به گزارش 598 به نقل از ایسنا، نسل اول خودروی پراید در سال 1983 بر روی
پلتفرم مشترک دو شرکت فورد و مزدا تولید شد. از سال 1989 این دو شرکت بخشی
از سهام شرکت کیا را خریداری کرده و تولید این خودرو به کره جنوبی منتقل
شد.
از ابتدای سال 1372 (1993) نیز اولین محموله CBU پراید وارد
ایران شده و تولید این خودرو از اواخر این سال در دو مدل صندوقدار و
هاچبک با نامهای صبا و نسیم آغاز شد.
در سال 1375 (1995) شرکت کیا
فیسلیفت جدیدی از پراید عرضه کرد که تولید این خودرو در ایران نیز آغاز
شد. پس از مدتی شرکت سایپا مدل استیشن پراید را تحت عنوان پراید سفری تولید
کرد که به دلیل عدم استقبال مشتریان تولید آن متوقف شد.
پس از آن
به دنبال انتقادات صورت گرفته نسبت به سطح ایمنی پراید، شرکت سایپا
پروژهای تحت عنوان پروژه X100 را برای بهینهسازی پلتفرم پراید و ارتقاء
سطح ایمنی این خودرو اجرا کرد و با تملک مالکیت این پلتفرم، خودروهای جدید
را با نام سایپا 111، سایپا 141، سایپا 131 و سایپا 132 نامگذاری کرد.
تمام
این اتفاقات در حالی افتاد که تولید پراید در حال تولید در ایران (نسل اول
پراید) از سال 1997 در کره جنوبی متوقف شده بود. در سال 1997 شرکت کیا نسل
دوم خودروی پراید را تولید کرد که در برخی بازارها به نام کیا پراید و در
برخی دیگر به نام کیا ریو عرضه میشد. ریو به ایران نیز آمد و چند سالی در
سایپا تولید شد.
شرکت کیا در حال حاضر نسل چهارم خودروی پراید را
تولید میکند که تحت عنوان کیا پراید معروف بوده و در بازارهای مختلف عرضه
میشود. در این شرایط مشخص نیست که آیا نسلهای سوم و چهارم پراید نیز
مانند نسل دوم این خودرو (ریو) امکان تولید در ایران را خواهند یافت یا
اینکه پرونده پراید سرانجام با توقف تولید نسل اول این خودرو در ایران بسته
خواهد شد.