به گزارش 598 به نقل از پایگاه خبری اقتصاد ایران ( سیبنا ) از نظر كارشناسان، خودروسازی نه فقط یك بنگاه تولید محصول كه بخشی عظیم و تاثیرگذار در اقتصاد كشور و از شاخص های رشد و توسعه در جهان بشمار می آید و این صنعت زمینه اشتغال خیل عظیمی را در كشور فراهم كرده است. اهمیت این صنعت به گونه ای است كه بیشتركشورهای جهان این صنعت را بخشی از وجود خود دانسته و تمام تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن این صنعت بكار می گیرند.
اما در حال حاضر خودروسازی كشور، دیگر آن شور و حال قدیم را در خطوط تولید خود نمی بیند و بنا بر گزارشات رسیده در حال حاضر این صنعت با مشكلات متعددی از جمله افت تولید و كمبود نقدینگی روبرو شده است و به نظر می رسد در صورت عدم رسیدگی نمی توان پایان خوشی را برای این صنعت متصور شد.
این مشكلات آنقدر بزرگ و ریشه ای است كه بواسطه آن تولید خودرو در 9 ماهه سال 91 با افت بالای 50درصدی این میزان را به پائین ترین سطح در 30 سال گذشته رساند و بواسطه عدم تولید و كاهش تیراژ باعث تشدید مشكلات نقدینگی خودروسازان شد. به گفته صاحب نظران اگر دولت دیر بجنبد ضرر زیان بسیار بزرگی دامن گیر این صنعت و صنایع پائین و بالادستی و60 صنعت وابسته به این صنعت خواهد شد.
این درحالی است كه در تمامی كشورها، صنایعی همچون خودرو و ساختمان كه از جمله بخش هائی هستند كه بواسطه وجود اشتغال بالا، همواره از سوی دولت ها حمایت می شوند و در این بین نوع مدیریت و تولید در این دو بخش و همكاری ویژه بخش خصوصی در ساختمان سازی ها و به قولی« بسازبفروش ها» باعث شد كه صنعت خودروی كشور بیشتر از صنعت ساختمان محتاج توجه شود.
در این خصوص حسین گروسی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سیبنا در خصوص واكنش در برابر تعطیلی خودروسازی كشور اظهار داشت: صنعت خودروسازی لوكومتیو صنعت كشور است و تاثر مستقیمی در پیشرفت هر صنعت داشته و اگر خودروسازی در كشور تعطیل شود مطمئناً سایر صنایع هم با عدم رشد مواجه شده و این امر تاثیر نامطلوبی در سایر صنایع خواهد گذاشت.
وی با اشاره به میزان بالای اشتغال در صنعت خودروسازی افزود: اشتغال در صنعت خودروسازی تنها مختص به این بخش نبوده و بخش های مختلفی از جمله: شیشه ، چراغ، تایر و ... را نیز در برمی گیرد بنابراین خودروسازی اهمیت زیادی در ایجاد فرصتهای شغلی و رشد و توسعه صنعت كشور دارد و اگر شاهد تعطیلی صنعت خودرو باشیم باید به مرور شاهد تعطیلی بسیاری از صنایع دیگر نیز باشیم .
الیاس طاهری دبیر اول كمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید: مجلس پیش بینی های گسترده ای در خصوص عدم به وقوع پیوستن این اتفاق در نظر گرفته است و بنا را بر حفظ این صنعت گذاشته است و به این واسطه نیز در سالهای گذشته حمایت های ویژه ای از جمله عدم آزاد سازی واردات خودرو را در نظر گرفته است تا بتواند این صنعت را حفظ كند و در كنار این ، دولت هم موظف شد تا تسهیلاتی را به این بخش اختصاص دهد.
این نماینده مجلس ادامه داد : افزایش قیمت خودروسازان در مدت گذشته نیز از جمله حمایت های دولت از این صنعت بوده و مجلس نیز با برگزاری نشست های مختلف به صورت هماهنگ تر و همگون تر بدنبال رونق دوباره صنعت خودروسازی كشور است .
الله وردی دهقانی عضو دیگر كمیسیون صنایع چاره حل مشكل خودروسازان را تحرك در خودروسازی دانست و اظهار داشت : در حال حاضر یكی از بزرگترین صنایع كشور صنعت خودروسازی است و باید این صنعت از وضعیت كنونی نجات پیدا كند و مشكلات بوجود آمده در نقدینگی خود را از طرق مختلف حل كند و دولت هم با سیاست گذاری درست در این بخش باعث ارتقای این صنعت شوند.
اما دبیر انجمن خودروسازان ایران صحبت های دیگری دارد وی خود را گله مند از از مسئولین اجرائی كشور و نمایندگان مجلس می داند و می گوید: باید از مسئولین اجرائی كشور و نمایندگان مجلس گله مند بود چرا كه علیرغم اینكه این مسئولان از مشكلات صنعت خودرو بخوبی مطلع هستند تا كنون اقدام جدی و عملی جهت برون رفت از این شرایط بحرانی بعمل نیاورده اند.
احمد نعمت بخش ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه مشترك شورای سیاست گذاری خودرو، كارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور ، مشكلات صنعت خودرو مطرح و تصمیماتی گرفته شد كه تاكنون كه حدود 6 ماه از آن جلسه می گذرد هیچكدام از آنها عملی نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران باتشریح راه حل های برون رفت از مقطع كنونی خاطر نشان كرد: تقریبا همگان از مشكلات بوجود آمده در صنعت خودرو آگاهی دارند و تنها راه حل های خروج خودروسازی ازبحران كنونی تامین حداقل دو هزار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت حداقل دوساله به شركتهای خودروساز و همچنین تامین ارز جهت خرید های خارجی و واردات موادمورد نیاز این بخش است تا صنعت خودروی كشور از این بحران عبور كرده و به روند قبلی تولید و عرضه برسد.