالله راستی کاشانی یک زمانی نماینده حضرت امام(ره) در سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی، بودند؛ اعضای این سازمان دو گروه شدند، یک گروه گفتند ایشان در حد نماز جماعت و نصیحت و ارشاد باید فعالیت داشته باشد؛یک عده هم گفتند نماینده ولی فقیه برای ما حجت شرعی است؛ به هر جهت آن جریانی که صرفاً به ارشاد و نصیحت بسنده کرده بودند در نهایت با فاصله گرفتن از حجت شرعی با جریانهای معاند و بدخواه نظام یکی شدند و سر از التقاط فکری درآوردند؛ این یک بحث خیلی ریشهای است؛ ارتباط جریانهای اصولگرا با روحانیت باید به شکل شفاف باشد که روحانیت بتواند مبانی فکری و تئوریهای دینی و خطوط قرمز شرعی را برای جریانهای اصولگرا مشخص کنند و آنها موظف شوند به آنها عمل کنند؛ آن زمان بزرگان روحانیت میتوانند یک نوع حرکت تشکیلاتی اسلامی و فعالیت اجتماعی سیاسی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر، تعاون، برَ ، تقوا و تواصی به حق و صبر و وحدت بر مدار ولایت و سایر قواعد و اصول اسلامی وضوابط شرعی سازماندهی کنند؛ آن موقع تشکیلات، اسلامی میشود. همانی که شهید بهشتی(ره) میفرمودند «حزب معبد است و مثل مسجد میماند و قدرت میشود برای خدمت» که سطح اعتماد متدینین هم به این تشکلات بیشتر خواهد شد.
فارس: آیا ضامن اجرایی پایداری فقط اساسنامه است؟
آیتالله کعبی: بله اساسنامه است.
فارس: باتوجه به رابطه کاری و نزدیک شما به آیتالله مصباح به نظر شما چرا برخی تخریب وی را در دستور کار دارند؟
آیتالله کعبی: شخصیت آیتالله مصباح یک نعمت بزرگ برای حوزههای علمیه، دانشگاهیان و نیروهای متدین، ارزشی و انقلابی کشور است؛ معمولاً ضدانقلاب، جریانهای منحرف، التقاطی و اهل بدعت به دلیل اینکه از نظام بیزار هستند، سعی میکنند همه جریانهای پشتیان نظام را به شکلی بزنند و استراتژی پایهایشان اتحاد علیه نظام و رهبری است؛ از این رو تلاش میکنند کسانی را که بیشتر در صحنه هستند، بیشتر تخریب کنند؛ علامه آیتالله مصباحیزدی علیرغم جایگاه والای علمیشان در بعد فلسفه و معارف اسلامی و سابقه دیرینهای که در انقلاب و نظام دارند، تمامقد و با تمام وجود آمده است در صحنه دفاع از اسلام و نظام و خود را شاگرد و سرباز ولایت معرفی میکند از این رو بیشتر مورد تخریب و هجمه واقع میشود اما آنها نتیجه معکوس میگیرند.
فارس: لطفاً توضیح مختصری درباره موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ارائه کنید؟
آیتالله کعبی: موسسه امام خمینی (ره) مثابه شجره طیبهای است که ریشه دوانده و آثار و برکات خوبی در سطح کشور دارد.
این موسسه به ریاست آیتالله مصباح، نماد وحدت حوزه و دانشگاه است که 15 رشته تخصصی و علوم اسلامی دارد و رشتههای مختلف تحقیق و پژوهشهای زیادی در بعد اسلامی در آنجا صورت گرفته است؛ بنده هم افتخار میکنم که عضو هیئت علمی این موسسه مبارک و مقدس هستم؛ این موسسه نماد وحدت حوزه و دانشگاه است و شخصیت آیتالله مصباح یک نعمت بزرگ برای حوزههای علمیه، دانشگاهیان و نیروهای متدین، ارزشی و انقلابی کشور است؛ امیدواریم ما شاکر این نعمت باشیم.
فارس: به عنوان عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی در مورد فعالیتهای اساتید و محققان این موسسه هم توضیحی بدهید؟
آیتالله کعبی: موسسه امام خمینی (ره)، جریان فکری و معرفتی اصیل دینی را بر پایه تعالیم و معارف اصیل اسلامی نمایندگی میکند؛ یکی از تبلورها و نتایج عملی موسسه امام خمینی را باید در طرح ولایت جستجو کرد و مجموعههایی که در طرح ولایت رشد و شکوفایی پیدا کردند یا در دورههای تابستانی بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و این همه نیروهای روحانی متعهد انقلابی که در نهاد رهبری در دانشگاهها و در سطح کشور فعالیت میکنند همچنین روحانیت تحصیلکردهای که علاوه بر تحصیلات معتبر دانشگاهی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به علوم اصیل حوزوی مسلط هستند و در سطح کشور نورافشانی میکنند؛ لذا موسسه امام خمینی مثابه شجره طیبهای است که ریشه دوانده و آثار و برکات خوبی در سطح کشور دارد. امروز در عرصه تحول در علوم انسانی و نیز تدوین نظامات اسلامی و نیازهای فکری و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در حال تلاش هستند و فعالیت دارند.
فارس: برای تحقق باورها و ارزشها روحانیت چه اقدامی باید کند؟
آیتالله کعبی: آیتالله یزدی، آیتالله مهدویکنی، آیتالله جنتی پشتوانهها و ذخایر نظام و انقلاب هستند که چشم نیروهای متدیّن به این بزرگان است؛ این مسئله نشان میدهد روحانیت دارای ظرفیت بالایی است از این رو باتوجه به این ظرفیت اصیل باید برای تحقق باورها و ارزشها روحانیت از رویکرد مطالبهمحوری به سمت اقداممحوری گام بردارد؛ الان همه انتظار دارند روحانیت یک اقدام عملی برای تحکیم باورها و ارزشها و ارتقای سطح معرفتی دینی در عرصه مدیریت کشور انجام دهند.