کد خبر: ۱۰۷۷۴۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۷     ۳۰ دی ۱۳۹۱
در مقطع كارشناسي ارشد؛
در حوزه بازنگري سرفصل‌ها با سه سبك روبه‌رو هستيم؛ نخستين اولويت كه در دستور كوتاه مدت قرار دارد مربوط به دوره‌هاي كارشناسي است، سپس دوره ميان مدت كه مطالعات ميان رشته‌اي را شامل مي‌شود و سپس مطالعات جهاني كه به رصد دوره‌هاي آموزشي رشته‌هاي علوم انساني در سطح جهاني مي‌پردازد
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 به نقل از روزنامه ایران، تغيير در سرفصل علوم انساني دانشگاه‌ها به دليل اهميت علوم انساني در فرايند توسعه كشور موضوعي‌است كه چندي است پيگيري مي‌شود و دانشگاه علامه طباطبايي مديريت اجرايي اين مهم را برعهده دارد. به منظور تشريح سياست‌هاي فرهنگي و موضوع تغيير در سرفصل‌هاي علوم انساني دانشگاه‌ها پاي سخن دكتر شريعتي (رئيس دانشگاه علامه طباطبايي) نشستيم.

ارزيابي سياست‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها موضوعي است كه در دستور كار وزارت علوم مي‌باشدو اخيرا دانشگاه علامه در اين حوزه حائز جايگاه برتر شده است، در اين مسئله چه موضوعاتي دخيل مي‌باشد؟

يكي از مهمترين بحث‌ها در اين راستا، ساماندهي مسائل فرهنگي در حوزه فعاليت‌هاي دانشجويي، اساتيد و ارتباط نزديك با بسيج، انجمن‌هاي اسلامي، علمي، تشكيل جلسات شوراي فرهنگي دانشگاه، نظارت بر فعاليت فرهنگي، برگزاري جلسات نقد و بررسي توسط انجمن‌هاي علمي دانشجويي و بسيج است. علاوه بر اين، دعوت از افراد صاحب نظر براي دانش‌افزايي اساتيد جديد نيز نقش مؤثري در پيشبرد اهداف فرهنگي دانشگاه گذاشت به‌ طوري‌ كه از ابتداي مهرماه تاكنون چهار نشست مهم در راستاي دانش‌افزايي اساتيد در دانشگاه برگزار شد كه برخي از آنها حتي دو روز به طول انجاميد.

اين نشست‌ها در زمينه مسائل روز اعم از مباحث ديني و بحث‌هاي مربوط به مكاتب برگزار مي‌شود كه اين فعاليت‌ها اثرات مثبتي براساتيد دانشگاه خواهد گذاشت.نكته ديگر، توجه به اردوها و تورهاي دانشجويي و ايجاد فضاهاي نمازخانه‌اي در خوابگاه‌ها و دانشكده‌ها است، در حال حاضر 22 امام جماعت در خوابگاه‌ها و دانشكده‌ها روزانه به اقامه نماز مي‌پردازند. تشكيل برخي نشست‌هاي دانشجويي براي توسعه مسائل انساني ـ اخلاقي براي نمونه ازدواج دانشجويي، گفت‌و‌گوي علمي و كرسي‌هاي آزادانديشي نيز نقش مؤثري در اين موفقيت ايفا كرده است.

در حـــــال حاضر بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني دانشگاه‌ها درحال پيگيري است. در اين زمينه اخبار متعددي درباره ابلاغ برخي سرفصل‌ها منتشر شده است، هم‌اكنون وضعيت بازنگري سرفصل‌ها در چه مرحله‌اي قرار دارد و در آينده به چه صورت خواهد بود؟

در حال حاضر بازنگري تمام رشته‌هاي دوره كارشناسي دانشگاه‌ها صورت گرفته و براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شوراي تحول بازنگري ارسال شده و بازنگري سرفصل‌ها در دستور كار كميته‌ها قرار گرفته است. بازنگري برخي از اين دروس در مرحله نهايي و ساير رشته‌ها در نيمه راه است براي نمونه رشته‌هايي چون روانشناسي، تعليم و تربيت، علوم سياسي، اقتصاد و حقوق در حال بررسي نهايي است كه اميدواريم اين بررسي يك يا نهايتاً دو هفته آينده به اتمام برسد و سرفصل‌ها به صورت نهايي ابلاغ شود.

از ابتداي مهر ماه بازنگري سرفصل‌هاي كارشناسي ارشد نيز با جديت آغاز شده است، هفته گذشته بيش از شش جلسه در اين رابطه با گروه‌هاي مختلف روانشناسي، تعليم و تربيت، علوم اجتماعي و حقوق، سياست، اقتصاد و مديريت برگزار شد و برخي از اين جلسات بيش از پنج ساعت به طول انجاميد. در حوزه بازنگري سرفصل‌ها با سه سبك روبه‌رو هستيم؛ نخستين اولويت كه در دستور كوتاه مدت قرار دارد مربوط به دوره‌هاي كارشناسي است، سپس دوره ميان مدت كه مطالعات ميان رشته‌اي را شامل مي‌شود و سپس مطالعات جهاني كه به رصد دوره‌هاي آموزشي رشته‌هاي علوم انساني در سطح جهاني مي‌پردازد و به عنوان پيشنهاد در دوره‌هاي كارشناسي ارشد قرار خواهد گرفت، اميدواريم تا انتهاي سال بخش نخست فعاليت‌ها به پايان برسد.

با توجه به اين‌كه معيارهاي مختلفي براي ارزيابي كمي و كيفي دانشگاه‌ها وجود دارد و بعضاً اين چالش مطرح شده كه ارزيابي دانشگاه‌هايي مانند علامه طباطبايي ـ كه صرفاً در حوزه علوم انساني فعال است ـ با دانشگاه‌هاي جامع، نمي‌تواند معيار مناسبي باشد، نظر شما دراين رابطه چيست؟

بحث مسائل فرهنگي و تعليم و تربيت ارتباطي به اين‌كه دانشگاهي علوم انساني يا جامع باشد، ندارد چرا كه بحث بر سر «نظام تربيتي» در دانشگاه‌ها است. چندي پيش نيز جوي در برخي رسانه‌ها حاكم شده بود كه دانشگاه علامه طباطبايي به لحاظ علمي پيشرفت نداشته است!

در حالي كه از دوره‌اي كه مسئوليت اين دانشگاه را بر‌عهده گرفته‌ام، هفده دوره دكترا در دانشگاه وجود داشت كه اكنون اين ميزان به 70 دوره رسيده است و برخي از اين رشته‌ها تنها در دانشگاه علامه طباطبايي منحصر به فرد است براي نمونه رشته‌هاي قراردادهاي نفتي، اقتصاد نفت، دكتراي مددكاري، رفاه اجتماعي، مديريت تكنولوژي، آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان و...

بنابراين اين نيازمند فعاليت علمي است و يا در بخش مجلات علمي و پژوهشي فعاليت دانشگاه علامه از سه مجله علمي ـ ترويجي و علمي ـ پژوهشي اكنون به 26 مجله رسيده و به‌طور ميانگين در هر دانشكده سه الي چهار مجله علمي ـ پژوهشي منتشر مي‌شود.پذيرش دانشجويان دكترا از سالي حدود 60 نفر به 400 نفر و كارشناسي ارشد از تعداد 400 تا 500 نفر به حدود 3700 نفر در مهرماه امسال رسيده است. همچنين توسعه كلاس‌ها، محيط‌هاي علمي، ساخت ورزشگاه شش هزار متري، استخر، مسجد و تشكيل دانشكده‌هايي با رشته‌هاي جديد خود نشان از توجه علمي به فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي در اين دانشگاه است.

آيا اين فعاليت‌ها براساس نيازسنجي جامعه صورت گرفته است؟

اتفاقاً تمام تلاش‌مان براين بوده كه فعاليت‌ها درزمينه نيازهاي واقعي جامعه باشد اخيراً در اين راستا نشستي در دانشگاه برگزار شد و براساس آن، معاونت پژوهشي مسئوليت تمام رساله‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد را برعهده گرفت تا نيازهاي سازمان‌ها اعلام و اين نيازها به صورت دفترچه چاپ و در اختيار دانشكده‌ها و سپس دانشجويان قرار گيرد. بنابراين پايان نامه‌ها نيز براساس ليست نيازهاي جامعه جمع‌آوري و توسط دانشجويان تدوين خواهد شد و اين يكي از مهمترين اهداف و سياست‌هاي دانشگاه علامه طباطبايي است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها