کد خبر: ۱۰۷۲۵۰
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۲۷ دی ۱۳۹۱
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در خصوص انعکاس سیاست‌های آمریکا در فیلم‌های هالیوود می‌نویسد که سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه مهر تایید جدیدی دریافت کرده که نه از سوی سازمان ملل و یا اتحادیه عرب بلکه از سوی صاحبان قدرت در هالیوود است.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی "ندای انقلاب"، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به قلم «ریچل شبی» در خصوص انعکاس سیاست‌های آمریکا در فیلم‌های هالیوود می‌گوید: سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه مهر تایید جدیدی دریافت کرده، اما این بار نه از سوی سازمان ملل و یا اتحادیه عرب بلکه از سوی صاحبان قدرت در هالیوود.

در مراسم گلدن گلوب امسال سرو صدای زیادی به پا شد؛ یک جاسوس سازمان سیا که قهرمانانه گروگان‌ها و چهره آمریکا در ایران را نجات داد (فیلم آرگو)، یک عامل سازمان اطلاعاتی آمریکا در دستگیری بن لادن (فیلم زیرو دارک سیتی) و دفاع شجاعانه عاملان سیا از آمریکا در قبال ترور همیشگی(سریال تلویزیونی میهن) که در این کشور وجود دارد .

این سه برنده گویای سیاست‌های خارجی ایالات متحده بوده‌اند، که حضار لیبرال هم بسیار از دیدن آنها لذت بردند. شاید این مسئله به خاطر آن باشد که به رغم وجود یک مقدار خود انتقادی درون فیلم نسبت به سیاست‌های خارجی آمریکا، در این فیلم‌ها بر این مسئله تاکید می شد آمریکا در این دنیای پیچیده، همیشه کار درست را انجام خواهد داد.

یکی از بینندگان این فیلم در سینماهای آمریکا می‌گوید: زمانی که در لندن با یکی از دوستان ترک خود فیلم آرگو را دیدیم، ما تنها کسانی بودیم که در انتهای فیلم دست نزدیم. به جای دست زدن ما از خود می پرسیدیم چرا ایرانیان داخل این فیلمِ همیشه عصبی هستند و داد می‌زنند. این فیلم تصویری دقیق از بزرگ‌ترین سوال همیشگی آمریکا پیرامون مسئله خاورمیانه بود. «چرا آنها از ما متنفرند؟» ایرانی‌ها بخاطر بازگویی ناقص مسئله گروگان‌گیری که دولت آنها هم در تقابل با این عمل یک ورژن دیگر از این داستان را ساخته‌اند، به شدت عصبانی و ناراحتند.

"زیرو دارک ترتی" هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که تصویر خوبی از سیاست‌های آمریکا نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این فیلم می‌خواهد اشاره به مشروع بودن شکنجه‌ها و بازجویی‌های پیشرفته آمریکا داشته باشد، چرا که این در این فیلم انجام این کارها باعث دستگیری اسامه بن لادن شده‌ است.

به جز توهین‌هایی هم که در فیلم وجود دارد باید گفت که این فیلم یک ماجرای فمینیستی است چرا که یک خانم باهوش شخصیت اول فیلم است.

"میهن" هم دست کمی از بقیه ندارد. این فیلم داستان یک تفنگدار دریایی آمریکا را نشان می‌دهد که توسط یک تروریست سطح بالای القاعده که بعداً مشخص می‌شود فلسطینی است، به اسارت گرفته می‌شود. این تفنگدار که در طول بازداشت، شکنجه هم می‌شود به اسلام و ترور کردن روی می‌آورد.

به غیر از این، تمام شخصیتهای عرب و مسلمان این سریال تلویزیونی، به گونه‌ای به شبکه جهانی ترور تعلق دارند. در این باره «لیلا الاریان» روزنامه نگار و نویسنده "خسارات مادی جنگ؛ جنگ آمریکا علیه غیرنظامیان عراقی" می‌گوید: «به بینندگان این فیلم طوری القا می‌شود که حضور اعراب در شبکه‌های تروریستی آنقدر فراگیر است که می‌توان آن را با فراگیری ارسال کارت پستال‌های سال نو توسط آمریکایی‌ها مقایسه کرد».

برنده جایزه گلدن گلوب این فیلم را «اسلام هراس‌ترین برنامه تلویزیونی» توصیف کرد.

«کاترین بگلو» کارگردان زیرو دارک سیتی می‌گوید که "این تنها یک فیلم است". «بن افلک» هم در مورد نگرانی هایش می گوید که "آرگو" ممکن است سیاسی شود.

اما چرا این تفاسیر از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه چیزی بیشتر از فعالیت برای اخلاقیات است؟ به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها گامی موثر برای نمایش تصویری است تا تصور پیشین آمریکاییان را در ذهن بیننده آمریکایی به چالش بکشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها