مقام معظم رهبری (مد ظله) در ادامه سياست
حکيمانه خود در نامگذاری سالها، امسال (سال 1390) را به عنوان «سال جهاد اقتصادی»
ناميدند و همه مسئولين و نهادها و اقشار اجتماعی را به تلاش در اين زمينه فراخواندند.
جهاد در ادبيات ديني به معناي نقطه تلاقي و درگيري
دو جبهه حق و باطل يا نور و ظلمت در همه عرصه هاي تاريخي، اجتماعي و فردي است. اين
درگيری و مبارزه، از نقطه آغاز خلقت تا قيام قيامت وجود دارد و هر مخلوقی، لاجرم يا
در خدمت جبهه حق است يا در خدمت جبهه باطل، و هر دو جبهه هم از سوی خداوند متعال، مورد
امداد قرار میگيرند. هيچ مخلوقي وجود ندارد كه فعل و اثر او، يا در خدمت جبهه حق و
يا در خدمت جبهه باطل و يا دارای اثر مشترك بر هر دو جبهه نباشد. البته سهم تأثيرهای
مخلوقات، متفاوت است و به ويژه، ائمه حق يا ائمه باطل، از سهم تأثير اصلی و محوری برخوردارند
و دارای اثرگذاري شامل و حاکم میباشند.
جهاد در عرصههای مختلف سياسی، فرهنگی، اجتماعی،
نظامی، اقتصادی و ... قابل تعريف است و مصداق دارد. جهاد اقتصادي در نگاه مورد نظر،
ملاحظه اثر و كاركرد اقتصادی هر مصنوع و مخلوق، با توجه به اثربخشياش در کمک به جبهه
حق و مبارزه با دشمن در اين عرصه است. جهادگر اقتصادي، به کسی اطلاق میشود كه سود
و زيان و رشد و تعالي اقتصادی جبهه حق و ضرر اقتصادی جبهه باطل را در عمل خود لحاظ
ميكند و هيچگاه در توليد و مصرف خود، به دنبال سود شخصي و غفلت از سود جامعه اسلامي
نيست؛ بلكه به اعتلاي اقتصادی جامعه اسلامی و افزايش اقتدار كشورهاي اسلامي و مستضعفين
عالم و نابودي جبهه استکبار، و در نهايت، به دنبال تقرب بيشتر نسبت به خداوند متعال
در اين ساحت از حيات اجتماعی است. انسان جهادگر اقتصادی مثل يك شطرنجباز ماهر بايد
همه احتمالات ممكن را در يک کار اقتصادی در نظر بگيرد تا مبادا آنچه را که انجام میدهد
مستقيم يا به صورت غيرمستقيم در جهت اقتدار مادی جبهه باطل قرار بگيرد، او تا حد امكان
بايد امکان بهرهبرداري از رفتارهای اقتصادی را توسط دشمن به صفر برساند.