کد خبر: ۱۰۸۰۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
آخرين اخبار از انتخابات اسرائیل/
افشاي كمك مالي 5/5 ميليون دلاري امير قطر به نتانياهو در صدر اخبار انتخابات اسرائيل قرار گرفته است. تایمز اسرائیل نيز اعلام كرد که تنها 12 درصد از رأی‌دهندگان احتمالی اسرائیلی خطر ایران را مسأله‌ای اضطراری تلقی می‌کنند و 43 درصد از رأی‌دهندگان مشکلات مالی را جدی‌ترین معضل می‌دانند.
598 به نقل از مشرق، تنها 1 روز دیگر به انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی مانده و احزاب مختلف این رژیم برای کسب 120 کرسی کنست اسرائیل تلاش می‌کنند. براساس نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها در داخل اسرائیل، ائتلاف نتانیاهو و لیبرمن بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات و کسب اکثریت کرسی‌های کنست را دارد و احتمال ادامه نخست‌وزیری نتانیاهو برای یک دوره 4 ساله دیگر بیش از سایر گزینه‌هاست. گرچه پس از جنگ 8 روزه غزه رقبای نتانیاهو هریک به پیروزی امیدوارتر شده‌اند و شرایط اجتماعی اقتصادی اسرائیل و خودسوزی‌های صورت گرفته نیز حاکی از نارضایتی ساکنان سرزمین‌های اشغالی است.

براساس نظرسنجی روزنامه اسرائیلی هاآرتص، 35 درصد از مردم اسرائیل معتقدند که نتانیاهو مناسب‌ترین فرد برای مقام نخست وزیری است. نتانیاهو با ذکر دستآوردهای خود ادعا کرد که دولت او در دوران ناآرامی‌ها در منطقه سطح امنیت و اقتصاد این کشور را، با وجود بحران اقتصادی جهانی، بالا برده است.

با این که بنا بر نظرسنجی‌ها حزب لیکود از رقیبانش جلوتر است، نتایج انتخابات ممکن است چیدمان دولت ائتلافی نتانیاهو را، که در حال حاضر عمدتاً متشکل از احزاب مذهبی و ناسیونالیست است، دگرگون کند.

نتايج يك نظرسنجی جدید در تایمز اسرائیل نيز نشان مي‌دهد که تنها 12 درصد از رأی‌دهندگان احتمالی اسرائیلی خطر ایران را مسأله‌ای اضطراری تلقی می‌کنند، حال آن که 43 درصد از رأی‌دهندگان مشکلات مالی را جدی‌ترین معضل پيش روي خود می‌دانند.

اين درحالي است كه نتانياهو می‌کوشد خطرات خارجی را مهم‌ترین مشکل اسرائيل جلوه دهد، اما ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي چنین باوری ندارند. آن‌ها باور دارند که مسائل داخلی به مراتب ضروری‌تر و مهم‌ترند.

نتانياهو سعي دارد با جدي نشان دادن خطر ايران و برنامه هسته‌اي آن، خود را قهرمان و ناجي اسرائيل معرفي كند.

در این پارلمان با 120 کرسی هیچ حزبی اکثریت کرسی‌ها را به خود اختصاص نداده است، و در نتیجه دولت ائتلافی قدرت را به دست می گیرد.

حزب كارگر كه پس از اعتراضات اجتماعي گسترده در اعتراض به هزينه‌هاي بالاي زندگي حمايت مردميش افزايش يافت، اكنون با فاصله زيادي در رتبه دوم قرار دارد. برگ برنده ياخيموويچ كه پيش‌تر خبرنگار بوده است، وضعيت نابسامان اشتغال و اقتصاد است. وي كه وعده داده است از شكاف طبقاتي فزاينده ميان ثروتمندان و فقيران در اين انتخابات بيشترين بهره را كسب كند و سياست تضمين امنيت اجتماعي را در پيش گرفته است. حال آنكه نتانياهو حامي سياست‌هاي محافظه‌كارانه‌تر و بازار آزاد است.


شلي ياخيموويچ نامزد حزب كارگر

وی که وعده داده است از شکاف طبقاتی فزاینده میان ثروتمندان و فقیران در این انتخابات بهره جوید ظاهراً بیشتر طرفدار نوعی سیاست مستحکم تضمین امنیت است، حال آن که نتانیاهو حامی سیاست‌های محافظه‌کارانه‌تر و بازار آزاد است.

یاخیموویچ گفته است: "مردم امروز به خوبی درک می‌کنند که امنیت تنها شامل مرزها نمی‌شود، بلکه امنیت شغلی، مالی، سلامتی و آموزشی را نیز دربرمی‌گیرد."

حزب کارگر اسرائیل فهرستی از نامزدهای خود که عمدتاً فعالان اجتماعی هستند ارائه می‌دهد. نظامیان سابق از جمله شلی یاخیموویچ رئیس حزب کارگر و وزیر پیشین دفاع عامیر پرتز در صدر فهرست نامزدهای این انتخابات هستند.

اصلی‌ترین منتقد فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل، رئیس حزب صلح، یاریو اوپنهایمر، در فهرست حزب جای نگرفت. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در این انتخابات حزب کارگر دومین حزب پس از فهرست "لیکود اسرائیل بیتنا" بنیامین نتانیاهو است، که به شدت مخالف توافق با فلسطینیان‌اند.

مقامات اسرائیل؛ چهره‌هایی که تکراری شده‌اند!

حزب کارگر اسرائیل قرار است لیستی متشکل از تعداد زیادی خبرنگاران پیشین برای انتخابات ارائه دهد. بسیاری از این خبرنگاران فعالانی اجتماعی هستند که معتقدند دولت باید اقدامات بیشتری در جهت کمک به طبقات متوسط و پایین جامعه بکند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب کارگر 19 کرسی از 120 کرسی پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد، در حاليكه که اکنون 8 کرسی در اختیار دارد. بدین ترتیب حزب کارگر دومین حزب اسرائیل خواهد شد. در حال حاضر در پارلمان اسرائیل 11 تن از فعالان پیشین رسانه حضور دارند.

تحلیلگران معتقدند که موج جدید ورود خبرنگاران به عالم سیاست تا حدی نشانگر تمایل به دمیدن روح جدید در کالبد سیاسی این رژیم است که سال‌هاست در دست چهره‌هایی تکراری می‌گردد. ستاره‌های رسانه این مزیت را دارند که هم چهره‌هایی جدیدند و هم آشنا به امور.

مخالفان نتانیاهو در طول مبارزات انتخاباتی از روابط نه چندان حسنه وی با اوباما در رابطه با مسأله ایران نیز بهره می‌برند. به عقیده مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل، این اختلاف به خدشه‌دار شدن روابط این رژیم با مهم‌ترین هم‌پیمانش منجر شده است.

از آن گذشته، نتانیاهو به احتمال زیاد به دلیل ادامه ندادن مذاکرات صلح با فلسطینیان، تظاهرات گسترده خیابانی در اسرائیل در تابستان گذشته علیه شکاف طبقاتی میان ثروتمندان و فقیران و نفرت گسترده عمومی نسبت به اقدامات احزاب مذهبی افراطی برای تحمیل عقاید خود بر جامعه به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مذاکرات صلح با فلسطینیان نیز احتمالاً پس از آن که محمود عباس از خواسته اصلی خود که مانع از مذاکرات می‌شد صرف نظر کرد دوباره از سر گرفته خواهد شد.

عباس گفته بود که مذاکرات را در صورتی از سر خواهد گرفت که سازمان ملل فلسطین را به عنوان "کشور غیرعضو" به رسمیت بشناسد، و از شرط پیشین خود مبنی بر توقف کامل شهرک‌سازی پیش از مذاکرات صرف‌نظر کرد. تا این که در 29 نوامبر فلسطینی‌ها که تا پیش از این به عنوان "ناظر دائم" در سازمان ملل حضور داشتند توانستند به کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل تبدیل شوند.

اما نکته دیگر در مورد انتخابات زودهنگام کنست اسرائیل در تاریخ 22 ژانویه، حدود 8 ماه پیش از موعد، این است که این انتخابات در شرایطی برگزار خواهد شد که بنیامین نتانیاهو موفق به تصویب بودجه ریاضت اقتصادی نشده است.

بنیامین نتانیاهو، هفته گذشته اعلام کرده بود که ماه‌ها زودتر انتخابات را برگزار خواهد کرد، زیرا پارلمان در مورد بودجه ریاضت جدید به توافق نرسیده‌ است. سخنگوی کنست، روون ریولین، در پایان روز دوشنبه پس از یک روز طولانی سخنرانی‌ها و مباحثات سیاسی به اتفاق‌ آراء نمایندگان به انحلال پارلمان رأی مثبت دادند. بر همین اساس، پارلمان اسرائیل روز 22 ژانویه منحل خواهد شد.

حزب لیکود و حزب "اسرائیل بیتنا" متعلق به ناسیونالیست افراطی آویگدور لیبرمن، که خود نیز شهرک‌نشین است، برای انتخابات 22 ژانویه با هم متحد شده‌اند. طبق آمار و ارقام موجود، تا کنون بیش از 120 هزار رأی‌دهنده حامی حزب لیکود واجد شرایط شرکت در رأی‌گیری حزب هستند.


ليوني: با همسر امير قطر روابط گرمي دارم/ امير قطر 5/5 ميليون دلار به نتانياهو كمك انتخاباتي كرده است

یکی دیگر از گزینه‌های جدی در انتخابات پارلمانی وزیر خارجه پیشین تزیپی لیونی است که نامزدی خود را در این انتخابات اعلام کرده و وعده داده است که برای رسیدن به صلح با فلسطینیان تلاش خواهد کرد.


ليوني: امير قطر 5/5 ميليون دلار به ائتلاف نتانياهو - ليبرمن كمك انتخاباتي كرده است

«زیپی لیونی»، رئیس حزب "هاتنوعا" در اسرائیل افشا کرده است که قطر اقدام به تامین 3 میلیون دلار از تبلیغات انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل کرده است.  لیونی در ادامه افشاگری‌های خود افزوده است که حزب اسرائيل بيتنا «اسرائیل خانه ما»، حزب ليبرمن وزير خارجه سابق اين رژيم كه با نتانياهو ائتلاف كرده است، حدود 2/5 میلیون دلار حمایت مالی از قطر برای تبلیغات انتخاباتی خود دریافت کرده است. 

همچنین بنابر اعلام شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی، لیونی از رابطه‌ صمیمانه و گرم خود با موزه بنت مسند، همسر امیر قطر نیز سخن گفت.

لیونی که پیش‌تر در انتخابات داخلی در مارس رئیس حزب اپوزیسیون کادیما بود، در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که حزبی جدید، هاتنووا (جنبش)، پایه‌گذاری کرده است.

بنا بر نظرسنجی‌ها، لیونی هفت تا نه کرسی از 120 کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد. وی احتمالاً آرای احزاب اعتدال‌گرای چپ را به خود اختصاص خواهد داد اما قادر نخواهد بود حمایت کافی برای شکست حزب بنیامین نتانیاهو را جلب کند.


لیونی، وکیل 54 ساله، زمانی ادعا می‌شد که گلدا مایر بعدی اسرائیل است- تنها زنی که تا کنون به مقام نخست وزیری دست یافته است. وی که از سال 2006 تا 2009 وزیر امور خارجه بود، در دوران نخست وزیری ایهود اولمرت مسئولیت رهبری مذاکرات صلح با فلسطینیان به او واگذار شد. اما مذاکرات شکست خورد و اولمرت نیز مجبور شد با رسوایی مالي استعفا دهد، و با این که در انتخابات پارلمان 2009 کادیما آرای بیشتری نسبت به لیکود به دست آورد، نتانیاهو از لیونی پیشی گرفت و یک دولت گسترده ائتلافی تشکیل داد.

لیونی در میان انبوه مردم در برابر پرچمی با نام حزب جدیدش از امید، همبستگی و گفتگو سخن گفت. "من آمده‌ام تا برای صلح بجنگم، آمده‌ام تا برای امنیت بجنگم."

لیونی مدت‌هاست که از بن بست موجود در صلح که در سال 2010 پس از رد پیشنهاد فلسطینیان مبنی بر تمدید 10 ماهه توقف شهرکسازی در کرانه باختری از سوی نتانیاهو با شکست روبرو شد انتقاد کرده است.

وی در کنفرانس خبری خود گفت که هفته گذشته نتانیاهو در مورد آتش بس در نوار غزه غیرمستقیم با اسلام‌گرایان حماس وارد مذاکره شده است، اما حاضر به ازسرگیری مذاکرات با محمود عباس که مورد حمایت غرب است نمی‌باشد. لیونی پس از ترک کادیما و کرسی خود در پارلمان هشت ماه پیش، به یک اندیشکده مطرح در تل آویو پیوست.

اما بنا بر نظرسنجی مرکز پژوهشی اسمیت در هفته گذشته برای جروزالم پست و روزنامه اقتصادی گلوبز، با نزدیک شدن به انتخابات 22 ژانویه، حزب تزیپی لیونی همچنان درحال از دست دادن حمایت مردمی است. تعداد کرسی‌های حزب وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل تزیپی لیونی در حال حاضر به هفت عدد رسیده، یعنی سه کرسی کمتر از تعداد کرسی‌هایی که در ابتدای ماه پیش‌بینی می‌شد.

تزیپی لیونی اعتراف کرد که چاره‌ای جز اتحاد نیست. وی گفت "ما به تشكيل یک دولت "اضطرار ملي" نیاز داریم." لیونی پیش‌تر نیز در هشدار داده بود که اسرائیل در "شرایط اضطراری" قرار دارد و وعده داد که در جهت روی کار آمدن یک دولت متحد ملی با گرایش میانه‌رو و صهیونست تلاش خواهد کرد.


انتشار شايعات؛ آخرين تلاش‌هاي احزاب سياسي براي جلب آراء

با نزديك شدن به زمان انتخابات، احزاب مختلف سعي مي‌كنند با استفاده از فضاي رسانه‌اي، آخرين آراء را نيز به نفع خود جذب كنند.

آرتور فینکلشتاین مشاور سياسي حزب جمهوري خواه و نامزدهاي انتخاباتي در آمريكا، كانادا و اسرائيل و مشاور فعلي نتانياهو، گزارش‌های منتشرشده از کانال 10 تلويزيون اسرائيل در هفته گذشته را، که در آن‌ها گفته شده بود مشاور انتخاباتی حزب لیکود-بیتنا از ادامه همکاری با این حزب انصراف داده، تکذیب کرد و گفت: "واقعاً مسخره است. این که جناح چپ به پخش این قبیل شایعات روی آورده‌ خود نشان می‌دهد در چه شرایط سختی قرار گرفته‌اند."

با وجود کاهش بخت لیکود-بیتنا در آخرين نظرسنجی‌ها، وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل آویگدور لیبرمن ابراز خوش‌بینی کرده و گفته :"نسبت به نتایج انتخابات خوش‌بين هستم، و حتی بنا بر گزارش‌هایی که در این رابطه از فعالان سیاسی دریافت کرده‌ام، مطمئنم که برخلاف نظرسنجی‌های اندکی که صورت گرفته، ما تقریباً 40 کرسی به دست خواهیم آورد."

لیبرمن در یک مراسم فرهنگی در بئرشبع گفت که "بدیهی است که آدم همیشه انتظار بیشتری دارد، اما به نظر من، نتایج راي گيري مثبت خواهد بود و به درستی انتظارات ما از اتحاد با لیکود را منعكس خواهد كرد. به نظر من این اتحاد تصمیم درستی بود.


نتيانياهو قصد رفتن ندارد! / احتمال ائتلاف ساير نامزدها براي شكست نتانياهو

بنيامین نتانیاهو نیز برای نخستین بار در روز شنبه اعلام کرد که انتخابات روز سه‌شنبه آخرین دور شرکت او در انتخابات نخواهد بود و وی قصد دارد در صورت پیروزی، برای دور چهارم نخست وزیری نیز مبارزه کند.

نتانیاهو که دو دوره و به مدت هفت سال نخست وزیر بوده ، به‌تازگی از اسحاق شامیر، که پس از دیوید بن گوریون طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری را داشته، پیشی گرفته است. وی در مصاحبه‌ای با کانال 10 در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد شش سال دیگر نیز در این سمت فعالیت کند و از نخستین نخست وزیر اسرائیل پیشی بگیرد گفت: "در نظر دارم سال‌ها بیشتر در این سمت بمانم."


نتانياهو: در نظر دارم سال‌ها در سمت نخست‌وزيري بمانم

اما در سوي ديگر نيز تلاش ساير رقباي نتانياهو براي ائتلاف و شكست وي ادامه دارد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» خبر داده بود: «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» اسرائیل امروز از تشکیل جبهه متحد میانه‌روها استقبال کرد. وی اعلام کرد که حزبش با «تزیپنی لیونی» رهبر حزب «هاتنوعا» و «شلی یاخیموویچ» رهبر حزب کارگر برای شکست «بنیامین نتانیاهو» همراه می‌شود.

اعلامیه لاپید در حالی منتشر شد که پیش از این گفته می‌شد وی پیشنهاد لیونی را برای تشکیل جبهه متحد چپگرایان میانه‌رو نمی‌پذیرد.

لیونی وزیر خارجه سابق رژیم‌صهیونیستی روز گذشته خواستار تشکیل این جبهه شده و گفته بود هدف از آن برکنار کردن نخست‌وزیری است که اسرائیل را در سراشیبی سقوط قرار داده است.


راي‌گيري در حوزه‌هاي خارج از اسرائيل و مراكز نظامي

راي‌گيري انتخابات پارلماني اسرائيل در حوزه‌هاي خارج از سرزمين‌هاي اشغالي دو هفته زودتر انجام شده و با استقبال چنداني روبرو نشده است. مجموعا 96 صندوق رأی در کشورهای مختلف در نظر گرفته شده که 4هزار اسرائیلی حاضر در کشورهای خارجی آرا خود را در آن می‌ریزند. از هر 10 صندوق رأی، یک صندوق در آمریکا قرار دارد و در مقابل چین کلا 4 صندوق، ترکیه 2 و در قاهره هم هیچ صندق رأیی وجود ندارد. بزرگترین مرکز رأی‌گیری مربوط به صندوق کنسولگری اسرائیل در نیورک است که مجموعا 600 نفر که برای رأی دادن ثبت نام کرده‌اند، به آن مراجعه می‌کنند. اما برخی از صندوق‌ها تنها برای دریافت 4 یا 5 رأی برپا شده‌اند.

همچنين، در حالی که يك روز تا آغاز رسمی انتخابات پارلمانی اسرائیل زمان مانده، انتخابات در صندوق‌های رأی‌گیری مستقر در پایگاه‌ها و مراکز نظامی اسرائیل از صبح امروز آغاز شده است.

در مجموع 60 صندوق رأی‌گیری در مراکز نظامی مستقر شده و رأی‌گیری زودهنگام از آن جهت انجام می‌شود که سربازانی هم که در روز سه‌شنبه در مناطق دورافتاده هستند یا به صندوق‌های رأی دسترسی ندارند، بتوانند آرای خود را به صندوق‌ها بریزند.

نظاميان نیروي دریایی اسرائيل از اولین گروه‌هایی هستند که در این رأی‌‌گیری شرکت می‌کنند.

این نوزدهمین دوره انتخابات پارلمانی (کنست) از آغاز شکل‌گیری رژیم‌صهیونیستی است و 34 حزب شرکت‌کننده در آن تلاش می‌کنند تا حداقل 2 کرسی از 120 کرسی پارلمان را به دست آوردند تا مجوز ورود به کنست را دریافت کنند. حزبی که بتواند بیشترین کرسی را در این انتخابات به دست آورد، مامور تشکیل کابینه آتی خواهد شد. نظرسنجی‌های انجام‌شده در فلسطین اشغالی از پیروزی ائتلاف راستگرای «لیکود-بیتنا» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه مستعفی رژیم‌صهیونیستی حکایت دارد.


تصاويري از تبليغات انتخاباتي نامزدهاي انتخابات كنست و فضاي انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي:















نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها